Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.1.1

Permalänk
Medlem

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.1.1

Support For

  • Hitman 3™

    • Up to 10% increase in performance in Hitman 3, @4K Ultra settings, with Radeon™ Software Adrenalin 2020 Edition 21.1.1 on the 16GB Radeon™ RX 6800 XT graphics card versus the previous driver edition 20.12.1.RS-349

  • Quake II™ RTX

Fixed Issues

  • The recording and streaming overlay indicator may sometimes reset itself to the default position.

  • Performance Metrics Overlay size may intermittently reset or may not match values that are set in Radeon Software after performing a task switch.

  • The Radeon Software installer screen can sometimes display the incorrect release date of the Radeon Software version you are installing.

  • Performance Metrics Overlay may flicker during video playback on displays with HDR enabled.

  • Reflections in Grand Theft Auto V™ may fail to appear when ‘Reflection MSAA’ is enabled in the game settings.

  • PlayerUnknown’s Battlegrounds™ session timer may continue in Radeon Software even after the game has been exited.

  • DOOM Eternal™ may experience an application crash while gaming and having Steam™ overlay enabled.

  • Recorded content from Radeon Software may appear cropped or recorded at an incorrect resolution on Radeon RX Vega series graphics products.

  • The Samsung™ Odyssey G9 C49G95T may experience display or corruption issues when set to 5120x1440@240hz.

  • Anisotropic Filtering in Radeon™ Software graphics settings is not taking effect in DirectX®9 applications on RDNA graphics products.

  • Some displays such as the Sceptre C series or Samsung™ Odyssey G9 series may experience an intermittent black screen on Radeon RX 6000 series graphics products.

  • Oculus Link users may experience intermittent crashes on Polaris and Vega series graphics products.

Known Issues

  • Brightness flickering may intermittently occur in some games or applications when Radeon™ FreeSync is enabled, and the game is set to use borderless fullscreen.

  • Display flicker or corruption may be experienced when two displays are connected to Radeon RX Vega series graphics products with at least one display set to a high refresh rate.

  • Metro Exodus™ may experience intermittent application crashes with DirectX® Raytracing enabled.

  • Radeon™ recording and streaming features may fail to enable on AMD Radeon™ HD 7800 series graphics products.

  • Screen flickering might be observed when using MSI Afterburner.

  • Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.

Disclaimer

  • Testing conducted by AMD Performance Labs as of Jan 15, 2021 on the 16GB Radeon™ RX 6800 XT, using a test system comprising of AMD Ryzen 9 5900X CPU (3.7 GHz), 16GB DDR4-3200MHz memory, and Windows 10x64 with Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.1.1 versus the previous driver edition 20.12.1 on Hitman 3 @ 4K Ultra settings. Performance may vary. RS-349.

Mer info och nedladdning här.

Glömde länken
Permalänk
Medlem

Åhh, får vi se ett prestandatest av SweClockers av Quake II RTX?

Permalänk
Medlem

Intressant att åtgärdsfixarna i drivrutinen bara släpps till de nya korten.

"The recording and streaming overlay indicator may sometimes reset itself to the default position."
Till exempel det här har jag fått leva med sedan jag införskaffade mitt 5700XT.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Saibot:

Intressant att åtgärdsfixarna i drivrutinen bara släpps till de nya korten.

"The recording and streaming overlay indicator may sometimes reset itself to the default position."
Till exempel det här har jag fått leva med sedan jag införskaffade mitt 5700XT.

Drivrutinen stödjer ju följande grafikkort, så då borde det ju fixas för alla, även 5700XT?

"Radeon Product Compatibility

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.1.1 is compatible with the following AMD Radeon products.
Radeon™ RX 6900 Series Graphics --------------------- AMD Radeon™ R9 Fury Series Graphics
Radeon™ RX 6800 Series Graphics --------------------- AMD Radeon™ R9 Nano Series Graphics
Radeon™ RX 5700 Series Graphics --------------------- AMD Radeon™ R9 300 Series Graphics
Radeon™ RX 5600 Series Graphics --------------------- AMD Radeon™ R9 200 Series Graphics
Radeon™ RX 5500 Series Graphics --------------------- AMD Radeon™ R7 300 Series Graphics
Radeon™ VII -------------------------------------------------- AMD Radeon™ R7 200 Series Graphics
Radeon RX Vega Series Graphics ------------------------ AMD Radeon™ R5 300 Series Graphics
AMD Radeon™ Pro Duo ------------------------------------ AMD Radeon™ R5 200 Series Graphics
Radeon™ RX 500 / Radeon 500X Series Graphics --- AMD Radeon™ HD 8500 - HD 8900 Series Graphics
Radeon™ RX 400 Series Graphics ----------------------- AMD Radeon™ HD 7700 - HD 7900 Series Graphics"

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Någon som testat quake 2 rtx än ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Drivrutinen stödjer ju följande grafikkort, så då borde det ju fixas för alla, även 5700XT?

"Radeon Product Compatibility

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.1.1 is compatible with the following AMD Radeon products.
Radeon™ RX 6900 Series Graphics --------------------- AMD Radeon™ R9 Fury Series Graphics
Radeon™ RX 6800 Series Graphics --------------------- AMD Radeon™ R9 Nano Series Graphics
Radeon™ RX 5700 Series Graphics --------------------- AMD Radeon™ R9 300 Series Graphics
Radeon™ RX 5600 Series Graphics --------------------- AMD Radeon™ R9 200 Series Graphics
Radeon™ RX 5500 Series Graphics --------------------- AMD Radeon™ R7 300 Series Graphics
Radeon™ VII -------------------------------------------------- AMD Radeon™ R7 200 Series Graphics
Radeon RX Vega Series Graphics ------------------------ AMD Radeon™ R5 300 Series Graphics
AMD Radeon™ Pro Duo ------------------------------------ AMD Radeon™ R5 200 Series Graphics
Radeon™ RX 500 / Radeon 500X Series Graphics --- AMD Radeon™ HD 8500 - HD 8900 Series Graphics
Radeon™ RX 400 Series Graphics ----------------------- AMD Radeon™ HD 7700 - HD 7900 Series Graphics"

Hmm, enligt guru3d.com så är drivrutinen endast för de nya korten, men kan inte hitta samma info på AMDs hemsida.
Enligt mitt Radeon Software så finns det ingen uppdatering heller. Laddar ner den manuellt och testar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Saibot:

Hmm, enligt guru3d.com så är drivrutinen endast för de nya korten, men kan inte hitta samma info på AMDs hemsida.
Enligt mitt Radeon Software så finns det ingen uppdatering heller. Laddar ner den manuellt och testar!

Under "Föredragen programversion" går det att ställa in Radeon Software på att hitta "Endast Rekommenderade" eller "Rekommenderade + Valfria". Du har förmodligen inställt på "Endast Rekommenderade" och det här är en "Valfri".

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Någon som testat quake 2 rtx än ?

Testade innan den här drivrutinen. Ska jämföra ikväll och återkomma

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Under "Föredragen programversion" går det att ställa in Radeon Software på att hitta "Endast Rekommenderade" eller "Rekommenderade + Valfria". Du har förmodligen inställt på "Endast Rekommenderade" och det här är en "Valfri".

Jag testade valfria också men inget kom upp. Har R9 290 kort. Kanske för gammalt kort då?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag testade valfria också men inget kom upp. Har R9 290 kort. Kanske för gammalt kort då?

Hann aldrig testa byta till valfria men det fungerade fint att ladda ner den manuellt för mig.

Visa signatur
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av HenrikM:

Testade innan den här drivrutinen. Ska jämföra ikväll och återkomma

Vore ju intressant om de skrev vad de gjort med optimeringarna, för spelet funkade ju redan innan precis som du skriver.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Problemet med "Modifying the HDMI Scaling slider may cause FPS to become locked to 30." är borta från problemlistan men finns inte med bland dom lösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Någon som testat quake 2 rtx än ?

Körde det för något år sedan på ett 2080ti vilket gav ett bittert intryck.
Visst snyggare blir det ju, men med FPS runt 40-60FPS och att spelet halvägs in vägrade ladda nästa bana med RTX på kändes det inget vidare polerat. Och när väl RTX var avstängt för att ladda upp nästa bana förblev det just avstängt för jag föredrog spelet med bättre flyt.

Hur verkar det för er med AMD kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av G M R:

Körde det för något år sedan på ett 2080ti vilket gav ett bittert intryck.
Visst snyggare blir det ju, men med FPS runt 40-60FPS och att spelet halvägs in vägrade ladda nästa bana med RTX på kändes det inget vidare polerat. Och när väl RTX var avstängt för att ladda upp nästa bana förblev det just avstängt för jag föredrog spelet med bättre flyt.

Hur verkar det för er med AMD kort?

Trodde du det skulle fungera bra utan RTX-kort? Eller vad hade du förväntat dig?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av G M R:

Körde det för något år sedan på ett 2080ti vilket gav ett bittert intryck.
Visst snyggare blir det ju, men med FPS runt 40-60FPS och att spelet halvägs in vägrade ladda nästa bana med RTX på kändes det inget vidare polerat. Och när väl RTX var avstängt för att ladda upp nästa bana förblev det just avstängt för jag föredrog spelet med bättre flyt.

Hur verkar det för er med AMD kort?

Aldrig provat. Quake 2 var ju aldrig ett särskilt bra spel, så jag ägde det aldrig. Hade Q1 och Q3 som man lagt mycket timmar på back in the days

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Trodde du det skulle fungera bra utan RTX-kort? Eller vad hade du förväntat dig?

2080ti

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag testade valfria också men inget kom upp. Har R9 290 kort. Kanske för gammalt kort då?

Nej. Drivrutinen stöder kort tillbaka till 7000-serien, som kom 2012.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag vågar uppdatera.. Jag installerade mitt 6800 kort för 4 dagar sedan och hade enormt strul med att få grafikdrivrutinerna att installera utan svart skärm. 03:30 på natten lyckades genom att installera dem manuellt utan installern

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick 40-50 fps i quake II RTX i 1440p Sen krashade spelet efter ca 20 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Jag vet inte om jag vågar uppdatera.. Jag installerade mitt 6800 kort för 4 dagar sedan och hade enormt strul med att få grafikdrivrutinerna att installera utan svart skärm. 03:30 på natten lyckades genom att installera dem manuellt utan installern

Jag körde uppdatering via mjukvaran utan några som helst problem. För att alltid ha haft Nvidia så måste jag säga att jag gillar AMD:s nya mjukvara, för mig fungerar allt hur bra som helst.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Provade quake II RTX i 1080p också. runt 80-90 FPS med max reflektioner och thick glass reflection påslaget. Helt klart spelbart. Tills det krashade efter ca 2 minuter. Ingen överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag körde uppdatering via mjukvaran utan några som helst problem. För att alltid ha haft Nvidia så måste jag säga att jag gillar AMD:s nya mjukvara, för mig fungerar allt hur bra som helst.

Jag har inte mjukvaran

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av G M R:

Körde det för något år sedan på ett 2080ti vilket gav ett bittert intryck.
Visst snyggare blir det ju, men med FPS runt 40-60FPS och att spelet halvägs in vägrade ladda nästa bana med RTX på kändes det inget vidare polerat. Och när väl RTX var avstängt för att ladda upp nästa bana förblev det just avstängt för jag föredrog spelet med bättre flyt.

Hur verkar det för er med AMD kort?

Spelade igenom hela på ett 3060ti i på låst 60fps. Stabilt o snyggare än många nya spel trots den låga polycounten. Ljussättningen är verkligen galet sexig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Spelade igenom hela på ett 3060ti i på låst 60fps. Stabilt o snyggare än många nya spel trots den låga polycounten. Ljussättningen är verkligen galet sexig!

Ljussättningen kändes galet sexig redan vid orginalrelease

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Spelade igenom hela på ett 3060ti i på låst 60fps. Stabilt o snyggare än många nya spel trots den låga polycounten. Ljussättningen är verkligen galet sexig!

EG ska man spela med 20fps, så som man gjorde vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Nej. Drivrutinen stöder kort tillbaka till 7000-serien, som kom 2012.

Ok, såg nu att den finns att ladda ner

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag klockade mitt graffe genom Adrenaline men när datorn startat om har den defaultat till de automatiska inställningarna. Finns det inget sätt att defaulta till min OC profil, eller måste jag ladda profilen manuellt varje gång? Alt använda ett annat program obv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Jag klockade mitt graffe genom Adrenaline men när datorn startat om har den defaultat till de automatiska inställningarna. Finns det inget sätt att defaulta till min OC profil, eller måste jag ladda profilen manuellt varje gång? Alt använda ett annat program obv.

Har samma problem.

Ändras tillbaka till default från och till.

Klocka med Afterburner kanske?

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocrap:

Har samma problem.

Ändras tillbaka till default från och till.

Klocka med Afterburner kanske?

Löste sig för mig helt plötsligt, så nu startar den på mina manuella inställningar.