Tappar internet vid höga nedladdingshastighter

Permalänk
Medlem

Tappar internet vid höga nedladdingshastighter

Hej Swecare!

Jag har en 10gbit lina från Bahnhof och ett 10gbit nätverkskort från Asus (ASUS XG-C100F Nätverkskort). Vare sig jag använder torrent, eller laddar ned spel från Battle.net försvinner internet när jag kommer upp till höga nedladningshastigheter (250mb/s)

Det jag gör för att få tillbaka internet är att gå till Enhetsinställningar -> Asus Nätverkort -> Avancerat -> Link Speed. Återfår internet så fort jag byter linkspeed mellan Auto Negotiation och 10GB.

Alla drivrutiner är uppdaterade.

Vet inte riktigt hur jag ska börja felsöka då jag inte kan köra "rakt in i väggen" fibern är kopplad till routern som jag fått från Bahnhof.

Tusen tack för all hjälp!

P.S kör kablar mellan allt så inget WiFi inblandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Hej Swecare!

Jag har en 10gbit lina från Bahnhof och ett 10gbit nätverkskort från Asus (ASUS XG-C100F Nätverkskort). Vare sig jag använder torrent, eller laddar ned spel från Battle.net försvinner internet när jag kommer upp till höga nedladningshastigheter (250mb/s)

Det jag gör för att få tillbaka internet är att gå till Enhetsinställningar -> Asus Nätverkort -> Avancerat -> Link Speed. Återfår internet så fort jag byter linkspeed mellan Auto Negotiation och 10GB.

Alla drivrutiner är uppdaterade.

Vet inte riktigt hur jag ska börja felsöka då jag inte kan köra "rakt in i väggen" fibern är kopplad till routern som jag fått från Bahnhof.

Tusen tack för all hjälp!

P.S kör kablar mellan allt så inget WiFi inblandat.

Vad visar den för speed i läget auto?

Edit: misstänker det fungerar om du bara inaktiverar nicet i enhetshanterare och aktiverar det igen? Det låter mer troligt som det är överbelastning nånstans och att det resetas när du ändrar linkspeed. Ska bli samma fenomen om du provar inaktiverar kortet.

Edit: När det inte fungerar kan du prova pringa 8.8.8.8 och www.google.se innan du ändrar linkspeeden.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har du testat drivrutiner från chip tillverkaren?
Finns på https://www.marvell.com/support/downloads.html#

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Vad är det för router ? Stödjer den 10gbit nätverk ? Kanske är den som blir överbelastad ?

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Vad visar den för speed i läget auto?

Edit: misstänker det fungerar om du bara inaktiverar nicet i enhetshanterare och aktiverar det igen? Det låter mer troligt som det är överbelastning nånstans och att det resetas när du ändrar linkspeed. Ska bli samma fenomen om du provar inaktiverar kortet.

Edit: När det inte fungerar kan du prova pringa 8.8.8.8 och www.google.se innan du ändrar linkspeeden.

Ja det stämde, kunde inaktivera och aktivera för att få samma effekt som att ändra link-speed. Ping på 8.8.8.8 och www.google.se blev time-out. Var uppe i 330mb/s innan nätet stendog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Har du testat drivrutiner från chip tillverkaren?
Finns på https://www.marvell.com/support/downloads.html#

Är detta en annan version av drivrutiner för Asus Nätverkskortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

Vad är det för router ? Stödjer den 10gbit nätverk ? Kanske är den som blir överbelastad ?

Den är gjord för att klara 10gbit, det är Bahnhofs egna från tillverkaren Huawei

"Vår nya 10 Gbit/s-router/CPE Huawei HN8255Ws har en optisk WAN-ingång för din fiberanslutning för dig som har Villafiber/Lägenhetsfiber från oss. Den har även en 10 Gbit/s Ethernet LAN-utgång för din 10 Gbit/s-utrustning samt fyra stycken 1 Gbit/s-anslutningar för utrustning som inte klarar av eller behöver 10 Gbit/s så som accesspunkter, äldre datorer och spelkonsoler etc."

Permalänk

Haft liknande problem på en gammal hembyggd router, så fort hastigheten maxade så slog den ifrån, även vid test som speedtest.
Problemet visade sig vara drivrutinen till nätverkskortet (Realtek), efter att ha installerat den nya drivrutinen fungerade det som det skulle.

Har du alltid haft detta problem eller har det fungerat tidigare och kommit nu?
Har det kommit nu kan Windows ha skickat ut någon suspekt drivrutin via Windows Update, prova i så fall att installera den senaste från Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Är detta en annan version av drivrutiner för Asus Nätverkskortet?

Kan vara bättre än de från Asus.
Hade själv problem med det inbyggda nätverket på ett Asus moderkort, varken de från Windows Update eller Asus hjälpte.
Tog hem en drivrutin från chiptillverkaren som löste det hela.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W