Bra Bloatware Remover - 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Att bloatwares sänker prestandan, tar plats och (på mobila enheter) förvärrar batteritiden, har varit välkänt i åratal. Vissa bloatwares startas med enheten, medan andra inte gör det. Skiten kan även vara ett hot mot ens integritet, då vissa bloatwares samlar in data om dig, till exempel hur du använder enheten, när du använde programvaran eller applikationen i fråga, och/eller annat. Skiten kan även öppna upp säkerhetshål för hackers att utnyttja, om de ansluts till internet.

Tror du mig inte?

Jag kan fortsätta om du vill?

Konstaterade bara att de programmen du nämnde inte stämmer in på definitionen för vad Bloatware är, eftersom de ligger vilande i bakgrunden utan att använda någon cpukraft eller arbetsminne.

Antar att detta kan skilja mellan olika Windowsinstallationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Konstaterade bara att de programmen du nämnde inte stämmer in på definitionen för vad Bloatware är, eftersom de ligger vilande i bakgrunden utan att använda någon cpukraft eller arbetsminne.

Antar att detta kan skilja mellan olika Windowsinstallationer.

Jag tycker att definitionen av Bloatware väl stämmer in på programmen @Airikr nämnde:
https://en.wikipedia.org/wiki/Software_bloat#Bloatware

Citat:
"The term also commonly refers to software preinstalled on a device, usually by the hardware manufacturer, that is mostly unwanted by the purchaser."

Däremot är inte svenska Wikipedia alltid den bästa vägen till kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag tycker att definitionen av Bloatware väl stämmer in på programmen @edgren nämnde:
https://en.wikipedia.org/wiki/Software_bloat#Bloatware

Citat:
"The term also commonly refers to software preinstalled on a device, usually by the hardware manufacturer, that is mostly unwanted by the purchaser."

Däremot är inte svenska Wikipedia alltid den bästa vägen till kunskap.

Stod nästan det samma i svenska artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Konstaterade bara att de programmen du nämnde inte stämmer in på definitionen för vad Bloatware är, eftersom de ligger vilande i bakgrunden utan att använda någon cpukraft eller arbetsminne.

Antar att detta kan skilja mellan olika Windowsinstallationer.

De program (eller appar som Microsoft gärna vill kalla dom) som jag listade är faktiskt bloatwares, för de ingår i kategorin "medföljande mjukvara som tillför en funktion som användaren inte efterfrågat".

All bloatware tar såklart inte stor plats i arbetsminnet eller mycket resurser av CPU'n, men de finns där (vilande eller aktiva i bakgrunden) och tar onödig lagringsutrymme (även om det bara är några kB det rör sig om). Windows innehåller mycket junk som kan mer eller mindre sega ner hela din dator, även om den är bara några år gammal. Det är en liten anledning till varför jag har valt att endast ha skiten till spel och (för tillfället) bildredigering.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

De program (eller appar som Microsoft gärna vill kalla dom) som jag listade är faktiskt bloatwares, för de ingår i kategorin "medföljande mjukvara som tillför en funktion som användaren inte efterfrågat".

All bloatware tar såklart inte stor plats i arbetsminnet eller mycket resurser av CPU'n, men de finns där (vilande eller aktiva i bakgrunden) och tar onödig lagringsutrymme (även om det bara är några kB det rör sig om). Windows innehåller mycket junk som kan mer eller mindre sega ner hela din dator, även om den är bara några år gammal. Det är en liten anledning till varför jag har valt att endast ha skiten till spel och (för tillfället) bildredigering.

Fast enligt den definitionen så är ju det mesta av Windows bloatware för någon, eller? Jag använder inte notepad exempelvis då det finns bättre alternativ, någon kanske inte använder kalkylatorn för de behöver mer avancerad funktionalitet, en annan kanske vill ersätta Windows hantering av WiFi med datortillverkarens för de tycker den är bättre, en del tycker hela Windows är bloatware för de inte kommer att använda det (och de saknar tydligen förmågan att köpa en dator utan Windows). Jag säger inte att din definition av termen är fel bara att den ju gör termen helt meningslös.

En annan (mycket snävare) definition är ju att bloatware på en ny dator är saker som installeras av hårdvarutillverkaren mot betalning. Norton, Acrobat Reader, Office 365 trial etc. Då innefattas inte hårdvarutillverkarens egna mjukvaror som typ Dell Support Center eller så dock, vilket jag ändå i många fall ser som bloat.

En definition handlar om att man får ett "rent" Windows från MS. Allt som inte är med i detta rena Windows men som finns på en nyinköpt maskin är bloat. Den definitionen passar också bättre på telefoner, rent Android har inte bloat, Samsungs browser är då bloatware exempelvis men inte Chrome. Samtidigt är det lite mer komplicerat, det finns ju en version av Android som är ännu "renare", AOSP, men den saknar ju så mycket funktionalitet att ingen hade velat använda den rakt av, som en butik exempelvis. Så är Googles appar bloatware på Android eller inte? Vad är skillnaden mellan Androids butik och IOS eller Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast enligt den definitionen så är ju det mesta av Windows bloatware för någon, eller? Jag använder inte notepad exempelvis då det finns bättre alternativ, någon kanske inte använder kalkylatorn för de behöver mer avancerad funktionalitet, en annan kanske vill ersätta Windows hantering av WiFi med datortillverkarens för de tycker den är bättre, en del tycker hela Windows är bloatware för de inte kommer att använda det (och de saknar tydligen förmågan att köpa en dator utan Windows). Jag säger inte att din definition av termen är fel bara att den ju gör termen helt meningslös.

En annan (mycket snävare) definition är ju att bloatware på en ny dator är saker som installeras av hårdvarutillverkaren mot betalning. Norton, Acrobat Reader, Office 365 trial etc. Då innefattas inte hårdvarutillverkarens egna mjukvaror som typ Dell Support Center eller så dock, vilket jag ändå i många fall ser som bloat.

Japp, helt klart. Jag använde inte Paint, Anteckningar, eller Word för den delen, när jag använde Windows som mitt standardsystem. De var då bloatware för min del. Samma som i min Android-telefon (Nokia), jag använder inte appen FM Radio, men kan inte ta bort den. Då är den också en bloatware. Jag kunde ju ha avinstallera till exempel Paint, Anteckningar och Word i Windows, men jag "kunde inte", för jag orkade inte engagera mig i Microsoft krångliga upplägg.

Vissa Linux-distrubitioner medföljer bland annat LibreOffice och då är ju den ett bloatware (om det inte används), men det är mycket enklare att avinstallera mjukvaran i Linux till skillnad från exempelvis Microsoft Word i Windows. För att avinstallera Word i Windows så måste du 1) gå till kontrollpanelen, 2) klicka på ett alternativ, 3) leta upp mjukvaran i en lista, 4) markera den, 5) klicka på en knapp, 6) möjligtvis godkänna åtgärden och till slut 6/7) kanske vara tvungen att starta om datorn för att verkställa ändringen. Om jag ska avinstallera LibreOffice i Linux, behöver jag bara 1) högerklicka på mjukvaran i startmenyn och 2) välja "Avinstallera" och sen 3) skriva in mitt systemlösenord, alternativt 1) starta terminalen, 2) skriva sudo apt remove --purge -y libreoffice* && sudo apt -y autoremove och sen 3) skriva in mitt systemlösenord, och då tar den bort allt som har med mjukvaran att göra (därmed * efter namnet), inklusive rester från mjukvaran som inte används längre (vilket lär inte hända i Windows).

Det jag ville säga med det, var att om du avinstallerar något bloatware i Windows, så kommer högst troligt allt inte att försvinna, utan rester av bloatware'n kommer att ligga kvar någonstans i systemet. Något som aldrig skulle hända i Linux, tack vare purge och autoremove. För att ta bort något helt och hållet från Windows, så är det rekommenderat att använda något bash-skript (som några användare nämnde tidigare i den här tråden), för då tas skiten bort på ett korrekt och permanent sätt.

Ett system utan bloatware är ett perfekt system, som många skulle säga. Jag antar det är därför många Linux-användare föredrar Arch då de måste manuellt installera hela systemet från grunden och då endast få med det som de själva vill ha i deras system.

Skrivet av snajk:

En definition handlar om att man får ett "rent" Windows från MS. Allt som inte är med i detta rena Windows men som finns på en nyinköpt maskin är bloat. Den definitionen passar också bättre på telefoner, rent Android har inte bloat, Samsungs browser är då bloatware exempelvis men inte Chrome. Samtidigt är det lite mer komplicerat, det finns ju en version av Android som är ännu "renare", AOSP, men den saknar ju så mycket funktionalitet att ingen hade velat använda den rakt av, som en butik exempelvis. Så är Googles appar bloatware på Android eller inte? Vad är skillnaden mellan Androids butik och IOS eller Windows?

Det finns en version av Windows 10 som heter Windows 10 LiteOS. I stort sett allt som man egentligen inte behöver använda i Windows, har noggrant tagits bort. Normalt sett tar Windows 10 3-4 GB i arbetsminne direkt efter installationen, medan LiteOS tar knappt 600 MB direkt efter installationen. Man får även bättre fps i spel jämfört med originalsystemet. Så mycket skit finns det i Windows 10! Om du vill kika på det systemet, så får du göra en nätsökning själv. Jag vill inte riskera att få det här inlägget borttaget som ett annat blev när jag länkade till Windows 10 AME (trots att den versionen inte är klassad som piratkopiering).

Nej, men precis. Microsoft Edge i Windows 10 är inte bloatware, för det är ju något som användarna använder, åtminstone efter en ren installation av systemet. Om användaren installerar en annan webbläsare och vill avinstallera Microsoft Edge från systemet, så får han/hon snällt ta alla de där 6-7 stegen som jag nämnde tidigare i inlägget.

Ja, det finns de versioner av Android som inte innehåller GApps (Google Applications). Då måste man (till exempel från TWRP) installera GApps efter att man har installerat Android-systemet (Custom ROM). LineageOS är ett av de populäraste Custom ROM'en som finns där ute, och där måste du installera GApps vid sidan av (källa). Efter den senaste återställningen av min telefon, så valde jag att inte logga in på mitt Google-konto. Play Butik används med andra ord inte av mig nu längre (bloatware för mig). Aurora Store används istället och jag kan då komma åt Play Butik anonymt. Använder den appen endast för att installera och uppdatera appar som har sin källkod stängd, som till exempel Swish, Swedbank och BankID. 9 av 10 av alla mina installera applikationer, är hämtade från F-Droid eller GitHub.

Som svar på din fråga om Googles förinstallerade appar är bloatware eller inte i Android. Play Butik är såklart inte det då i stort sett alla Android-användare använder det, men Google Drive, Google Maps, Google Duo och fler är bloatware (om de inte används).

Som svar på din sista fråga, så är ju inte skillnaden stor? Butik som butik, fast från Google, Apple, eller Microsoft. De kör sina egna lilla race med egna villkor. Vissa har fler appar att erbjuda, medan andra erbjuder färre appar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Japp, helt klart. Jag använde inte Paint, Anteckningar, eller Word för den delen, när jag använde Windows som mitt standardsystem. De var då bloatware för min del. Samma som i min Android-telefon (Nokia), jag använder inte appen FM Radio, men kan inte ta bort den. Då är den också en bloatware. Jag kunde ju ha avinstallera till exempel Paint, Anteckningar och Word i Windows, men jag "kan inte", för jag orkade inte engagera mig i Microsoft krångliga upplägg.

Vissa Linux-distrubitioner medföljer bland annat LibreOffice och då är ju den ett bloatware, men det är mycket enklare att avinstallera mjukvaran i Linux till skillnad från exempelvis Microsoft Word i Windows. För att avinstallera Word i Windows så måste du 1) gå till kontrollpanelen, 2) klicka på ett alternativ, 3) leta upp mjukvaran i en lista, 4) markera den, 5) klicka på en knapp, 6) möjligtvis godkänna åtgärden och till slut 6/7) kanske vara tvungen att starta om datorn för att verkställa ändringen. Om jag ska avinstallera LibreOffice i Linux, behöver jag bara 1) högerklicka på mjukvaran i startmenyn och 2) välja "Avinstallera" och sen 3) skriva in mitt systemlösenord, alternativt 1) starta terminalen, 2) skriva sudo apt remove --purge -y libreoffice* && sudo apt -y autoremove och sen 3) skriva in mitt systemlösenord, och då tar den bort allt som har med mjukvaran att göra (därmed * efter namnet), inklusive rester från mjukvaran som inte används längre (vilket lär inte hända i Windows).

Du kan också högerklicka på programmet i start och välja avinstallera i Windows, så det är inte mer komplicerat än någon annanstans, snarare lättare än de flesta andra alternativ.

Word är inte en del av Windows, men har du installerat Word kan du avinstallera det via startmenyn på samma sätt. Om du menar Word Pad som följer med Windows så är det samma sak där, högerklick - avinstallera. Samma med Paint, Notepad och så vidare. Dock inte systemkomponenter förstås.

Citat:

Det jag ville säga med det, var att om du avinstallerar något bloatware från Windows, så kommer högst troligt allt inte att försvinna, utan rester av bloatware'n kommer att ligga kvar någonstans i systemet. Något som aldrig skulle behövas göras i Linux, tack vare purge och autoremove. För att ta bort något helt och hållet från Windows, så är det rekommenderat att använda något bash-skript (som några användare nämnde tidigare i den här tråden), för då tas skiten bort på ett korrekt och permanent sätt.

Nja, att avinstallera programmen tar ju bort dem. En del program kan lämna något kvar i registret, om de är dåligt skrivna eller där utvecklaren såg ett värde i att behålla något, som att kontrollera så att du inte avinstallerar en trial-version för att kunna installera om den igen. Men det påverkar ju inget så det är inte något problem. Sen finns det ju komponenter i Windows som man inte kan avinstallera, eller där delar lämnas kvar för att delarna är viktiga delar av operativsystemet. Edge exempelvis som andra appar och systemkomponenter är beroende av för att visa sina webbaserade bitar. De kanske plockas bort mer fullständigt av dessa script, frågan är om man verkligen vill ta bort dem.

Citat:

Ett system utan bloatware är ett perfekt system, som många skulle säga. Jag antar det är därför många Linux-användare föredrar Arch då de måste manuellt installera hela systemet från grunden och då endast få med det som de själva vill ha i deras system.

Fast en persons bloat är ju någon annans viktiga komponenter. Jag använder inte Notepad på mina datorer för det finns som sagt bättre alternativ, men det finns installerat på alla versioner av Windows således innebär det att jag inte behöver installera något på en server eller liknande system för att kunna läsa loggfiler eller liknande. Och det blir förstås ännu viktigare på ett kundsystem där jag inte får installera något exempelvis.

Windows har en miljard användare och programmen som följer med finns ju där för att de används, för att de skapar något värde för en del av kunderna. Annars hade den förstås inte funnits där. Det är ju en enorm kostnad att underhålla, uppdatera och testa igenom alla komponenter som utgör Windows. Så jag skulle säga att det är väldigt få som vill ha ett OS utan bloat, och jag tror att få ens förstår vad det skulle innebära. Inte ens DOS var ju fritt från bloat enligt din definition liksom.

Citat:

Det finns en version av Windows 10 som heter Windows 10 LiteOS. I stort sett allt som man egentligen inte behöver använda i Windows, har noggrant tagits bort. Normalt sett tar Windows 10 3-4 GB i arbetsminne direkt efter installationen, medan LiteOS tar knappt 600 MB direkt efter installationen. Man får även bättre fps i spel jämfört med originalsystemet. Så mycket skit finns det i Windows 10! Om du vill kika på det systemet, så får du göra en nätsökning själv. Jag vill inte riskera att få det här inlägget borttaget som ett annat blev när jag länkade till Windows 10 AME (trots att den versionen inte var klassad som piratkopierad).

Jo sådana versioner har funnits länge, och motsatsen var rätt poppis på XP-tiden med versioner där det ingick en massa saker som Office och Photoshop crackade och färdiga. Men jag hade aldrig installerat någon version av Windows som var tweakad av random personer på nätet idag. LiteOS påstår att de tar bort bland annat Cortana, som inte är aktivt om man inte väljer att aktivera det, och Defender som jag inte hade velat vara utan. Sen är jag rätt tveksam till att det hade påverkat prestandan så mycket, Windows är ganska bra på att stänga av bakgrundsfunktionalitet när man spelar exempelvis. En del vill gärna köra LTSC-versionen av Windows som ju är en officiell nedbantad version, men det saknas ju saker i det som är tänkt att IT-administratören ska sköta (med säkerhet, uppdateringar och så), så har man ingen sådan så är jag tveksam till att det hade varit en bra idé.

Citat:

Nej, men precis. Microsoft Edge i Windows 10 är inte bloatware, för det är ju något som användarna använder, åtminstone efter en ren installation av systemet. Om användaren installerar en annan webbläsare och vill avinstallera Microsoft Edge från systemet, så får han/hon snällt ta alla de där 6-7 stegen som jag nämnde tidigare i inlägget.

Ja, det finns de versioner av Android som inte innehåller GApps (Google Applications). Då måste man (till exempel från TWRP) installera GApps efter att man har installerat Android-systemet (Custom ROM). LineageOS är ett av de populäraste Custom ROM'en som finns där ute, och där måste du installera GApps vid sidan av (källa).

Men om man ändå installerar GApps förstår jag inte riktigt meningen. Man får bort tillverkarens appar men de slipper man ju om man väljer rätt telefon liksom. Jag la ner allt med custom roms på Android för ett antal år sedan då det var en massa jobb för inte så mycket utdelning, ofta blev enheten också instabil och det var typ samma strul när man skulle uppgradera. Å andra sidan har jag hållit mig till telefoner med rätt rent Android sedan dess, Nexus, Pixel men också LG och Motorola. Nu har jag en S10 som är rätt full av bloat, vilket stör, men det är en jobbtelefon så jag hade inte så mycket val.

Citat:

Efter den senaste återställningen av min telefon, så valde jag att inte logga in mig till mitt Google-konto. Play Butik används med andra ord inte av mig nu längre. Aurora Store används istället och jag kan då komma åt Play Butik anonymt. Använder den appen endast för att installera och uppdatera appar som har sin källkod stängd, som till exempel Swish, Swedbank och BankID. 9 av 10 av alla mina installera applikationer, är hämtade från F-Droid eller GitHub.

Men är du lyckligare för det?

Många har ett väldigt förtroende för open source-mjukvara men det finns ju inget som säger att den är bättre än någon annan egentligen. Visst kan man granska koden, men det är inte många som gör det och ännu färre som faktiskt har kompetensen att se om det är något skumt på gång. Det har ju hänt flera gånger att riktigt skumma saker har letat sig in i open source-bibliotek och liknande. Mjukvara från ett stort företag är i alla fall inte medvetet bedräglig liksom, även om den förstås kan innehålla datainsamling och så. Det sagt så finns det förstås en massa skit i Play Store också, så man får förstås vara försiktig med vad man installerar vilket gäller all mjukvara i mina ögon.

Citat:

Som svar på din fråga om Googles förinstallerade appar är bloatware eller inte i Android. Play Butik är såklart inte det, men Google Drive, Google Maps, Google Duo och de är bloatware (om de inte används).

Ganska vid definition där. Hur tänker du dig att det borde fungera liksom? Inget installerat mer än butiken och systemkomponenter, så får användaren installera allt från dialer till kart-app? Jag ser stora problem med en sådan lösning. Min morsa kan ju inte installera rätt (äkta) Facebook eller Spotify på sin telefon exempelvis, hur ska hon veta vilken dialer som inte gör något skit?

Citat:

Som svar på din sista fråga, så är ju inte skillnaden stor? Butik som butik, fast från Google, Apple, eller Microsoft. De kör sina egna lilla race med egna villkor. Vissa har fler appar att erbjuda, medan andra erbjuder färre appar.

Jo precis. Och samma gäller förstås alla linux-distributioners repon med mer eller mindre uppdaterade versioner av programmen. Många blev väldigt upprörda när MS kom med sin butik men verkar inte ha något problem med alla andra OS butiker.

Permalänk
Medlem

NTLite

det kräver lite engagemang, men det är verktyget "proffsen" använder... tanken är att göra ett installationsmedia som antingen; kräver speciella drivrutiner, alla senaste uppdateringar, eller man vill ha ett windows helt utan onödiga program

finns massor av script att hitta på nätet...
exempel

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Många blev väldigt upprörda när MS kom med sin butik men verkar inte ha något problem med alla andra OS butiker.

En positiv sak med MS Store är att den är lätt att avinstallera.

Mac App Store har exempelvis programvaror likt Davinci Resolve och Logic Pro i sin butik, medan Microsofts butik är totalt ointressant för annat än spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du kan också högerklicka på programmet i start och välja avinstallera i Windows, så det är inte mer komplicerat än någon annanstans, snarare lättare än de flesta andra alternativ.

Word är inte en del av Windows, men har du installerat Word kan du avinstallera det via startmenyn på samma sätt. Om du menar Word Pad som följer med Windows så är det samma sak där, högerklick - avinstallera. Samma med Paint, Notepad och så vidare. Dock inte systemkomponenter förstås.

Det var WordPad jag menade (min miss). Ja, om man installerar något själv, så ska man helt klart kunna avinstallera det sen också. Sunt förnuft

Men vad har du för någon specialversion av Windows 10 egentligen? Jag har version 1909 (18363.1316). Har dom inte listade i Appar och funktioner heller. Passade på att testa det du nämnde när jag ändå är i Windows och ska spela lite Ancestors.

Skrivet av snajk:

Windows har en miljard användare och programmen som följer med finns ju där för att de används, för att de skapar något värde för en del av kunderna. Annars hade den förstås inte funnits där. Det är ju en enorm kostnad att underhålla, uppdatera och testa igenom alla komponenter som utgör Windows. Så jag skulle säga att det är väldigt få som vill ha ett OS utan bloat, och jag tror att få ens förstår vad det skulle innebära. Inte ens DOS var ju fritt från bloat enligt din definition liksom.

Helt klart är det så.

Skrivet av snajk:

Men om man ändå installerar GApps förstår jag inte riktigt meningen. Man får bort tillverkarens appar men de slipper man ju om man väljer rätt telefon liksom. Jag la ner allt med custom roms på Android för ett antal år sedan då det var en massa jobb för inte så mycket utdelning, ofta blev enheten också instabil och det var typ samma strul när man skulle uppgradera. Å andra sidan har jag hållit mig till telefoner med rätt rent Android sedan dess, Nexus, Pixel men också LG och Motorola. Nu har jag en S10 som är rätt full av bloat, vilket stör, men det är en jobbtelefon så jag hade inte så mycket val.

Vissa älskar friheten att installera och avinstallera det de själva vill, samtidigt som de har GApps installerat. Innan jag blev mycket mer mån om min integritet, så installerade jag en Custom ROM med GApps till min Samsung Galaxy S III Mini.

Skrivet av snajk:

Men är du lyckligare för det?

Många har ett väldigt förtroende för open source-mjukvara men det finns ju inget som säger att den är bättre än någon annan egentligen. Visst kan man granska koden, men det är inte många som gör det och ännu färre som faktiskt har kompetensen att se om det är något skumt på gång. Det har ju hänt flera gånger att riktigt skumma saker har letat sig in i open source-bibliotek och liknande. Mjukvara från ett stort företag är i alla fall inte medvetet bedräglig liksom, även om den förstås kan innehålla datainsamling och så. Det sagt så finns det förstås en massa skit i Play Store också, så man får förstås vara försiktig med vad man installerar vilket gäller all mjukvara i mina ögon.

Jag har mer förtroende för tjänster med öppen källkod än dom som har en stängd källkod. Sen är communityn inom integritet och öppen källkod på lemmy.ml, reddit och GitHub mån om andras integritet och hjälper gärna till när någon frågar något inom de två områdena.

Men som svar på din fråga om jag är lyckligare för det: ja, garanterat! Jag gillar att ha friheten till att både installera och använda det som jag vill ha installerat och använda, samtidigt som jag inte är produkten, utan användaren.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det var WordPad jag menade (min miss). Ja, om man installerar något själv, så ska man helt klart kunna avinstallera det sen också. Sunt förnuft

Men vad har du för någon specialversion av Windows 10 egentligen? Jag har version 1909 (18363.1316). Har dom inte listade i Appar och funktioner heller.

Jag har 20H2 och kan avinstallera dem direkt genom högerklick. Minns inte när den funktionen kom dock.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Men vad har du för någon specialversion av Windows 10 egentligen? Jag har version 1909 (18363.1316). Har dom inte listade i Appar och funktioner heller.

Microsoft har nyligen börjat ersätta klassiska win32-applikationer med motsvarande sandboxade(?) applikation från Microsoft Store. Dessa är lätta att avinstallera. Däremot tvivlar jag starkt på att de faktiskt avinstalleras från systemet, utan de lär med största sannolikhet vara del av systemet för att lätt kunna installeras till nya intet ont anade användare.

Själv har jag ersatt Paint och Snipping Tool i Windows 10 1809 med betydligt äldre versioner för att slippa kopplingar till Bing (gäller Notepad), Paint 3D och information om att appen snart flyttar till Microsoft Store. Tyvärr verkar Microsoft ha blockat denna möjligheten i senaste Windows-versionen.

Sett till storlek på filerna, så är även Microsofts nya versioner av exempelvis Paint betydligt mer bloatade än tidigare (och även långsammare att starta på vissa system).

Får se om jag kommer återvända till Windows någongång, men just nu känns både GNU/Linux samt macOS som himmelriket. Oönskad programvara? I macOS är det bara att dra till papperskorgen och trycka på töm! Klart! Dvs inga program som ligger i skyddade mappar eller sprider sig likt virus över hela hårddisken (appdata/system32/windowsapps etc.).

Samma sak gäller språkfiler. Om jag vill avinstallera ryska, kinesiska, italienska eller andra språk jag inte använder, så öppnar jag enkelt .app-katalogen och raderar filerna för respektive språk. Klart! Finns även program som gör samma sak automatiskt.

Programmen i macOS (.app) har nära nog identisk uppbyggnad som exempelvis Android (.apk), där samtliga resursfiler finns i en och samma katalog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Däremot är inte svenska Wikipedia alltid den bästa vägen till kunskap.

Jag rättar denna meningen åt dig:

Däremot är svenska Wikipedia alltid den sämsta vägen till kunskap.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Microsoft har nyligen börjat ersätta klassiska win32-applikationer med motsvarande sandboxade(?) applikation från Microsoft Store. Dessa är lätta att avinstallera. Däremot tvivlar jag starkt på att de faktiskt avinstalleras från systemet, utan de lär med största sannolikhet vara del av systemet för att lätt kunna installeras till nya intet ont anade användare.

Själv har jag ersatt Paint och Snipping Tool i Windows 10 1809 med betydligt äldre versioner för att slippa kopplingar till Bing (gäller Notepad), Paint 3D och information om att appen snart flyttar till Microsoft Store. Tyvärr verkar Microsoft ha blockat denna möjligheten i senaste Windows-versionen.

Sett till storlek på filerna, så är även Microsofts nya versioner av exempelvis Paint betydligt mer bloatade än tidigare (och även långsammare att starta på vissa system).

Får se om jag kommer återvända till Windows någongång, men just nu känns både GNU/Linux samt macOS som himmelriket. Oönskad programvara? I macOS är det bara att dra till papperskorgen och trycka på töm! Klart! Dvs inga program som ligger i skyddade mappar eller sprider sig likt virus över hela hårddisken (appdata/system32/windowsapps etc.).

Samma sak gäller språkfiler. Om jag vill avinstallera ryska, kinesiska, italienska eller andra språk jag inte använder, så öppnar jag enkelt .app-katalogen och raderar filerna för respektive språk. Klart! Finns även program som gör samma sak automatiskt.

Programmen i macOS (.app) har nära nog identisk uppbyggnad som exempelvis Android (.apk), där samtliga resursfiler finns i en och samma katalog.

Sedär. Då har den uppdateringen inte kommit till mig än.

Va? Har de petat in Bing i Anteckningar?! Nej, far och flyg! Har i och för sig inte använt Anteckningar sedan kanske Windows XP-tiden, om inte till och med från Windows 2000-tiden.

Gällande att avinstallera oönskad mjukvara/annat i macOS, så enkelt ska det vara! Skitbra!

Jag ska få en gammal MacBook Pro snart, så då kommer jag att utforska macOS innan jag kanske installerar elementary OS. Det beror på hur mycket Apple kontrollerar mig. Mitt liv! Min enhet! Min data!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag rättar denna meningen åt dig:

Däremot är svenska Wikipedia alltid den sämsta vägen till kunskap.

Ok, men var har du inhämtat DEN kunskapen då?
Eller du kanske är en allvetare som därmed har svaret på allt?

Här kommer några citat angående kunskap.

Citat
Fantasi är viktigare än kunskap.
Albert Einstein

Citat
Kunskapen kommer snart, men visdomen dröjer.
Alfred Lord Tennyson

Citat
Att inse att man är okunnig är ett bra steg mot kunskap.
Benjamin Disraeli

Citat
Kunskap är makt.
Francis Bacon

Citat
Kunskap är inte kunskap förrän någon annan vet att du vet.
Lucilius

Citat
Det enda goda är kunskap och det enda onda är okunnighet.
Sokrates

Citat
Frågan är all kunskaps början.
Theaitetos

Citat
Den sanna metoden till kunskap är experimenterande.
William Blake
Källa: https://harmonit.se/coach/citat-om-kunskap/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Va? Har de petat in Bing i Anteckningar?! Nej, far och flyg! Har i och för sig inte använt Anteckningar sedan kanske Windows XP-tiden, om inte till och med från Windows 2000-tiden.

Så här har det sett ut i Notepad sedan ett par år tillbaka:

Själv ser jag väl Notepad.exe lite som motsvarigheten till Vi/Pico/Nano under GNU/Linux. Jag vill inte att det ska föda Microsoft med information om jag råkar använda kortkommandot (då Microsoft inte har någon fast standard för kortkommandon mellan sina program och språk).

Har dock alltid ersatt Notepad med bättre program såsom NotepadEx eller Notepad++.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så här har det sett ut i Notepad sedan ett par år tillbaka:
https://media.askvg.com/articles/images7/Search_With_Bing_Selected_Text_Notepad.png

Själv ser jag väl Notepad.exe lite som motsvarigheten till Vi/Pico/Nano under GNU/Linux. Jag vill inte att det ska föda Microsoft med information om jag råkar använda kortkommandot (då Microsoft inte har någon fast standard för kortkommandon mellan sina program och språk).

Har dock alltid ersatt Notepad med bättre program såsom NotepadEx eller Notepad++.

Jag fick bokstavligen talat rysningar...

Ptja, det är ju inte en helt fel motsvarighet faktiskt. Eftersom jag (också?) är en programmerare, använde jag EditPlus länge istället för Notepad. På den tiden fann jag de som knackade kod i Notepad som konstiga. I dag, nu när storföretagare använder sig av spårteknik så som Tracking Pixels (främst Facebook, vidriga som de är), tycker jag synd om de som ens använder sig av VS Code istället för VSCodium. Själv har jag gått från VSCodium till Kate (allmän kodning) och CudaText (för anslutning till min server via SFTP) på grund av att VSCodium använder sig av Electron (precis som vad VS Code gör) och därmed startade långsamt.

Nu ger jag mig med off-topic dock.

Inte "om off-topic", utan "med off-topic" -.-
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr:
Själv jobbar jag inte som utvecklare längre, men har emellanåt behov av att gräva i källkod, loggfiler och dylikt.

Håller med dig om att Electron är segt (speciellt i uppstart), men tackar för tipset ang. VSCodium. Tycker att alldeles för många lämnar ut hela sina liv till Microsoft (samt Google & Facebook) utan att blinka. VSCode har blivit standard på många arbetsplatser idag.

Under gårdagen sysselsatte jag mig med att testa olika editorer till macOS och fastnade till slut för klassiska BBEdit (TextWrangler). Hade svårt att svälja att Atom tar över 600MB på hårddisken samt 300MB i RAM, när native-applikationer inte ens tar en tiondel av utrymmet i anspråk.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Jag förstår inte varför folk fortfarande använder sig av script för att ta bort oönskad förinstallerad programvara i Win 10. när det finns program som O&O AppBuster som kan göra det enkelt och till skillnad mot många script så installeras de inte automatiskt igen om man kontrollerar efter uppdatering i Windows Store och det finns en uppdatering för det man har tagit bort, det går även till skillnad mot många script även att installera det man har tagit bort igen om man så önskar.

O&O AppBuster är ett portabelt program så det är inget som behöver installeras utan kan köras från te.x en USB-sticka.
Det har dock en nackdel, och det är att dessa tas bort på användare nivå, dvs. om man har flera användare konto på samma dator så måste man göra det på varje, detta har förmodligen att göra med att det finns möjlghet att installera dem igen.

Tack för tipset. Kan konstatera att Cortana lyser med sin frånvaro efter jag tog bort henne med AppBuster! 0.0 CPU time efter en vecka eller två sen jag tog bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsson8899:

Tack för tipset. Kan konstatera att Cortana lyser med sin frånvaro efter jag tog bort henne med AppBuster! 0.0 CPU time efter en vecka eller två sen jag tog bort det.

Hos mig har den 0.0 CPU time under 1 månads tid och jag har bara stängt av autostartdelen av Cortana.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Winprivacy.de

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag gick helt över till Linux, Manjaro mer specifikt, efter att ha sett framgångarna de senaste tre åren. Alla mina program förutom ett finns till Linux, medan spel fungerar nästan perfekt med Steam och Lutris (Wine). Program kan precis som spel också köras genom Lutris vid behov. Skönt att ha blivit av med Windows som orsakar så mycket elände.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Har precis startat igång min studie-laptop jag precis köpt och funderar på hur man ska göra gällande bloatware.

Denna laptop kommer ju inte användas till vidare mycket privata saker utan egentligen mest bara studier. Kan inte ens komma att tänka på något annat den kommer användas till, titta lite på youtube kanske.

Datorn är en Zenbook och bland bakgrundsprocesserna är det en hel del saker från Asus. Processorn samt RAM-minnet är egentligen överdimensionerat (i7 samt 16 GB RAM).

Är det värt att försöka rensa bloatware? Hade det varit en stationär dator hade jag bara velat installera en ren version av w10 men hur skulle det bli med såna funktioner som ansiktsigenkänning, pekplattan etc? Ska man köra på den O&O App Buster som det snackades om tidigare i tråden kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Datorn är en Zenbook och bland bakgrundsprocesserna är det en hel del saker från Asus. Processorn samt RAM-minnet är egentligen överdimensionerat (i7 samt 16 GB RAM).

Är det värt att försöka rensa bloatware?

Finns väl främst tre anledningar till att rensa bloatware från datorn.

1. Frigöra resurser (såsom RAM och HDD).
2. Förlänga batteritiden.
3. Få datorn att gå svalare/bli tyst(are).

Punkt 1 verkar du inte ha problem med och för punkt 2 & 3 rekommenderar jag främst ThrottleStop där du kan undervolta in i7:a.

I övrigt rekommenderar jag Geek Uninstaller framför smått föråldrade App Buster:
https://geekuninstaller.com/download

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Finns väl främst tre anledningar till att rensa bloatware från datorn.

1. Frigöra resurser (såsom RAM och HDD).
2. Förlänga batteritiden.
3. Få datorn att gå svalare/bli tyst(are).

Punkt 1 verkar du inte ha problem med och för punkt 2 & 3 rekommenderar jag främst ThrottleStop där du kan undervolta in i7:a.

I övrigt rekommenderar jag Geek Uninstaller framför smått föråldrade App Buster:
https://geekuninstaller.com/download

Körde igång det där programmet men de enda sakerna jag kan avinstallera är typ Microsoft 365, OneDrive och Edge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Körde igång det där programmet men de enda sakerna jag kan avinstallera är typ Microsoft 365, OneDrive och Edge?

Du får slå om till "Windows Store Apps" i View-menyn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full:

Körde igång det där programmet men de enda sakerna jag kan avinstallera är typ Microsoft 365, OneDrive och Edge?

Då handlar det inte om att ta bort bloat från datortillverkaren utan vad de anser vara bloat från MS. Just Microsoft 365 (alltså Office) kan nog vara värd att avinstallera om du inte tänkt köra det förstås, men Edge är ju den inbyggda webbläsaren och det enda du tjänar på att ta bort den är lite diskutrymme däremot kan du få problem med att vissa saker som förväntar sig Edge kanske inte funkar. OneDrive är väl trevligt att ha, även gratisnivån räcker ju gott för många småsaker som dokument och så.

Hade jag varit dig hade jag kollat på vad som är installerat. Du kanske inte behöver alla Asus grejer, men en del kanske är bra att ha. Sannolikt så är ingen av dem särskilt störande eller prestandakrävande så de borde inte vara något problem att ha kvar dem. Den bloat man verkligen vill få bort är ju exempelvis testversioner av McAffee eller MS Office som tjatar om uppgradering, eller andra onödiga tredjepartsprogram.

En lösning om man verkligen vill ha Windows så rent som möjligt är ju att ladda ner en installation av Windows 10 och installera om det från scratch. Det ska gå att göra det inifrån Windows utan att ta ner något också men det är inget jag testat. Dock kan det ju vara bra att ta ner drivrutiner till nätverket före så man inte sitter där och inte kan komma ut på nätet och ta ner övriga viktiga saker.

Permalänk
Medlem

Nästa gång jag kör en ren installation av Windows 10 eller 11 så lär jag nog kolla upp skript för avinstallation av Office 365. Slöare avinstallation har jag nog aldrig varit manken till.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.