Permalänk
Medlem

Kinnarps 6000 & 8000 knarrar

Jag har en Kinnarps 6000 och en Kinnarps 8000 hemma och tyvärr knarrar båda. Jag har spelat in hur det låter, vilket kan höras här:
https://ufile.io/f/fl7po

Jag har läst flera trådar på Sweclockers och sökt en del på Internet, men hittar inget sätt att komma till rätta med detta på. Jag har tagit bort sitsen och sprayat med silikonspray (https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/silikonspray...) lite överallt, men till ingen nytta.

6000-stolen är från 1997 enligt etiketten på undersidan, så det är förståeligt om den inte är i bästa skick, men det kanske går att göra någonting åt eländet?

På min 8000-stol har jag justerat den berömda muttern under sitsen, och knarret blir värre när jag drar åt den. Släpper jag på den fungerar dock inte ryggstödslutningen som den ska. Det finns tyvärr inget gyllene mellanläge där allt är bra, utan snarare ett mellanläge där det både knarrar och ryggstödet inte fungerar.

Jag har ingen större lust att betala för professionell service, särskilt för en så gammal stol som min 6000.

Är det någon här som har upplevt liknande ljud från sin stol och lyckats åtgärda det?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem på min plus-8 från 2016, har dock inte ansträngt mig för att försöka fixa det!

Permalänk

testa smörja med något mer smörjande substans än siliconspray.

typ någon trögflytande olja eller fett.

kan tipsa om att gräsklipparolja fungerar bra för att smörja det mesta och är ganska trögflytande även lagerfett funkar bra dock undvik kontakt med plast om du använder detta.

så demontera stolen och ge alla rörliga delar en ordentlig smörjning rengör gärna först med braaklean och sedan motionera alla delarna en stund efter smörjning för att verkligen sprida ut smöjmedlet ordentligt på alla ytor som ska kunna glida mot varandra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

alla kinnarps jag haft har tyvärr knarrat 😕

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Samsung Sverige

Har ni kikat direkt med en Kinnarpsbutik? De brukar vara tämligen kunniga på grejerna och kanske kan komma med ett bra råd kring knarrandet.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung