Webcam funkar utan extra usb kabel, men kan inte hittas när den är ikopplad och jag vet inte varför

Permalänk
Inaktiv

Webcam funkar utan extra usb kabel, men kan inte hittas när den är ikopplad och jag vet inte varför

Hej. Jag köpte den här USB Kabeln: USB Förlängningssladd 2.0 Am-AF 5 Meter hos Maxgaming och jag har webcamen Logitech C270 HD. Webcam funkar precis som den ska när jag har den inkopplad som vanligt. Men sätter jag i den extra usb sladden i samma eller i andra anslutningar med webcamen i, då hittas den inte.

Detta kommer upp när man kopplar in camen i usb sladden: https://i.imgur.com/f9Bu5gC.png

Sen står det såhär på USB inställningar och maskinvaruenheter.

Jag har självklart provat avinstallera webcam och installerat den igen. Jag har även startat om datorn flertal gånger både före och efter avinstallationer/installationer. Sen har jag också provat windows update, installera om drivrutiner med omstarter men det blir samma sak, men den funkar fortfarande galant om man inte har den extra usb kabeln i och jag förstår inte varför den inte funkar med den i.

Permalänk
Rekordmedlem

Maxlängden för usbkablar är 5m enligt usb 2.0 standarden så förlänger du med 5m så har du väl antagligen en för lång sammanlagd kabellängd ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

strömstyrkan/signalkvaliteten sjunker troligtvis för mycket för att det skall fungera. Skall man förlänga längre än 3 meter bör man köpa kabel som är av bra kvalitet och vid längder 5m+ så bör man nog tänka på att köpa med förstärkare på kabeln.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

som sagt för lång total längd på kabeln. 5m förlängning + ~1m kamera.

du behöver Aktiv kabel över 3 meter så du får köpa en aktiv usbkabel

https://www.webhallen.com/se/product/166792-Deltaco-aktiv-USB...

skulle inte lita på att längderna över 3m fungerar äns med aktiv kabel utan skulle isf köpa 2 kortare kablar istället som klarar usb 2 gränserna

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

som sagt för lång total längd på kabeln. 5m förlängning + ~1m kamera.

du behöver Aktiv kabel över 3 meter så du får köpa en aktiv usbkabel

https://www.webhallen.com/se/product/166792-Deltaco-aktiv-USB...

skulle inte lita på att längderna över 3m fungerar äns med aktiv kabel utan skulle isf köpa 2 kortare kablar istället som klarar usb 2 gränserna

Ifall jag vill ha tio meter så ska jag köpa 5 st 2 meters kablar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Ifall jag vill ha tio meter så ska jag köpa 5 st 2 meters kablar ?

Dax för en nätansluten om du inte kan ha den i närheten av datorn du vill ha den till.

Permalänk
Skrivet av anon321431:

Ifall jag vill ha tio meter så ska jag köpa 5 st 2 meters kablar ?

om du ska ha så långt skulle jag som ova sa kolla på annan lösning än att dra usbkabel hela vägen antingen en nätverkskamera eller att du sätter upp t.ex. en raspberry pi med kameran som sen vidaresänder videoströmmen via lan eller wifi till din dator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon321431:

Ifall jag vill ha tio meter så ska jag köpa 5 st 2 meters kablar ?

Ifall du vill ha mer än 5 meter så går du utan för specifikationerna. Bäst chans att det ska funka är att du köper en aktivt kabel på 10 meter. Att köra två aktiva kablar om 5 meter är som gjort för att misslyckas.

Ska du dra väldigt långt så finns det USB med optiska omvandlare och även möjlighet att skicka USB genom Ethernet-kablage.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin