Hur mycket sliter mining på gpu.n?

Permalänk
Medlem

Hur mycket sliter mining på gpu.n?

Hej på er.
Jag blev inspererad i en annan tråd att testa mining.
Värmen från datorn används till att värma upp rummet, perfekt nu i vinter.
Datorn har nu mineat i ett par dagar dygnet runt på grafikkortet, tempen ligger på 69 grader kör med en RTX 3070.

Hir mycket sliter detta på grafikkortet?
Är det dåligt att köra på hög belastning under längre tid, eller går det bra så länge tempen är stabil?

Tack på förhand!

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

fläktarna är de som kommer ge först förmodligen

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

fläktarna är de som kommer ge först förmodligen

Dom går ju byta. Och köra bara på 53% hastighet på fläktarna

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju kyla datorn bättre så att dess egna fläktar inte behövs, använd en bordsfläkt som blåser in i en öppen dator och dessutom sätter mer fart på luften om du nu får värme till huset av den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Hej på er.
Jag blev inspererad i en annan tråd att testa mining.
Värmen från datorn används till att värma upp rummet, perfekt nu i vinter.
Datorn har nu mineat i ett par dagar dygnet runt på grafikkortet, tempen ligger på 69 grader kör med en RTX 3070.

Hir mycket sliter detta på grafikkortet?
Är det dåligt att köra på hög belastning under längre tid, eller går det bra så länge tempen är stabil?

Tack på förhand!

Det sliter på många komponenter om kortet går varmt, speciellt vissa kondensatorer.
Dock är många gjorda för att tåla hög värme ett längre tag.
Sen som redan sagt så sliter man mekaniskt på fläktarna.

Så kör man någorlunda svalt är det nog ingen fara.

Jag hobbyminade förut på mitt Vega och det rullar fortfarande utan problem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju kyla datorn bättre så att dess egna fläktar inte behövs, använd en bordsfläkt som blåser in i en öppen dator och dessutom sätter mer fart på luften om du nu får värme till huset av den.

Den ska ju helst inte låta för mycket. Frugan har hemma kontor 10 cm från min dator

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det sliter på många komponenter om kortet går varmt, speciellt vissa kondensatorer.
Dock är många gjorda för att tåla hög värme ett längre tag.
Sen som redan sagt så sliter man mekaniskt på fläktarna.

Så kör man någorlunda svalt är det nog ingen fara.

Jag hobbyminade förut på mitt Vega och det rullar fortfarande utan problem.

Temp strax under 70 grader tycker jag låter ok?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Garantin på kortet gäller väl även om kortet varit under hård belastning en längre tid?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cerb1980:

Den ska ju helst inte låta för mycket. Frugan har hemma kontor 10 cm från min dator

Synd för henne
Hur mycket har du lyckats mina fram?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cerb1980:

Den ska ju helst inte låta för mycket. Frugan har hemma kontor 10 cm från min dator

Då gillar hon att det blåser varmt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av cerb1980:

Garantin på kortet gäller väl även om kortet varit under hård belastning en längre tid?

Om jag vore du, skulle jag kolla hur tillverkaren av ditt grafikkort ställer sig till mining, i alla fall om du vill vara säker på att garantin på kortet fortsätter gälla.

Googlar du på t.ex "msi crypto mining warranty" så får du upp en del artiklar med folk som fått problem med garantin på grafikkortet efter att ha "minat".

Säger man inget om att man har "minat" så vet jag inte om de ändå kan påvisa att kortet har slitits ovanligt fort.

Permalänk
Medlem

Hur mycket sliter vanligt spelande på en GPU? Bara räkna på det gånger hur mycket mer tid du minar så får du sannolikheten av hur länge den håller.

Oftast håller korten garantitiden ut vid vanligt användande och sedan börjar de väl flippar ut på olika sätt då enstaka komponenter ger upp, har man tur så håller de 10 år till men med otur så kollapsar den dagen efter att garantin har gått ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SupaBeast:

Om jag vore du, skulle jag kolla hur tillverkaren av ditt grafikkort ställer sig till mining, i alla fall om du vill vara säker på att garantin på kortet fortsätter gälla.

Googlar du på t.ex "msi crypto mining warranty" så får du upp en del artiklar med folk som fått problem med garantin på grafikkortet efter att ha "minat".

Säger man inget om att man har "minat" så vet jag inte om de ändå kan påvisa att kortet har slitits ovanligt fort.

Garantin kan aldrig ge sämre villkor än reklamationsrätten enligt lag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Synd för henne
Hur mycket har du lyckats mina fram?

får fram 3-4 euro om dagen, ligget på ca 12 euro totalt i nuläget.
håller sig bitcoin kursen, och iaf inte sjunker drastiskt innom ett år så har jag iaf betalat grafikkortet + ström.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Du kan lugnt köra på
Det som oftast sliter på grejor är frekventa start/stopp.. eller för mkt damm i fläktarna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cerb1980:

Hej på er.
Jag blev inspererad i en annan tråd att testa mining.
Värmen från datorn används till att värma upp rummet, perfekt nu i vinter.
Datorn har nu mineat i ett par dagar dygnet runt på grafikkortet, tempen ligger på 69 grader kör med en RTX 3070.

Hir mycket sliter detta på grafikkortet?
Är det dåligt att köra på hög belastning under längre tid, eller går det bra så länge tempen är stabil?

Tack på förhand!

Elektronikingenjör här, designar för industriella applikationer.
För att prata åldring så har vi ju till att börja med komponenter som åldras av värmen, till dessa är väl kondensatorerna de som är mest utsatta på just din produkt. Det finns även ett gäng MOSFETs som åldras något snabbare med högre temperaturer.

Det som brukar gå sönder är dock sällan på grund av höga temperaturer utan istället är det ofta induktorer, spolar och kondensatorer som pajar vid temperaturcykling.

Dvs när kortet värms upp och kyls av alternerande så expanderar och kontrakterar metallen i komponenter, spolar som brukar bestå av långa metalltrådar har ju större påfrestningar än en vanlig resistor. Även kondensatorer består av långa metallfilms-spiraler och kan slitas sönder över temperaturcyklingar.

Om du vill slita på kortet så litet som möjligt vid mining så satsa på en temperatur någonstans mellan 70-80°C och så ser du till att inte avbryta lasten i onödan, det är bättre att kortet snurrar i samma temperatur. Att snabbt kyla ner kortet från 70-80°C till 30-40°C är även det rätt dumt.

Temperaturcykling genererar även fenomenet som pumpar ut kylpastan från kärnan ut på sidan av kylaren, "thermal-pump" men kylpastan är nog det minsta problemet du har.

För datacenter och stora industriella applikationer så brukar man mycket sällan vilja stänga av maskiner som har varit igång under lång tid då det oftast är just avkylningen från en konstant temperatur som kommer generera nådastöten för maskinen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cerb1980:

får fram 3-4 euro om dagen, ligget på ca 12 euro totalt i nuläget.
håller sig bitcoin kursen, och iaf inte sjunker drastiskt innom ett år så har jag iaf betalat grafikkortet + ström.

Alltid något. Kursen kan ju både dubblas och halveras så det är bara hålla tummarna att det går åt rätt håll.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

För datacenter och stora industriella applikationer så brukar man mycket sällan vilja stänga av maskiner som har varit igång under lång tid då det oftast är just avkylningen från en konstant temperatur som kommer generera nådastöten för maskinen.

Det problemet gäller inte bara elektronik utan även det mesta inom produktionsmaskiner också. Allt går som tåget hela veckan men sen när maskinen står under helgen så är det många gånger det strular sen när den ska igång igen. Både elektronik och mekanik mår bäst när temperaturen är konstant.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Hej på er.
Jag blev inspererad i en annan tråd att testa mining.
Värmen från datorn används till att värma upp rummet, perfekt nu i vinter.
Datorn har nu mineat i ett par dagar dygnet runt på grafikkortet, tempen ligger på 69 grader kör med en RTX 3070.

Hir mycket sliter detta på grafikkortet?
Är det dåligt att köra på hög belastning under längre tid, eller går det bra så länge tempen är stabil?

Tack på förhand!

Skrivet av DavidtheDoom:

Elektronikingenjör här, designar för industriella applikationer.
För att prata åldring så har vi ju till att börja med komponenter som åldras av värmen, till dessa är väl kondensatorerna de som är mest utsatta på just din produkt. Det finns även ett gäng MOSFETs som åldras något snabbare med högre temperaturer.

Det som brukar gå sönder är dock sällan på grund av höga temperaturer utan istället är det ofta induktorer, spolar och kondensatorer som pajar vid temperaturcykling.

Dvs när kortet värms upp och kyls av alternerande så expanderar och kontrakterar metallen i komponenter, spolar som brukar bestå av långa metalltrådar har ju större påfrestningar än en vanlig resistor. Även kondensatorer består av långa metallfilms-spiraler och kan slitas sönder över temperaturcyklingar.

Om du vill slita på kortet så litet som möjligt vid mining så satsa på en temperatur någonstans mellan 70-80°C och så ser du till att inte avbryta lasten i onödan, det är bättre att kortet snurrar i samma temperatur. Att snabbt kyla ner kortet från 70-80°C till 30-40°C är även det rätt dumt.

Temperaturcykling genererar även fenomenet som pumpar ut kylpastan från kärnan ut på sidan av kylaren, "thermal-pump" men kylpastan är nog det minsta problemet du har.

För datacenter och stora industriella applikationer så brukar man mycket sällan vilja stänga av maskiner som har varit igång under lång tid då det oftast är just avkylningen från en konstant temperatur som kommer generera nådastöten för maskinen.

Tack för bra info!

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stefflo:

Det problemet gäller inte bara elektronik utan även det mesta inom produktionsmaskiner också. Allt går som tåget hela veckan men sen när maskinen står under helgen så är det många gånger det strular sen när den ska igång igen. Både elektronik och mekanik mår bäst när temperaturen är konstant.

Du har säkert helt rätt, har dock nästintill ingen erfarenhet kring mekanik. Bra input!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Elektronikingenjör här, designar för industriella applikationer.
För att prata åldring så har vi ju till att börja med komponenter som åldras av värmen, till dessa är väl kondensatorerna de som är mest utsatta på just din produkt. Det finns även ett gäng MOSFETs som åldras något snabbare med högre temperaturer.

Det som brukar gå sönder är dock sällan på grund av höga temperaturer utan istället är det ofta induktorer, spolar och kondensatorer som pajar vid temperaturcykling.

Dvs när kortet värms upp och kyls av alternerande så expanderar och kontrakterar metallen i komponenter, spolar som brukar bestå av långa metalltrådar har ju större påfrestningar än en vanlig resistor. Även kondensatorer består av långa metallfilms-spiraler och kan slitas sönder över temperaturcyklingar.

Om du vill slita på kortet så litet som möjligt vid mining så satsa på en temperatur någonstans mellan 70-80°C och så ser du till att inte avbryta lasten i onödan, det är bättre att kortet snurrar i samma temperatur. Att snabbt kyla ner kortet från 70-80°C till 30-40°C är även det rätt dumt.

Temperaturcykling genererar även fenomenet som pumpar ut kylpastan från kärnan ut på sidan av kylaren, "thermal-pump" men kylpastan är nog det minsta problemet du har.

För datacenter och stora industriella applikationer så brukar man mycket sällan vilja stänga av maskiner som har varit igång under lång tid då det oftast är just avkylningen från en konstant temperatur som kommer generera nådastöten för maskinen.

Låter lite som en pacemaker xD

Permalänk

Ni behöver inte vara oroliga för temperaturen på GPUn. Det som oroar mig mer är temp på minnet på grafikkortet, som blir väldigt varmt vid mining. Mitt 3080 ligger på typ 105 grader när jag minar. Vet inte om detta sliter på kortet, men det känns lite väl varmt att köra dygnet runt så.

Permalänk
Medlem

Det är en som testat hur mycket sämre ett grafikkort presterade i spel före och efter mining

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det är en som testat hur mycket sämre ett grafikkort presterade i spel före och efter mining
https://www.youtube.com/watch?v=Lhlt3QoTStI

Intressant video. Såg att många efterfrågade en ny video med ny pasta för den verkar defintivt ha torkat ut.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

ca 20 grader extra så du har nog rätt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det är en som testat hur mycket sämre ett grafikkort presterade i spel före och efter mining
https://www.youtube.com/watch?v=Lhlt3QoTStI

Ca 20 grader varmare och 150-200mhz lägre. Ser ju mer ut som att det värmethrottlar. Är kylningen likvärdiga på de två korten?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DavidtheDoom:

Elektronikingenjör här, designar för industriella applikationer.
För att prata åldring så har vi ju till att börja med komponenter som åldras av värmen, till dessa är väl kondensatorerna de som är mest utsatta på just din produkt. Det finns även ett gäng MOSFETs som åldras något snabbare med högre temperaturer.

Det som brukar gå sönder är dock sällan på grund av höga temperaturer utan istället är det ofta induktorer, spolar och kondensatorer som pajar vid temperaturcykling.

Dvs när kortet värms upp och kyls av alternerande så expanderar och kontrakterar metallen i komponenter, spolar som brukar bestå av långa metalltrådar har ju större påfrestningar än en vanlig resistor. Även kondensatorer består av långa metallfilms-spiraler och kan slitas sönder över temperaturcyklingar.

Om du vill slita på kortet så litet som möjligt vid mining så satsa på en temperatur någonstans mellan 70-80°C och så ser du till att inte avbryta lasten i onödan, det är bättre att kortet snurrar i samma temperatur. Att snabbt kyla ner kortet från 70-80°C till 30-40°C är även det rätt dumt.

Temperaturcykling genererar även fenomenet som pumpar ut kylpastan från kärnan ut på sidan av kylaren, "thermal-pump" men kylpastan är nog det minsta problemet du har.

För datacenter och stora industriella applikationer så brukar man mycket sällan vilja stänga av maskiner som har varit igång under lång tid då det oftast är just avkylningen från en konstant temperatur som kommer generera nådastöten för maskinen.

Kanske tolkar det lite långt nu men med tanke på temperaturcyklingen - att t.ex. spela några timmar om dagen, kanske korta pauser när man hoppar in/ut eller mellan några spel borde då slita mer?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Daemon:

Kanske tolkar det lite långt nu men med tanke på temperaturcyklingen - att t.ex. spela några timmar om dagen, kanske korta pauser när man hoppar in/ut eller mellan några spel borde då slita mer?

Precis som du säger, att starta om laster flera gånger och låta temperaturen falla innebär fler temperaturcykler. Längden på den "varma perioden" har närmast försumbar påverkan på slitaget ur cykelperspektiv. Sedan ska man inte förkasta slitaget på komponenter som går varma så som induktorer, kondensatorer och fläktar som snurrar på grund av kärntemperaturen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin