5G-auktionen avgjord – nu kan nätutbyggnaden påbörjas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Du svarar inte på frågan.

autonoma bilar är inte aktuellt i dagsläget, inte heller uppkopplade trafikskyltar.

Smarta ringklockors behov av 5G's bandbredd och responstid har jag svårt att se. Du kanske hittat dig en ringklocka som kräver gigabit-hastigheter för att fungera

Tror du missat något:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything

Liknande saker finns såklart inom fler områden.

Men framförallt handlar det om hönan och ägget, inga enheter med stöd utvecklas och säljs innan nätet finns, så de börjar bygga nätet innan är ju ganska logiskt.

Än så länge kan man ju sitta på en 3310 om man vill, men 5G är tänkt att ersätta alla befintliga nät helt på sikt. Helt stänga ner 2/3/4G för att skapa en ny bättre grund. Du borde nog kolla upp detta mer om du är intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Dum fråga varför köper Terracom frekvensutrymme?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Dom använder det för olika former av kommunikationslösningar som tex trygghetslarm och andra övervakningstjänster.

Skrivet av loevet:

Utöver det @Dr.Mabuse korrekt noterar kommer det troligtvis också användas för olika delar av det uppkopplade samhället framöver. Det är en investering för framtida behov där publika tjänster kan behöva de höga hastigheter som 5G NR ger över 2,3 GHz.

Teracom äger gamla Net1 som nu bytt namn till Teracom Mobil AB och ska alltså köra FWA (bredband till privatpersoner) och M2M (till företag) på 5G-NR. M2M är allt från kassaterminaler till kraftverk, ofta som backuplösning för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag har hört prat om att företagen ska försöka sälja 5G till konsumenter baserat på hastighet men känner själv det är fel väg att gå.
Jag har 5G på min telefon och jobbets abonemang har 5G men finns inte direkt i Göteborg mer än några platser mitt i centrum så inte kunnat testa. Men har aldrig haft hastigshetsproblem med 4g normalt sett och har vid tillfällen kunnat pusha över 100-120megabit på 4g.
Kapacitetsbrist däremot har jag varit med om i nordstan/centralstationen och det är väl vad 5G kan hjälpa med...men det är inget de skulle marknadsföra eller försöka sälja med. "Hej, köp 5G så får du fungerande nät till skillnad från 4G där vårt nät är så kasst att det står still...snälla byt inte operatör"

Jag förväntar mig 5G på alla abonnemang från Telia, Tele2, Telenor och 3 men på 4G ett tag framöver på fello, hallon, vimla etc.

Mycket av 5G handlar ju just om ökad kapacitet. Fler personer per mast och mer trafik i existerande frekvensband, men också nya frekvenser med kortare räckvidd för att få fler zoner som innebär fler master som kan hantera större antal människor. Idrottsarenor, stationer, flygplatser, ... där skiner 5G exeptionellt. Men också ökad kapacitet på landsbygden om några år i de lägre frekvensspannen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror du missat något:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything

Liknande saker finns såklart inom fler områden.

Men framförallt handlar det om hönan och ägget, inga enheter med stöd utvecklas och säljs innan nätet finns, så de börjar bygga nätet innan är ju ganska logiskt.

Än så länge kan man ju sitta på en 3310 om man vill, men 5G är tänkt att ersätta alla befintliga nät helt på sikt. Helt stänga ner 2/3/4G för att skapa en ny bättre grund. Du borde nog kolla upp detta mer om du är intresserad

V2V / V2X är en idé som funnits lång innan 5Gs första spadtag. Det är i stort sett implementerat i många fall (t.ex. ambulanser som får instant grönt ljus när dom närmar sig korsningar etc)

Idén är inte bunden till 5G, utan det är mer att 5G kan vara bättre än dom protokoll som redan finns.

Mitt förstainlägg i tråden handlade om huruvida 5G är aktuellt för konsumenter i dagsläget - vilket jag har svårt att se. Jag är väl medveten om att 5G är en uppgradering i t.ex. industriella verksamheter där responstid och pålitlighet är viktigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eckelhesten:

Jag tycker att 5G kommit onödigt tidigt.
På med tinfoil-hatten nu men jag tror att övervakning av medborgare är det större syftet just nu just då man kan pinpointa enheter med pålitlig precision.

4K/8K streaming till telefoner är inte aktuellt än, och inga konsumenttjänster kräver en bättre hastighet/ping än vad som kan uppnås med 4G idag. Jag förstår att snorungar tycker det är häftigt att ladda ner senaste skrillex remixen 2 sekunder snabbare än vad dom tidigare gjort, men finns det något annat syfte av 5G i dagsläget?

Please do tell

Hmm. Ett sådant uttalande att det skulle vara onödigt tidigt kräver extremt god kännedom om hur belastat nätet är på de områden där etern är som mest fylld i dagsläget. Och det gäller då för alla operatörer sammantaget.

Operatörerna sitter på sådan data, men det är knappast något de vill dela öppet tänker jag mig - känsligt gällande konkurrensen.

@BrottOchStraff ovan upplever exempelvis problem med kapacitetsbrist i befintliga nät redan i dagsläget. Börjar man bygga ut när problem redan märks av så är det väl tvärt om snarare för sent än för tidigt.
Märk väl att det tar tid att bygga ut kapaciteten. Vill man slippa en trasslig övergångsperiod så ska man alltså börja bygga ut innan det blir problem. Samma grej som all infrastruktur. Laga innan det bryter ihop och ger problem.

Jag minns själv innan 4Gnätet kommit igång. I slutet med 3G i vissa tätbefolkade områden dog uppkopplingen i mobilen. Täckningen var bra, mobilen fungerade. Men det fanns inte utrymme för alla att vara uppkopplade samtidigt i etern. Alla har inte upplevt det där - men många minns säkert att det för säg... 10-15 år sedan var hopplöst att ringa/skicka SMS klockan tolv på nyårsafton. Och det berodde också på att nätet var överfullt. Inte att smällarna störde ut sändarna.
Den situationen när nätet inte orkar med datamängerna - den är inte jättebra.

Alltså det 5G erbjuder är inte främst "femtiotolv gigaflops" för att streama till mobilen i 16K VR.
Nä problemet är att näten börjar bli överfulla på en del områden. 3G och 4G är helt enkelt begränsade i hur tätt de kan leverera trafik med den tekniken de har. 5G kan erbjuda fler att vara uppkopplade utan att nätet bli överbelastat.

"Men det innebär att de flesta inte får nån större fördel av att sjaffa 5G?"
Ja och nej.
I mer tätbefolkade områden kommer hastigheten för 4G sluta sjunka för varje år när fler och fler vill dela på samma maxkapacitet. 5G kan avlasta övertrycket. Det är en reell vinst - att det inte blir sämre med tiden ;).

Så den stora fördelen just nu med 5G är alltså att vi framöver alla tillsammans får plats. Ja det låter ju trevligt. För den som köper mobil för att stödja samhällets bästa.
Men vem fan väljer mobil utifån den aspekten?
Nä - det gör ingen. Det är sjukt osexigt att ha det här som sales pitch. Det funkar helt enkelt inte.
Så den mest relevanta fördelen lyfts inte fram så mycket i marknadsföringen/salespitcharna till slutkunder.

Istället får vi höra om hur fräcka hastigherer vi kan få. Gigabituppkoppling ,ingen latens och yadda yadda. För det är lätt att kommunicera. Kolla hur större siffran är denna generation jämfört med förra. Waow. Vi konsumenter är lättare att locka till köp den vägen. För så fungerar vi som människor. Vi är svaga för viss typ av marknads(av)föring ;).

Precis samma grej gällde när 4G kom. Det såldes in med löften om skyhög hastighet och lägre latenser. Alltså siffrorna stämmer, men den stora vinsten låg i att fler fick plats i nätet och att 3Gnäten var fyllda.

Så man kan väl säga som så att vi alla verkligen vill ha 5 - egentligen. Fast kanske inte riktigt av det skälet som reklampitcharna erbjuder. Det finns inte mycket glädje att vara early adopter exempelvis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra med 5G, nu kan vi få lite efterlängtad konkurrens till stadsnätens oligopol.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

V2V / V2X är en idé som funnits lång innan 5Gs första spadtag. Det är i stort sett implementerat i många fall (t.ex. ambulanser som får instant grönt ljus när dom närmar sig korsningar etc)

Idén är inte bunden till 5G, utan det är mer att 5G kan vara bättre än dom protokoll som redan finns.

Mitt förstainlägg i tråden handlade om huruvida 5G är aktuellt för konsumenter i dagsläget - vilket jag har svårt att se. Jag är väl medveten om att 5G är en uppgradering i t.ex. industriella verksamheter där responstid och pålitlighet är viktigt.

Nästa generations bilar kommer ju alla ha V2X, då räcker 4G verkligen inte till. Det är skillnaden. Samma med många andra saker med IoT och smarta sensorer och enheter. Jag har redan förklarat massor nu, vill du inte lyssna så är det okej

Permalänk
Avstängd

Kan inte namnen på alla dotterbolag, huvudbolag och allt vad det heter men iom att Huawei fortfarande ligger i lås med domarna som håller på (och så såg jag ett uttalande om att vänta på de domarna skulle ta evigheter) så slapp vi Kinas fingrar i smeten? Eller är dett av dessa 4 kopplade till Kina på något vänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Trevligt med 2,3 miljarder kr för lite frekvenser

Lämpliga frekvenser är en begränsad naturresurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Jag tycker att 5G kommit onödigt tidigt. På med tinfoil-hatten nu men jag tror att övervakning av medborgare är det större syftet just nu just då man kan pinpointa enheter med pålitlig precision.

...

Please do tell

Herregud... Vad är det specifikt 5G gör som att myndigheter kan övervaka sina medborgare så mycket bättre jämfört med 3G/4G?

Går du runt med en ansiktsmask och lever ett liv med bara kontanter? Mobiltelefonen är bara en liten bråkdel av din position.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Herregud... Vad är det specifikt 5G gör som att myndigheter kan övervaka sina medborgare så mycket bättre jämfört med 3G/4G?

Går du runt med en ansiktsmask och lever ett liv med bara kontanter? Mobiltelefonen är bara en liten bråkdel av din position.

Vem har snackat om myndigheter specifikt? Herregud på dig själv

Om du inte kan se värdet i informationen att du besöker starbucks varje morgon, eller informationen i att du ofta går förbi kaffehyllorna på Ica – då har jag ingenting att säga. Du är för brainlet för ämnet.

Att du sen också säger att mobiltelefonen bara är en liten bråkdel av ens position, och att du ställer frågan om ”hurr durr varför är 5G mer platsspecifik än 3G/4G” visar att du har noll koll.

Du baita mig till ett svar i alla fall, var glad över det

Permalänk

De där sista 6 kronorna som Telia ska betala var säkert väldigt viktiga

Visa signatur

[AMD Ryzen 5 3600] [ASUS RTX 4070 Dual] [ASUS ROG Strix B450-F Gaming] [Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB] [Corsair MP510 480GB] [Corsair RM750X V2] [Fractal Design Define C] [BenQ CQ32G1] [Logitech G513 Carbon Tactile] [Corsair Gaming Harpoon RGB] [Logitech Z533] [SteelSeries Arctis 7 2019 Edition] [Google Pixel 7a]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Inte för att "kämpa emot" 5G, men för konsumenter kommer det inte bli någon större skillnad, inte än i alla fall.

Laaaagger!!!

Jag ser i alla fram emot att komma på vid gate:n i väntan på boarding att jag vill tanka ner ett par filmer i offline-cache:n och kunna göra det lite snabbt...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, kanske det. Eller så smäller de upp tre-fyra master i Båstad och sen får vi potatisbönder klara oss själva.

Risk finnes, tyvärr...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

99% av Sveriges befolkning, jovisst tror jag inte det minsta på, 5g har kortare räckvidd då måste dom stoppa upp en jäkla massa master, galet många. Just nu har comviq som jag blev lurad på problem med täckningen när jag far till affären.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Jag tycker att 5G kommit onödigt tidigt. På med tinfoil-hatten nu men jag tror att övervakning av medborgare är det större syftet just nu just då man kan pinpointa enheter med pålitlig precision.

4K/8K streaming till telefoner är inte aktuellt än, och inga konsumenttjänster kräver en bättre hastighet/ping än vad som kan uppnås med 4G idag. Jag förstår att snorungar tycker det är häftigt att ladda ner senaste skrillex remixen 2 sekunder snabbare än vad dom tidigare gjort, men finns det något annat syfte av 5G i dagsläget?

Please do tell

Alla gamers som blev lurade att 4G funkar lika bra som fiber (eller inte har något annat alternativ) till sitt hem sitter ju och spelar ping-känsliga spel på sin PC på en anslutning som bara blir sämre för varje år och som kanske delas med två netflix strömmar som är igång samtidigt, dom kanske vill ha bättre ping?

Blev så jäkla förbannad varje gång jag blev uppringd om att byta från mitt fasta nät till 4G då när det var nytt. Och man visste att folk skulle gå på det och belasta 4G nätet för alla som faktiskt vill använda det mobilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

99% av Sveriges befolkning, jovisst tror jag inte det minsta på, 5g har kortare räckvidd då måste dom stoppa upp en jäkla massa master, galet många. Just nu har comviq som jag blev lurad på problem med täckningen när jag far till affären.

Du vet att 99% av Sveriges befolkning bor ihopklumpade i något som kallas städer? Däremellan är det en j-vla massa utrymme, men nästan ingen bor där.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

99% av Sveriges befolkning, jovisst tror jag inte det minsta på, 5g har kortare räckvidd då måste dom stoppa upp en jäkla massa master, galet många. Just nu har comviq som jag blev lurad på problem med täckningen när jag far till affären.

Nej, 5G-NR kommer också köras på 700 MHz. 26 GHz har inte auktionerats ut än och det dröjer nog ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Vem har snackat om myndigheter specifikt? Herregud på dig själv

Om du inte kan se värdet i informationen att du besöker starbucks varje morgon, eller informationen i att du ofta går förbi kaffehyllorna på Ica – då har jag ingenting att säga. Du är för brainlet för ämnet.

Att du sen också säger att mobiltelefonen bara är en liten bråkdel av ens position, och att du ställer frågan om ”hurr durr varför är 5G mer platsspecifik än 3G/4G” visar att du har noll koll.

Du baita mig till ett svar i alla fall, var glad över det

Ser inte ett enda bevis varför 5G skulle vara annorlunda jämfört med 3G/4G. I butik kan man använda Wi-Fi för att positionera kunder. Görs av flera retailföretag idag.

Edit:stavfel

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Ser inte ett enda bevis varför 5G skulle vara annorlunda jämfört med 3G/4G. I butik kan man använda Wi-Fi för att positionera kunder. Görs av flera retailföretag idag.

Edit:stavfel

Företagen måste ha legitimt intresse för dessa uppgifter och du måste ge tillstånd till företagen, så när GDPR blir tydligare blir nog dessa försök mer eller mindre utraderade.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Istället får vi höra om hur fräcka hastigherer vi kan få. Gigabituppkoppling ,ingen latens och yadda yadda. För det är lätt att kommunicera. Kolla hur större siffran är denna generation jämfört med förra. Waow. Vi konsumenter är lättare att locka till köp den vägen. För så fungerar vi som människor. Vi är svaga för viss typ av marknads(av)föring ;).

Mobil bredbandsleverantörerna ska försöka sälja in 5G till konsumenterna för 50% högre kostnad med argument som om du väljer detta så kommer fler personer kunna lasta nätet högre. Då tänker konsumenterna, skitbra att stortankarna går över jag stannar kvar med det billigare bredbandet.

Det som måste hända och som håller på att hända är att våra enheter har 5G inbyggt, detta utan en extra kostnad. Sedan att kostnaden för 5G sjunker så att skillnaden i pris inte blir så stor och då kan folk motiveras med bättre svarstider och bättre download.
Argumentet bättre för alla, ja då får priset allt vara detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Företagen måste ha legitimt intresse för dessa uppgifter och du måste ge tillstånd till företagen, så när GDPR blir tydligare blir nog dessa försök mer eller mindre utraderade.

Absolut måste du ge medgivande för den data som lagras om dig. Men det är inte kopplat till någon specifik teknologi utan det gäller all form av lagring. Så för de som är oroliga för 5G bör kunna luta er tillbaka mot GDPR.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Absolut måste du ge medgivande för den data som lagras om dig. Men det är inte kopplat till någon specifik teknologi utan det gäller all form av lagring. Så för de som är oroliga för 5G bör kunna luta er tillbaka mot GDPR.

Positioneringsdata från mobilmaster är inte så intressant för butiker dock, för det är inget de kommer över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Positioneringsdata från mobilmaster är inte så intressant för butiker dock, för det är inget de kommer över

Sant och jag hävdar inget annat. Du får kolla vad som tidigare har skrivits av mig.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Sant och jag hävdar inget annat. Du får kolla vad som tidigare har skrivits av mig.

Jag har läst ditt tidigare inlägg och det tål att framhävas igen. De som är oroliga får stödja GDPR och inte gå med på konstiga avtal, 5G introducerar inget för utomstående att börja samla in precis som du påpekat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Inte för att "kämpa emot" 5G, men för konsumenter kommer det inte bli någon större skillnad, inte än i alla fall.

Det är sant, däremot var ju 3G ett rejält lyft över 2G tycker jag nog, även om min NEC e313 inte var den värsta luren precis.
Men den var rolig och det gick att "låsa upp" den genom att öppna datakabeln och flytta/koppla ett par trådar + installera nåt jox via datorn. Första telefonen jag kunde "surfa" med rimligt, mina tidigare wap-telefoner var i bästa fall möjliga att kolla e-post med.
Största felet med 3G var väl att man inte direkt hade HD-Voice.

Övergången från 3G till 4G tror jag inte lika många märkte av. Dels hade lurarna blivit bättre på att hoppa mellan näten, dels användes inte något 4G nät till röst så man landade ändå på 3G nätet. Numera använder ju alla operatörer givetvis 4G till röst, bara riktigt sopiga sopsopor klarar inte av det.

För egen del behöver jag väl fri datatrafik innan jag ser vits med 5G...bakåtsträvare som man är. Datahastighetsmässigt duger min 2013 års Galaxy S4 med LTE alldeles utmärkt för mina behov.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

99% av Sveriges befolkning, jovisst tror jag inte det minsta på, 5g har kortare räckvidd då måste dom stoppa upp en jäkla massa master, galet många. Just nu har comviq som jag blev lurad på problem med täckningen när jag far till affären.

Finns flera olika tekniker och frekvenser för 5G. Absolut finns de med dålig räckvidd med extrem kapacitet, men framförallt finns det låga frekvensband som kommer göra landsbygden mycket bättre också (gamla tv-frekvenser bland annat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Alla gamers som blev lurade att 4G funkar lika bra som fiber (eller inte har något annat alternativ) till sitt hem sitter ju och spelar ping-känsliga spel på sin PC på en anslutning som bara blir sämre för varje år och som kanske delas med två netflix strömmar som är igång samtidigt, dom kanske vill ha bättre ping?

Blev så jäkla förbannad varje gång jag blev uppringd om att byta från mitt fasta nät till 4G då när det var nytt. Och man visste att folk skulle gå på det och belasta 4G nätet för alla som faktiskt vill använda det mobilt.

kommunikation över optokablar kommer sannolikt för evigt vara bättre än radiokommunikation (i optimala förhållanden). Det går inte att slå ljusets hastighet.

Sen är det ju så klart andra faktorer, så som vilka mottagare man har på varje sida av optokabeln etc. Men generellt är fiber alltid det bästa och kommer vara det länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Ser inte ett enda bevis varför 5G skulle vara annorlunda jämfört med 3G/4G. I butik kan man använda Wi-Fi för att positionera kunder. Görs av flera retailföretag idag.

Edit:stavfel

Det behöver inte bevisas för dig. Hade du tagit dig tiden till att läsa på om protokollen och vilka begränsningar dom har - och eventuellt läst på lite om radiofrekvenser så hade du sluppit showboata din okunskap här i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

kommunikation över optokablar kommer sannolikt för evigt vara bättre än radiokommunikation (i optimala förhållanden). Det går inte att slå ljusets hastighet.

Sen är det ju så klart andra faktorer, så som vilka mottagare man har på varje sida av optokabeln etc. Men generellt är fiber alltid det bästa och kommer vara det länge.

Fiber går ju knappt i halva ljusets hastighet, det är därför starlink är snabbare över atlanten trots omvägen via omloppsbana. I latens dvs så det inte misstolkas.

Men fiber är absolut bättre för en stabil länk utan förluster och stabil ping, men vi får se när 6G presenteras vart 5G har landat. Tror skillnaden kommer vara mindre än väntat när allt är utbyggt och klart