Permalänk

Första bygget!

Har alltid betalat Inet för att de ska plocka ihop mina datorer. Men jag skulle gärna vilja göra detta själv, så man lär sig.

Finns det några råd ni skulle tippa en nybyggare om?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av xXQuantinXx:

Har alltid betalat Inet för att de ska plocka ihop mina datorer. Men jag skulle gärna vilja göra detta själv, så man lär sig.

Finns det några råd ni skulle tippa en nybyggare om?

Det är väl inte ett råd utan mer en personlig åsikt men: så länge man skaffar sig ett hum om vad man gör så är det inte så svårt.
(Custom vattenkylning och dylikt undantaget från detta statement.)

Bygg aldrig med strömmen inkopplad.

Det finns gott om trådar och dylikt givetvis men kika gärna in Jonas fina genomgångar om det är någon del du känner dig osäker på:
https://www.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorby...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Har alltid betalat Inet för att de ska plocka ihop mina datorer. Men jag skulle gärna vilja göra detta själv, så man lär sig.

Finns det några råd ni skulle tippa en nybyggare om?

Plocka isär och ihop äldre datorer för att träna samt att kolla guider. Finns bra guider gjorda av både sweclockers och Inet

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xXQuantinXx:

Har alltid betalat Inet för att de ska plocka ihop mina datorer. Men jag skulle gärna vilja göra detta själv, så man lär sig.

Finns det några råd ni skulle tippa en nybyggare om?

1. Se till att jorda dig och arbeta gärna på antistatiskt underlag. T.ex., med antistatpåsen från moderkortet.
2. Installera saker på moderkortet innan du installerar det i chassit. T.ex., CPU med vald kyllösning, ram-minnena, M.2-diskar.
3. Koppla in alla nödvändiga strömkablar i nätagget innan du för in det i chassit så får du mindre huvudvärk med kabeldragningen.
4. Spara den förbaskade lilla skruven som du använder för att skruva fast M.2 diskar med så är den sparad för framtiden.
5. Ha trevlig musik i bakgrunden eller någon mysig podcast så kommer tiden att rinna iväg med bygget!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |