AMD Radeon RX 6000 Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kortet köptes den 15 mars 2021 och det har varit så har sedan dag 1.

Demontera, gör rent och applicera ny kylpasta av bättre kvalitet. Det gör att du kan kontrollera att alla skruvar är bra tilldragna också. Det kan göra rätt stor skillnad.

Om även det inte gör susen för ljudvolymen, så kan det vara ett alternativ att byta ut fläktarna mot 2 st 120mm-chassifläktar med en vga till 4-pin PWM-adaptor. Kan jankmoddas dit med buntband. Funkar fint, men kanske inte så snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Demontera, gör rent och applicera ny kylpasta av bättre kvalitet. Det gör att du kan kontrollera att alla skruvar är bra tilldragna också. Det kan göra rätt stor skillnad.

Om även det inte gör susen för ljudvolymen, så kan det vara ett alternativ att byta ut fläktarna mot 2 st 120mm-chassifläktar med en vga till 4-pin PWM-adaptor. Kan jankmoddas dit med buntband. Funkar fint, men kanske inte så snyggt.

Har kontaktad Webhallen och dom sa att jag kan lämna in kortet på felsökning. Känns bäst att göra så eftersom jag fortfarande har garanti kvar på kortet. Antar att dom kommer att byta kylpastan åt mig om det är det som är problemet med kortet. Kan ju även vara att kylaren själv är defekt också eftersom att det har varit så har sedan dag 1.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Samsung Galaxy S21 5G

Permalänk

Känner att jag också behöver skriva av mig lite.
Jag köpte ett 6750 XT Red Devil på BF

Vid load med OC bios på (switch på kortet) så var mitt kort uppe i 107c hot spot medans kortets "vanliga" temp var 75c
Jag har ändrat till den andra biosen som är "tyst", men att köra med AMDs "egna" fläktkurva är ju nästan självmord då den är värdelös, man måste sätta sin egna fläktkurva vid vissa gradantal osv, men mitt kort ligger ändå på runt 99c hostspot och 69c "vanlig" temp.
läser man lite så ska "hotspoten" alltså conjunc temp vara irrelevant men fortfarande så stirrar många sig blinda på detta...

vad är det som egentligen gäller? AMD säger att kortet ska klara 110 c, men det låter ju helt insane..

kör jag egen fläktkurva på låt säga 55% så låter ju datorn som ett flygplan.

jag kör 3 fläktar i front, 1 bak samt 2 st för AIO ut ur taket.

tankar, vad upplever ni? tack för alla svar och bollande

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Känner att jag också behöver skriva av mig lite.
Jag köpte ett 6750 XT Red Devil på BF

Vid load med OC bios på (switch på kortet) så var mitt kort uppe i 107c hot spot medans kortets "vanliga" temp var 75c
Jag har ändrat till den andra biosen som är "tyst", men att köra med AMDs "egna" fläktkurva är ju nästan självmord då den är värdelös, man måste sätta sin egna fläktkurva vid vissa gradantal osv, men mitt kort ligger ändå på runt 99c hostspot och 69c "vanlig" temp.
läser man lite så ska "hotspoten" alltså conjunc temp vara irrelevant men fortfarande så stirrar många sig blinda på detta...

vad är det som egentligen gäller? AMD säger att kortet ska klara 110 c, men det låter ju helt insane..

kör jag egen fläktkurva på låt säga 55% så låter ju datorn som ett flygplan.

jag kör 3 fläktar i front, 1 bak samt 2 st för AIO ut ur taket.

tankar, vad upplever ni? tack för alla svar och bollande

Tydligen så är dessa temprsuret acceptabla så långe du inte beöhver ha fläktarna på 100% för kunna använda kortet som jag behövde på litt RX 6700XT som mu är inne på felsökning. Så just ny så har jag 6600XT som låne kort som betydligt tystare och junction tempraturen går "bara" upp till 99c med då är flätkerna pp ungefår 40% till skillnad i från 95-100% som det var på mitt MSI RX 6700XT.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem

Så fort jag ändrar till "Fast timings" då kraschar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

<Uppladdad bildlänk>

Så fort jag ändrar till "Fast timings" då kraschar den.

Ta bort eller dra ner på minnesöverklockningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Ta bort eller dra ner på minnesöverklockningen.

Jag har den inte på, spelar heller ingen roll om jag drar ner på minnesklockningen. Nån som vet skillnaden mellan fast och inte fast?

Permalänk
Medlem

Jag har den inte på, spelar heller ingen roll om jag drar ner på minnesklockningen. Nån som vet skillnaden mellan fast och inte fast?

Snabbar timings ger bättre prestanda men det är inget att hänga upp sig på, vi snackar enstaka procent om ens det.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Har ett Powercolor Rx 6800 xt Red devil, tyvärr mycket coilwhine. Är det något att acceptera eller.ska jag skicka tillbaka det?
Har Corsair rm750x psu om det spelar roll.

Permalänk
Medlem

Har ett Powercolor Rx 6800 xt Red devil, tyvärr mycket coilwhine. Är det något att acceptera eller.ska jag skicka tillbaka det?
Har Corsair rm750x psu om det spelar roll.

Vanligt på vissa modeller, Red Devil är en av dem. Skicka tillbaka om du har möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Vanligt på vissa modeller, Red Devil är en av dem. Skicka tillbaka om du har möjlighet.

Beställde ny. Den beter sig exakt likadånt 🥴 är det bara att acceptera eller köpa något annat?

Permalänk
Medlem

Beställde ny. Den beter sig exakt likadånt 🥴 är det bara att acceptera eller köpa något annat?

Gillar du modellen och kan leva med det så behåll. Just den modellen är rätt stor risk (eller garanterat) att få hög coil whine på. Andra modeller har lägre risk att få det. Mitt XFX 6900XT låter väldigt lite. Sapphire Nitro kan vara värt at testa om du hittar för vettigt pris. Asus-korten också kanske?

Permalänk
Medlem

Blev med 6950xt igår :D, Passade på att byta PSU till 1000w och allt har fungerat super.
Har lekt runt lite och testat i spel och allt fungerar,
Försökte tvinga fram coil whine men inte ett ljud

Asrock Radeon RX 6950 XT OC Formula

Permalänk
Medlem
Skrivet av frezzad:

Blev med 6950xt igår :D, Passade på att byta PSU till 1000w och allt har fungerat super.
Har lekt runt lite och testat i spel och allt fungerar,
Försökte tvinga fram coil whine men inte ett ljud

Asrock Radeon RX 6950 XT OC Formula

Då hade du tur mitt 6900XT har extrem coil whine och enligt recensionerna på inet på RED DEVIL modellerna så verkar de flesta andra ha samma problem.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Då hade du tur mitt 6900XT har extrem coil whine och enligt recensionerna på inet på RED DEVIL modellerna så verkar de flesta andra ha samma problem.

Tråkigt. Men jag tror det är bra att ha i åtanke att de som har problem är mer benägna att skriva ett omdöme.

Permalänk
Medlem

Blev ett gigabyte 6950xt aurous waterforce på rean igår. Var dags för en uppgradering då jag hade ett vega 56 innan. Ska man bara få ihop loopen igen.

Permalänk
Medlem

Ni som har RX 6950 XT har ni 3x8 PCI power in i grafikkortet eller kör ni med bara 2x8? Hur mycket prestanda förlorar man på att köra med endast 2x8? Nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Ni som har RX 6950 XT har ni 3x8 PCI power in i grafikkortet eller kör ni med bara 2x8? Hur mycket prestanda förlorar man på att köra med endast 2x8? Nån som vet?

Ska du överklocka? Du kommer bara märka av det när kortet vill dra mer än 375W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ska du överklocka? Du kommer bara märka av det när kortet vill dra mer än 375W.

Nej nej, ingen överklockning. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Nu vet jag inte hur det är 6950XT men jag körde mitt 6900XT på 2x 8pin i ungefär 3 veckor och prestanda var den samma som den är nu med 3x 8pin.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem

Får inte mitt Power Color Rx 6970 xt att fungera som det ska.
Har precis uppgraderat från 3600 / Rx 5700 xt till 5800x3d / Rx 6950 xt.
Har precis ominstallerat Windows 11 och varken Fifa 23 eller the last of us eller MWII startar.
Fifa 23 laddar ett bra tag sen släcks bägge skärmarna och jag måste norska datorn för att starta om. Fläktarna i dator går igång på max under tiden spelet laddas.
TLOU kommer jag till huvudmenyn sen när jag trycker en tangent så släcks bägge skärmarna.

Har en 650 w PSU och har grafikkortet inkopplat med 2 pci 8 kontakter

Tips?

Övrigt: AIO cpu kylare med 3 fläktar plus 3 andra fläktar i burken.

Permalänk
Medlem

Minimum System Power requirement (W) 950W

Detta säger Power Color själva om Red Devil 6950xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emphazer:

Minimum System Power requirement (W) 950W

Detta säger Power Color själva om Red Devil 6950xt

Dock så är detta extremt överdrivet krav kör mitt 6900XT på ett 650w nätagg utan några som helst problem. Så ska inte vara något problem för 6950XT heller.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem

Kravet må vara överdrivet, men det ger ju ändå en fingervisning om att kortet är strömtörstigt. Det är ju vad jag vet ganska allmänt känt att 6950 korten kan ha rätt kraftiga strömspikar. Så om man ska köra med ett 650w nätagg bör det nog vara ett riktigt bra single rail agg om det ska fungera tillfredsställande .

Permalänk
Medlem

Har fyllt i vad jag har här: https://pcpartpicker.com/list/YXZ94s

Får 598W enligt sidan.
Känns inte roligt att lägga pengar på ny PSU om det nu inte hjälper. Lurigt det här.
Här är PSU: https://www.inet.se/produkt/6902232/corsair-cx650-650w

Edit: undervoltade gpun till 1050mV och nu gick allting igång en stund. Ska försöka dra ner på volt och hastighet och se om jag kan få den stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Har fyllt i vad jag har här: https://pcpartpicker.com/list/YXZ94s

Får 598W enligt sidan.
Känns inte roligt att lägga pengar på ny PSU om det nu inte hjälper. Lurigt det här.
Här är PSU: https://www.inet.se/produkt/6902232/corsair-cx650-650w

Edit: undervoltade gpun till 1050mV och nu gick allting igång.

Det är väldigt tight med ett 650W agg till ett 6950 XT, speciellt kombinerat med ett 5800X3D som klarar av att se till att ditt grafikkort går på max i alla lägen. Jag hade uppgraderat nätagget om jag var du. CX-serien är ju dessutom något av Corsairs instegsserie.

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd. Jag köpte en 2xMolex till 8-pin PCI adapter och kopplade in i 3:e kontakten på grafikkortet. Får inga crasher längre och spelen fungerar som de ska. Var nära att beställa en ny 850W PSU.
Verkar som jag klarar mig genom hela AM4 generationen med 650W agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Tack för alla råd. Jag köpte en 2xMolex till 8-pin PCI adapter och kopplade in i 3:e kontakten på grafikkortet. Får inga crasher längre och spelen fungerar som de ska. Var nära att beställa en ny 850W PSU.
Verkar som jag klarar mig genom hela AM4 generationen med 650W agg.

Om du har ett 650w nätagg borde du väll ha 2 styckna pcie utgångar ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om du har ett 650w nätagg borde du väll ha 2 styckna pcie utgångar ?

Har ett Powercolor Red Devil Rx 6950 xt med 3 styck 8-pin kontakter.

Permalänk
Medlem

Tjena. Köpte ett beg amd 6750 xt. Tyvärr verkar det låta om ena fläkten, som att lagret är dåligt Ca 12s in. Hör ni detta ljud i videon? Komplett gjorde tydligen inte.

https://1drv.ms/v/s!AmX-njO30Kz0n6VizNWSKrsj_L7AmQ?e=Xz43J5

Visa signatur

||Ryzen 3700X, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Asus GTX 1070, 1TB SSD, 480GB SSD|| Surface Pro 2017 || Samsung a52s|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023