Alphabet skrotar planer för ballonginternet

Permalänk
Melding Plague

Alphabet skrotar planer för ballonginternet

Bolagets högtflygande planer för internetuppkoppling till avlägsna platser via ballonger har visat sig svåra att göra lönsamma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Inte minst risk för att internet kommer segmenteras och styras. Dvs ska man få internetuppkoppling via ballonger så är det bara Alphabet som bestämmer vilka hemsidor som ska vara tillgängliga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Detta projektet har haft en så konstig känsla från början... fattar inte att det fått hålla på så länge. Slösa våra heliumreserver på detta? Omloppsbana är så mycket mer logiskt och långlivat

Permalänk

Så lång är moralpinnen.. inte lönsamt, skit i det.

Allt handlar om $$$ oavsett vad de säger.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad.

Skrivet av medbor:

Detta projektet har haft en så konstig känsla från början... fattar inte att det fått hålla på så länge. Slösa våra heliumreserver på detta? Omloppsbana är så mycket mer logiskt och långlivat

Ja absolut.

Jag skulle kunna tänka mig att ballonginternet skulle eventuellt kunna fungera som en temporär lösning.
Säg att någon expedition ska utföras någonstans av ett team som är tillräckligt resursstarka att skicka upp sånt här.

Men som långsiktig lösning så verkar omloppsbana mycket bättre.
Jag kan bara gilla ditt inlägg en gång, så du får den andra tummen upp här

Permalänk
Avstängd

Man kan väl säga att luften gick ur.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Med tanke på antalet satelliter som kommer krävas lär nog det där med klimatkrisen lösas med minskad instrålning...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Nä, är det sant?

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Vilket döfött projekt. Känns lite som att lansera zeppelinare som nytänkade för personaltransport.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Med tanke på antalet satelliter som kommer krävas lär nog det där med klimatkrisen lösas med minskad instrålning...

En gissning är att satelliterna inte kan förses med oändliga energikällor ;).
Rimligen gör de inte av med mer än solpanelerna plockar in. Och verkningsgraden på dem är väl typ 20-25%.
Så det låter inte så troligt att de skulle kunna ge mer energi än solen som träffar satellintens yta riktigt hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En gissning är att satelliterna inte kan förses med oändliga energikällor ;).
Rimligen gör de inte av med mer än solpanelerna plockar in. Och verkningsgraden på dem är väl typ 20-25%.
Så det låter inte så troligt att de skulle kunna ge mer energi än solen som träffar satellintens yta riktigt hehe.

Det var att de skuggar jorden, med tanke på antalet och att dom vecklar ut lite solpaneler så... kanske mätbart åtminstone.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Det var att de skuggar jorden, med tanke på antalet och att dom vecklar ut lite solpaneler så... kanske mätbart åtminstone.

Ja det är jag som är seg i kolan. Jag missförstod - men nu är jag med på tåget

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Så lång är moralpinnen.. inte lönsamt, skit i det.

Allt handlar om $$$ oavsett vad de säger.

Det är ett vinstdrivande företag? Vad trodde du? En välgörenhetsorganisation? Räcker det inte med att de donerade 100 miljoner kronor till en organisation i Kenya?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Detta projektet har haft en så konstig känsla från början... fattar inte att det fått hålla på så länge. Slösa våra heliumreserver på detta? Omloppsbana är så mycket mer logiskt och långlivat

Satelliter är dock inte en självklarhet, speciellt inte 10 år sedan. Enda anledningen varför Starlink blir verklighet är för att det kan skjutas upp med väldigt billiga raketer. Första uppskjutningen av Falcon 9 var slutet av 2015 och då var det fortfarande bara ett koncept att landa en sån raket. Så för Alphabet hade inte satelliter varit ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Satelliter är dock inte en självklarhet, speciellt inte 10 år sedan. Enda anledningen varför Starlink blir verklighet är för att det kan skjutas upp med väldigt billiga raketer. Första uppskjutningen av Falcon 9 var slutet av 2015 och då var det fortfarande bara ett koncept att landa en sån raket. Så för Alphabet hade inte satelliter varit ett bättre alternativ.

Nej absolut, priserna till omloppsbana har ju varit i fritt fall senaste åren, där är jag med helt.

Jag kommer dock ihåg första gångerna jag läste om ’loon’ för 15(?) år sedan. Då var de bara tänkta att vara fritt flygande i en jetström runt runt. Senare tänkte de navigera genom att ändra höjd och följa olika vindriktningar.

Sen kommer möjligheten med soldrivna drönare på hög höjd som vissa andra förordat.

Känns helt enkelt inte görbart, och framförallt inte att drifta över lång tid. Hur många ballonger skulle krävas, hur många fabriker att tillverka dom, hur mycket helium att få alla upp i luften (eller tänkte de kanske köra vätgas ) och hur mycket läcker det helium per dag?

Känns inte som lösbara problem, och då har vi inte ens pratat om de tekniska sakerna som hur markstationer ska sikta in sig eller hur de får tillräckligt med ström för långa flygtider, eller hur de servar potentiellt tusen-(miljon-?)tals användare och pratar mellan sig. Sen såklart är de i en atmosfär med höga vindar och UV-ljus etc...