5G-auktionen avgjord – nu kan nätutbyggnaden påbörjas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Ett sådant uttalande att det skulle vara onödigt tidigt kräver extremt god kännedom om hur belastat nätet är på de områden där etern är som mest fylld i dagsläget. Och det gäller då för alla operatörer sammantaget.

Operatörerna sitter på sådan data, men det är knappast något de vill dela öppet tänker jag mig - känsligt gällande konkurrensen.

@BrottOchStraff ovan upplever exempelvis problem med kapacitetsbrist i befintliga nät redan i dagsläget. Börjar man bygga ut när problem redan märks av så är det väl tvärt om snarare för sent än för tidigt.
Märk väl att det tar tid att bygga ut kapaciteten. Vill man slippa en trasslig övergångsperiod så ska man alltså börja bygga ut innan det blir problem. Samma grej som all infrastruktur. Laga innan det bryter ihop och ger problem.

Jag minns själv innan 4Gnätet kommit igång. I slutet med 3G i vissa tätbefolkade områden dog uppkopplingen i mobilen. Täckningen var bra, mobilen fungerade. Men det fanns inte utrymme för alla att vara uppkopplade samtidigt i etern. Alla har inte upplevt det där - men många minns säkert att det för säg... 10-15 år sedan var hopplöst att ringa/skicka SMS klockan tolv på nyårsafton. Och det berodde också på att nätet var överfullt. Inte att smällarna störde ut sändarna.
Den situationen när nätet inte orkar med datamängerna - den är inte jättebra.

Alltså det 5G erbjuder är inte främst "femtiotolv gigaflops" för att streama till mobilen i 16K VR.
Nä problemet är att näten börjar bli överfulla på en del områden. 3G och 4G är helt enkelt begränsade i hur tätt de kan leverera trafik med den tekniken de har. 5G kan erbjuda fler att vara uppkopplade utan att nätet bli överbelastat.

"Men det innebär att de flesta inte får nån större fördel av att sjaffa 5G?"
Ja och nej.
I mer tätbefolkade områden kommer hastigheten för 4G sluta sjunka för varje år när fler och fler vill dela på samma maxkapacitet. 5G kan avlasta övertrycket. Det är en reell vinst - att det inte blir sämre med tiden ;).

Så den stora fördelen just nu med 5G är alltså att vi framöver alla tillsammans får plats. Ja det låter ju trevligt. För den som köper mobil för att stödja samhällets bästa.
Men vem fan väljer mobil utifån den aspekten?
Nä - det gör ingen. Det är sjukt osexigt att ha det här som sales pitch. Det funkar helt enkelt inte.
Så den mest relevanta fördelen lyfts inte fram så mycket i marknadsföringen/salespitcharna till slutkunder.

Istället får vi höra om hur fräcka hastigherer vi kan få. Gigabituppkoppling ,ingen latens och yadda yadda. För det är lätt att kommunicera. Kolla hur större siffran är denna generation jämfört med förra. Waow. Vi konsumenter är lättare att locka till köp den vägen. För så fungerar vi som människor. Vi är svaga för viss typ av marknads(av)föring ;).

Precis samma grej gällde när 4G kom. Det såldes in med löften om skyhög hastighet och lägre latenser. Alltså siffrorna stämmer, men den stora vinsten låg i att fler fick plats i nätet och att 3Gnäten var fyllda.

Så man kan väl säga som så att vi alla verkligen vill ha 5 - egentligen. Fast kanske inte riktigt av det skälet som reklampitcharna erbjuder. Det finns inte mycket glädje att vara early adopter exempelvis.

wall of text, men jag har läst och håller med mycket i det du säger. Speciellt det här med att 4G-accesspunkter kan vara överbelastade i tätbebodda områden, och att 5G kan hjälpa till med den lasten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Det behöver inte bevisas för dig. Hade du tagit dig tiden till att läsa på om protokollen och vilka begränsningar dom har - och eventuellt läst på lite om radiofrekvenser så hade du sluppit showboata din okunskap här i tråden

BT-beacons och wifi är sättet att spåra någon inom en butik/galleria inte 5G. Masterna i sig måste veta exakt var du är för att optimera trafiken i luften (synka så att paket inte krockar och vem som får skicka när i luften).

Denna information kan dock inte gallerian använda. Går ju att köpa en telefon med avstängbar antenn/modem om man är nojig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fiber går ju knappt i halva ljusets hastighet, det är därför starlink är snabbare över atlanten trots omvägen via omloppsbana. I latens dvs så det inte misstolkas.

Men fiber är absolut bättre för en stabil länk utan förluster och stabil ping, men vi får se när 6G presenteras vart 5G har landat. Tror skillnaden kommer vara mindre än väntat när allt är utbyggt och klart

Du glömde läsa "i optimala förhållanden".

Anledningen till varför starlink kan uppnå en låg latens är för att trafiken inte behöver hoppa lika mycket mellan olika enheter/routrar. Det du säger har ingenting att göra med fiber vs radio

Och jo, ljuskommunikation i en optokabel går definitivt i ljusets hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Det behöver inte bevisas för dig. Hade du tagit dig tiden till att läsa på om protokollen och vilka begränsningar dom har - och eventuellt läst på lite om radiofrekvenser så hade du sluppit showboata din okunskap här i tråden

Lite väl låg nivå nu. Om du hävdar X utan att ha bevis så är det inte upp till omvärlden att motbevisa dig, det är inte så forskning eller det svenska rättsystemet fungerar. Då kan man vräka ur sig vad som helst, hur tror du samhället hade sett ut då? Det beteendet påminner om en president som hade sin sista dag idag vid makten.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Pirum:

Det är sant, däremot var ju 3G ett rejält lyft över 2G tycker jag nog, även om min NEC e313 inte var den värsta luren precis.
Men den var rolig och det gick att "låsa upp" den genom att öppna datakabeln och flytta/koppla ett par trådar + installera nåt jox via datorn. Första telefonen jag kunde "surfa" med rimligt, mina tidigare wap-telefoner var i bästa fall möjliga att kolla e-post med.
Största felet med 3G var väl att man inte direkt hade HD-Voice.

https://fdn2.gsmarena.com/vv/pics/nec/nee313_00.jpg

Övergången från 3G till 4G tror jag inte lika många märkte av. Dels hade lurarna blivit bättre på att hoppa mellan näten, dels användes inte något 4G nät till röst så man landade ändå på 3G nätet. Numera använder ju alla operatörer givetvis 4G till röst, bara riktigt sopiga sopsopor klarar inte av det.

För egen del behöver jag väl fri datatrafik innan jag ser vits med 5G...bakåtsträvare som man är. Datahastighetsmässigt duger min 2013 års Galaxy S4 med LTE alldeles utmärkt för mina behov.

Ser inte riktigt kopplingen till 3G, eller övergången till 4G... Då fanns inte behoven som finns idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

För egen del behöver jag väl fri datatrafik innan jag ser vits med 5G...bakåtsträvare som man är. Datahastighetsmässigt duger min 2013 års Galaxy S4 med LTE alldeles utmärkt för mina behov.

Inga större problem att hitta abb med fri data:
https://www.mobilabonnemang.nu/mobilabonnemang-med-fri-surf

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inga större problem att hitta abb med fri data:
http://letmegooglethat.com/?q=Mobilabbonemang+med+fri+surf

Fast man får skicka SMS varje dag om man tankar mycket och inte kör Telia

Tre har 20 GB/dygn, Tele2 50 GB/dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Du glömde läsa "i optimala förhållanden".

Anledningen till varför starlink kan uppnå en låg latens är för att trafiken inte behöver hoppa lika mycket mellan olika enheter/routrar. Det du säger har ingenting att göra med fiber vs radio

Och jo, ljuskommunikation i en optokabel går definitivt i ljusets hastighet.

Ljuset går i ljusets hastiget i mediet det färdas i. I fallet med fiber är det ju glas. I glas färdas ljus i ca 70% av hastigheten i vacuum. Radiosignaler i luft går däremot väldigt nära ljushastigheten i vacuum.

Starlink länkar vidare data mellan satelliterna för att brygga atlanten och antalet hopp är inte avsevärt mindre än fiber med bra förutsättningar (nära noderna där atlantkabeln landar)

https://physics.stackexchange.com/questions/274886/speed-of-s...

Tror inte du behöver vara så självsäker när du har fel

Permalänk
Medlem

@medbor: I praktiken siktar dock 5G-NR på lägre latenser/fördröjning då det sitter i radioutrustningen mer än något annat när vi pratar dessa avstånd. De flesta siktar på 30-50 ms när det gäller satelliter i låg omloppsbana.

Vill man ha sub 10 ms får man köra fiber eller koppar hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ljuset går i ljusets hastiget i mediet det färdas i. I fallet med fiber är det ju glas. I glas färdas ljus i ca 70% av hastigheten i vacuum. Radiosignaler i luft går däremot väldigt nära ljushastigheten i vacuum.

Starlink länkar vidare data mellan satelliterna för att brygga atlanten och antalet hopp är inte avsevärt mindre än fiber med bra förutsättningar (nära noderna där atlantkabeln landar)

https://physics.stackexchange.com/questions/274886/speed-of-s...

Tror inte du behöver vara så självsäker när du har fel

Det stämmer att man får ca 30% dämpning pga refraction i glas osv. Det tänkte jag inte på. Bra där!

Permalänk
Medlem

Håll i faraday hattarna för nu åker vi!

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk

Vad hände med de lägre frekvensbanden som det var tal om? Även om 3,5 GHz inte är mmWave så är det fortfarande en hög frekvens, högre än alla befintliga band idag. Hur sjutton ska man lyckas bygga ut ett nät som täcker 99 % av Sveriges befolkning på 3-4 år med master som bara har en räckvidd på några hundra meter?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ser inte riktigt kopplingen till 3G, eller övergången till 4G... Då fanns inte behoven som finns idag.

Det beror på hur man ser det. Jag hade laptop och behövde komma åt internet, det var ett totalt helvete att använda den över GSM (eller GPRS), gigantiskt lyft med även första generationen 3G.

Sedan tror jag det blir som vanligt, behoven dyker upp allt eftersom. Jag kanske är för gammal, men i min bekantskapskrets har ingen sprungit benen av sig för att skaffa 5G-telefon på samma sätt som alla ville ha 3G förr.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Vad hände med de lägre frekvensbanden som det var tal om? Även om 3,5 GHz inte är mmWave så är det fortfarande en hög frekvens, högre än alla befintliga band idag. Hur sjutton ska man lyckas bygga ut ett nät som täcker 99 % av Sveriges befolkning på 3-4 år med master som bara har en räckvidd på några hundra meter?

700 MHz auktionerades ut december 2018.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

700 MHz auktionerades ut december 2018.

Jaså där ser man. Varför är det då ett sånt tjat om att man inte kan börja bygga 5G-nätet pga den försenade 3,5 GHz-auktionen? Om 700 MHz-bandet har varit tillgängligt i ett par år så varför har man inte börjat med det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Du glömde läsa "i optimala förhållanden".

Anledningen till varför starlink kan uppnå en låg latens är för att trafiken inte behöver hoppa lika mycket mellan olika enheter/routrar. Det du säger har ingenting att göra med fiber vs radio

Och jo, ljuskommunikation i en optokabel går definitivt i ljusets hastighet.

Som sagt, ljuset färdas långsammare igenom glas.
Rent generellt så är ju fiber bättre, Men det finns tillfällen då radiomaster spöar fiber. Specifikt när Robot traders vill få ner latensen när dom köper aktier. Så vad dom gör, är att dom bygger master som går raka vägen från datorn till aktietorget. Fiber blir ju tvungen att snirkla runt mellan olika stationer, och ta den vägen som fibern är dragen.
Vet inte hur vanligt det är att göra så idag, då denna trading är mer reglerad än den var då, men för ca 10 år sen var det vanligt att göra så. Finns lite intressanta videos om ämnet att se.

I fallet med 5G så är det ju snarare skillnaden i uppkopplingshastighet som avgör. Latensen blir ju aldrig bättre än svagaste länken, som i dessa fall blir mobil till mast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Som sagt, ljuset färdas långsammare igenom glas.
Rent generellt så är ju fiber bättre, Men det finns tillfällen då radiomaster spöar fiber. Specifikt när Robot traders vill få ner latensen när dom köper aktier. Så vad dom gör, är att dom bygger master som går raka vägen från datorn till aktietorget. Fiber blir ju tvungen att snirkla runt mellan olika stationer, och ta den vägen som fibern är dragen.
Vet inte hur vanligt det är att göra så idag, då denna trading är mer reglerad än den var då, men för ca 10 år sen var det vanligt att göra så. Finns lite intressanta videos om ämnet att se.

I fallet med 5G så är det ju snarare skillnaden i uppkopplingshastighet som avgör. Latensen blir ju aldrig bättre än svagaste länken, som i dessa fall blir mobil till mast.

Finns en bok om det där. The Flash Boys. Kan rekommendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@medbor: I praktiken siktar dock 5G-NR på lägre latenser/fördröjning då det sitter i radioutrustningen mer än något annat när vi pratar dessa avstånd. De flesta siktar på 30-50 ms när det gäller satelliter i låg omloppsbana.

Vill man ha sub 10 ms får man köra fiber eller koppar hela vägen.

Absolut! Men nu pratade vi över atlanten som är lite mer än 10ms hur man än gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Vad hände med de lägre frekvensbanden som det var tal om? Även om 3,5 GHz inte är mmWave så är det fortfarande en hög frekvens, högre än alla befintliga band idag. Hur sjutton ska man lyckas bygga ut ett nät som täcker 99 % av Sveriges befolkning på 3-4 år med master som bara har en räckvidd på några hundra meter?

Dom kommer ha fler budgivningar om gamla tv-frekvenser (kanske redan varit?) och i takt med att folk köper nya telefoner så kommer gamla frekvensband uppgraderas till 5G (tappar då kapacitet på gamla generationerna stegvis) som har bättre kapacitet på samma frekvenser. De lägre frekvenserna finns ju kvar och kan användas tillsammans med nya tekniker som gör det bättre. De högfrekventa banden handlar främst om extrem kapacitet lokalt och inte om riksteckning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut! Men nu pratade vi över atlanten som är lite mer än 10ms hur man än gör

Därför man flyttar de maskiner man behöver lägre latenser till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

700 MHz auktionerades ut december 2018.

Skrivet av Marsupilami:

Jaså där ser man. Varför är det då ett sånt tjat om att man inte kan börja bygga 5G-nätet pga den försenade 3,5 GHz-auktionen? Om 700 MHz-bandet har varit tillgängligt i ett par år så varför har man inte börjat med det?

Det är inte lika mycket bandbredd i 700 MHz (n28) plus att 3,4-3,8 GHz är lämpligare i större orter. Tre fick heller ingen licens i 700 MHz-bandet. Telia fick 2x10 MHz och Tele2s och Telenors Net4Mobility fick 2 st 2x5 MHz block. På 3,5 GHz har de 80-120 MHz beroende på vilken operatör vi pratar om.

Skrivet av medbor:

Dom kommer ha fler budgivningar om gamla tv-frekvenser (kanske redan varit?) och i takt med att folk köper nya telefoner så kommer gamla frekvensband uppgraderas till 5G (tappar då kapacitet på gamla generationerna stegvis) som har bättre kapacitet på samma frekvenser. De lägre frekvenserna finns ju kvar och kan användas tillsammans med nya tekniker som gör det bättre. De högfrekventa banden handlar främst om extrem kapacitet lokalt och inte om riksteckning

n28 (713-733 MHz och 768-788 MHz) är auktionerat, kvar är SDL på 738-758. Möjligen att det går att klämma in 2x5 MHz på n14 också, men det har PTS aldrig varit intresserad av att auktionera ut och används väl i.a.f. inte av telefonerna. Tar nog ett tag innan de börjar använda 800 och 900 för 5G NR.

3,5-3,7>3,4-3,8
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Utveckla?

Det står ju tydligt att en av aktörerna blir Hi3G, vad finns det att "utveckla"?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Pirum:

Det beror på hur man ser det. Jag hade laptop och behövde komma åt internet, det var ett totalt helvete att använda den över GSM (eller GPRS), gigantiskt lyft med även första generationen 3G.

Sedan tror jag det blir som vanligt, behoven dyker upp allt eftersom. Jag kanske är för gammal, men i min bekantskapskrets har ingen sprungit benen av sig för att skaffa 5G-telefon på samma sätt som alla ville ha 3G förr.

Behoven för 5G finns redan. Det är främst inom industrin, så som självkörande bilar till exempel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Det står ju tydligt att en av aktörerna blir Hi3G, vad finns det att "utveckla"?

Hi3G Access AB ägs av CK Hutchison Holdings (Hongkong) och Investor AB (Stockholm).

Om vi ska diskutera om Hongkong är samma sak som Kina då blir det nog en lång diskussion Dessutom så är Kina väl etablerade i våra svenska hamnar osv via samma företag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hi3G Access AB ägs av CK Hutchison Holdings (Hongkong) och Investor AB (Stockholm).

Om vi ska diskutera om Hongkong är samma sak som Kina då blir det nog en lång diskussion Dessutom så är Kina väl etablerade i våra svenska hamnar osv via samma företag...

Precis, och Hong Kong tillhör Kina, inte så mycket att diskutera där...

"Officially the Hong Kong Special Administrative Region of the People's Republic of China (HKSAR), is a metropolitan area and special administrative region of the People's Republic of China"

https://en.wikipedia.org/wiki/Hong_Kong

Och att Kina har andra intressen i landet är ju en separat fråga....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Precis, och Hong Kong tillhör Kina, inte så mycket att diskutera där...

"Officially the Hong Kong Special Administrative Region of the People's Republic of China (HKSAR), is a metropolitan area and special administrative region of the People's Republic of China"

https://en.wikipedia.org/wiki/Hong_Kong

Och att Kina har andra intressen i landet är ju en separat fråga....

Man får väl välja bort Tre som operatör helt enkelt. Tele2 FTW.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är inte lika mycket bandbredd i 700 MHz (n28) plus att 3,5-3,7 GHz är lämpligare i större orter. Tre fick heller ingen licens i 700 MHz-bandet. Telia fick 2x10 MHz och Tele2s och Telenors Net4Mobility fick 2 st 2x5 MHz block. På 3,5 GHz har de 80-120 MHz beroende på vilken operatör vi pratar om.

Ja, det var just det som var min poäng. Varför sätter man inte igång med 700 MHz-utbyggnaden utanför städerna så att man kommer någonvart med sina ambitiösa mål? Förstår inte vad du vill ha sagt med att bara rada upp tekniska detaljer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Ja, det var just det som var min poäng. Varför sätter man inte igång med 700 MHz-utbyggnaden utanför städerna så att man kommer någonvart med sina ambitiösa mål? Förstår inte vad du vill ha sagt med att bara rada upp tekniska detaljer.

2x10 MHz (FDD eller 2 st block om 2x5 för den delen) ger inte samma bandbredd som 80-120 MHz.

Det gör att det inte finns någon större nytta att bygga ut 700-bandet först, det är 3,5-bandet som kommer ge ökad kapacitet och hastighet för de flesta. Detaljerna skrevs för att flera inlägg helt saknade något att stå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

2x10 MHz (FDD eller 2 st block om 2x5 för den delen) ger inte samma bandbredd som 80-120 MHz.

Det gör att det inte finns någon större nytta att bygga ut 700-bandet först, det är 3,5-bandet som kommer ge ökad kapacitet och hastighet för de flesta. Detaljerna skrevs för att flera inlägg helt saknade något att stå på.

Men på landsbygden behövs väl ingen extrem kapacitet på samma sätt, men fler alternativa stolpar och frekvenser med modern teknik kan hjälpa. Dessutom är du 700MHz idag inte använt, så all kapacitet blir ju direkt användbar utan att ersätta annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men på landsbygden behövs väl ingen extrem kapacitet på samma sätt, men fler alternativa stolpar och frekvenser med modern teknik kan hjälpa. Dessutom är du 700MHz idag inte använt, så all kapacitet blir ju direkt användbar utan att ersätta annat

Det är fortfarande inte särskilt användbart än. 5G-routrarna har inte rullat ut brett än – vem har ens en 5G-router på svenska marknaden om inte Huawei som inte får tillverka sina kretsar längre? Den kostar också ca 6000 kr. Och ja den kör med HiSilicon-kretsar, Qualcomm får för den delen inte sälja 5G-modem till Huawei i dagsläget. ZTE som levererar mobilroutrar till Svenska operatörer är också sanktionerade även om inte lika hårt, de får fortfarande köpa kretsar från Qualcomm et al.

Enbart 700 MHz 5G-NR skulle vara långsammare än 800 MHz, 900 MHz, 1800 MHz och 2600 MHz LTE med CA.

För mobiltelefoner skulle det inte göra någon skillnad och med första utrullningen så delar 4G och 5G-nätet hårdvara, de slänger bara upp RAN i existerande master och kör in lite programvara och då blir det ingen större skillnad i fördröjning eller hastighet.

Men ja, sanktionerna skadar också Ericsson och Nokia då det blir svårare att använda näten utan innovativa kretsar med välpresterande 5G-radio så som Balong-kretsarna från HiSilicon.

Sen hade de inte kontrakten redo p.g.a. förseningarna i auktioneringen av 3,4-3,8 GHz och ingen vill bygga stora nät utan att ha spikat kontrakten.

Skulle de byggt ut december 2018 hade heller inga telefoner haft några vettiga 5G-modem.

Fast klart de hade kunnat börja bygga tidigare när det gäller Telia, Telenor och Tele2.