Tre avfärdar Tele2:s 5G-kommentar – "Vet att det inte är så"

Permalänk
Melding Plague

Tre avfärdar Tele2:s 5G-kommentar – "Vet att det inte är så"

Tele2:s uttalande om att Telia saboterat för Tre under 5G-auktionen avfärdas. Enligt Tre är beskrivningen grovt missvisande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"På Tele2:s påstående om att Telias köp av 20 MHz extra spektrumutrymme utöver de 100 MHz som kan användas över 5G ställer sig Per Stigenberg undrande till hur Tele2:s teknikchef resonerar. Han menar att deltagare i 5G-auktionen inte har insyn i hur andra deltagare budar, eller på vad, och att Telia därför inte haft någon insyn i det spektrumutrymme Tre försökt köpa. Telias motivering till att köpa till extra spektrumutrymme känner därför ingen utanför bolaget till. Kommentaren är därför svår att förstå sig på ur Per Stigenbergs perspektiv."

Kan det vara så att Telia och Tele2 genom branschkontakter eller via kontakter inom PTS har fått info om vilka frekvenser konkurrenterna budat på? Hmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

"På Tele2:s påstående om att Telias köp av 20 MHz extra spektrumutrymme utöver de 100 MHz som kan användas över 5G ställer sig Per Stigenberg undrande till hur Tele2:s teknikchef resonerar. Han menar att deltagare i 5G-auktionen inte har insyn i hur andra deltagare budar, eller på vad, och att Telia därför inte haft någon insyn i det spektrumutrymme Tre försökt köpa. Telias motivering till att köpa till extra spektrumutrymme känner därför ingen utanför bolaget till. Kommentaren är därför svår att förstå sig på ur Per Stigenbergs perspektiv."

Kan det vara så att Telia och Tele2 genom branschkontakter eller via kontakter inom PTS har fått info om vilka frekvenser konkurrenterna budat på? Hmmm

Då Tom småkommuner loggar vilka som öppnar anbud/bud och dessa öppnas av två personer skulle det vara otroligt korkat.

Permalänk
Medlem

Om Telia agerat som de gjort är det större chans att de helt enkelt resonerat som så att de kan tvinga en av sina konkurrenter att få det mindre åtråvärda spektrat och att de automatiskt skulle tvinga upp priset på den del som gick till Tele2.
Alltså, förutom att konkurent 1 fick nöja sig med 80mhz tvingade man även båda de kvarvarande i auktionen att trissa upp priset på de 100mhz konkurrent 2 skulle få. Sen vem av dessa som blev Tele2/Telenor respektive Tre blev spelade kanske mindre roll.

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara varför det inte går att använda mer än 100 MHz?

Varför skulle PTS ens tillåta en och samma aktör att köpa mer än 100 MHz om konsensus är att allt över 100 bara vaskas?

Permalänk
Medlem

Är nyfiken på @Red Onions frågor jag med.

Undrar också varför man auktionerar ut frekvenser som uppenbarligen inte kan användas? Dvs de 20 lägsta av Tres 100. Verkar dumt?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Industridraaaaaama! Redderiet, varuhuset! Nästa på SVT!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Lite klassisk "två flugor i en smäll"-FUD från Tele2?

Om man på samma gång kan insinuera att Tre får sämre tekniskt nät än Tele2, samt att Telia är moraliskt sämre än Tele2, och det ligger kvar i bakhuvudet hos folk, är det troligt att det gynnar Tele2 som varumärke. Varför inte ta chansen?

Permalänk
Medlem

Varför auktionerades då de lägre 20MHz ut alls? Borde ju varit 100Mhz till alla om det nu finns sådana begränsningar. Fattar inte riktigt, men varför ha en sluten budgivning?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Red Onion:

Någon som kan förklara varför det inte går att använda mer än 100 MHz?

Varför skulle PTS ens tillåta en och samma aktör att köpa mer än 100 MHz om konsensus är att allt över 100 bara vaskas?

Skrivet av HappySatan:

Är nyfiken på @Red Onions frågor jag med.

Undrar också varför man auktionerar ut frekvenser som uppenbarligen inte kan användas? Dvs de 20 lägsta av Tres 100. Verkar dumt?

Vi ska prata med Telia i morgon, då ska vi passa på att fråga om de kan prata om varför de köpt på sig 120 MHz och huruvida de kan använda allt till 5G-nätet, eller om tanken är att använda det till annat.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Så med resonemanget att HI3G "bara" kan använda 80Mhz och Telia köpt på sig 10Mhz för mycket blir priset per 10Mhz och Bolag som följer:
HI3G 122812500kr/20Mhz
N4M 133100000kr/20MhZ
Telia 152050001kr/20Mhz

Man kan ju dessutom fråga sig varför Telia bjöd 760250006kr... 🙄 Vad får man för de där extra 6kr?

M

Skrev fel antal Mhz
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Så med resonemanget att HI3G "bara" kan använda 80Mhz och Telia köpt på sig 10Mhz för mycket blir priset per 10Mhz och Bolag som följer:
HI3G 122812500kr/10Mhz
N4M 133100000kr/10MhZ
Telia 152050001kr/10Mhz

Man kan ju dessutom fråga sig varför Telia bjöd 760250006kr... 🙄 Vad får man för de där extra 6kr?

M

De köpte ju 6st 20MHz-band, kanske lade en krona extra på varje? Så brukar jag göra på tradera med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Någon som kan förklara varför det inte går att använda mer än 100 MHz?

Varför skulle PTS ens tillåta en och samma aktör att köpa mer än 100 MHz om konsensus är att allt över 100 bara vaskas?

Undrar också varför Telia inte skulle kunna använda dessa 20MHz om Tre hade kunnat göra det. Vad hindrar Telia från att göra vad det nu är som Tre hade gjort, för att få användning för dessa 20MHz? Kanske att man måste dela upp kunderna i två separata nät? Är det ett problem?

Permalänk
Medlem

Det finns väl också kanske en framtida anledning att ha överlapp GSM och LTE använder väl både 1800 mhz
Även 3G och LTE använder 900Mhz. Men man kanske inte får behålla frekvenser när ny generation ska till men annars är det kanske smart för framtiden?

Skrivet av loevet:

Vi ska prata med Telia i morgon, då ska vi passa på att fråga om de kan prata om varför de köpt på sig 120 MHz och huruvida de kan använda allt till 5G-nätet, eller om tanken är att använda det till annat.

Ni kanske borde fråga PTS också hur de tänkte när de säljer frekvenser i chock som inte går att använda.

Mycket intressant. uttalande från 3G att vi är så små så vi behöver inte mer frekvenser, det är väl som att säga att vi kommer aldrig bli stora. Borde sänka värdet på företaget.

Permalänk
Medlem

Verkar som att de lägsta 20MHz har krav på lägre effekt pga flyg/militärradar: (+viss buffer)

Citat:

m) that the band 3400 MHz to 3410 MHz is identified in ERC Report 25 for airborne radars;
n) that in some CEPT countries the band 3400 MHz to 3410 MHz is not available for MFCN due to
use by land, airborne and naval military radars;

Sidan 4 nedan:
https://microwavers.org/index.htm?3400mhz.htm

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Lite lustigt tyckte jag det var ändå av Tre att vinkla "vi har mindre kunder än samtliga" till "våra kunder får mer benutrymme på nätet" xD

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Hedersmedlem

Hela den här storyn har ju fler frågetecken än svar känns det som.

- Varför går det inte att använda hela 120 MHz?
- Varför går det inte att använda bara 80 MHz?
- Varför är 100 MHz optimalt?
- Varför säljer man i block om endast 80 MHz om det inte går att använda?
- Varför skickar Tele2 ut den här sortens story till att börja med?

Det hela är för mig totalt obegripligt, och utan att fatta någonting känns känns detta just nu bara som en massa chefer på telekombolagen som snackar skit.

Ser fram emot en artikel som faktiskt reder ut vad det är som faktiskt pågår och vad de faktiska tekniska begränsningarna är på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hela den här storyn har ju fler frågetecken än svar känns det som.

- Varför går det inte att använda hela 120 MHz?
- Varför går det inte att använda bara 80 MHz?
- Varför är 100 MHz optimalt?
- Varför säljer man i block om endast 80 MHz om det inte går att använda?
- Varför skickar Tele2 ut den här sortens story till att börja med?

Det hela är för mig totalt obegripligt, och utan att fatta någonting känns känns detta just nu bara som en massa chefer på telekombolagen som snackar skit.

Ser fram emot en artikel som faktiskt reder ut vad det är som faktiskt pågår och vad de faktiska tekniska begränsningarna är på riktigt.

80 går att använda utan problem. 5MHz går också att använda. I specen för 5G finns det en gräns för 100Mhz för en ’carrier’, men kan köra 2 carriers på 60Mhz om man vill

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av pv2b:

Hela den här storyn har ju fler frågetecken än svar känns det som.

- Varför går det inte att använda hela 120 MHz?
- Varför går det inte att använda bara 80 MHz?
- Varför är 100 MHz optimalt?
- Varför säljer man i block om endast 80 MHz om det inte går att använda?
- Varför skickar Tele2 ut den här sortens story till att börja med?

Det hela är för mig totalt obegripligt, och utan att fatta någonting känns känns detta just nu bara som en massa chefer på telekombolagen som snackar skit.

Ser fram emot en artikel som faktiskt reder ut vad det är som faktiskt pågår och vad de faktiska tekniska begränsningarna är på riktigt.

Telia svarade på våra frågor om konkurrenternas påståenden i den här artikeln.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

80 går att använda utan problem. 5MHz går också att använda. I specen för 5G finns det en gräns för 100Mhz för en ’carrier’, men kan köra 2 carriers på 60Mhz om man vill

Carrier, är det här i betydelsen "bärvåg" eller i betydelsen "operatör"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Carrier, är det här i betydelsen "bärvåg" eller i betydelsen "operatör"?

För att citera artikeln du just blev länkad:
” Det är riktigt att en 5G-carrier kan utnyttja maximalt 100 MHz, men genom att slå samman flera nät genom carrier aggregation kan vi använda 120 MHz. ”

Jag tror bärvåg är den rätta tolkningen, och en mobil kan nog bara vara inställd på en bärvåg i taget. Vet dock inte vad exakt det betyder i verkligheten.

Enskilda mobilers megabit är nog inte av extremt intresse, hela nätet/frekvensbandets totala kapacitet är ju det man vill maximera.

Jag tror det innebär att mobilerna kanske får lägre peak i Telias när om de väljer den lösningen, men att dubbelt så många kan använda de två näten totalt. Så bör inte påverka avsevärt i uppevelse

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

För att citera artikeln du just blev länkad:
” Det är riktigt att en 5G-carrier kan utnyttja maximalt 100 MHz, men genom att slå samman flera nät genom carrier aggregation kan vi använda 120 MHz. ”

Jag tror bärvåg är den rätta tolkningen, och en mobil kan nog bara vara inställd på en bärvåg i taget. Vet dock inte vad exakt det betyder i verkligheten.

Enskilda mobilers megabit är nog inte av extremt intresse, hela nätet/frekvensbandets totala kapacitet är ju det man vill maximera.

Jag tror det innebär att mobilerna kanske får lägre peak i Telias när om de väljer den lösningen, men att dubbelt så många kan använda de två näten totalt. Så bör inte påverka avsevärt i uppevelse

Jo precis, jag läste också det, men jag förstod inte heller, en annan möjlighet är ju att Telia skulle använda två "virtuellla operatörer" som de på något sätt slår ihop?

Men visst är det bärvåg som är den rimligaste tolkningen. Fast varför skriver då Telia "slå ihop flera nät"?

Därav min förvirring

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo precis, jag läste också det, men jag förstod inte heller, en annan möjlighet är ju att Telia skulle använda två "virtuellla operatörer" som de på något sätt slår ihop?

Men visst är det bärvåg som är den rimligaste tolkningen. Fast varför skriver då Telia "slå ihop flera nät"?

Därav min förvirring

Nät här är väl bärvågor? Eller kan moderna moden vara uppkopplade till många samtidigt?

Permalänk
Medlem

@pv2b: Carrier aggregation är en del av 5G-NR precis som det är en del av LTE sedan LTE-Advanced. Det är kanalerna som kan vara upp till 100 MHz. Eftersom CA är en så stor del av 5G-NR så betyder det att man inte alltid vill köra 100 MHz. Sen skulle man kunna använda utrymmet för ett separat M2M/IOT-nät där man inte optimerar för bandbredd, men vi får se vad de gör i framtiden.