Permalänk
Medlem

5600x vs 5800x

Tjenis!

Sitter och inväntar min 5600x som skjuts upp hela tiden.
Funderar nu på att avbryta den ordern och lägga in en 5800x ist.

Är det ett dumt val? Jag tänkte mest på tdp emellan dem 65 kontra 105

Har en arctic cooler freezer 2 360 aio antar att det kommer hålla tempen nere. Då jag oxå vill göra oc.

Ni som äger en 5800x hur upplevs den?
Vad har ni lyckats med för oc?
Vilken kylare kör ni med?
Hur är temp stock / oc?

Övrig specc är Asus rog b550-f
G-skill 32gb 3600 CL16
Ett beställt 3070 Asus rog (får se när det dyker upp)
750w seasonic nätagg

Mvh.

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Inaktiv

Köpte själv en 5800x av samma anledning. Haft den i snart 2 månader nu och är riktigt nöjd 🙂
Men 5600x är helt klart mycket mer prisvärd ifall fokus endast är spel.

Det jag kan säga till dens nackdel är att boost algoritmen är ganska aggressiv (hög vcore på närmare 1.5V), vilket gör den ganska varm.
Maxar på ca 80c vid spelande med en be quiet! dark rock 4.
Med PBO2 så kan man dock enkelt undervolta vilket motverkar detta bra.
Kör dock själv på 4GHz@1.05V vilket gör att CPU alltid kör svalt och kylaren knappt behöver jobba = knäpptyst 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiqtR:

Är det ett dumt val? Jag tänkte mest på tdp emellan dem 65 kontra 105

Har en arctic cooler freezer 2 360 aio antar att det kommer hålla tempen nere. Då jag oxå vill göra oc.

Ni som äger en 5800x hur upplevs den?
Vad har ni lyckats med för oc?
Vilken kylare kör ni med?
Hur är temp stock / oc?

Hyffsad overkill på kylare för en 65W TDP CPU...

Kör en 5800x med Noctua NH-L12 Ghost Edition och två A12x25 ovanför som suger ut varmluft,
pendlar 70-85 grader i spel helt stock, har inte börjat labba med PBO2 än.

Thermal Throttling inträder när man närmar sig 90 grader, med din kylare lär du inte ha några problem.

Frågan du får ställa dig är om prisskillnaden känns värt det för dig, det är inte jätteskillnader idag i spelprestanda, bara kolla valfri 5xxx test.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Köpte själv en 5800x av samma anledning. Haft den i snart 2 månader nu och är riktigt nöjd 🙂
Men 5600x är helt klart mycket mer prisvärd ifall fokus endast är spel.

Det jag kan säga till dens nackdel är att boost algoritmen är ganska aggressiv (hög vcore på närmare 1.5V), vilket gör den ganska varm.
Maxar på ca 80c vid spelande med en be quiet! dark rock 4.
Med PBO2 så kan man dock enkelt undervolta vilket motverkar detta bra.
Kör dock själv på 4GHz@1.05V vilket gör att CPU alltid kör svalt och kylaren knappt behöver jobba = knäpptyst 👌

Jo pris/prestanda är ju bättre på 5600x. Men just nu så är 1700 mer inte någon stor deal. Vill bara få ihop mitt bygge.
Har läst lite om pbo2 och det är helt klart intressant och något jag kommer läsa på / testa mig fram med.
Har inte ägt en AMD sedan 2004 tror jag det var (athlon) så blir att lära sig på nytt. Men det är kul.
Ringde inet och de ändra ordern, så den skickas inom 1 - 3 dagar 😁

Skrivet av Mindfighter:

Hyffsad overkill på kylare för en 65W TDP CPU...

Kör en 5800x med Noctua NH-L12 Ghost Edition och två A12x25 ovanför som suger ut varmluft,
pendlar 70-85 grader i spel helt stock, har inte börjat labba med PBO2 än.

Thermal Throttling inträder när man närmar sig 90 grader, med din kylare lär du inte ha några problem.

Frågan du får ställa dig är om prisskillnaden känns värt det för dig, det är inte jätteskillnader idag i spelprestanda, bara kolla valfri 5xxx test.

Haha. Jo jag tänkte på det med.
Priset är som sagt inget problem då jag anser att 1700kr är det värt då man slipper vänta och vara ovetande. Har sålt burken jag hade! Och orkar inte vänta mer / vara utan mer nu. Dötiden jag har på kvällarna när frugan o barnen sover så sitter jag o lirar med polarna innan jag drar mot jobbet..

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem

Installerade min 5800x för 40 minuter sen och har kört några spel benchmarks (AC Valhalla och CS GO).
Idle temps 41 grader och max temp 81 grader. Detta i ett mini itx chassie med en luftkyld kylare, Noctua Ghost S1 edition .
Otroligt nöjd!
Aktiverade SAM för att jämföra AC Valhalla före och efter SAM. Utan SAM aktiverad fick jag ca 83-86 fps. Med SAM aktiverad fick jag 95-97 fps. Kravet är såklart att man har rx 6000 serien på grafikortet. Upplösningen var 1440p med allt på ultra.
Är jag nöjd? Gissa

Synd att du ringde. Hade du bara tagit bort din gamla order på din medlemsida, beställt den nya CPUn och valt Instabox hade du haft den imorgon

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Installerade min 5800x för 40 minuter sen och har kört några spel benchmarks (AC Valhalla och CS GO).
Idle temps 41 grader och max temp 81 grader. Detta i ett mini itx chassie med en luftkyld kylare, Noctua Ghost S1 edition .
Otroligt nöjd!
Aktiverade SAM för att jämföra AC Valhalla före och efter SAM. Utan SAM aktiverad fick jag ca 83-86 fps. Med SAM aktiverad fick jag 95-97 fps. Kravet är såklart att man har rx 6000 serien på grafikortet. Upplösningen var 1440p med allt på ultra.
Är jag nöjd? Gissa

Synd att du ringde. Hade du bara tagit bort din gamla order på din medlemsida, beställt den nya CPUn och valt Instabox hade du haft den imorgon

Imponerande temp. Då har du inte ens pillat med pbo2 än 😊.
Jag ska bygga mitt i ett phanteks p600s med aio så kommer hålla tempen aningen lägre antar jag.

AMD gpu är inget jag tä kte köra så Sam går bort.
Jag tror och vet att du är nöjd.

Gör inget om jag går vänta 3 dagar, inväntar leverans från komplett nästa vecka.
Sen har jag allt utom ett Grafikkort.

Får. Försöka hitta ett 1060 eller 1660 så länge tills 3070 anländer. Som tidigast den 15 Feb.

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiqtR:

Imponerande temp. Då har du inte ens pillat med pbo2 än 😊.
Jag ska bygga mitt i ett phanteks p600s med aio så kommer hålla tempen aningen lägre antar jag.

AMD gpu är inget jag tä kte köra så Sam går bort.
Jag tror och vet att du är nöjd.

Gör inget om jag går vänta 3 dagar, inväntar leverans från komplett nästa vecka.
Sen har jag allt utom ett Grafikkort.

Får. Försöka hitta ett 1060 eller 1660 så länge tills 3070 anländer. Som tidigast den 15 Feb.

Ja jag är faktiskt väldigt förvånad. Speciellt på idletempen.
Nu har jag ju inte pressat CPUn i Geekbench osv men det är för spelande och surfande jag skall använda datorn till. Är tempsen bra där är jag helt nöjd.
Skall kolla upp pbo2 innan jag stänger ned datorn, om jag har det på mitt bios. Har inte kollat det faktiskt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Klippte en 5800x då 5600x o 5900x inte gick att få tag på.
Blir ganska varm om ja sätter på t.ex cinebench me en fractal s36 aio, i spel ligger den runt 75.
Inte pillat me curve optimiser direkt, men la på 300 på max pbo o scalar på 2x. Boostar 5ghz+ på alla kärnor och 5150 på de 2 bästa, verkar hålla boosten länge också, i vissa spel ser de ut some den håller boosten konstant fast de kan nog vara svårt att mäta.

jävligt nöjd, lirar black desert online ibland, där gick fpsen från 250 med en 3600xt till 380+ med ett 3080^^

tycker lätt det är värt det om du inte kan få tag på en 5600x i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja jag är faktiskt väldigt förvånad. Speciellt på idletempen.
Nu har jag ju inte pressat CPUn i Geekbench osv men det är för spelande och surfande jag skall använda datorn till. Är tempsen bra där är jag helt nöjd.
Skall kolla upp pbo2 innan jag stänger ned datorn, om jag har det på mitt bios. Har inte kollat det faktiskt.

Återkomm gärna med resultat sen 😊

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem

Jag kör en 5800x med Z73 Kraken som kylare. Bytte ut de medföljande fläktarna till 3x Noctua NF-F12 PWM.

Satte -10 på alla kärnor i Curve Optimizer och det har gått stabilt i snart två veckor.

I spel (RDR2, Flight Simulator) pendlar temperaturen mellan 50-55C. Då går fläktar och pump på 50% vilket är ljudlöst i jämförelse med grafikkortet (som ju även det är förhållandevis tyst).

Hamnar runt 80C i Prime95 small FFT:s.

Edit: Här kommer en bild från Cinebench R23.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiqtR:

Har en arctic cooler freezer 2 360 aio antar att det kommer hålla tempen nere. Då jag oxå vill göra oc.

Sorry om jag är off-topic, men har du haft den AIOn i tidigare byggen? Vad tycker du om den? Går den tyst? Sitter själv och funderar på den till en 5900X. Varför valde du 360 istället för t.ex. 280?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xiqtR:

Jo pris/prestanda är ju bättre på 5600x. Men just nu så är 1700 mer inte någon stor deal. Vill bara få ihop mitt bygge.
Har läst lite om pbo2 och det är helt klart intressant och något jag kommer läsa på / testa mig fram med.
Har inte ägt en AMD sedan 2004 tror jag det var (athlon) så blir att lära sig på nytt. Men det är kul.
Ringde inet och de ändra ordern, så den skickas inom 1 - 3 dagar 😁

Tror du kommer bli helnöjd!
Senaste tidens mest hatade uttryck kanske, men "i dessa tider" så är det värt ganska mycket att slippa vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiqtR:

Återkomm gärna med resultat sen 😊

Tyvärr ser det ut som att jag inte har pbo2 än uppdaterade till nyaste biosen som släpptes 31/12 men hittar inte curve optimisern. Vanliga pbo står på "auto". Man skall tydligen kunna välja "advanced" för att nå curve optimiser.
De enda valen jag ser är "auto" eller "disabled".
Får ha tålamod helt enkelt.
Det konstiga är att denna killen tydligen gjort det på sin b550i gigabyte kort med biosversion f11 som jag nu har :/
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/k17dup/curve_optimizer_...

Funderar på om det är något jag missat när jag skall hitta/aktivera "advanced"? Såg på youtube att det skall finnas "auto"
"advanced" "enabled" och "disabled" att välja i pbomenyn...är det något annat jag måste aktivera först? typ enable manual clocking eller liknande?

EDIT: skall verkligen dubbelchecka att det är bios f11 som är installerad när jag kommer hem, eller om något gick fel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Jag kör en 5800x med Z73 Kraken som kylare. Bytte ut de medföljande fläktarna till 3x Noctua NF-F12 PWM.

Satte -10 på alla kärnor i Curve Optimizer och det har gått stabilt i snart två veckor.

I spel (RDR2, Flight Simulator) pendlar temperaturen mellan 50-55C. Då går fläktar och pump på 50% vilket är ljudlöst i jämförelse med grafikkortet (som ju även det är förhållandevis tyst).

Hamnar runt 80C i Prime95 small FFT:s.

Edit: Här kommer en bild från Cinebench R23.

https://i.imgur.com/o2pI0jV.jpg

Ser helt klart ut att vara bra temps 😊
Har du testat att sänka mer än - 10?

Skrivet av Frazeur:

Sorry om jag är off-topic, men har du haft den AIOn i tidigare byggen? Vad tycker du om den? Går den tyst? Sitter själv och funderar på den till en 5900X. Varför valde du 360 istället för t.ex. 280?

Nej det har jag inte, jag kollar en hel del på jayz2cent, gamers nexus mm.
Eftersom att jag inte är i behov att bling bling o sånt o priset var väldigt intressant så tänkte jag ge den en chans.
Att jag valde 360 framför 280 var för att chassit (phanteks p600s) fick plats med den. Och så känns det som att 360 borde hålla tempen nere lite mer.
Återkommer med ljudnivå o så när jag satt ihop allt
Blir väl i morgon (Fredag).
Har läst mycket bra recensioner om den och på Youtube talas det gott om den oxå.

Skrivet av anon236072:

Tror du kommer bli helnöjd!
Senaste tidens mest hatade uttryck kanske, men "i dessa tider" så är det värt ganska mycket att slippa vänta.

Jo man vill ju kunna slå ihjäl lite dötid med polarna,
Och väntan är jobbig 😊 man vill ju helst ha grejjer a minuten innan man klickat på beställ 😂

Skrivet av KingCobra:

Tyvärr ser det ut som att jag inte har pbo2 än uppdaterade till nyaste biosen som släpptes 31/12 men hittar inte curve optimisern. Vanliga pbo står på "auto". Man skall tydligen kunna välja "advanced" för att nå curve optimiser.
De enda valen jag ser är "auto" eller "disabled".
Får ha tålamod helt enkelt.
Det konstiga är att denna killen tydligen gjort det på sin b550i gigabyte kort med biosversion f11 som jag nu har :/
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/k17dup/curve_optimizer_...

Funderar på om det är något jag missat när jag skall hitta/aktivera "advanced"? Såg på youtube att det skall finnas "auto"
"advanced" "enabled" och "disabled" att välja i pbomenyn...är det något annat jag måste aktivera först? typ enable manual clocking eller liknande?

EDIT: skall verkligen dubbelchecka att det är bios f11 som är installerad när jag kommer hem, eller om något gick fel.

En del har väl inte fått den senaste updaten än om jag förstår der8auer rätt. Så håll ut så kommer det nog till dig så småningom 😊

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiqtR:

Ser helt klart ut att vara bra temps 😊
Har du testat att sänka mer än - 10?

Jag har mixtrat en del med varje kärna samt -15 på alla kärnor. Överklockningarna går oftast igenom Cinebench, AIDA64 och Prime95 men i spel (RDR2) tar det stopp efter någon timme. Det gör ju också att det blir otroligt tidskrävande att testa stabiliteten.

Kände inte att finjusteringarna gjorde någon reell skillnad så -10 fick det bli.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag kunde helt plötsligt använda curve optimisern. Har satt alla kärnor på -20 och cpun boostar runt 4800hz stabilt när jag spelar.
Temps från ca 45-50 idle till ca 80 grader som högst.
Man kan ju mixa med annat för att få ned tempen ännu mer, får se om jag skall lägga den tiden på det när allt funkar bra för mig som det är.
5800x går märkbart varmare än 3700x och för första gången sen jag byggde nya datorn märker jag av att den alstrar värme runt sig.
Ett litet element
Skall för skojs skull köra Cinebench vid tillfälle, men just nu får det vara bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag kunde helt plötsligt använda curve optimisern. Har satt alla kärnor på -20 och cpun boostar runt 4800hz stabilt när jag spelar.
Temps från ca 45-50 idle till ca 80 grader som högst.
Man kan ju mixa med annat för att få ned tempen ännu mer, får se om jag skall lägga den tiden på det när allt funkar bra för mig som det är.
5800x går märkbart varmare än 3700x och för första gången sen jag byggde nya datorn märker jag av att den alstrar värme runt sig.
Ett litet element
Skall för skojs skull köra Cinebench vid tillfälle, men just nu får det vara bra.

om du sätter minus på curve optimizern, de drar väl inte ner tempen? det är väl bara att den boostar till samma clock med mindre volt, och boostar högre på t.ex max volten. Alltså det är väl inte som att sätta en negativ offset (EDIT: på Vcore )som jag förstått det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

om du sätter minus på curve optimizern, de drar väl inte ner tempen? det är väl bara att den boostar till samma clock med mindre volt, och boostar högre på t.ex max volten. Alltså det är väl inte som att sätta en negativ offset (EDIT: på Vcore )som jag förstått det?

Jo det sänker tempsen faktiskt. Boosten är egentligen en "bonus" eftersom teoretiskt borde ju CPUn vara långsammare med lägre volt.
När man läser trådar om detta på nätet använde folk C-optimisern i första hand för att sänka tempsen...men upptäckte sen att CPUn kunde boosta så mycket mer.
Han förklarar lite här https://www.youtube.com/watch?v=dfkrp25dpQ0&t=269s
Det är i första hand singel core där tempsen sänks, men man får ingen direkt boost. Boosten är i multicores..men påverkar inte tempsen nämnvärt.
Så man får både sänkt temps och högre boost faktiskt.
Vill man sänka tempsen ännu mer måste man ändra andra inställningar så klart, men detta är en väldigt enkel överklockning med samma eller oftast lägre temps.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jo det sänker tempsen faktiskt. Boosten är egentligen en "bonus" eftersom teoretiskt borde ju CPUn vara långsammare med lägre volt.
När man läser trådar om detta på nätet använde folk C-optimisern i första hand för att sänka tempsen...men upptäckte sen att CPUn kunde boosta så mycket mer.
Han förklarar lite här https://www.youtube.com/watch?v=dfkrp25dpQ0&t=269s
Det är i första hand singel core där tempsen sänks, men man får ingen direkt boost. Boosten är i multicores..men påverkar inte tempsen nämnvärt.
Så man får både sänkt temps och högre boost faktiskt.
Vill man sänka tempsen ännu mer måste man ändra andra inställningar så klart, men detta är en väldigt enkel överklockning med samma eller oftast lägre temps.

Nice tack, ska kolla in det och leka lite. Känns som min kylare är i klenaste laget för denna cpu, kanske ska investera i en Z73.
Nåja ska testa o se va curve optimizer kan göra^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Nice tack, ska kolla in det och leka lite. Känns som min kylare är i klenaste laget för denna cpu, kanske ska investera i en Z73.
Nåja ska testa o se va curve optimizer kan göra^^

Varför en så dyr kylare?
Arctic freezer 2 360 är ju billigare och bättre.
Kolla gamers nexus review.
Dock så är det utan rgb! Vilket är helt "lysande" 😉 i min smak.

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiqtR:

Varför en så dyr kylare?
Arctic freezer 2 360 är ju billigare och bättre.
Kolla gamers nexus review.
Dock så är det utan rgb! Vilket är helt "lysande" 😉 i min smak.

ja rgb e skitsamma för mig, är den verkligen bättre då? hittar ingen på gamersnexus där de jämför dem, har du nån link?
Skulle va nice om ja hittade en video där den testas på en 5800x eller högre så man kan få ett hum.
Jävla skummt asså körde zen 2 på den här fractal s36 o där toppade tempsen typ 70 om man stressade den, här kan den lätt dra upp till 88-90 i typ cinebench, i spel typ 60-75
Har dock hört att gigabyte moderkorten kanske trycker i lite extra i cpun och kan göra de lite varmare. Throttlar inte så är egentligen inget problem, såg att komplett har rea på z73 så fick ett litet sug ^^

Permalänk
Medlem

Mest vettiga är att ta en 10600K(F) och lägga mellanskillnaden på ett bättre GFX eller spara för framtida uppgradering.

Jag hade själv en 5800X bokad men avbokade efter jag läst recensionerna. Chippet går alldeles för varmt och är inte prisvärt alls.

Hade förstås gärna bytt mot 5900X/5600X men eftersom man inte kunde byta fick det bli en 10850K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Mest vettiga är att ta en 10600K(F) och lägga mellanskillnaden på ett bättre GFX eller spara för framtida uppgradering.

Jag hade själv en 5800X bokad men avbokade efter jag läst recensionerna. Chippet går alldeles för varmt och är inte prisvärt alls.

Hade förstås gärna bytt mot 5900X/5600X men eftersom man inte kunde byta fick det bli en 10850K.

Jag var orolig för tempsen efter allt jag läst men det visade sig vara otroligt enkelt att fixa om man hade problem.
Jag körde curve optimisern och har inga problem alls med temps i mitt lilla mini itx chassie + en lågprofilkylare.
Det är klart, skall man överklocka genom att höja volten kommer den gå varm, men det verkar ju mycket mer effektivt att sänka volten och få svalare CPU samt boost.

Min erfarenhet är att 5800x är en riktigt bra CPU som inte är överdrivet varm utan inställningar men funkar kanon med curve optimiser.

Prisvärdheten kan ju diskuteras...men för mig var det värt varenda krona Är otroligt nöjd.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

ja rgb e skitsamma för mig, är den verkligen bättre då? hittar ingen på gamersnexus där de jämför dem, har du nån link?
Skulle va nice om ja hittade en video där den testas på en 5800x eller högre så man kan få ett hum.
Jävla skummt asså körde zen 2 på den här fractal s36 o där toppade tempsen typ 70 om man stressade den, här kan den lätt dra upp till 88-90 i typ cinebench, i spel typ 60-75
Har dock hört att gigabyte moderkorten kanske trycker i lite extra i cpun och kan göra de lite varmare. Throttlar inte så är egentligen inget problem, såg att komplett har rea på z73 så fick ett litet sug ^^

Denna refererade jag till dock så är det 280 modellen 360 borde ju per automatik vara bättre.

Edit: kan ju vara bra att klistra in länken med. 😂

https://youtu.be/KPaSEGe6ML0

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem

Testade curve optimizer lite lätt, -10 på alla. såg faktiskt skillnad i temps, 88 max vid cinebench allcore,runt 86 medel, 68 max vid singlecore. Vid single låg den strax över 4.9ghz effective core. Verkar som man kan tweaka en hel del där
https://imgur.com/LgvJAK5
va ja fick på cinebench23

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Nice tack, ska kolla in det och leka lite. Känns som min kylare är i klenaste laget för denna cpu, kanske ska investera i en Z73.
Nåja ska testa o se va curve optimizer kan göra^^

Z73 Kraken är en riktigt fin kylare men den är ju väldigt långt ifrån att vara prisvärd. Det verkar finnas billigare AIO som presterar likvärdigt och i vissa fall bättre. X73 är exempelvis samma kylare med undantag för displayen.

Å andra sidan är det en entusiastprodukt som därmed knappast vänder sig till rationella människor Jag fastnade mer än väntat för LCD-displayen som jag använder till att visa temperaturer på CPU och GPU eller till att få till en passande GIF.

Den kyler dessutom grymt bra och alla rapporter om katastroftemperaturer för 5800x blir inte särskilt relevanta med den här uppsättningen. Jag som främst använder datorn till spel ser sällan temperaturer över 55C vilket är mer än godkänt. I synnerhet eftersom fläktar och pumpar då endast går på halvfart.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz