Ny 5800X Build med custom loop - Höga temps? (87c i cinebench)

Permalänk
Medlem

Ny 5800X Build med custom loop - Höga temps? (87c i cinebench)

Tja!
Har inte varit med på denna "scenen" på ett tag och igår så införskaffade jag mig nya prylar.
Dock så tycker jag att tempen verkar nå onormalt höga nivåer.

Min custom vattenloop består av följande:
Pump: D5
CPU block: Ek Supermacy (ett gammalt).
Radiatorer: 1x 240 (enkel) 1x 240 (dubbel) 1x 120 (dubbel). (Anledningen till så många är att jag kylt grafikkortet tidigare.
Fläktar: Noctua nf-p12 (totalt 5st)

Hårdvara i övrigt:
Chassi: Fractal Design R
Moderkort: Asus Strix B550-F Gaming
CPU: Amd 5800x
Minne: G-Skill Neo 3600mhz
Grafikkort: 3080 (dock inte vattenkylt).

Med datorn på golvet och öppen låda samt fläktarna på fullfräs (ca 1400rpm) så har jag en idle temp på ca 27c dock när jag drar igång cinebench så toppar den ca 87c.

Drar jag igång prime så går den upp i ca 90-91c.
OCCT ger ungefär samma resultat.

Har kollat kylpastan (denna var dock ev. någon gammal noctua som låg i en låda) men den ser ut att vara "utsmetad" bra.
Vattenblocket tvättade jag igår samt rengjorde med autosol.

Körde innan en i7 8700k och upplevde inte alls samma temps.

Har jag missat någon inställning? kan blocket vara kast till min rigg?

Nästan så jag funderar på att dra ur allt och köpa mig en NH-U12A istället, men iom allt finns så känns det dumt.

Ge mig tips och idéer!

//P

Permalänk
Medlem

Kör du stock settings i BIOSet?

Själva kör jag 5800x med Noctua D15s, kör jag cinebench @stock så går tempen rätt lätt upp till ~90´C.

Kör nu med Curve optimizer -15. Boostar bra högre i cinebench och tempen stannar ~82´C

troligtvis så är det nått med BIOSen, inte helt optimerade än. Kan även tillägga att det är stor skillnad på ASUS BETA BIOSen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

Kör du stock settings i BIOSet?

Själva kör jag 5800x med Noctua D15s, kör jag cinebench @stock så går tempen rätt lätt upp till ~90´C.

Kör nu med Curve optimizer -15. Boostar bra högre i cinebench och tempen stannar ~82´C

troligtvis så är det nått med BIOSen, inte helt optimerade än. Kan även tillägga att det är stor skillnad på ASUS BETA BIOSen.

Japp! stock utöver vissa saker avstängda (som inte har med cpun att göra).
Samt minnena har jag satt hårt på 3600mhz.

Ska kolla vilket bios version jag kör men borde vara den senaste då jag gjorde en "flashback" igår.

"Curve optimizer" vad innebär det? och var hittar man det?

Edit: det är det senaste beta bioset från asus (1801)

Permalänk
Medlem

Jag kör asus rog strix b450-i, där har jag en releasad (non-beta) bios 4007 med Curve optimizer.

Du finner den under advanced/AMD overclocking/Precision boost overdrive,

https://s3.ax1x.com/2020/11/21/D1VWLV.md.png

Permalänk
Hedersmedlem

5800X blir väldigt varm. Nu har du iofs mycket bättre kylning än mig (be quiet! Pure Rock) men min slår i 90 C-taket inom en vända CB20 med standardinställningar. Har fått sänka power limits för att få ner till att åtminstone stanna några grader innan.

Curve Optimizer är i princip undervoltning. En liten varning i att det är mycket jobb att testa stabilitet när man meckar med det; läs lite guider om du vill ge dig på det.
Väldigt nämnvärt är att de flesta som kör CO får instabilitet i idle/låg load långt innan stresstest och benchmarks kraschar! Jag kan undervolta min 3-5 ggr så mycket när jag kör prime95 som är stabilt idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

5800X blir väldigt varm. Nu har du iofs mycket bättre kylning än mig (be quiet! Pure Rock) men min slår i 90 C-taket inom en vända CB20 med standardinställningar. Har fått sänka power limits för att få ner till att åtminstone stanna några grader innan.

Curve Optimizer är i princip undervoltning. En liten varning i att det är mycket jobb att testa stabilitet när man meckar med det; läs lite guider om du vill ge dig på det.
Väldigt nämnvärt är att de flesta som kör CO får instabilitet i idle/låg load långt innan stresstest och benchmarks kraschar! Jag kan undervolta min 3-5 ggr så mycket när jag kör prime95 som är stabilt idle.

Ok! ja, jag får nog läsa på lite isåfall.
Har också fattat det som att den blir varm "default" dock så är det där lite i grövsta laget för kylningen i sig

Hur sänker jag max volten cpun får använda? tänker att det känns som första "steget" kanske?

Haha känner mig som en gammal gubbe, allt har blivit så avancerat sen jag höll på sist

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Ok! ja, jag får nog läsa på lite isåfall.
Har också fattat det som att den blir varm "default" dock så är det där lite i grövsta laget för kylningen i sig

Hur sänker jag max volten cpun får använda? tänker att det känns som första "steget" kanske?

Haha känner mig som en gammal gubbe, allt har blivit så avancerat sen jag höll på sist

Som Thomas redan nämnde, 5800X är känd för att vara hetare än de andra i serien. Dock verkar inte alla exemplar bli så varma men en hel del (minns det från statistik på reddit).

Du kan testa två saker,
1. Sätt en all-core i BIOS på 1.32-1.34v. Vilken frekvens beror på vad CPUn klarar men du kan börja på 4500MHz och sen testa 4600Mhz. Har du tur klarar den 4700MHz.

2. Curve Optimizer vilket är just undervolt dock låter man fortfarande CPUn boosta enligt rådande algorithm. Gå in till PBO, välj Advanced, sätt PBO Limits som Disabled och lämna resten på Auto. Gå nu in på Curve Optimizer och här kan du göra det på två sätt, antingen kör du "All Cores", Negative samt 30 som värde. Spara och testa lite benchmarks samt om du får WHEA errors.

Ett annat sätt som är lite pilligare är att köra senaste Ryzen master, leta efter dina bästa cores och sätta dessa som lägre värden och resten av cores som högre värden, tex 15 på bästa cores och 25 på resten. Det gör att man kan få ännu lite högre boosts.

Video som förklarar det bättre : https://www.youtube.com/watch?v=dfkrp25dpQ0

Som redan nämnt kan för hög CO göra datorn instabil vid idle. Får själv WHEA errors med restarts med de inställningar jag kört tidigare varför jag stängt av CO för tillfället. Ska dock pröva varianten i videon en gång för att se vad som händer. Tycker det ser coolt ut när man ser boosts till 5150MHz på en AMD prolle Men det är inte värt instabiliteten och värmen.

Permalänk
Medlem

Min 5800X gick också rätt varm trots custom loop, jag vill minnas att den var lite svalare än din, men kanske runt 80C i Cinebench. Jag fick ner mina temperaturer markant genom att köra en all core i 4600MHz @1.3V om jag inte missminner och passerar nu mer väldigt sällan 65C utan brukar ligga mellan ca 50-60C under load.

Permalänk
Medlem

Tack för tips och förslag.
Testade lite med Ryzen Master igår och kunde köra den i 4,6ghz och 1,25v. Körde 2h Cinebench och den gick inte över 80c så det ser jag mig nöjd med.

Dock nu till det underliga. Idag så startade jag datorn och aktivera inställningarna i Ryzen master, tog typ 5min sen hängde sig datorn. Provade igen men med lite högre volt, samma sak. Hur är det möjligt att konfen jag hade igår fungerade fint men inte idag?

Permalänk

tips om du vill leka me curve optimizern; Jag drog igång Ryzen clocktuner (CTR 1.1 beta 7) För o få tag på ratings på alla cores https://imgur.com/UlGPyuK
den funkar ju inte på Zen 3, men du kan ju se de interna core ratingsen.
Sen satte jag -5 på de högsta, 10-15 på medelmåttorna o 20 på de lägsta.
resulterade i max temp på 81 då den förut gick till 90, samt högre score både på singlecore och multi. https://imgur.com/XMPnsdP
Stabilt än så länge men får testa mer ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Tack för tips och förslag.
Testade lite med Ryzen Master igår och kunde köra den i 4,6ghz och 1,25v. Körde 2h Cinebench och den gick inte över 80c så det ser jag mig nöjd med.

Dock nu till det underliga. Idag så startade jag datorn och aktivera inställningarna i Ryzen master, tog typ 5min sen hängde sig datorn. Provade igen men med lite högre volt, samma sak. Hur är det möjligt att konfen jag hade igår fungerade fint men inte idag?

Det beror troligtvis på att den aldrig riktigt var stabil dagen innan. Att den klarar 2h i Cinebench betyder inte att den är stabil utan bara att den är stabil nog att klara av den work loaden i 2h, att chippet då är lite uppvärmt kan även göra att det klarar sig lite bättre än från en cold boot in i samma settings.

Jag brukar använda mig av Cinebench och låta den gå ett par varv innan jag testar att typ spela bara för att se att den i alla fall klarar av det.

Hur mycket höjde du voltage? Ett tips kan annars vara att skruva ner till 4550MHz och behålla samma voltage, om det är stabilt så är det ingen prestandaskillnad du kommer märka hur som haver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det beror troligtvis på att den aldrig riktigt var stabil dagen innan. Att den klarar 2h i Cinebench betyder inte att den är stabil utan bara att den är stabil nog att klara av den work loaden i 2h, att chippet då är lite uppvärmt kan även göra att det klarar sig lite bättre än från en cold boot in i samma settings.

Jag brukar använda mig av Cinebench och låta den gå ett par varv innan jag testar att typ spela bara för att se att den i alla fall klarar av det.

Hur mycket höjde du voltage? Ett tips kan annars vara att skruva ner till 4550MHz och behålla samma voltage, om det är stabilt så är det ingen prestandaskillnad du kommer märka hur som haver.

Tackar för tips!
Tror att det ev. inte är processorn som gör det utan kan vara disken.
Har provat några andra inställningar nu då det hände igår igen (fast jag höjt volten samt klockat ner och då hade den även varit i gång i ett par timmar innan det hände).

När det händer så fryser den sig inte helt utan jag kan röra musen och klicka fram menyer etc. men mer än så händer inte och jag måste göra en hård omstart.
Känns som att om det var cpu så borde den BSOD:a eller liknande (men kan ha fel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

tips om du vill leka me curve optimizern; Jag drog igång Ryzen clocktuner (CTR 1.1 beta 7) För o få tag på ratings på alla cores https://imgur.com/UlGPyuK
den funkar ju inte på Zen 3, men du kan ju se de interna core ratingsen.
Sen satte jag -5 på de högsta, 10-15 på medelmåttorna o 20 på de lägsta.
resulterade i max temp på 81 då den förut gick till 90, samt högre score både på singlecore och multi. https://imgur.com/XMPnsdP
Stabilt än så länge men får testa mer ^^

Tackar för tips! det ska jag spana in, kommer ev. lite följd frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Tackar för tips!
Tror att det ev. inte är processorn som gör det utan kan vara disken.
Har provat några andra inställningar nu då det hände igår igen (fast jag höjt volten samt klockat ner och då hade den även varit i gång i ett par timmar innan det hände).

När det händer så fryser den sig inte helt utan jag kan röra musen och klicka fram menyer etc. men mer än så händer inte och jag måste göra en hård omstart.
Känns som att om det var cpu så borde den BSOD:a eller liknande (men kan ha fel).

Man behöver absolut inte få bsod, många gånger hänger sig Cinebench. Att det skulle vara ett fel på disken som uppstår när du stressar cpu'n låter ytterst osanolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Man behöver absolut inte få bsod, många gånger hänger sig Cinebench. Att det skulle vara ett fel på disken som uppstår när du stressar cpu'n låter ytterst osanolikt.

Nej alltså det händer allt som oftast när jag inte stressar den utan under idle/surf.
Har aldrig låst sig på det sättet när jag stressat cpun.

Permalänk
Skrivet av VooDoo:

Nej alltså det händer allt som oftast när jag inte stressar den utan under idle/surf.
Har aldrig låst sig på det sättet när jag stressat cpun.

då är det säkert nån kärna som inte pallar med den låga volten, där kan du ju pilla me curve optimizer och sätta olika undervolts för olika kärnor. Där kommer problemen oftast vid låg last när man surfar eller datorn står i idle.

Edit: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/khtx1o/guide_zen_3_over...
du kan ju kolla där och scrolla ner till stability testing, där snubben använder Windows 10 Automatic Repair and Diagnosis
några gånger för och stabilitetstesta.