Skärm förlorar ibland signal vid omstart?

Permalänk

Skärm förlorar ibland signal vid omstart?

Hej!
Köpte nyligen en Benq EX2780Q, mycket bra skärm förövrigt!

Dock har jag ett litet problem, det är så att ibland vid omstart så står det "no signal detected" och jag måste koppla ur kontakten och koppla in den igen, verkar heller inte få signal alls i HDMI port 1 utan bara port 2.
Vill tillägga att jag inte hade detta problem alls med min förra skärm, så tror inte att det handlar om grafikkortet.
När den väl är igång är det inga problem alls med den, utan bara ibland vid omstart/uppstart.

Mitt grafikkort är förövrigt ett RX 5700 XT, moderkort Z490-P

Någon som vet??

Permalänk
Medlem

Klurigt.
Prova annan HDMI/DP-kabel och kanske en uppdatering eller ominstallation av grafikdrivrutiner efter DDU (i signaturen).

Visa signatur

😑

Permalänk
Skrivet av Aizu:

Klurigt.
Prova annan HDMI/DP-kabel och kanske en uppdatering eller ominstallation av grafikdrivrutiner efter DDU (i signaturen).

Hej.
Köpte en displayport kabel istället och problemet verkar inte uppstå med denna.
Mycket märkligt dock att kabeln funkar fint i min andra skärm som jag nu har bredvid..
Nåja, funkar det är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

@Dubbelnugg

Kan det vara så att nyare skärmen har högre frekvens/Hz och/eller upplösning än den äldre...?

Isåfall kan det absolut bero på HDMI-kabeln.
Om du måste använda HDMI så ska du prova med en ny kabel som ska klara 4K.

Annars kan kvalitativa DisplayPort-kablar vara att föredra till datorskärmar, eftersom de oftare klarar av "nyare" features så blir det enklare.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

@Dubbelnugg

Kan det vara så att nyare skärmen har högre frekvens/Hz och/eller upplösning än den äldre...?

Isåfall kan det absolut bero på HDMI-kabeln.
Om du måste använda HDMI så ska du prova med en ny kabel som ska klara 4K.

Annars kan kvalitativa DisplayPort-kablar vara att föredra till datorskärmar, eftersom de oftare klarar av "nyare" features så blir det enklare.

Aaa det stämmer, gamla skärmen är en 75 hz 1080 p, min nya är 1440p @144hz.
Fick dock med denna HDMI kabeln till nya skärmen när jag köpte den, så man tänker ju att den skall fungera till.
Kan ju testa köpa en ny HDMI kabel, men displayport är kanske att föredra ändå?

Köpte en ganska billig displayport bara för att testa, kostade knappt 100 kronor men kanske värt att investera i en annan?
Den här klarar ju upplösningen med 144 hz utan problem.

Permalänk