Telia avfärdar Tele2:s anklagelse – "Köper extra 5G-kapacitet för framtiden"

Permalänk
Melding Plague

Telia avfärdar Tele2:s anklagelse – "Köper extra 5G-kapacitet för framtiden"

Att de köpt på sig extra spektrumutrymme för att sabotera för Tre avfärdas. Istället handlar det om en investering för framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2025 låter ju som en stund bort kan jag tycka, men bra att de är ärliga så folk inte förväntar sig för mycket. Bra också att nämna de andra frekvensbanden och deras begränsningar så fler förstår att 5G inte bara är gigabit och storstad

Permalänk
Medlem

Roligt hur dom klampar ner på varandra. "Vårt köp är bäst >:("

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Roligt hur dom klampar ner på varandra. "Vårt köp är bäst >:("

Det är så det fungerar, skulle en av dem säga "vi är inte bäst" så kommer det vanliga folket välja nån annan som "är bäst".

Jobbar på Telia (men inte med kärndelen av verksamheten) och det är en trevlig stämning på intranätet med massvis av grattis.
Vem som är vinnaren vet vi inte förrän det faktiskt implementeras...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sabotera för Tre? Tycker de saboterar nog mycket för sig själva genom att erbjuda överlägset sämst täckning.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det var väl en auktion. Låter mest som att de är bittra för att de var snåla eller nåt. Inte direkt insatt i exakt hur det funkar men...

Permalänk
Medlem

Det festliga är väl att det alltså är Tele2 sin uttalar sig om vad Tre och Telia köpte?

Ingen av dom två andra verkar ha ett problem med det som skett?

Permalänk
Medlem

Telia asså...synd att de har bäst uppbyggt nät för personer på landet. De är orimligt dyra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Telia asså...synd att de har bäst uppbyggt nät för personer på landet. De är orimligt dyra!

Ja det är knappast gratis att täcka all yta, någonstans måste pengarna komma ifrån. Är ju helt rimligt att de med bäst täckning är dyrast.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shrudder:

Tycker de saboterar nog mycket för sig själva genom att erbjuda överlägset sämst täckning.

Skrivet av Pelegrino:

Är ju helt rimligt att de med bäst täckning är dyrast.

Hur är det nu, har de bäst eller sämst täckning?

Eller kan det vara så att det varierar med geografisk plats, lokal topografi och var masterna står?
"Only a Sith deals in absolutes."

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ja det är knappast gratis att täcka all yta, någonstans måste pengarna komma ifrån. Är ju helt rimligt att de med bäst täckning är dyrast.

Sant, men är det rimligt att de är nästan dubbelt så dyra som andra operatörer? Nu menar jag fiber i sin villa.

Telenor (250Mbit): ord. 429kr/mån
https://www.telenor.se/handla/bredband/

Telia (250Mbit): ord. 699kr/mån
https://www.telia.se/privat/bredband

Förhoppningsvis har man möjligheten att välja, men vissa har ju inte ens det.

Skrivet av Shudnawz:

Hur är det nu, har de bäst eller sämst täckning?

Eller kan det vara så att det varierar med geografisk plats, lokal topografi och var masterna står?
"Only a Sith deals in absolutes."

Lite så ja. De har väl bäst uppbyggt nät, men täckning vettifan asså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hur är det nu, har de bäst eller sämst täckning?

Eller kan det vara så att det varierar med geografisk plats, lokal topografi och var masterna står?
"Only a Sith deals in absolutes."

Sämst täckning = tre
Bäst täckning = Telia
Så nu är du med i matchen igen

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fatmajk:

Sant, men är det rimligt att de är nästan dubbelt så dyra som andra operatörer? Nu menar jag fiber i sin villa.

Telenor (250Mbit): ord. 429kr/mån
https://www.telenor.se/handla/bredband/

Telia (250Mbit): ord. 699kr/mån
https://www.telia.se/privat/bredband

Förhoppningsvis har man möjligheten att välja, men vissa har ju inte ens det.

1. Du har fel i ditt prisexempel; Telenor tar 469kr ordinarie för 250mbit; https://www.telenor.se/handla/bredband/fiber/bredband-250/
samt
Telia tar enligt deras prislista (https://www.telia.se/dam/jcr:6f43aaa1-2554-4d91-8dc4-81b9f450...) 509kr/mån för 250/250.
Så skillnaden är 40kr/mån i ordinarie pris, alltså mindre än 10%.
2. Sen får du vad du betalar för. Jag har aldrig haft avbrott i min internettjänst så länge jag haft Telia som leverantör, men medan jag vandrade runt bland andra operatörer dök det titt som tätt, eller jag fick massiva svarstider och nedladdningshastigheter under 1mbit.

Alla gör som dom vill (det är så en fri marknad funkar), men jag betalar hellre lite extra för en stabil tjänst.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

1. Du har fel i ditt prisexempel; Telenor tar 469kr ordinarie för 250mbit; https://www.telenor.se/handla/bredband/fiber/bredband-250/
samt
Telia tar enligt deras prislista (https://www.telia.se/dam/jcr:6f43aaa1-2554-4d91-8dc4-81b9f450...) 509kr/mån för 250/250.
Så skillnaden är 40kr/mån i ordinarie pris, alltså mindre än 10%.
2. Sen får du vad du betalar för. Jag har aldrig haft avbrott i min internettjänst så länge jag haft Telia som leverantör, men medan jag vandrade runt bland andra operatörer dök det titt som tätt, eller jag fick massiva svarstider och nedladdningshastigheter under 1mbit.

Alla gör som dom vill (det är så en fri marknad funkar), men jag betalar hellre lite extra för en stabil tjänst.

2. Man får inte vad man betalar för, man får en riktigt kass kundtjänst.

Numera kör jag bredband2, samma skit till halva priset. Aldrig haft avbrott där heller. Nu finns det inte någon direkt statistik att dra fram som bekräftar att Telia skulle vara stabilare, men mina upplevelser gör mig väldigt tveksam till det påståendet. Av det jag kan hitta på kundnöjdhet ligger inte Telia särskilt bra till.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon134512:

2. Man får inte vad man betalar för, man får en riktigt kass kundtjänst.

Numera kör jag bredband2, samma skit till halva priset. Aldrig haft avbrott där heller.

Subjektivt och omständighetsberoende. Jag har inte upplevt mer problem med Telias kundtjänst än nåt annat företag.
Om nån ska ha skit är det Bahnhof och Comhem.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Varför inte bara köra med djungelslag. Den som har starkas mast vinner och alla får skicka ut sina signalar hur de vill? *ironi*

Men detta frekvensbråk är en orsak till varför mobilsurf är så dyrt i usa. Där det finns aktörer som köper trafik av varandra, något liknande finns idag i sverige och det får allt till med 5G. Jag är dock inte insatt i hur de ska skötas på bästa sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Subjektivt och omständighetsberoende. Jag har inte upplevt mer problem med Telias kundtjänst än nåt annat företag.
Om nån ska ha skit är det Bahnhof och Comhem.

Exakt så är det!

Men du påstod att man får mer för att man betalar mer, vilket det inte känns som att det finns belägg för.

EDIT: Betalar man nästan dubbla priset så ska det inte vara subjektivt eller omständighetsberoende. Då ska det vara allmänt känt att man får t ex bättre kundtjänst. Vilket det inte är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fatmajk:

Telia asså...synd att de har bäst uppbyggt nät för personer på landet. De är orimligt dyra!

En del av prisskillnaden kan nog förklaras av att det kostar mer att bygga bättre nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Exakt så är det!

Men du påstod att man får mer för att man betalar mer, vilket det inte känns som att det finns belägg för.

EDIT: Betalar man nästan dubbla priset så ska det inte vara subjektivt eller omständighetsberoende. Då ska det vara allmänt känt att man får t ex bättre kundtjänst. Vilket det inte är.

Jag har haft i stort sett alla operatörer man kan ha i Sveriges stadsnät.

Telia har den bästa tjänsten, hastigheten och kundtjänsten jag fått. Jag är inne på mitt 3:e år med 500/500 för 299:- per månad, kan inte klaga. Man får ringa och pruta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hur är det nu, har de bäst eller sämst täckning?

Eller kan det vara så att det varierar med geografisk plats, lokal topografi och var masterna står?
"Only a Sith deals in absolutes."

Har man Tre och ska norrut kan man lika gärna lämna mobilen hemma.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu brukar jag välja andra operatörer än just Telia dock har jag haft boenden där jag varit tvungen att ha Telia och då har det funkat klockrent, det har tom varit så pass bra att de kommit ut på lördagsmorgnar och arbetat, sen har jag även suttit i telefon kö i 105 min för att komma fram för att avsluta avtalet när jag flyttade för länge sedan.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Avstängd

Jag har läst dessa artiklar om 5G-auktionen men har fortfarande svårt att förstå vad dessa bolag köpt? För samma operatörer som hade 3G och 4G har nu också 5G, var det ens nån annan som budade på denna auktion som nu inte får använda 5G?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Jackss:

Jag har läst dessa artiklar om 5G-auktionen men har fortfarande svårt att förstå vad dessa bolag köpt? För samma operatörer som hade 3G och 4G har nu också 5G, var det ens nån annan som budade på denna auktion som nu inte får använda 5G?

Nej, jag tror alla som budade seriöst fick frekvensutrymme. Det handlar främst om att staten ska få in extra klirr i kassan, och att konkurrensutsätta frekvensutrymmet, så den som är villig att betala mest får välja först, i stort sett. Telia fick ju som bekant 120 MHz, och betalade också klart mest för sin andel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Att Telia köper på sig lite extra kapacitet är nog rätt bra då dom gissningsvis kommer vara hovleverantörer till myndigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Att de köpt på sig extra spektrumutrymme för att sabotera för Tre avfärdas. Istället handlar det om en investering för framtiden.

Läs hela artikeln här

Sabotera för 3, kommer från Tele 2...bägge dessa operatörer använder sig av marketingföretag som använder stulna användaruppgifter, dessa har man stulit från Telia.
Jag litar inte ett skit på 3 eller Tele 2.

Hur många gånger har inte telefonen ringt och i andra ändan presenterar sig någon som kundtjänsten hos Telia och för att (vad de tror) öka trovärdigheten rabblar de upp hur många abonnemang man har och vad man betalar per månad. Sedan förs samtalet in på att byta till wtt billigare abonnemang hos 3 eller Tele 2.
Skulle aldrig byta till någon av dessa skojare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Jag har läst dessa artiklar om 5G-auktionen men har fortfarande svårt att förstå vad dessa bolag köpt? För samma operatörer som hade 3G och 4G har nu också 5G, var det ens nån annan som budade på denna auktion som nu inte får använda 5G?

Nej alla som budade fick en frekvens.

Permalänk

Telia har väl bäst nätverk i hela Europa. Så det är väl inte helt orimligt att de satsade på att fortsätta hålla den positionen även med 5G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Att Telia köper på sig lite extra kapacitet är nog rätt bra då dom gissningsvis kommer vara hovleverantörer till myndigheter.

Offentligupphandling, billigast skit får kontraktet som leverantör under en bestämd tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

1. Du har fel i ditt prisexempel; Telenor tar 469kr ordinarie för 250mbit; https://www.telenor.se/handla/bredband/fiber/bredband-250/
samt
Telia tar enligt deras prislista (https://www.telia.se/dam/jcr:6f43aaa1-2554-4d91-8dc4-81b9f450...) 509kr/mån för 250/250.
Så skillnaden är 40kr/mån i ordinarie pris, alltså mindre än 10%.
2. Sen får du vad du betalar för. Jag har aldrig haft avbrott i min internettjänst så länge jag haft Telia som leverantör, men medan jag vandrade runt bland andra operatörer dök det titt som tätt, eller jag fick massiva svarstider och nedladdningshastigheter under 1mbit.

Alla gör som dom vill (det är så en fri marknad funkar), men jag betalar hellre lite extra för en stabil tjänst.

Skulle teckna om fibern i sluttet på December och Telia tyckte att 699 för 500/500 är vad jag ska betala utan undantag. Gick inte att pruta. Omöjligt. Dra hellre.

Jag drog och det blev Telenor med 500/500 för 320:- månad.

Nu inte mindre än 3 veckor senare kör Telia en kampanj med 500/500 för 379 vilket jag hade tagit för att slippa byta och greja men nehej, var tjuriga så är jag tjurig.
Ingen uppsägningstid, ingen faktura avgift btw...

Permalänk
Medlem

Kört Telia sedan 2004 och jag tror att jag haft 3 avbrott under den tiden, faktiskt inte mera. Varje gång jätteförvånad. Så jag vill inte gärna byta men nu kanske det blir ett byte då man funderar på att byta i hela BRF.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide