AMD Radeon RX 6000 Owners Club

Permalänk
Skrivet av farbrorjoakim:

ok tänkte berätta lite hur det gått...

Fick hem kortet från Inet och där hade de satt igång direkt varpå jag fick det tillbaka. Jag spenderade sedan en förmiddag i två datorer utan att lyckas få bild. Den ena datorn har ett 650w agg och min ett på 700. Med åren har jag bytt kanske 8-10 grafikkort så jag har en del erfarenhet hur sånt här ska gå till. Anyways, jag tröttande och gjorde ett återköp som senare gick igenom utan problem. Inet har verkligen bra service.

Häromdagen lyckades jag komma över ett 3070 istället och datorn gav bild omgående. Min gissning är att nätagget kanske inte klarade av att boota upp kortet trots allt. På Powercolors hemsida rekommenderar de 850w men det låter ju otroligt.

Låter lika skumt som ett problem jag haft med mitt Vega 64.
När jag byggde ny dator med mitt PowerColor Vega 64 Red Devil som jag behöll från den gamla datorn så hade jag beställt och ville använda två nya custom kablar från Cablemod för mitt chassi är väldigt litet.
När jag startade datorn hade jag ingen output på skärmen men fläktarna samt LED var igång på grafikkortet.

Efter lite frustration och flyttat grafikkortet fram och tillbaka mellan nya och gamla datorn så kunde jag inte få igång output med gamla nätagg (1000w) och gammal kabel eller med nytt nätagg (750w) och cablemod kablarna.
Jag blev övertygad att jag råkat ta isönder grafikkortet på något sätt.
Sen fick jag helt enkelt för mig att testa den nya nätaggets kabel istället, och boom, så fick jag output till skärmen.

Hör och häpna, sen efter några reboots senare kunde jag stoppa i cablemod kablarna igen och få output, dock krashade GPU väldigt ofta i spel.
Så just nu sitter jag med det nya nätaggets egen kabel (1 till en Y split istället för 2 separata PCIe kablar) och allt är frid och fröjd.

Det låter dock intressant att detta hände för dig med ett PowerColor kort också, är de extra strömsugna vid boot och kräver extra bra kvalite på Nätagg och dennas kablar?

Permalänk

Precis, det kanske är så att deras kort kräver mkt ström just vid uppstarten. Well, tänkte att detta kunde vara av intresse för kommande 6800XT-ägare iaf.

Permalänk
Medlem

Så jäkla glad, fick problem med mitt 6800xt för en tid sedan som bara tvärdog.
Kontaktade komplett där jag köpt det och var orolig att jag skulle få pengarna återbetalda istället för ett nytt kort.
Berättade att jag väldigt gärna ville få det utbytt istället för återköp och att jag kunde ställa mig på kö och vänta ifall det inte fanns i lager.

Nu knappt 3 veckor senare har jag precis hämtat ut ett nytt Merc 319 från posten, hoppas jag slipper problem med det.

Väldigt nöjd med hur komplett hanterade garantiärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Hade känn på det.

När du klockade gpun, vad gav mest för dig att klocka rent i prestanda?

Jag har höjt hetzen på GPUN till 2600, undervoltat till 900, satt ramen till 2200 (som ställer om sig automatiskt till 2150)
Jag följde denna https://www.youtube.com/watch?v=rU_31-Z6om4&t=585s

Det enda som är lite surt är att vid minsta fel ställer programmet om sig till standard...så man måste spara en profil och välja den på nytt varje gång. Jag hade jätteproblem med Valheim när jag installerade det. Försökte starta spelet innan det var helt nedladdat, man kunde starta det enligt Steam, men det kraschade och programmet gick tillbaka till standardklock varje gång.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraps:

Det tror egentligen inte jag heller. Men det är ändå väldigt intressant hur ett kort inte går att montera korrekt.
Jag har både haft ett 6800 och 6800XT i min låda utan problem. Vore ju trevligt att kunna avfärda GPU-problem, och att det är chassi/moderkortsrelaterat istället.

Jag kan nämna att jag har snarlika problem men att jag faktiskt kan trycka in kortet så det får kontakt, och går att använda.

Kortet är ett referens 6900 XT och lådan ett Lian Li O11 Dynamic XL ROG med ett MSI X570 Unify.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hej på er, har en enkel fråga:

Är det någon av er som fått samma samma problem som mig med senaste drivrutinerna (21.4.1) att spel kraschar?

Tidigare drivrutiner hade jag noll problem med överhuvudtaget men dessa gör att kortet kraschar, dator startar om och det är ett rent helsike, är jag ensam?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Hej på er, har en enkel fråga:

Är det någon av er som fått samma samma problem som mig med senaste drivrutinerna (21.4.1) att spel kraschar?

Tidigare drivrutiner hade jag noll problem med överhuvudtaget men dessa gör att kortet kraschar, dator startar om och det är ett rent helsike, är jag ensam?

Ibland går det fel när man installerar drivrutiner. Har du provat att avinstallera med DDU och köra in igen?

Permalänk
Medlem

Då väntar jag med att uppdatera drivrutinen Tack för tipset.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ibland går det fel när man installerar drivrutiner. Har du provat att avinstallera med DDU och köra in igen?

Jag har testat "inbyggda" samt DDU utan framgång, ska se om jag har kvar tidigare version och prova den som en sista utväg. Det händer väldigt sporadiskt med så jag kan inte sätta fingret på vad och varför, knappt någon belastning på kortet eller för den delen heller någon nämnvärt hög temperatur heller (omkring 60c men oftast 55c).

Tänkte om jag är ensam här med detta eller om det helt enkelt är SBS som är den felande faktorn :S

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Hej på er, har en enkel fråga:

Är det någon av er som fått samma samma problem som mig med senaste drivrutinerna (21.4.1) att spel kraschar?

Tidigare drivrutiner hade jag noll problem med överhuvudtaget men dessa gör att kortet kraschar, dator startar om och det är ett rent helsike, är jag ensam?

har spelat 50 timmar utan krash på den drivaren...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Hej på er, har en enkel fråga:

Är det någon av er som fått samma samma problem som mig med senaste drivrutinerna (21.4.1) att spel kraschar?

Tidigare drivrutiner hade jag noll problem med överhuvudtaget men dessa gör att kortet kraschar, dator startar om och det är ett rent helsike, är jag ensam?

Inga problem än så länge. Har bara märkt av fördelar.

Man kan ju undra varför drivrutinerna fortfarande kallas Adrenaline 2020 Edition...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Har snurrat tillbaka till förra utgåvan och nu fungerar det som det ska.

Skall nämna att jag kör mitt kort numera ganska rejält undervoltat men får ändå ut bra med kraft. Dessa inställningar går inte att komma i närheten med de senaste drivrutinerna så där var boven. Med andra ord så var det minnesfel bakom spakarna eller dumdristighet att tro det skulle fungera utan att testa inställningarna/systemet innan jag satte igång min customprofil.

Tack för alla förslag men det var SBS i slutändan som var den felande faktorn.

Trevlig fortsättning på er.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Väldigt tveksam om att detta kommer bli ca +6000kr snabbare som fd. kortet 6800XT RedDevil men vi får se helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Fick mitt 6900 XT Red Devil LC från Inet idag
Planen var att byta ut de två Vega 64 jag hade, men det verkar som att det fortfarande är en del meck med att köra 6900XT-korten i Mac OS så jag tror jag bygger en ny dator med z590 åt det här monstret då det lockar med PCI 4.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Det blev inte ett nytt bygge, kortet stöds senaste i Mac OS-betan också!
Funkar alltså utmärkt i Mac OS 11.4.1 beta.

Fick tyvärr ”krypa till korset” med detta och köpte konsulthjälp på Fiverr för att få till Hackintosh-installationen
Krävdes 500kr, två timmars arbete drygt, TeamViewer och en händig hjälpsam kille från Pakistan. Fiverr är fantastiskt för sånt här!
Hur som helst, kortet lirar felfritt i både Mac och Windows och jag är mycket nöjd med temperaturer och prestanda så här långt.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa att ni med ett Rx 6000 + äldre version av HwInfo64(äldre än 6.43) igång och som råkar ut för random reboots/crash i idle/load kanske är hjälpt av https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://.... Löste mitt bekymmer.

Permalänk
Medlem

Har nu ett RX 6700 xt från Sapphire. Kortet fungerar betydligt bättre än mitt gamla 2070. Spelen verkar vara stabilare nu. Både 3dmark och userbenchmark ger kortet ganska bra betyg. Nu har jag visserligen ny cpu, moderkort etc.
Har inte ändrat något med kortet, det är stock än så länge. Och i nuläget så ser det ut som att jag inte behöver överklocka det.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Har nu ett RX 6700 xt från Sapphire. Kortet fungerar betydligt bättre än mitt gamla 2070. Spelen verkar vara stabilare nu. Både 3dmark och userbenchmark ger kortet ganska bra betyg. Nu har jag visserligen ny cpu, moderkort etc.
Har inte ändrat något med kortet, det är stock än så länge. Och i nuläget så ser det ut som att jag inte behöver överklocka det.

En liten OC på minnet är värt det, sätt på Fast Timings och maxa hastigheten till 2150 mhz. Ger en liten boost utan att öka värme och ljudnivå Ligger på svala 60 grader (memory junction) som mest på mitt xfx 6700 xt så det bör vara safe även för ditt saphire.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

En liten OC på minnet är värt det, sätt på Fast Timings och maxa hastigheten till 2150 mhz. Ger en liten boost utan att öka värme och ljudnivå Ligger på svala 60 grader (memory junction) som mest på mitt xfx 6700 xt så det bör vara safe även för ditt saphire.

Temperaturen ligger på 88(memory junction) ungefär när jag stresstestar det. Så jag kommer nog prova att undervolta det istället.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Temperaturen ligger på 88(memory junction) ungefär när jag stresstestar det. Så jag kommer nog prova att undervolta det istället.

Rätta mig om jag har fel, men man kan väl inte sänka spänningen på minnet hur som helst?

Permalänk
Medlem

Sänkte min junction från ca 80 grader till ca 70 under max load genon att undervolta i adrenalin.

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem

Ser nu att mitt RX 6800 med den senaste drivrutinen Adrenalin 21.6.1 så klockar minnet ner sig till väldigt låga hastigheter när den är i idle på, dvs den går inte som innan i full hastighet även tempen har sjunkit efter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Ser nu att mitt RX 6800 med den senaste drivrutinen Adrenalin 21.6.1 så klockar minnet ner sig till väldigt låga hastigheter när den är i idle på, dvs den går inte som innan i full hastighet även tempen har sjunkit efter detta.

Säker på att du inte gjort någon annan förändring, t.ex. har 60Hz inställt på skrivbordet? För mig ligger minnesfrekvensen fortfarande på strax under 2000MHz.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Säker på att du inte gjort någon annan förändring, t.ex. har 60Hz inställt på skrivbordet? För mig ligger minnesfrekvensen fortfarande på strax under 2000MHz.

Hej,
Vad jag kan se så står allt i orört läge, dvs jag har en 144 Hz skärm som jag inte har ändrat något på utan den går i original hastighet enligt Windows 10 och Radeon Software.
Jag har laddat upp 3 bilder där man på 2 av dom ser den låga hastigheten på minnet och en som visar hastigheten på skärmen inne i Radeon software.

https://imgur.com/a/GobgGCr

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hej,
Vad jag kan se så står allt i orört läge, dvs jag har en 144 Hz skärm som jag inte har ändrat något på utan den går i original hastighet enligt Windows 10 och Radeon Software.
Jag har laddat upp 3 bilder där man på 2 av dom ser den låga hastigheten på minnet och en som visar hastigheten på skärmen inne i Radeon software.

https://imgur.com/a/GobgGCr

Tvivlade inte på dig, tänkte bara kolla. Verkar ju underligt att det fungerar för vissa och inte för andra då.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tvivlade inte på dig, tänkte bara kolla. Verkar ju underligt att det fungerar för vissa och inte för andra då.

Alltid bra att ställa frågor
Jag gjorde en fräsch installation utav Windows 10(senaste) och alla uppdateringar i update och installerade senaste radeon drivaren.
Du kan testa att installera om drivrutinen och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Alltid bra att ställa frågor
Jag gjorde en fräsch installation utav Windows 10(senaste) och alla uppdateringar i update och installerade senaste radeon drivaren.
Du kan testa att installera om drivrutinen och se om det hjälper.

Kanske gör det när jag får orken. Att minnesklockan ligger högt har för mig inte känts som något stort problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Säker på att du inte gjort någon annan förändring, t.ex. har 60Hz inställt på skrivbordet? För mig ligger minnesfrekvensen fortfarande på strax under 2000MHz.

Samma för mig, problemet kvarstår.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Fick tag på Sapphire 6700XT referens idag på Inet för 6190kr. Kändes mer värt än 5500kt för ett 3060.

Det är väl bra pris idag?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Fick tag på Sapphire 6700XT referens idag på Inet för 6190kr. Kändes mer värt än 5500kt för ett 3060.

Det är väl bra pris idag?

Ja, med tanke på dagens marknad skulle jag säga att det priset är helt OK.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604