Permalänk

Hastighetsproblem

Halloj alla sweclockare
som rubriken avslöjar så har jag hastighetsproblem. Föreningen har haft fiber i från Teknikbyrån öppen fiber 100/100 då fick jag ut ungefär 105mbit/sek ner och 110mbit upp med Bahnhof. Vilket var helt ok.

1a december så migrerades teknikbyrån in i Ip only och vi fick en ny fiberdosa monterad på väggen, Med denna montering så kopplades även en dosa in för ip tv från telia. Detta var några veckor in i november, Funkade fortfarande bra. 1 December skulle hela migreringen vara klar. Och vi skulle få en gruppanslutning till bredband 2 1000/1000 lina för 200:- i månaden.

1a december kom och vi fick 1000/1000 från bredband2 men när ja gjorde tester via bredbandskollen och speedtest har även gjort tester via ftp osv. så fick ja bara ut 500mbit ner och 260mbit upp. Trodde först att de va fel på bredband2 kopplingen. Bytte då tillbaka till bahnhof 1000/1000 och får nu ut 650mbit ner och 275mbit upp. Får samma hastigheter alla timmar på dygnet. Om allt funkar så bör ja väll ändå få ut lite mer kan ja tycka.? är det jag som missat någon inställning eller är det så att de felar hos Ip Only?

Nätverkskortet ja har i burken är ett
Intel(R) PRO/1000 GT Desktop Adapter och det är inställt på auto i inställningarna har även testat full duplex 1000/1000
och routern ja använder är en asus 5300 med merlin firmware.

Detta är felanmält hos bahnhof som även har skickat vidare ärendet till ip only.

Permalänk
Medlem

om ni fick en gruppanslutning på 1000/1000 betyder väl det att ni delar på den kapaciteten, så då är det väl ändå rimliga hastigheter?
Hur många av er delar på den anslutningen?

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk

Det är 50 hus i samfälligheten. Hm fick för mej att varje hushåll skulle få 1000/1000 var försig för de va lite så de framställde det i infobrevet. Och sen eftersom jag gick tillbaka till bahanhof som inte är delaktiga i gruppanslutningen så bör ja väll få ut mer? eller tänker ja fel?

Permalänk
Avstängd

Mäter du mot servrar som kan med den anslutningen?

Permalänk

Meathim:Har mätt bla mot sunet

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bredbandskollen och Speedtest använder HTML5 och/eller andra tekniker för att mäta, och kan i vissa fall kraftigt bli strypta utav din cpu i högre hastigheter.

Mina egna tester från olika ISP's och länkar visar att Tele2 speedtest är att föredra , gärna via FTP om möjligt, då har du bäst chans att få ut vad din lina defakto klarar.

http://speedtest.tele2.net/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Testa även direkt med kabel utan router emellan för strypning av hastigheten kan ske i routern också.

Permalänk

Lrrxi: Jag har testat utan router, Alltså cat6 kabel direkt mellan fiberutag och dator. Samma resultat.
Andreas_dock: Jag testade ftp och får ut 90mbit ner och 32mbit upp

Permalänk
Medlem

Kika på CPU belastningen i routern när du kör ditt test. Många konsument-routrar klarar inte de hastigheterna på WAN. Då det inte sker i hårdvara utan i CPUn. När du kör direkt i datorn. Se även över cpu där. Vad rapporterar Windows för utnyttjande på nätverkskortet då?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

murzoo: testade precis och cpun i routern ligger på 37% och nätverkskortet på 40%

Permalänk
Medlem

Kör bredbandskollen CLI som blir mest tillförlitligt (http://www.bredbandskollen.se/om/mer-om-bbk/bredbandskollen-c...). Mätservrar står oftast alldeles utanför det egna nätet och mäter således hela ansvaret på operatören utan större risk för fel någon annanstans.

Kör på olika datorer med olika kablar. Jobbat med felsökning av gigtjänster. Vanligt är slutkundsresultat 500-800 mbps och 95% av gångerna beror det på egen utrustning. Allt funkar i upp till 400-500 mbps men sen börjar det bli noga med att allt ska stämma. Allt från datormjukvaror till nätverkskort till kabel till switch till kontaktering i uttag till uttag i sig. Inte helt ovanligt med ett hemmanät som är lite lattjo kopplat och fungerar men skapar en broadcaststorm så cpu går tungt på switchar/routrar och ger lite olika fart beroende på prylar.

I enstaka fall kan det vara SFP nere i switchen som strular.

Standard toppnotering på flera månader över 48 portar med gruppanslutet 1 gbps brukar vara 1200-2000 mbps och är byggt med 10gbps anslutningar så det är extremt(!) sällsynt med någon form av bandbreddsbelastning.

På Mac OS X/Safari får du inte rätt fart. Prova annan webbläsare.

Lycka till 👍

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

sCaz: Testade programet du tipsa om 650mbit ner och 270mbit upp. Det enda jag inte har testat som jag kan komma på är ett annat nätverkskort. Om det inte är som du säger att de är sfp i switchen som strular till det. tips på nätverkskort om man nu ska gå den vägen o prova det? Det som sitter i släpptes 2009 så de är ju några år gammalt och de finns inga nya drivisar till det.
För att tilllägga så har ja även testat wifi via mobilen och där får ja ut 500mbit ner och 400mbit upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elefanten78:

sCaz: Testade programet du tipsa om 650mbit ner och 270mbit upp. Det enda jag inte har testat som jag kan komma på är ett annat nätverkskort. Om det inte är som du säger att de är sfp i switchen som strular till det. tips på nätverkskort om man nu ska gå den vägen o prova det? Det som sitter i släpptes 2009 så de är ju några år gammalt och de finns inga nya drivisar till det.
För att tilllägga så har ja även testat wifi via mobilen och där får ja ut 500mbit ner och 400mbit upp.

Om det är problem med SFP så bör du få paketförlust. Hur ser det ut på den fronten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elefanten78:

Nätverkskortet ja har i burken är ett
Intel(R) PRO/1000 GT Desktop Adapter och det är inställt på auto i inställningarna har även testat full duplex 1000/1000
och routern ja använder är en asus 5300 med merlin firmware.

En dum fråga, är inte det ett PCI nätverkskort? I så fall har du nog ditt problem där då PCI är långsamt och gammalt, byggde brandväggar med dessa kort för 10+ år sen och de kunde inte komma i närheten av 1000MBps då PCI-bussen är för långsam.

Permalänk
Skrivet av b1ghen:

En dum fråga, är inte det ett PCI nätverkskort? I så fall har du nog ditt problem där då PCI är långsamt och gammalt, byggde brandväggar med dessa kort för 10+ år sen och de kunde inte komma i närheten av 1000MBps då PCI-bussen är för långsam.

Finns inga dumma frågor Jo de är ett pci nätverkskort. Måste ja byta hela mitt moderkort menar du då? eller går de att fixa med bara ett nytt nätverkskort?

fumped: Inga packetloss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elefanten78:

Finns inga dumma frågor Jo de är ett pci nätverkskort. Måste ja byta hela mitt moderkort menar du då? eller går de att fixa med bara ett nytt nätverkskort?

fumped: Inga packetloss

Beror helt och hållet på om du har några lediga PCI-E slots eller inte. Dessutom vad är det för dator som använder PCI nätverkskort år 2021? Håller den måttet annars för att skyffla gigabit?

Har du inget vettigt inbyggt fungerande nätverkskort på moderkortet och en ledig PCI-E slot så är nog detta det vettigaste kort man kan köpa för gigabit: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=344561

Permalänk

b1ghen.Problem löst. Du hade rätt ang nätverkskortet. tryckte i nätverkskablen i de intregrerade nätverkskortet och fick 960mbit ner och 950mbit upp helt plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elefanten78:

b1ghen.Problem löst. Du hade rätt ang nätverkskortet. tryckte i nätverkskablen i de intregrerade nätverkskortet och fick 960mbit ner och 950mbit upp helt plötsligt.

Jamen du ser Tänkte säga att får du 500 upp på telefon har du ju bekräftat att det finns mer fart utanför din dator. Få som får full fart med sin utrustning på gigtjönster ✌️

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

Ja de är väll så, får ta fram skämskudden för att jag inte undersökte detta tidigare =P Tackar o bockar för alla tips o råd ja fått här, annars hade man väll kliat sig i håret till man tappat det.

Permalänk
Medlem

Haha det är bara 15 år gammalt nätverkskort. Bra av @b1ghen att tänka tanken. Fint att det löste sig till slut.🎉

Nu blev man nyfiken. Vad fick dig att köra externt istället för interna nätverkskortet?
Och vad har du för moderkort som stödjer PCI??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zetrri:

om ni fick en gruppanslutning på 1000/1000 betyder väl det att ni delar på den kapaciteten, så då är det väl ändå rimliga hastigheter?
Hur många av er delar på den anslutningen?

Gruppanslutning betyder att föreningen har förhandlat fram en deal som gäller för alla. Oftast betalar man då till föreningen som i sin tur betalar till leverantören. Det har inget med en gemensam kapacitet att göra.

Skrivet av Elefanten78:

Det är 50 hus i samfälligheten. Hm fick för mej att varje hushåll skulle få 1000/1000 var försig för de va lite så de framställde det i infobrevet. Och sen eftersom jag gick tillbaka till bahanhof som inte är delaktiga i gruppanslutningen så bör ja väll få ut mer? eller tänker ja fel?

Ni har säkert en dedikerad 1000/1000 länk fram till bostaden, men någonstans i ert område finns en avlämningspunkt och det är garanterat inte 50Gb/s fram till den. Vanligt är väl 10Gb/s. Ännu längre uppströms finns ytterligare knutpunkter där anslutningar slås ihop. Bahnhof delar garanterat länken till er avlämningspunkt, så ur den aspekten spelar val av leverantör mindre roll.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Larrxi: ja kör ett Asus P8Z68-V Pro/Gen3 kort som rullat sen 2012, Har funderat på att uppgradera måste bara hitta tiden typ att utforska vad jag vill ha och jag tycker de är som en djungel typ varje gång man ska uppgradera =). Varför jag inte kör med det intregrerade de har bara blivit en vanesak att köra ett externt kort.

Giplet: Stämmer dom la på 200:- på samfällighetsavgiften för att vi skulle få 1000/1000 till hushållet. Och ja de är en 1000/1000 länk fram till varje bostad.