Asus Crosshair VI X370, utnyttja andra pci uttaget.

Permalänk
Medlem

Asus Crosshair VI X370, utnyttja andra pci uttaget.

En liten fundering och efter att ha sökt runt på google, var det rätt svårt för mig att hitta information angående detta.
Men förr vet jag med mig att det var olika hastighet på övre och undre pci uttaget.
Men vad jag kunnat utläsa av informationen om moderkortet är att det ska vara x16 på båda uttagen om jag använder ett gpu kort.
Använder jag 2st gpu så kommer det sänkas till x8.

Stämmer detta tro?

Varför frågar jag? Jo för jag har ett 3090 som skall tryckas in och storleksmässigt passar det, men jag vill gärna kunna frigöra lite mer yta om möjligt för att inte påverka mitt luftflöde i burken. Så min tanke är då, kan jag använda ett 3090 och få samma hastighet och kraft från gpu i det undre pci uttaget som det övre "primära"..

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är just på det moderkortet.
Du lär hur som inte förlora mycket, kanske inte ens märkbart även om det är x8.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odesjord:

En liten fundering och efter att ha sökt runt på google, var det rätt svårt för mig att hitta information angående detta.
Men förr vet jag med mig att det var olika hastighet på övre och undre pci uttaget.
Men vad jag kunnat utläsa av informationen om moderkortet är att det ska vara x16 på båda uttagen om jag använder ett gpu kort.
Använder jag 2st gpu så kommer det sänkas till x8.

Stämmer detta tro?

Varför frågar jag? Jo för jag har ett 3090 som skall tryckas in och storleksmässigt passar det, men jag vill gärna kunna frigöra lite mer yta om möjligt för att inte påverka mitt luftflöde i burken. Så min tanke är då, kan jag använda ett 3090 och få samma hastighet och kraft från gpu i det undre pci uttaget som det övre "primära"..

Det är 8x på andra uttaget, oavsett om det första används eller ej.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED