Permalänk
Medlem

5g router Huawei H122-373 CPE Pro 2

Som rubriken lyder, är inne på att gå över till 5g, kör på 4g i dagsläget. Någon som har koll på denna router? https://www.webhallen.com/se/product/329157-Huawei-H122-373-C...
Den har två recensioner på Prisjakt, en positiv och en negativ. Ingen aning om vad jag får för hastighet men närmaste mast är ungefär 50m från min lägenhet, kör med Telenor obegränsat. Vad tror ni? Drömmen vore ju att få prova den i lägenheten och se vad man får för hastighet. Är det inte mycket snabbare än vad jag har nu känns det ju rätt ovärt att lägga 6000kr.

Permalänk
Medlem

Finns 5G i masten?
Om det finns och om masten är överbelastad under kvällen och överbelastning beror på att det är fullt på 4G då kan det vara värt.
Annars ger 5G lite högre fart och lite bättre ping, så generellt är det inte värt det.

Den stora förbättring med 5G är det går att köra med fler användare på samma mast.
Eftersom flera operatörer har stora problem med överbelastning på kvällarna så är det främst här som 5G gör någon nytta.

Telenor/Tele2 har följande download hastigheter på 4G:
CAT 4 150 Mbit/s
CAT 6 300 Mbit/s
CAT 9 450 Mbit/s

Upp är det max 50 Mbit/s

Permalänk
Medlem

Vet inte men jag skulle nog vänta ett tag, tills det kommer en router som stödjer fler band. Den du länkar till stödjer vad jag kan se bara 2 5g band

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Vet inte men jag skulle nog vänta ett tag, tills det kommer en router som stödjer fler band. Den du länkar till stödjer vad jag kan se bara 2 5g band

Jag ser 3 st 5G band.

700-900 MHz (5G FDD) N28
2500-2700 MHz (5G TDD) N41
3300-3800 MHz (5G TDD) N78

Det som saknas är 2300 MHz bandet som Teracom köpte licens för. Kan inte riktigt se nyttan med att ha stöd för det just nu. Alla andra operatörer verkar täckas in eller har jag missat något?