Nas VMBox arbetsdator

Permalänk

Nas VMBox arbetsdator

Hej

Vi har kört med qnap NAS i flera talet år och behovet ser idag lite annorlunda ut och då kanske inte en nas räcker med tanke på kapaciteten. Det finns flertalet lösningar att välja mellan när det gäller lagring m.m.

Idealet är att ha så få platser nasar och servrar man lagrar på för att minska arbetsbördan med att hålla igång allt. Samtidigt ska man inte lägga allt i en korg. Man vill samtidigt ha det säkert och lättillgängligt

Jag tänker mig att ha en pc för spel och mer tunga uppgifter som 3D cad, filmredigering m.m. och en pc för mail och lagring + att kunna köra annat som t.ex. en backend server t.ex. Node JS m.m.

Min första fundering är om det är det klokt att köra en arbetsdator på samma dator som agerar server åt nämnda uppgifter fast man ha flera virtuellla maskiner i t.ex. VirtualBox och att värddatorn är virusskyddad?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Hedersmedlem

Det största praktiska problemet med att köra dina servrar på en PC, även i virtuella maskiner, är att om din PC startar om gör även dina VM:ar det, vilket kan vara lite irriterande särskilt med Windows 10:s tendens att automatiskt starta om när man inte tittar. Eller för all del om man själv vill starta om p.g.a. några problem med datorn (inte helt ovanligt).

Kan du leva med den begränsningen så är det ju inte helt fel. Men om du helt enkelt är ute efter så få "burkar" som möjligt, kanske ett alternativ är ett chassi som kan montera två moderkort? Finns ett antal sådana men minns inte vad de heter just nu, man får plats med ett mITX-moderkort och ett fullstort. Så det blir i praktiken två datorer i ett chassi.

Permalänk

Hmm värt att fundera på, absolut men omstartproblemet slipper väll jag med Linux som host dator?
Kör jag dessutom Linux behövs egentligen inget virusskydd eller?

Vet inte hur det är med Linux och virus idag. jag jobbade lite med Linux för 10 år sedan

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Snusfri

Skulle delat upp det.

Dator 1. Workstation/Gaming som du kör som vanligt
Dator 2. Server med Proxmox i grunden där du kör olika VM's, bla ett för TrueNAS Core och sedan diverse andra VM's eller LXC.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag kollat på att köra t.ex. Unraid som botten.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Hmm jag kör nog upplägget som THB tipsade om

Det viktigaste som värdhost (Proxmox eller Unraid ...) är att man kan koppla en bildskärmsutgång till något utav VM´s. Finns inte den begränsningen så är funktionerna som de olika programmen har.

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Ska titta lite på Proxmox och ska installera den på Oracle VirtualBox som en VM men för upp EUFI shellen. Har startat installationsprogrammet direkt från bios utan problem. Felet bör liga i Oracle programmet, någon som känner till detta problem?

Hur laddar jag upp bilder och visar det på det sättet man ska göra?

Proxmox ocg VM Fel

Edit: Det var felinställt enligt:"Settings: * System -> Motherboard -> Extended Features: Enable EFI". Den ska vara obockad

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Ska titta lite på Proxmox och ska installera den på Oracle VirtualBox som en VM men för upp EUFI shellen. Har startat installationsprogrammet direkt från bios utan problem. Felet bör liga i Oracle programmet, någon som känner till detta problem?

Hur laddar jag upp bilder och visar det på det sättet man ska göra?

Proxmox ocg VM Fel

Edit: Det var felinställt enligt:"Settings: * System -> Motherboard -> Extended Features: Enable EFI". Den ska vara obockad

Vad jag vet ska det inte vara några problem att installera proxmox med uefi, problem var kanske snarare att du försökte boota från värdens dvd-läsare, eller har du faktiskt bränt en dvd och stoppat i läsaren?

Permalänk

Det behövdes en om installation så går det

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Du pratar om spel etc? Pratar du om en privat dator för privatbruk i hemmet? I början fick jag antydan om att det handlar om ett företag med flera anställda, men i slutet av din inlägg så tolkar jag som något privat för den ambitiösa.

I företagssammanhang, skaffa något vettigt typ Exsi, det kostar skitmycket om folk inte kan arbeta. Privat, så kan man köra riktigt budget allt på en och samma dator. Visst är det smidigare med flera, men det kostar.

Permalänk

Min nuvarande dator ska agera som server för familjens lagring och som steraming av diverse tjänster som svtplay, Cmore och Netflix m.m. Som [pv2b] skriver kan jag ha Windows som bas och köra Oracle VMBox för HTPC delen och för TrueNAS Core. Just lagring vet jag inte om man kan köra windows program för att uppnå samma sak som TrueNAS Core?
Jag kan leva med omstart ibland, är villig att testa och se om windows är stabilt nog för detta?

För att använda serverdatorn fullt ut ska den också kunna vara en andra dator för FS2020 med diverse addons för FS2020 därav behöver jag Windows 10 Home.

Jag bygger en annan för mitt dagliga arbete som webbutveckling och 3d Cad m.m. inkl spel som FS2020.

Finns det något annat mer stabilt VM program än Promox TrueNAS Core (Sätt att TrueNAS också kan hantera VM så den är ett bättre alternativ?

Edit det verkar som att det är dåligt stöd för gpu passthrough i TrueNAS Core. Har sätt Oracle VM Server for x86,

Är det något att titta på?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.