Streama klassrummet i Zoom

Permalänk
Medlem

Streama klassrummet i Zoom

Hej,

Jag är helt novis på detta med streaming så jag hoppas att någon kan hjälpa mig komma igång med detta

Vi skall börja streama våra lektioner och vi har tänkt oss använda Zoom. Vad för utrustning behöver vi för detta? Våra elever behöver kunna se läraren så en webcam står på inköpslistan (Logitech Streamcam). Dessutom kommer vi att visa powerpoint/keynote presentationer som innehåller en handfull videos. Detta vill vi ska flyta på och se bra ut med bra upplösning och bildflyt.

Som dator hade jag tänkt damma av en gammal Macbook Pro från 2011. Den har ett dedikerat grafikkort (GTX 750m om jag minns rätt). Kommer prestandan duga för vårat ändamål? Snubblade över denna artikel, är det något som jag behöver tror ni? Elgato Game Capture HD 60 S

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Forumledare

@Tartin: Har dålig koll på hur krävande zoom är men av det jag sett så går det hyfsat att köra på i princip allt (eller en potatis ).

Jag hade skippat elgaton och istället satsat på en ordentlig mic, något som jag tror deltagarna uppskattar (stör mig själv på dåligt ljud).

När det gäller själva strömmen så borde det fungera finfint beroende på tre viktiga komponenter: ram bör vara 4GB eller mer, uppkopplingen 10Mbit uppström eller mer samt gärna en processor med 4 kärnor eller mer.

Edit: kameran såg jag var lite i dyraste laget. Jag hade tagit en c920 istället för ~600:- mindre. 60fps i 1080p (i jämförelse med 30fps i 1080p) kommer folk inte bry sig om

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag undervisar med Zoom. Har en Logitech Streamcam, som jag gärna rekommenderar. Bra bild, och bra inbyggda micar (2 st gör att det blir bra ljudupptagning). Zoom är smidigt när det gäller att dela ppt och andra fönster. Men skaffa en ordentlig dator, så att det flyter smidigt. Det blir många parallella aktiviteter som ska hanteras. Det blir så mycket bättre undervisning när tekniken inte är ett hinder, vilket det är när det hackar och hoppar.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

En sak till. Det är knepigt att dela videos i zoom. Bilden är inga problem, den visas med skärmdelningsfunktionen (Share Screen). Däremot var det svårt att få ljudet från videon att följa med i Zoom. Share Screen inkluderar inte ljudet. Jag gav upp och lät ljudet från videon spelas upp i högtalarna så att det hördes via min mikrofon. Finns kanske snyggare sätt att lösa det på.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Angående gammal dator. Vi testade att köra zoom på en Dell laptop från 2012 med en tvåkärnig processor och 4GB minne. När vi samtidigt försökte dela powerpoint så fryshackade bilden. Helt oanvändbart. Datorn var på sin tid i det övre segmentet. Så jag tror att din gamla macbook inte är mycket bättre.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Jag gav upp och lät ljudet från videon spelas upp i högtalarna så att det hördes via min mikrofon. Finns kanske snyggare sätt att lösa det på.

Jag förstör att det var en nödlösning så inget ont om det, och det kanske är ett alternativ som fungerar för personer som tycker det låter bra att lyssna på musik genom mobilhögtalaren. Jag tror dock aldrig jag varit med om att en sådan lösning inte resulterat i så uselt ljud att det distraherar och gör innehållet mer eller mindre svårt att ta till sig.

Då målet är lärande känns det rätt viktigt att produktionen håller någorlunda kvalitet. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Zoom så vet inte hur man löser det på bättre sätt

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

En sak till. Det är knepigt att dela videos i zoom. Bilden är inga problem, den visas med skärmdelningsfunktionen (Share Screen). Däremot var det svårt att få ljudet från videon att följa med i Zoom. Share Screen inkluderar inte ljudet. Jag gav upp och lät ljudet från videon spelas upp i högtalarna så att det hördes via min mikrofon. Finns kanske snyggare sätt att lösa det på.

Har använt Zoom flera gånger sen i våras och vi delar i princip varje gång videos utan några som helst ljudproblem.
Man klickar på "Share screen", bockar i "share sound" och "optimize for video clip", väljer antingen mediaspelar-fönstret eller hela skärmen, bekräftar med att klicka på "Share" och sen är det bara att starta videon och luta sig tillbaka.

Jag hade föreslagit att du om möjligt startar upp din gamla Macbook och provkör Zoom lite snabbt på den innan du funderar på vilka uppgraderingar som behövs.
Ljud är i min mening viktigare än bild, speciellt om det oftast skall delas skärm så du ändå inte ses i bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Har använt Zoom flera gånger sen i våras och vi delar i princip varje gång videos utan några som helst ljudproblem.
Man klickar på "Share screen", bockar i "share sound" och "optimize for video clip", väljer antingen mediaspelar-fönstret eller hela skärmen, bekräftar med att klicka på "Share" och sen är det bara att starta videon och luta sig tillbaka.

Jag hade föreslagit att du om möjligt startar upp din gamla Macbook och provkör Zoom lite snabbt på den innan du funderar på vilka uppgraderingar som behövs.
Ljud är i min mening viktigare än bild, speciellt om det oftast skall delas skärm så du ändå inte ses i bild.

Tack för tipset! Har bara delat video en gång, och då var det enbart med bakgrundsmusik. Läxan jag lärde är att alltid testa i god tid, och inte förutsätta att det funkar.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Jag är på andra änden alltså att jag är student och blir undervisad. Mina lärare har använt sina arbetslaptops och det har förutom vid enstaka tillfällen varit tillräckligt.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar! Kikade på den gamla datorn igår kväll och det var visst en Macbook Pro 15" Late 2013 med en i7 (2.6GHz quad-core Intel Core i7 (Turbo Boost up to 3.8GHz)) och 16gb ram. Jag kommer att provköra zoom på den på måndag och därefter har jag säkert fler frågor till er!

Lärarens mikrofon tänkte vi använda ett befintligt BT-headset i ena örat, vi har även en "Blue Snowball" som ligger och dammar som är plan B.

Jag återkommer när jag får upp datorn i klassrummet på måndag och provkör! 👍

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Har använt Zoom flera gånger sen i våras och vi delar i princip varje gång videos utan några som helst ljudproblem.
Man klickar på "Share screen", bockar i "share sound" och "optimize for video clip", väljer antingen mediaspelar-fönstret eller hela skärmen, bekräftar med att klicka på "Share" och sen är det bara att starta videon och luta sig tillbaka.

Indeed, min sambo gör det där varenda dag. Funkar fintfint.

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag att TS fått löst sitt problem, men sen tråddiskussionen startade så har Zoom lagt till en supersmidig inbyggd mediaspelare som tar bort en del problem som kan finnas med att dela skärmen. Det förutsätter såklart att man har videofilerna nedladdade och lätt tillgängliga.