Minnesanvändning i windows 10

Permalänk
Medlem

Minnesanvändning i windows 10

Hej, jag har en arbetsdator som nästan alltid ligger på 60-90% minnesanvändning, får starta om webbläsare och program för att dumpa minnesanvändningen då och då. Jag har 16gb total minnesmängd och tycker det borde räcka till mina program och till att ha några flikar i Firefox uppe men den ligger ofta och nuddar vid 90-95% användning och då börjar det märkas med att datorn blir långsam.

Idag blev jag irriterad när jag startat om min webbläsare 3 gånger så jag började undersöka närmare och använde aktivitetshanteraren på min andraskärm hela dagen då jag har jobbat, jag räknade ihop varje process och rundade uppåt och det totala blev strax under 3gb, men i aktivitetshanteraren visar den att jag använder 56% vid samma tillfälle, 56% av mitt minne är ju närmare 9gb och inte 3gb som den visar.

Vad är det jag missar?
Är det några processer som inte går att se i aktivitetshanteraren eller är det något annat jag inte tänker på?

Permalänk
Medlem

Märkt av samma sak med min arbetsdator där Win10 verkar läcka minne och kan sluka alla 32GB ram till slut utan att de är allokerade till något program om datorn inte startas om med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på hur mycket som används och hur mycket är tillgängligt. Operativsystemet kommer hålla kvar grejer i minnet tills den behöver utrymmet. Med det sagt låter det lite konstigt. Inte omöjligt att du har någon skräpig plugin eller nån malware som ligger och tickar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det är skillnad på hur mycket som används och hur mycket är tillgängligt. Operativsystemet kommer hålla kvar grejer i minnet tills den behöver utrymmet. Med det sagt låter det lite konstigt. Inte omöjligt att du har någon skräpig plugin eller nån malware som ligger och tickar

Det var min första tanke, men jag har letat efter malware utan resultat.

Det konstiga är ju att det är ungefär direkt efter en Windows omstart jag kollat minnesanvändning och det felar ju i stort sett direkt från start med vad som rapporteras och vad som "används".