Finns bättre alternativ till Huawei-b535-235?

Permalänk
Medlem

Finns bättre alternativ till Huawei-b535-235?

Tänkte höra kring Huawei-b535-235. En kompis har problem med svajigt 4G och låg hastighet (och jag inser att det kan beror på en rad orsaker). Men finns det bättre modem/router för 4G som någon kan rekommendera? Kanske en riktantenn kan räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tänkte höra kring Huawei-b535-235. En kompis har problem med svajigt 4G och låg hastighet (och jag inser att det kan beror på en rad orsaker). Men finns det bättre modem/router för 4G som någon kan rekommendera? Kanske en riktantenn kan räcka?

Ja, en väl placerad utomhusantenn är nog det effektivaste sättet att förbättra förutsättningarna, även om det inte är säkert att en antenn gör någon större skillnad.

Här bör det gå att hitta något vettigt:
https://www.induo.com/produkt/antenner/gsm-3g-4g/

Permalänk
Medlem

Okej, får ringa Tele2 och se hur det ser ut med master i området för att se om det ska vara rundstrålande eller riktantenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Okej, får ringa Tele2 och se hur det ser ut med master i området för att se om det ska vara rundstrålande eller riktantenn.

På Tele2s hemsida kan du se vart mastarna sitter, om du går in på täckningskartan, däremot måste du ringa Tele2 för att veta i vilken riktning masten är riktad åt

Permalänk
Medlem

Kan ha fel, men jag tror man måste söka tillstånd för antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Hmm, trodde bara det gällde aktiv utrustning i form av förstärkare och liknande. Detta är ju en antenn man sätter direkt på sitt modem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm, trodde bara det gällde aktiv utrustning i form av förstärkare och liknande. Detta är ju en antenn man sätter direkt på sitt modem.

Jo som sagt är jag osäker och kanske har fel. Jag läste om det för ett par år sedan där det påtalades att man behövde söka tillstånd. Tror det var på detta forumet jag läste om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag har då aldrig hört talas om att man skulle behöva tillstånd att sätta en antenn på sitt hus, det skulle isåfall vara att man ska ha tillstånd från fastighetsägaren om man bor i flerfamiljshus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag har då aldrig hört talas om att man skulle behöva tillstånd att sätta en antenn på sitt hus, det skulle isåfall vara att man ska ha tillstånd från fastighetsägaren om man bor i flerfamiljshus.

Ja du har rätt. Det är repeater för att förbättra möjligheten att få bättre signal för att kunna ringa som man måste söka tillstånd för. Glöm vad jag sagt!