Vilka egenskaper tycker DU att ett chassi Skall ha?!

Permalänk
Medlem

Vilka egenskaper tycker DU att ett chassi Skall ha?!

Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd .

Jag undrar/vilk diskutera vilka egenskaper som får dig att investera i ett visst sorts chassi. Kanske prioriterar man ljudnivå, luftflöde eller design osv.

Men vad är det som du går på i första hand? Och hur mycket får det kosta? Om du bygger en dator för 15K, hur mycket får lådan kosta? Räknar du med att ha två generationers komponenter i chassit? Räknar man med att andrahansvärdet kan ligga ganska högt?

Jag har inga teorier hur det ligger till, men jag vill höra din åsikt om saken! Mvh.

Reservation för stavfel, skriver på mobilen.

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ynnoj:

Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd .

Jag undrar/vilk diskutera vilka egenskaper som får dig att investera i ett visst sorts chassi. Kanske prioriterar man ljudnivå, luftflöde eller design osv.

Men vad är det som du går på i första hand? Och hur mycket får det kosta? Om du bygger en dator för 15K, hur mycket får lådan kosta? Räknar du med att ha två generationers komponenter i chassit? Räknar man med att andrahansvärdet kan ligga ganska högt?

Jag har inga teorier hur det ligger till, men jag vill höra din åsikt om saken! Mvh.

Reservation för stavfel, skriver på mobilen.

Jag slängde in "storlek" i omröstningen, finns en väldigt stor grupp sff-anhängare, design innebär "dyrt/påkostad för mig och utrymme tolkar jag snarare som stor volym.

"Storlek" kan syfta på rätt storlek oavsett om det är stor/liten.

För mig är det väl i ordningen:
Rimlig montering/komponentpassform
Låg volym
Pris

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Två generationer? Minst ... Var tvungen att utöka med ett chassi nyligen, men det innan det har hängt med i sådär en tio år skulle jag tro. Det innan det köpte jag i samband med Dreamhack vill jag minnas, och det har jag inte varit på sedan 2005, så ja ... lådan får kosta vad den kostar, jag räknar inte med att byta ut den inom överskådlig framtid.
Det senaste chassit valdes utifrån ljuddämpning och storlek. Det var inte optimalt att bygga i - riktigt kasst faktiskt - men när allt väl var på plats så blev det rätt så bra.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag gillade inte trenden sen fractal design kom med define och varenda person satt med r2,r3 eller r4. Jag har alltid gått efter storlek, design och funktion men något som är annorlunda.
Första egenbyggda var i en Node 304, I min mening det mest funktionella mITX chassit med väldigt små kompromisser 2013 men kände att mATX är den mer lagom formfaktorn
Idag finns många andra roliga lådor men inte då.
Rekomenderat chassi åt många. Brorsan fick Arc mini, rätt fin men tyvärr inte lika bra känsla som define och Node.
Åt en kompis som skulle ha datorn i tv bänken så rekomenderar jag Node 605, också matx.
En annan kompis behövde ville ha en stor burk och då blev det phanteks evolv, riktigt fin och hade nog valt matx versionen själv om den inte varit så stor.
Ville till senaste bygget ha mATX men så litet som gick men ändå standard och snygg. Hittade lilla matx in win 301 som inte är mycket större än Node 304 och är mindre än de flesta mitx towers fast den har 4 expantionsplatser och fet tornkylare. Rätt unik och lyckades få tag i en för 300 spänn, så fyllde ut budgeten med mycket rgb fläktar, blev riktigt smakfullt och precis på gränsen vad man kan och vill trycka in i en låda och ändå ha möjlighet till expansion. Ska någon tag scripta upp en lite mer nedtonad egna funktion i openRGB men just nu får den vara på rainbow, tycker den är rätt bra ändå, har inte tagit över helt som mycket regn lyckas med (kameran överexponerar den rätt mycket), blir mysigt glow....intryckt mot en vägg just nu.

Måste ha något som är lite annorlunda men ändå är riktigt bra, för min något som är "bättre" än alla andra för något liten detalj i detta fall storleken och stil.
Bygger dator för min vision just då hur jag vill ha och skulle aldrig riva ut allt för en ny dator. Chassi har utvecklats väldigt fint på de senaste 10 åren så finns ingen anledning att ha kvar en gammal låda, den burken rullar tills den dör.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

1. Luftflöde
2. Storlek
3. Design

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Luftflödet måste finnas annars kan man skita i att köpa en dator! När man väl hittat luftflödet så är det ju designen som är viktigast efter det. Kan man sen få den relativt tyst är det ju ett plus men det är ju oftast lite svårare när man prioriterar luftflödet. Storleken ska ju passa in och det hänger samman lite med designen. Sen utan "rätt" pris så lär det ju aldrig bli affär.

Det ska aldrig följa med ett nätaggregat. Jag vill välja själv Det behöver ju vara rymligt nog så man enkelt kan komma åt i det samt att grafikkortet får plats

Till sist skiter jag helt i vilket märke det är.

Permalänk
Medlem

Viktigt för mig är gott om plats och lätt att bygga/dra kablar i. De flesta chassin är optimerade för det vanligaste användarfallet (ett grafikkort, luftkylare). Inte så konstigt, men det begränsar flexibiliteten rätt rejält. Jag har just nu ett stort chassi, Silent Base 801, men ändå är det för trångt för att få plats med två grafikkort utan att det ena kväver det andra (om man inte vattenkyler, vilket inte är aktuellt för min del). Så därför kommer jag att byta till ett Lian Li O-11 Dynamic XL nästa vecka. Ett av ytterst få chassin som faktiskt har plats för två grafikkort där båda får gott om luft. Primärkortet kommer att sitta i x16-platsen på moderkortet, och sekundärkortet kommer att sitta vertikalt i botten av chassit, med en riser-kabel till moderkortets x4-plats nederst. På mitt SB 801 sitter nätagget där, och att sätta kortet direkt i x4-platsen går inte eftersom alla anslutningar i nederkant av moderkortet (USB2, USB3, ljud, fläktar) inte får plats bakom kortet.

Mitt första chassi var ett budgetchassi från Corsair, ett 100R Silent. Hopplöst trångt att bygga i och nästan ingen plats bakom moderkortsplåten för kablar. Nyss byggde jag en tyst sovrumsdator i ett Fractal Design Define C, och det var fantastiskt smidigt att bygga i. Prismässigt och utseendemässigt väldigt likt Corsair-chassit, men som natt och dag när det gäller hur genomtänkt det är.

Så, stora chassin är min grej. Jag förstår inte vurmen för mikrochassin annat än som en kul grej. Skillnaden i hur mycket plats de tar är ju främst på höjden, och jag vågar gissa att minst 90 procent av alla som vill ha små chassin inte är det minsta höjdbegränsade.

Gott om fläktplatser gillar jag också. Tyvärr har O-11 Dynamic XL bara plats för små fläktar och lite dumt placerade. Man borde få med en utbytbar frontpanel med mesh+filter och plats för tre 140-fläktar eller tre 120-fläktar (och kanske två 180/200-fläktar om bredden räcker till - inte säker på det).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S