Filosofin bakom Intel Evo – nytt koncept för bärbara datorer

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Celebmir:

Varför grävs denna artikel fram igen? Har Intel betalt en gång till?

Precis som @Dinoman säger är det inget nytt påfund att lyfta äldre och lite mer tidlösa artiklar på nytt och det görs regelbundet. Anledningen är att långt ifrån alla SweClockers läsare besöker sajten dagligen, och därför missar bra material. Tester, krönikor, guider och intervjuer är några exempel som brukar få ett ärevarv på framsidan, men även mer dolda kategorier som gallerier och forumtrådar lyfts. För den som vill ha ett strikt kronologiskt flöde finns alltid Arkiv-fliken

Permalänk
Medlem

Utan några som helst krav på skärmen (förutom totalt menlösa Full HD, 12-15 tum och fingerfett-teknik) så tycker jag inte detta ger ett smack i fråga om hur bra en laptop är. Nog för att Intel kanske inte anser sig ha något med detta att göra så borde dom kunna sätta standardkrav på färgkorrekthet, ljusstyrka och uppdateringsfrekvens för att företag ska få sätta Intels "kvalitéstämpel" på sina laptops.

Det är lätt att hitta en PC-laptop med rätt specs på CPU, GPU, RAM, lagring o.s.v. Det är ett helvete att veta om skärmen duger för någon som helst behandling av bildmaterial. Något man vet i.a.f. inte är katastrof om burken kommer ifrån Apple.

Att sätta minimikrav som webbkamera med 720p@30fps och laddning via USB-C idag känns som självklara saker. Kravet på webbkameran är ju ett skämt förövrigt. 720p@30fps kan ju se otroligt ut med en bra kamera, och rent jävla förskräckligt som på 99% av alla laptops.

Så detta är i min mening rätt menlöst och det känns som att detta började som en bra idé på Intel för att sedan vattnas ner till ingenting. Ska man böra något så tycker jag man ska göra det riktigt. Detta är bara ett halvt steg framåt sett ur konsumetperspektiv. Tycker dom hade chansen att faktiskt sätta en heltäckande kvalitésäkring men landande halvvägs.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Precis som @Dinoman säger är det inget nytt påfund att lyfta äldre och lite mer tidlösa artiklar på nytt och det görs regelbundet. Anledningen är att långt ifrån alla SweClockers läsare besöker sajten dagligen, och därför missar bra material. Tester, krönikor, guider och intervjuer är några exempel som brukar få ett ärevarv på framsidan, men även mer dolda kategorier som gallerier och forumtrådar lyfts. För den som vill ha ett strikt kronologiskt flöde finns alltid Arkiv-fliken

Som alltid så tycker jag det borde märkas upp tydligt, som till exempel ’Missa inte: ’ eller ha en separat sektion. Ganska ofta (minst varje vecka) bumpas flera artiklar samtidigt så man får scrolla flera (ibland 5) artiklar nedåt för att hitta något oläst. Då är jag ändå inne på sidan mer än 5ggr per dag och läser vanligen alla artiklar. Verkar nästan som det är bättre att skippa vissa artiklar om de inte ens får en halvtimme i rampljuset innan de hamnar i botten på flödet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som alltid så tycker jag det borde märkas upp tydligt, som till exempel ’Missa inte: ’ eller ha en separat sektion. Ganska ofta (minst varje vecka) bumpas flera artiklar samtidigt så man får scrolla flera (ibland 5) artiklar nedåt för att hitta något oläst. Då är jag ändå inne på sidan mer än 5ggr per dag och läser vanligen alla artiklar. Verkar nästan som det är bättre att skippa vissa artiklar om de inte ens får en halvtimme i rampljuset innan de hamnar i botten på flödet...

Kan absolut köpa argumentet att SweC bumpar vissa artiklar, men det som förvånar/förundrar/irriterar mig är att de inte är tidsstämplade. Om jag hade sett att den här publicerades första gången för en månad sedan hade jag nog kommit ihåg att jag läst den. @dinoman @wittwang - vad är problemet med att införa tidsstämplar på bumpade artiklar?

Dyra internetsekunder som försvinner i onödan

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag vill i helete aldrig mer se en bumpad artkel på Swec. Satan i helvetet vad förbannad jag blir. Vad fan håller ni på med???

På ett lager kommer lådor in och sen åke dom ut. På en nyhetssida kommer nyheter in och sen åker dom ut. Plåga inte er sjelva eller sidan med att kora sicksack igenom livet. Folj tiden framot och utvecklas istellet.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Kan absolut köpa argumentet att SweC bumpar vissa artiklar, men det som förvånar/förundrar/irriterar mig är att de inte är tidsstämplade. Om jag hade sett att den här publicerades första gången för en månad sedan hade jag nog kommit ihåg att jag läst den. @dinoman @wittwang - vad är problemet med att införa tidsstämplar på bumpade artiklar?

Dyra internetsekunder som försvinner i onödan

Speciellt när det oftare än hälften av gångerna är med en ny titel och ibland också med en ny omslagsbild.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se att Sweclockers slutade visa gamla artiklar eller åtminstone noterade att de var just gamla.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner mig tveksam till den automatiserade insamlingen av "big data" som utan tvekan lär ligga bakom "smart plattform med AI-teknik"?

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missade det. Men hur lång batteritid har de båda totalt vid videouppspelning?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Är det bara jag som känner mig tveksam till den automatiserade insamlingen av "big data" som utan tvekan lär ligga bakom "smart plattform med AI-teknik"?

Foliehatten på? nä men det finns ju stor risk att det är mycket insamling av data i deras AI-teknik både för att kunna utveckla och optimera men även annat?

Permalänk

Är rädd att det bara blir för casual användare med ultramoderna behov, som gillar molnet och såna grejer. Inte något för en som är intresserad av att stoppa in lite vad som helst i datorn.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s