Webbläsaren Brave får stöd för decentraliserat internet

Permalänk
Melding Plague

Webbläsaren Brave får stöd för decentraliserat internet

Genom protokollet IPFS ska utforskande av internet göras snabbare och motarbeta censur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas vi kommer ifrån alla sönderkomprimerade memes med en massa vattenstämplar nu som alla tagit ner och laddat upp igen.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Ställer samma fråga som jag alltid brukar när det gäller Brave.
Jag har varit funderat på att byta till denna webläsaren nästan sedan den kom ut men varje gång jag försöker ta steget att installera så finns det ingen möjlighet att välja var man vill placera installationen utan den lägger sig automagiskt på C:\... . Har man fixat detta än?

Permalänk
Medlem

Läste lite om det här om dagen.
Verkar lite intressant ändå.
Men de stora aktörerna vill nog ha full kontroll på sitt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttiinnoo:

Ställer samma fråga som jag alltid brukar när det gäller Brave.
Jag har varit funderat på att byta till denna webläsaren nästan sedan den kom ut men varje gång jag försöker ta steget att installera så finns det ingen möjlighet att välja var man vill placera installationen utan den lägger sig automagiskt på C:\... . Har man fixat detta än?

Tyvärr är det samma sak ännu, många som klagar på detta.

Visa signatur

Dator: Knappt
Skärm: Monoprice Dark Matter 49",5120x1440p,120Hz (drivs av ett GTX 660Ti,
heh)
Mus: Steelseries Rival 700, Dickbutt GIF i skärmen naturligtvis
T-bord: Func kb-460

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttiinnoo:

Ställer samma fråga som jag alltid brukar när det gäller Brave.
Jag har varit funderat på att byta till denna webläsaren nästan sedan den kom ut men varje gång jag försöker ta steget att installera så finns det ingen möjlighet att välja var man vill placera installationen utan den lägger sig automagiskt på C:\... . Har man fixat detta än?

Det är standard för chromium baserade webbläsare. Programmet i C:/Program Files och userdata i appdata. Finns säkert någon anledning till att de gör så för det lär inte vara speciellt svårt för dem att implementera möjligheten att välja installationsmapp. Annars ser jag ingen poäng med att byta till Brave, nya chromium baserade MS Edge är riktigt bra tycker jag så behövs inget från tredje part.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Razze_:

Tyvärr är det samma sak ännu, många som klagar på detta.

Installerade precis Brave, och filsökvägen är numera "C:\Program Files\BraveSoftware\Brave-Browser\Application\brave.exe"

Visa signatur

Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

Helt såld i Chrome träsket. Sparade bankkkort, bokmärken, lösenord. Blir svårt att flytta på sig.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Helt såld i Chrome träsket. Sparade bankkkort, bokmärken, lösenord. Blir svårt att flytta på sig.

Det finns importeringsverktyg för åtminstone bokmärken och lösenord. Bankkort är väl inget större problem... de har man ju oftast bara ett par stycken av, åtminstone i aktiv användning.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttiinnoo:

Ställer samma fråga som jag alltid brukar när det gäller Brave.
Jag har varit funderat på att byta till denna webläsaren nästan sedan den kom ut men varje gång jag försöker ta steget att installera så finns det ingen möjlighet att välja var man vill placera installationen utan den lägger sig automagiskt på C:\... . Har man fixat detta än?

Ta ner portabla versionen då och lägg den där du vill https://portapps.io/app/brave-portable/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Läste lite om det här om dagen.
Verkar lite intressant ändå.
Men de stora aktörerna vill nu ha full kontroll på sitt.

Blir väl så när väldigt många användare vill ha tjänster gratis.
"There are no such thing as a free lunch"

Blir alltid misstänksam om chefen säger "Häng med så bjuder jag på lunch"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hjälpsam

Var det inte detta de jobbade på i Pied Piper / Silicon Valley?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Låter ju positivt, speciellt nu när man får känslan av att censuring på nationell nivå blir mer och mer vanlig.
Antar att det fungerar som torrent-tekniken? Ju fler användare desto bättre internet-prestanda?
Dock är jag ju rädd att om man använder denna teknik, så ger man "energi" till olagligheter som bedrivs, såsom pedofili och annat skit.
Konspiratoriskt, var det inte nåt skröna om att Bitcoin-data innehöll olaglig/pervers information som barnporr?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Blir man en del av svärmen genom att köra browsern eller finns det dedikerade servrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Helt såld i Chrome träsket. Sparade bankkkort, bokmärken, lösenord. Blir svårt att flytta på sig.

Vad var problemet sa du?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med webbsidor som uppdateras ofta? Typ Sweclockers forum? Och hur fungerare det med databaser och inloggning etc?

Permalänk
Medlem

Kör Chrome + Adguard premium. Någon här som kört eller kör som jag men gått över till brave? Räcker det bara med brave och fångar den upp allt lika bra som Adguard?

Permalänk
Medlem

Har kört Brave nu ett drygt år och saknar inget av Chrome - i princip all funktionalitet och & plugins från Chrome funkar ju i Brave.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

De som vill ha så finns det även till chrome och firefox:
https://chrome.google.com/webstore/detail/decentraleyes/ldpoc...
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/decentraleyes/

Använt det i flera år för firefox och fungerar precis som det ska

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Låter ju positivt, speciellt nu när man får känslan av att censuring på nationell nivå blir mer och mer vanlig.
Antar att det fungerar som torrent-tekniken? Ju fler användare desto bättre internet-prestanda?
Dock är jag ju rädd att om man använder denna teknik, så ger man "energi" till olagligheter som bedrivs, såsom pedofili och annat skit.
Konspiratoriskt, var det inte nåt skröna om att Bitcoin-data innehöll olaglig/pervers information som barnporr?

Stämmer, ju fler användare = Större sannolikhet att du är närmare en nod med "din" data, bättre prestanda.

Konstigt argument, lite som att må dåligt över att äga en bil för kriminella kör ju främst bil, och genom att äga en bil så enablar du möjligheten för kriminella att också köra bil. Eller genom att använda Postnord, då det är sveriges i särklass största knarklangare.

Jag förstår argumentet bakom, men det är ju knappast så att Bitcoin blev mindre av att du inte använde det. Däremot så kan Brave möjliggöra för människor i Kina eller andra utsatta områden att kommunicera med ett riktigt internet, något som kan få positiva effekter för deras vardag mfl...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Konstigt argument, lite som att må dåligt över att äga en bil för kriminella kör ju främst bil, och genom att äga en bil så enablar du möjligheten för kriminella att också köra bil. Eller genom att använda Postnord, då det är sveriges i särklass största knarklangare.

Det där lite konstiga liknelser. Både bilar och postpaket är tydligt märkta med information om vem det är som skickar/tar emot paketet, eller äger bilen, och kan kontrolleras av myndighet från allt ifrån trafikljus, besiktningsmän, tull, poliskontroller, etc, medan tekniker som IPFS explicit är byggda för att göra det omöjligt för myndighet eller annan att spåra eller blockera innehåll.

En bättre liknelse är att må dåligt av att andas luft, eftersom kriminella också gör det.

Permalänk
Medlem

@SuperSverker @pv2b Jo, såsant. Hade det i åtanke faktiskt men utlämnade det.
Det är en dynamisk gråzon det hela, både positivt och negativt.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Testade att installera webbläsaren direkt på mobilen och gick in på Aftonbladet med Brave och Chrome. Resultatet var precis som väntat helt olika nyheter presenterades, så Brave verkar helt klart fungera :). Får testa denna webbläsaren ett tag nu för att se vad jag tycker i längden och om batteri tiden blir bättre som utlovat

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Avstängd

"Enligt utvecklarna själva kan tillvägagångssättet komma till användning i regioner där politiska intressen vill undanhålla olika typer av innehåll från olika grupper i samhället, eller där desinformation sprids från offentligt håll."
Låter som det är perfekt i den västerländska regionen.

Permalänk
Medlem

Idéen är nog bra men känns som Brave inte gör detta för användarens skull, Firefox skulle gjort detta istället.

Jag använde Brave i många år och tyckte den var så bra. Men efter jag läst denna artikel om Brave och att jag läst på deras forum om alla i flera år som har problem med deras "kryptovaluta-betalningar" så avinstallerade jag den.

De blockerar alla andras annonser men användarna ska se deras samarbetspartners annonser och sedan inte har ett system som känns seriöst när användarna ska få lite "pengar" för det. Synkningen med bokmärken buggat massa år också.

Det finns ingen fördel att använda den istället för Edge/Chrome/Firefox med Ublock. Den är inte snabbare på något sätt och uppdateringarna till nya versioner är slöare än både Chrome och Edge.

Hade den på telefon nu lite längre men den buggar nu för tiden så har installerat DuckDuckGo browser och Firefox där istället. Nu kör jag fulltid Edge med ublock på datorn som jag tycker fungerar superbra.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Så om nån gör nåt olagligt och det går via mig, skickar inte jag vidare det olagliga då? Finns ju lagkrav på de som driver servrar. Samma lager måste ju gälla samtliga noder.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Spelaspel:

Annars ser jag ingen poäng med att byta till Brave, nya chromium baserade MS Edge är riktigt bra tycker jag så behövs inget från tredje part.

Lite väl endimensionellt sätt att klassificera webbläsare på kanske? "Ser ingen poäng med att skaffa en husbil; Volvo V90 är riktigt bra tycker jag så behövs inga andra fordon."

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Man använder ju Thor browser och en del andra verktyg för vissa ändamål så vet inte om man behöver denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där lite konstiga liknelser. Både bilar och postpaket är tydligt märkta med information om vem det är som skickar/tar emot paketet, eller äger bilen, och kan kontrolleras av myndighet från allt ifrån trafikljus, besiktningsmän, tull, poliskontroller, etc, medan tekniker som IPFS explicit är byggda för att göra det omöjligt för myndighet eller annan att spåra eller blockera innehåll.

En bättre liknelse är att må dåligt av att andas luft, eftersom kriminella också gör det.

Fast det är ju inte en bättre liknelse. Du bidrar inte till någon annan varselse genom att andas luft. Däremot binder du dig vid att distribuera andras data om du använder IPFS - utan att du har möjlighet att veta vad du distribuerar, och det skulle kunna vara kriminellt innehåll. Det är en väldigt stor skillnad.

Permalänk
Sötast

Hur och vilken data går via användare?
Sparas allt som visas i min webbläsare i en tempmapp och sedan laddar upp samma information till randomanvändare? Hur skiljer brave på privat data och icke privat? Hur bekräftas att datan är aktuell på alla noder? Finns ju väldigt många frågor och jag ser inga svar i artikeln.