Fredagsfokus 10: Teknikåret 2021

Permalänk
Cylon

Fredagsfokus 10: Teknikåret 2021

Anton och Jonas plockar fram kristallkulan och siar om allt nytt som kan tänkas släppas under året i teknik- och hårdvaruvärlden.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Intel har ju lagring, nätverkskort, kontrollerkort, kylning osv under eget varumärke, så det vore ju nästan konstigt om de skulle släppa grafikkretsar som andra byggde ihop kort och sålde.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Aloysius:

Intel har ju lagring, nätverkskort, kontrollerkort, kylning osv under eget varumärke, så det vore ju nästan konstigt om de skulle släppa grafikkretsar som andra byggde ihop kort och sålde.

Jo samtidigt har de själva kastat in handduken på egenbrandade moderkort ju. Så vem vet

Permalänk
Medlem

Att de får nytta av pci-e 4 på konsoller det e ju bra men när det händer är vi ju på pci-e 5 på datorer sen borde ni nämna pci-e 5 på sapphire rapids ska väl komma ut i år oxå (Ice-lake får en kort levnadstid, hoppas på sapphire rapids på hedt plattformen från intel) sen ddr5 på alder lake (har den pci-e 5?)

GAmer nexus hade en bra artikel om de nya konsollerna i spel så motsvarade de en amd 3300x & mellan en 960 & 1060 vid samma fps & grafik-kvalite.

Det största detta år är väl övergången till ddr5 & pci-e 5 (förutom en ny arkitektur från intel + grafikkort) Sen om amd kommer med några vettiga moderkortkretsar (tänker då på workstations, wrx80 dök upp för sent) eller nyheter till AM5, TR 5.

AM 4 var ju ganska mediokert med nyheter förutom den kortlivade pci-e 4 som drog alldeles för mycket ström & gjorde moderkorten för dyra, vilket de räddade med lågbudget kort likt 450 &550 korten)Borde vara ett självklart steg för AMD med ddr 5 & pci-e 5 & förhoppningsvis nåt nytt gränssnitt för lagring oxå eller några andra nyheter. Men en får se. (ryktet för AMD säger väl ddr5 & pci-e5 2022)

För egen del blir det en threadripper (med pci-e5 & ddr5) eller sapphire rapids om det blir i år eller början av nästa beror på när det kommer . Ser fram mot ett spännande år vad jag ser fram mot. hoppas på U.3, Ersättare till M.2(tar för mycket plats på moderkort) 10GB nätverk som standard, ssd på minnesplatser, TB4, Direct-storage eller någon liknande funktion. Nya grafikkort. Tester hos sweclockers & artiklar

Permalänk
Medlem

The Settlers 2020 kanske kommer 2021!

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Ase:

Att de får nytta av pci-e 4 på konsoller det e ju bra men när det händer är vi ju på pci-e 5 på datorer sen borde ni nämna pci-e 5 på sapphire rapids ska väl komma ut i år oxå (Ice-lake får en kort levnadstid, hoppas på sapphire rapids på hedt plattformen från intel) sen ddr5 på alder lake (har den pci-e 5?)

GAmer nexus hade en bra artikel om de nya konsollerna i spel så motsvarade de en amd 3300x & mellan en 960 & 1060 vid samma fps & grafik-kvalite.

3300x och 960-1060 låter mer som en prismatch än en prestandamatch så att säga.

Hade faktiskt glömt bort pcie5 och än mer ddr5. Dock brukar ju ram-skiften vara extremt sömniga IMHO. Första generationen brukar alltid plågas av relativt låga klockfrekvenser och framförallt höga latenser vilket gör att föregående generations extremt optimerade kretsar med höga klockfrekvenser och låga latenser är likvärdiga eller ibland till och med bättre. (Sen över tid så blir det förstås desto större skillnad.)

Är för lite påläst om specifikt ddr5 så det kanske blir annorlunda vid denna övergången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

3300x och 960-1060 låter mer som en prismatch än en prestandamatch så att säga.

Hade faktiskt glömt bort pcie5 och än mer ddr5. Dock brukar ju ram-skiften vara extremt sömniga IMHO. Första generationen brukar alltid plågas av relativt låga klockfrekvenser och framförallt höga latenser vilket gör att föregående generations extremt optimerade kretsar med höga klockfrekvenser och låga latenser är likvärdiga eller ibland till och med bättre. (Sen över tid så blir det förstås desto större skillnad.)

Är för lite påläst om specifikt ddr5 så det kanske blir annorlunda vid denna övergången.

Ser ut att vara i stort sett dubbla prestandan på ddr5 mot ddr 4 & finns väl en artikel på sweclockers om detta? var inget fördömmade av konsoler utan snarare test med vad som behövs för att få motsvarande prestanda på pc sidan som prestandan på konsoll, då främst fps i nuvarande spel, med liknande grafikinställningar.

Permalänk
Medlem

Ett spel som jag sett fram emot länge och som förhoppningsvis släpps i år är Vampire the masquerade: bloodlines 2. Tyvärr rätt många orosmoln kring utvecklingen av spelet under 2020..

Permalänk
Medlem

Ett spel som jag tänker på som kanske kommer är ett nytt Battlefield... och sen väntar jag ivrigt på hur 3060 är jämfört med 3060ti.... och sen intressant o följa alla priser på grafikkorten...

Permalänk
Medlem

Spel så Vampire om det nu dyker upp Baldurs gate 3, System shock3 om det nu fortfarande utvecklas. annars vet jag inga intressanta spel detta år. Cyberpunk 2077 blev som jag befarade mer ett shooter-bilspel än ett riktigt rollspel, har inte spelat det mer än en timme dock, har samma bekymmer som med witcher spelen är nåt som saknas. Men ingen av dessa spel flyttar fram hårdvarukraven direkt (jo cyverpunk men det kom ju ifjol)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Att de får nytta av pci-e 4 på konsoller det e ju bra men när det händer är vi ju på pci-e 5 på datorer sen borde ni nämna pci-e 5 på sapphire rapids ska väl komma ut i år oxå (Ice-lake får en kort levnadstid, hoppas på sapphire rapids på hedt plattformen från intel) sen ddr5 på alder lake (har den pci-e 5?)

GAmer nexus hade en bra artikel om de nya konsollerna i spel så motsvarade de en amd 3300x & mellan en 960 & 1060 vid samma fps & grafik-kvalite.

Det största detta år är väl övergången till ddr5 & pci-e 5 (förutom en ny arkitektur från intel + grafikkort) Sen om amd kommer med några vettiga moderkortkretsar (tänker då på workstations, wrx80 dök upp för sent) eller nyheter till AM5, TR 5.

AM 4 var ju ganska mediokert med nyheter förutom den kortlivade pci-e 4 som drog alldeles för mycket ström & gjorde moderkorten för dyra, vilket de räddade med lågbudget kort likt 450 &550 korten)Borde vara ett självklart steg för AMD med ddr 5 & pci-e 5 & förhoppningsvis nåt nytt gränssnitt för lagring oxå eller några andra nyheter. Men en får se. (ryktet för AMD säger väl ddr5 & pci-e5 2022)

För egen del blir det en threadripper (med pci-e5 & ddr5) eller sapphire rapids om det blir i år eller början av nästa beror på när det kommer . Ser fram mot ett spännande år vad jag ser fram mot. hoppas på U.3, Ersättare till M.2(tar för mycket plats på moderkort) 10GB nätverk som standard, ssd på minnesplatser, TB4, Direct-storage eller någon liknande funktion. Nya grafikkort. Tester hos sweclockers & artiklar

Jag tror på AM5 med Zen4 som första konsumentplattform med DDR5/PCIe5, men inte i år. Är alder lake bekräftat som ny sockel?

Tvekar på att Intel släpper DDR5/PCIe5 för konsumenter i år.

Kanske att Intel rullar ut något på server/workstation-sidan dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror på AM5 med Zen4 som första konsumentplattform med DDR5/PCIe5, men inte i år. Är alder lake bekräftat som ny sockel?

Tvekar på att Intel släpper DDR5/PCIe5 för konsumenter i år.

Kanske att Intel rullar ut något på server/workstation-sidan dock?

https://www.tomshardware.com/news/alder-lake-s-cpu-hits-4-ghz..., Intel släpper i år, AMD med sockel 5 nästa år, rykte (Om de nu inte skyndar på så de inte tappar momentum) Alder lake är ny sockel, Intel brukar köra 2 processorer per sockel för det mesta.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Ase:

Ser ut att vara i stort sett dubbla prestandan på ddr5 mot ddr 4 & finns väl en artikel på sweclockers om detta? var inget fördömmade av konsoler utan snarare test med vad som behövs för att få motsvarande prestanda på pc sidan som prestandan på konsoll, då främst fps i nuvarande spel, med liknande grafikinställningar.

Upp till dubbla prestandan ja. Dvs samma förhållande som det var mellan ddr3 och ddr4.

Men när ddr4 släpptes hade alla moduler förhållandevis låga klockfrekvenser och höga latenser. Så de innebar ingen nämnvärd uppgradering över ddr3.

Och man såg samma förhållande mellan ddr2 och ddr3.

Detta gäller förstås bara konsumentmarknaden där man inte använder ECC och moduler har XMP-profiler etc.
Sen förändras det förstås över tid så ett halvår/år efter launch börjar det nog bli desto större skillnader. Om tidigare generationsskiften är indikativa dvs.

Tolkade inte uttalandet om konsolerna fördummande. Jag kollade videon du refererade till och i det specifika fallet i de titlarna de testat stämmer nog jämförelsen ganska bra: i 1080p120.
Talar vi 4k60, speltitlar som använder fler kärnor, mer minne etc så blir jämförelsen ganska annorlunda. (För att inte tala om att ett 1060 inte har stöd för motsv dx12 ultimate-features så som ray tracing, mesh shaders, directstorage osv)
I 1080p120 i spel som förlitar sig på lägre thread counts har 3300x en relativt stor fördel mot zen2-kretsen som sitter i konsolerna.

Testmetodiken som används har ju också en brist i form av att PCn har en uncapped framerate som medger mätningar över 120 fps vilket ökar snittmätningen medan konsolen är begränsad till att mata ut 120 fps.

Säger absolut inte att GN gjort fel eller att det är ett dåligt test på något sätt här. Men precis som de själva säger är det väldigt specifikt test för just 120 fps-läget, och de medger själva att mätmetodiken har inbyggda fördelar för PCn.

Jag skulle påstå att det vanligare användningsområdet är 4k60 och i sådana scenarion är de nuvarande konsolerna är ju mer i klass med Ryzen 3600+Något som liknar Radeon 5700 fast med 6000-seriens featureset. (Kanske ett kommande Radeon 6600 skulle man kunna ana)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Upp till dubbla prestandan ja. Dvs samma förhållande som det var mellan ddr3 och ddr4.

Men när ddr4 släpptes hade alla moduler förhållandevis låga klockfrekvenser och höga latenser. Så de innebar ingen nämnvärd uppgradering över ddr3.

Och man såg samma förhållande mellan ddr2 och ddr3.

Detta gäller förstås bara konsumentmarknaden där man inte använder ECC och moduler har XMP-profiler etc.
Sen förändras det förstås över tid så ett halvår/år efter launch börjar det nog bli desto större skillnader. Om tidigare generationsskiften är indikativa dvs.

Tolkade inte uttalandet om konsolerna fördummande. Jag kollade videon du refererade till och i det specifika fallet i de titlarna de testat stämmer nog jämförelsen ganska bra: i 1080p120.
Talar vi 4k60, speltitlar som använder fler kärnor, mer minne etc så blir jämförelsen ganska annorlunda. (För att inte tala om att ett 1060 inte har stöd för motsv dx12 ultimate-features så som ray tracing, mesh shaders, directstorage osv)
I 1080p120 i spel som förlitar sig på lägre thread counts har 3300x en relativt stor fördel mot zen2-kretsen som sitter i konsolerna.

Testmetodiken som används har ju också en brist i form av att PCn har en uncapped framerate som medger mätningar över 120 fps vilket ökar snittmätningen medan konsolen är begränsad till att mata ut 120 fps.

Säger absolut inte att GN gjort fel eller att det är ett dåligt test på något sätt här. Men precis som de själva säger är det väldigt specifikt test för just 120 fps-läget, och de medger själva att mätmetodiken har inbyggda fördelar för PCn.

Jag skulle påstå att det vanligare användningsområdet är 4k60 och i sådana scenarion är de nuvarande konsolerna är ju mer i klass med Ryzen 3600+Något som liknar Radeon 5700 fast med 6000-seriens featureset. (Kanske ett kommande Radeon 6600 skulle man kunna ana)

Är själv ingen konsollspelare men är ju trevligt med att de åtminstånde inte ligger efter så mycket för tillfället mot en high end pc kan vara bra med tanke på spel utvecklas till både pc & konsol. Har själv en x box one x men har nog inte spelat på den mer än en timme totalt sen inköp (borde köpt en mediaspelare istället) Tror ddr5 skulle börja på 4800 Mhz & sen gå upp till typ 8000 sen dubbel buss eller vad de nu e de fördubblat men verkar bli lovande (har för mig att tillverkare av minnen har gått ihop för att se till att de har hög frekvens redan från början men minns ej riktigt. Konsol kommentar: Sen kör man ju inte lägre fov, uppskalning av bild, nedskalad grafik på pc som man gör på konsoller (jo Nvidia korten har uppskalning) Det är bara att kolla på hårdvaran i en konsoll så ser man hur den borde prestera. Nu e det sovdags

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

https://www.tomshardware.com/news/alder-lake-s-cpu-hits-4-ghz..., Intel släpper i år, AMD med sockel 5 nästa år, rykte (Om de nu inte skyndar på så de inte tappar momentum) Alder lake är ny sockel, Intel brukar köra 2 processorer per sockel för det mesta.

Enligt den artikel verkar det ju som att processorn i sig (olika ES) stödjer både 4/5. Det har ju hänt förr. Vi får väl se helt enkelt. Jag tycker det känns tidigt men Intel får gärna överraska positivt för en gångs skull. Spontana gissningen är att DDR5-chippet är till laptop, men som sagt har jag gärna fel

Men angående ’dubbel prestanda’ med DDR5 så är det precis som vanligt. Det är säkert dubbelt upp mot JDEC eller release-hastigheterna, men kretsarna i sig är troligen väldigt nära samma hastighet som snabba DDR4-kit (alltså 4GT/s-kitten) och latensmässigt brukar nästan alltid nya generationen ligga efter i början. Brukar ta 1-2 år innan fördelarna med nya gen blir tydliga och då har priserna börjat rasa också vilket gör att nyköp börjar bli rimligt. Att köpa första kitten som kommer ut är sällan prisvärt eller prestandaoptimalt...

Permalänk
Hedersmedlem

Ser även jag mycket fram emot Mass Effect-remastern. Har liksom Jonas bara spelat igenom trilogin en gång och med tanke på hur goda minnen jag har från trilogin så ser jag fram emot att återigen få dricka mig berusad på nattklubben Purgatory på Citadellet samt försöka limma på alla kvinnliga besättningsmedlemmar och sedan få den dramatiska shitstormen rakt i ansiktet.

Det är inte lätt att vara befällhavare ombord på Normandy.

Permalänk
Medlem

HEDT längtar jag till, kanske blir nästa bygge.

Permalänk
Medlem

Om ni ska mäta VRAM så kan ni använda Radeon Memory Visualizer (DX12, Vulkan , men endast för AMD) för att få reda på exakt hur mycket som används till vad. Vad jag vet så är det det enda sättet att få reda på det.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Radolov:

Om ni ska mäta VRAM så kan ni använda Radeon Memory Visualizer (DX12, Vulkan , men endast för AMD) för att få reda på exakt hur mycket som används till vad. Vad jag vet så är det det enda sättet att få reda på det.

Det är just allt för teoretiska mätningar vi försöker att undvika. Istället pressar vi korten tills VRAM uppenbarligen tar slut är tanken (om det går dvs).

Men tackar för tipset. Ska kolla på verktyget, har inte personligen testat det ännu!

Permalänk
Medlem

Ska kolla på detta ikväll (fel dag förvisso )

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är just allt för teoretiska mätningar vi försöker att undvika. Istället pressar vi korten tills VRAM uppenbarligen tar slut är tanken (om det går dvs).

Men tackar för tipset. Ska kolla på verktyget, har inte personligen testat det ännu!

Borde det inte finnas program som allokerar upp (dvs blockerar) VRAM? Då skulle man enkelt kunna testa artificiellt med olika gränser och se hur mycket marginaler som finns.

Gissar dock att drivrutiner idag är så sjukt optimerade

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av medbor:

Borde det inte finnas program som allokerar upp (dvs blockerar) VRAM? Då skulle man enkelt kunna testa artificiellt med olika gränser och se hur mycket marginaler som finns.

Gissar dock att drivrutiner idag är så sjukt optimerade

Jo känns risky också att det skulle orsaka onormalt beteende så praktiska tester med tillgängliga produkter och populära spel där vi jämför scenarion där det spelar roll på riktigt är det vi siktat på.
(Dvs att cyberpunk får slut på minne med 8GB kort när man kör allt maxat känns irrelevant så det inte har spelbar fps ens på ett 3090 med 24GB ändå med de inställningarna känns inte som om det spelar så stor roll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är just allt för teoretiska mätningar vi försöker att undvika. Istället pressar vi korten tills VRAM uppenbarligen tar slut är tanken (om det går dvs).

Men tackar för tipset. Ska kolla på verktyget, har inte personligen testat det ännu!

Jag skulle säga att det är lätt att få en profil (5 knapptryck) , men resultatet är desto mer svårtolkat. Om du använder det så är det nog bäst att hålla sig till att skapa snapshots och se på requested och commited VRAM.

För att ta ett exempel från doom eternal 1080p Ultra nightmare Gore Nest:

Vad overlayn säger att jag använder (totalt I guess?): 8052MB
Vad spelets inställningar säger att det kommer krävas (visas ej i bilden, utan längst upp i options i spelet): 6770MB
Vad RMV requestar: 6,59GB
Vad RMV comittar: 6,63GB

Så det är ju lägre än vad som visas. Men jag har ändå sett fall där t.ex en 3070 med 8GB får problem vid 4k och de allra högsta inställningarna (180FPS AVG vid 1440p och 65FPS AVG vid 4k). Så även om applikationen säger att 7565MB är ok, så verkar det inte ok alls sett till prestandan. (RMV säger för mig att 7,37GB är requestat och 7,66GB comittat).

Kan vara värt att tänka på att 1-2GB extra hade gått åt till ray tracing om de haft det, vilket kan förklara varför deras lead engine programmer snackar om att 8GB kommer att behövas i det minsta laget.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Radolov:

Jag skulle säga att det är lätt att få en profil (5 knapptryck) , men resultatet är desto mer svårtolkat. Om du använder det så är det nog bäst att hålla sig till att skapa snapshots och se på requested och commited VRAM.

För att ta ett exempel från doom eternal 1080p Ultra nightmare Gore Nest:
https://i.gyazo.com/1e58efe48964900477b76a3f9502d5ad.png

Vad overlayn säger att jag använder (totalt I guess?): 8052MB
Vad spelets inställningar säger att det kommer krävas (visas ej i bilden, utan längst upp i options i spelet): 6770MB
Vad RMV requestar: 6,59GB
Vad RMV comittar: 6,63GB

Så det är ju lägre än vad som visas. Men jag har ändå sett fall där t.ex en 3070 med 8GB får problem vid 4k och de allra högsta inställningarna (180FPS AVG vid 1440p och 65FPS AVG vid 4k). Så även om applikationen säger att 7565MB är ok, så verkar det inte ok alls sett till prestandan. (RMV säger för mig att 7,37GB är requestat och 7,66GB comittat).

Kan vara värt att tänka på att 1-2GB extra hade gått åt till ray tracing om de haft det, vilket kan förklara varför deras lead engine programmer snackar om att 8GB kommer att behövas i det minsta laget.

Jag tänker att det blir en rent akademisk övning, det vi vill se är hur det påverkar spel i praktiken. Inte den exakta minnesanvändningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att det blir en rent akademisk övning, det vi vill se är hur det påverkar spel i praktiken. Inte den exakta minnesanvändningen

Jag tänker att test med kort som har kända gränser är mest intressant, och att då se vad för inställningar som påverkar och hur mycket det påverkar. Är det average, 1%low eller andra saker som smäller först och sånt. Borde gå att få fram lite roliga grejer. Även 970 ”4”GB dog ju inte totalt för att man gick över 3.5, men gjorde upplevelsen kass ändå

Permalänk
Medlem

Tydligen kan det skilja mellan Nvidia's och AMD drivrutiner hur effektivt använda resurser swappas ut och in mellan System RAM och VRAM så ett och samma spel kan kräva olika mycket minne på AMD och Nvidia kort så tål att testas det också. Nvidia ska vara något effektivare där sägs det...

Vad gäller spelsläpp så skall väl Meteroid 4 komma ut om jag inte missminner mig..? Hitman 3 det allra sista spelet i serien släpptes ju precis så är också ett av årets släpp...

Permalänk
Medlem

Lägger till några spel som inte nämndes i videon som vi kan se fram emot år 2021:
Hogwarts Legacy
Zelda: Breath of the Wild 2
Horizon Forbidden West
Ghostwire Tokyo

Permalänk
Medlem

Hoppas själv på att se vad DirectStorage/RTX IO kan göra för spel på pc i åtminstone något spel framåt slutet av året. Borde rimligtvis vara relativt lätt att implementera i spel som utvecklas för series X/S. Kanske till och med "VRAM-ångesten" kan dämpas något för vissa sweclockare om det fungerar bra

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av meanh:

Kanske till och med "VRAM-ångesten" kan dämpas något för vissa sweclockare om det fungerar bra

Finns ju risken för det motsatta också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian V:

HEDT längtar jag till, kanske blir nästa bygge.

@Sebastian V

Här har du en laptop med 16 kärnor 😀

https://www.tomshardware.com/news/diyer-builds-bootleg-amd-th...