Permalänk
Medlem

Överklockning värt det?

Hej,

Jag har skaffat ny dator, det bygge jag har är:

Jag använder grafikkortet Nvidia Geforce GTX 1070 sedan tidigare.

Jag spelar Rocket League och i genomsnitt ligger jag på högsta fps:en i spelet med det här bygget, där fpsen droppar som max 2-4 under enligt någon performance graph. Jag har ingen tidigare erfarenhet av överklockning, men jag har läst på en del dom senaste dagarna. Jag har hittills kollat komponenternas temperatur när jag spelar (GPU och CPU), och dom ligger på typ 60 grader celcius. Jag har också experimenterat lite med en MSI afterburner överklockning av GPU:n (där jag inte ökar volten) och har provat nån förprogrammerad inställning av minnet i BIOS som skulle vara bättre än standard, men jag vet egentligen inte vad den gjorde.
(1) Kan överklockning ge bättre prestanda när jag typ ligger vid max fps redan? Rocket League handlar mycket om snabba reaktioner, kan sådant förbättras av överklockning när jag redan ligger på typ max fps? Finns det andra prestandamått än fps som förbättras?
(2) Jag har läst att överklockning kan förkorta livslängden på komponenterna, är det bara ifall man ökar volten eller finns det risker med överklockningar utan volt höjningar också?

Jag läste en youtube-kommentar som fick mig att tveka lite:
"I strongly recommend to NOT overclock Ryzens at all because of chip degradation. My Ryzen 5 3600 base clock was originaly 3600mhz. After 2 months or so on stable oced to 4.3ghz@1.325volts my base clock was only 3550mhz. After 1 month of running at 4.2ghz at 1.275volts I lost another 25mhz so my base clock is now 3525mhz. Ryzen overclocking is not worth the risk for like 5-6fps gain in games and a bit higher CPU-Z or cinebench score. Actualy I improved my fps by tuning my ram more than ocing my procesor and even synthetic benchmark results are not so far from oced CPU. examples: CPU-Z stock cpu and ram 488 single 3980 multi, oced cpu 4.3ghz 534 single 4350 multi, stock cpu + tuned ram 3733mhz, cl14, tunned subtimings 511 single 4170 multi score. 3dmark time spy 6600 ish CPU score with everything stock, 7900 ish score with cpu at 4.3 ghz and ram at 3600mhz cl16 and 7700 ish score with cpu stock and tuned ram at 3733mhz cl14."

(3) Vad tänker ni om den kommentaren?
(4) Finns det någon överklockning som inte riskerar att skada komponenterna, och hur ska jag då gå tillväga? Har läst att AMD har Auto overclock och Precision Boost Overdrive, är någon av dom bra och safe?
(5) Vad bör jag använda för att benchmarka min dators prestanda för olika komponenter?

Permalänk
Medlem

Eftersom processorer idag överklockar sig själv med turbo modes så är min rekommendation inte det samma idag som den varit historiskt.

Tittar vi på processorer som Sandy Bridge eller Haswell så fanns det väldigt mycket att vinna på att överklocka dessa.
5600X skulle jag strunta i att överklocka, satsa istället på en bra kylare så att den kan hålla turbofrekvensen uppe längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Eftersom processorer idag överklockar sig själv med turbo modes så är min rekommendation inte det samma idag som den varit historiskt.

Tittar vi på processorer som Sandy Bridge eller Haswell så fanns det väldigt mycket att vinna på att överklocka dessa.
5600X skulle jag strunta i att överklocka, satsa istället på en bra kylare så att den kan hålla turbofrekvensen uppe längre.

Är turbo-mode på automatiskt eller måste jag aktivera det?

Permalänk

Enda som jag inser ger mer prestanda är att överklocka grafikkortet, det kan ge bättre minimum FPS och därmed bättre flyt.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozonite:

Är turbo-mode på automatiskt eller måste jag aktivera det?

Du behöver inte göra något. Om du uppgraderar till en kraftigare kylar nån gång kommer den kunna köra turbo längre.
Du kan med gott samvete köra den kylaren du har då det flesta spel inte pressar CPU fullt så att det är något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Du behöver inte göra något. Om du uppgraderar till en kraftigare kylar nån gång kommer den kunna köra turbo längre.
Du kan med gott samvete köra den kylaren du har då det flesta spel inte pressar CPU fullt så att det är något problem.

Noctua är ganska mycket bättre än originalkylaren har jag märkt. Jag märkte 20 graders skillnad i spel när jag bytte och den är tystare dessutom. Men då tar jag ditt råd och struntar i att överklocka cpu:n. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Enda som jag inser ger mer prestanda är att överklocka grafikkortet, det kan ge bättre minimum FPS och därmed bättre flyt.

Jo det verkar rimligt. Efter att ha experimenterat med MSI Afterburner och MSI Kombustor har jag märkt att jag kan lägga på 120 MHz på core clock och 300 MHz på Memory clock och det är stabilt i testerna och i spel.