Hur koppla flera internetuttag till internet?

Permalänk
Medlem

Hur koppla flera internetuttag till internet?

Hej, jag har installerat två RJ45-internetuttag i vardagsrummet (två cat6 kablar till vardera). Tanken var att jag skulle ha följande:

En för router (Asus Blue Cave)
En för larmcentral
En för TV
En för Spelkonsol

Mediakonverteraren (CTS HES-3106) är i källaren och har ett uttag för internet, resten är för TV och annat. Kablarna till uttagen går ned till källaren via skorstensskaktet till mediaomvandlaren.

Nu är det så att jag vill ha routern i vardagsrummet, för wi-fi-täckning, jag vill helst inte köpa en ny router och ha den i källaren då wi-fi-täckningen blir dålig.

Min tanke är att jag köper en billig switch med 8 portar. Kopplar från mediaomvandlarens internetuttag till switchen och sedan kopplar jag RJ45-uttagens kablar till switchen. Funkar det, eller måste jag köpa en ny router?

Permalänk
Medlem

Troligen har du bara en publik IP-adress och då behöver du en router innan switchen. Du kan ju ordna en accesspunkt till vardagsrummet om du behöver bra wifi där?

Permalänk
Medlem

En bra tumregel är att om man behöver fråga om det är okej att sätta en switch mellan mediaomvandlare och router borde man inte göra så.

I och med att du dragit två kablar till varje dosa kan du använda ena för att koppla ihop mediaomvandlare och routerns WAN-sida och andra för att koppla ihop routerns LAN-sida och en switch vid patchpanelen som du kan koppla vidare till övriga uttag från.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Ett alternativ är att göra som Lemon skriver och dra det som ett U, mediakonverterare, källare --> router på annat plan ---> switch, källare --> övriga uttag. Ingen kabel från switch till mediakonverteraren!

Ett annat alternativ kanske kan vara att du spar routern i källaren och införskaffar en Accesspunkt som du sätter upp på övre plan för trådlös täckning.

Helt rätt att dra dubbla kablar till varje uttag!

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt är att t.ex. köpa en https://store.ui.com/collections/operator-edgemax-routers/pro... och sätta i källaren och sedan använda routern som switch/accesspunkt i vardagsrummet.

Lite beroende på hur snabbt internet du har, men den borde klara några 100 Mbit iaf.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snorren:

Ett annat sätt är att t.ex. köpa en https://store.ui.com/collections/operator-edgemax-routers/pro... och sätta i källaren och sedan använda routern som switch/accesspunkt i vardagsrummet.

Lite beroende på hur snabbt internet du har, men den borde klara några 100 Mbit iaf.

X kan routa totalt 1 Gbit, typ 1 Gbit ner eller 500 Mbit upp och 500 Mbit ner så den är inte världens snabbaste men den är troligen ingen begränsning för en normalanvändare, en liten och billig apparat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Funkar EdgeRouter till alla datorer? Min verkar krångla när jag försöker installera den. För att ens komma in på GUI måste jag inaktivera IPv6 förutom då stänga av brandväggen och skriva in IP-adress för IPv4. Men jag kan inte installera den då den inte vill starta om/reboot efter att man ställt in den. Kanske bäst att köpa en mer konventionell wi-fi router?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Åskar:

Funkar EdgeRouter till alla datorer? Min verkar krångla när jag försöker installera den. För att ens komma in på GUI måste jag inaktivera IPv6 förutom då stänga av brandväggen och skriva in IP-adress för IPv4. Men jag kan inte installera den då den inte vill starta om/reboot efter att man ställt in den. Kanske bäst att köpa en mer konventionell wi-fi router?

Det är en router så den bryr sig inte om vilken dator eller annan nätverksenhet du kopplar in utan följer väletablerade standarder för kommunikationen.
Det låter mest som om det händer nått i din dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en router så den bryr sig inte om vilken dator eller annan nätverksenhet du kopplar in utan följer väletablerade standarder för kommunikationen.
Det låter mest som om det händer nått i din dator.

Det är svårt att komma in i den och när jag resetar så säger den att den inte är connected. Dock har jag bytt användarnamn och lösenord och kopplat in den i modemet och den ger internet till alla uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Ett annat sätt är att t.ex. köpa en https://store.ui.com/collections/operator-edgemax-routers/pro... och sätta i källaren och sedan använda routern som switch/accesspunkt i vardagsrummet.

Lite beroende på hur snabbt internet du har, men den borde klara några 100 Mbit iaf.

Det var så jag gjorde. Min Blue Cave är acces point och ger bra wifi så det var ett ganska bra råd från din sida. Nu är dock frågan om jag kan skapa AiMesh system när min Blue Cave är bara AP och router i källan inte är en Asus? Eller ska jag köpa en Asus router i källan, en Asus AP och sen köra Edgeroutern som Switch?

Permalänk
Medlem

Du tänkte alltså inte ha IP-TV till teven? Den förbrukar väl en kabel i så fall.

Man kan också splitta den ena av (8-trådig) ethernet till två 4-trådiga ethernet (max 100 Mbit/s på varje splittat uttag). Då får du tre anslutningar till källaren med dina två kablar.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Åskar:

Det var så jag gjorde. Min Blue Cave är acces point och ger bra wifi så det var ett ganska bra råd från din sida. Nu är dock frågan om jag kan skapa AiMesh system när min Blue Cave är bara AP och router i källan inte är en Asus? Eller ska jag köpa en Asus router i källan, en Asus AP och sen köra Edgeroutern som Switch?

känner inte till detaljerna om hur du bäst gör ett meshnät men en Edgerouter är hemskt usel som switch, det är verkligen en router och den kan inte switcha i hårdvara så switchprestandan är riktigt usel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Asus aimesh funkar även man kör i AP mode.

Lösningen hänger på om du behöver ha IPTV eller inte.
Med IPTV behövs en egen kabel från mediakonverteraren till IPTV box.

Utan IPTV kan du koppla:
Internet->Kabel1->Router
Router LAN->Kabel2->Switch i källaren->Vidare till andra rum

Det går ju också bra att ha en router i källaren.
Om det är en EdgeRouter X så räcker det men denna.
Den har 5 portar och en går åt till WAN och resten kan användas till LAN. Den har switch chip så den funkar bra som switch.
EdgeRouter Lite skall man bara använda en port till WAN och en till LAN, den tredje skall bara användas till DMZ och liknande.
Så för Lite behövs en switch i källaren.

Med en router i källaren så får du också en över en kabel till TV rum som kan användas för IPTV.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W