Brytare på Ducky One 2 SF följde med vid byte av keycap.

Permalänk
Medlem

Brytare på Ducky One 2 SF följde med vid byte av keycap.

Hej!

Har en fundering jag undrar om ni kan hjälpa mig med.

Köpte en Ducky One 2 SF i en svensk datorbutik för några dagar sen.

Väl hemma så var det första jag gjorde efter att jag packat upp tangentbordet att byta ut keycaps på ett gäng tangenter.

Det gick superbra att byta på alla tangenter förutom den högra piltangenten. Då följde hela brytaren med upp. Då menar jag HELA brytaren. Jag böt keycap sen tröck jag dit den igen.

Det som får mig att reagera är att när jag kikar på hur ett sådant tangentbord är byggt så är det först en stålplatta som brytaren sätts mot. Nedanför stålplattan är PCB-plattan.
Där finns två runda hål med metall runt där brytarens två pinns förs igenom och löds fast.

Jag tog upp brytaren igen och kikade på den och det finns ingenting på dess pins som indikerar att de varit lödda på. Här är en bild på brytaren.

Den här tog jag från internet för referens.

Så för mig känns det som att just den brytaren aldrig blev fastlödd vid produktionen av tangentbordet.

Jag har en del erfarenhet av att löda från mitt förra jobb och jag finner det högst osannolikt att jag skulle använt så pass mycket kraft när jag tog bort keycapen att lödningen skulle ha lossnat.

Här är en bild på PCB-plattan uppifrån. Den ser ju intakt ut förutom lite repor på metallringen som troligtvis blivit när jag satt dit brytaren igen.

Jag har googlat frenetiskt och inte hittat en enda forum-post om samma sak. Det enda jag hittar är hur delar av brytaren följt med eller att folk pajat PCB-plattan när de tänkt byta brytare eller andra komponenter.

Så det jag egentligen undrar är väl bara om någon annan har varit med om något liknande?

Permalänk
Medlem

Nej det där måste vara ovanligt =O men får brytaren kontakt när du sätter tillbaka den?

Permalänk
Rekordmedlem

Nått har gått fel med lödningen så reklamera det, det finns en chans att mer är dåligt lött på det och börjar krångla om ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nej det där måste vara ovanligt =O men får brytaren kontakt när du sätter tillbaka den?

Den fungerade uppskattningsvis 7 gånger utav 10 skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nått har gått fel med lödningen så reklamera det, det finns en chans att mer är dåligt lött på det och börjar krångla om ett tag.

Ja det är min åsikt med. Jag var först in med tangentbordet igår på butiken och då avfärdade de det direkt som ett handhavandefel från min sida. Utan att varken veta hur ett Ducky-tangenbord är byggt eller ens kolla på brytaren ifråga. Men jag var in idag igen och då skickade de iväg det på service och två timmar senare kunde jag komma tillbaka och hämta ut ett nytt tangentbord. Tack för input!