Intel: "Merparten produkter 2023 tillverkas på vår egen 7-nanometersteknik"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Merparten produkter 2023 tillverkas på vår egen 7-nanometersteknik"

Den tillfälliga VD-duon är trygga med att Intel fått ordning på sin 7-nanometersteknik, som lägger grund för 2023 års produktutbud.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel 2023: Vi kommer använda TSMCs 3nm nod för en del av våra produkter.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Det tragiska är att i börjar närma oss toppen på s-kurvan. Snart går det inte krympa mer, man kan prata om att byta arkitektur men det försenar endast detta.
Som tur är går de flesta problem att parallellisera, ta Ain för en själkörande bil så måste inte allt köras i en enda tråd. Men parallellisering resulterar i att de blir dyrare och fysisk större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det tragiska är att i börjar närma oss toppen på s-kurvan. Snart går det inte krympa mer, man kan prata om at yta arkitektur men det försenar endast detta.
Som tur är går de flesta problem att parallellisera, ta Ain för en själkörande bil så måste inte allt köras i en enda tråd. Men parallellisering resulterar i att de blir dyrare och fysisk större.

Snart behöver vi tillverka kretsar i nya exotiska material som kan öka prestandan. Kom igen nu intel, visa vad alla era pengar kan åstadkomma.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jeppe109:

...Kom igen nu intel, visa vad alla era pengar kan åstadkomma.

Aktieutdelning...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

I belive it when i see it.

Vad Intel egentligen menar. Någon gång inom perioden 2023 och 2075 så kommer vi kunna använda oss av våran 7 nm nod.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

För en 10 år sen när en anställd (Intel) i tyskland höll på & leka med 50 kärniga processorer,(forskning) vilket var ett projekt som skrotades.
Då pratades redan om att det skulle bli svårt att komma ner under 5nm, sen förändrades detta, ner mot 1 nm i planeringar. Tsmc e på väg ner till 3nm men ska bli intressant hur läckage beter sig! (Atomers påverkan på omgivande atomer) eftersom det redan var ett bekymmer på 14nm.

Ser fram mot nåt nytt, vart tog optiska processorer vägen? eller vad hände med grafen? eller någon ny teknik, staplade kretsar, om man nu ska envisas med gamla kiselkretsar.? Men trevligt att de ser ut att vara på spåret igen med det traditionella. Men ser fram mot något nytt & revolutionerande.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Om det börjar bli svårt att krympa och få plats med fler kärnor så borde en utveckling av hyperthreading ligga på tapeten.
Power8 kör 8 trådar på en core om jag minns rätt.

Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

Om det börjar bli svårt att krympa och få plats med fler kärnor så borde en utveckling av hyperthreading ligga på tapeten.
Power8 kör 8 trådar på en core om jag minns rätt.

Nu blir jag nyfiken, tror du inte att hyperthreading kostar kiselyta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Om det börjar bli svårt att krympa och få plats med fler kärnor så borde en utveckling av hyperthreading ligga på tapeten.
Power8 kör 8 trådar på en core om jag minns rätt.

Fler kärnor är väl inte problemet?

Permalänk

Känns mer som ett försök till att lugna aktieägarna med detta uttalande..

Hade deras 10nm nod varit i full tillverkning nu så hade jag absolut trott att 7nm nod i 2023, nu känner man att "Nä, jag tror när jag ser färdig produkt".

Permalänk
Medlem

Även om Intels 7nm skulle vara redo 2023 så är de ju två steg efter TSMC som troligen har 3nm redo då. Och detta skulle innebära att vi litar på Intels tidsplaner som gissade 5 (FEM!) år fel på när 10nm skulle vara redo för massproduktion. De sade 2016 för bövelen!

Permalänk
Medlem

För ni teknik och fysik kunniga, vad hindrar egentligen från att öka processorns yta för att förbättra prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

För en 10 år sen när en anställd (Intel) i tyskland höll på & leka med 50 kärniga processorer,(forskning) vilket var ett projekt som skrotades.

Bara 50 kärnor? https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/series/9...

De sa även vid Pentium 4 eran att de hade 20GHz CPUer snurrandes i labbet. Vilken tur att de aldrig nåde konsumenterna, då hade det varit motiverat att programmera ännu mer usel programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

För ni teknik och fysik kunniga, vad hindrar egentligen från att öka processorns yta för att förbättra prestandan?

Större yta ger:
högre energiåtgång
smämre yield
högre kostnad i kisel
mer intern delay
och säkertn några ytterligare.
Hela den utveckling vi haft i datorvärlden sedan IC kretsens barndom bygger på att vi hela tiden klämt in mer på samma yta.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

För ni teknik och fysik kunniga, vad hindrar egentligen från att öka processorns yta för att förbättra prestandan?

Bra fråga!

1. En större krets är större och det tar alltså längre tid för signaler att ta sig fram (gränsen är ljusets hastighet såklart) och vid dagens frekvenser är det seriöst begränsande. Nvidias GPUer ligger ofta på 800mm2, men maxar på 2GHz ungefär (av flera anledningar)
Processorer (enstaka kärnor) är mycket mindre och också mer högfrekventa

2. Värme, många transistorer som går fort blir extrem varma. Effektdensitet brukar man tala om och blir mer svårhanterligt med dessa extremt små noder vi är framme vid

3. Kretstillverkning, det går nästan alltid fel när man tillverkar kiselplattor. Processer på flera månader och tusentals steg gör att det ofta blir defekter. Större kretsar riskerar defekter på kritiska delar som är svåra att skära bort. Grafikkort är generellt lättare för att många delar är likadana och kan klipps bort om de blir trasiga, en cpu har inte lika många redundanta delar

4. Fler transistorer hjälper inte alltid, vissa saker som till exempel caches tappar i latens när storleken ökas till exempel, så alla saker måste balanseras noga för bästa prestanda.