Behöver hjälp med att sätta upp nätverk hemma.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att sätta upp nätverk hemma.

Hejsan svejsan.

Kan ingenting när det kommer till hur nätverk fungerar, internetsladden in i routern och det funkar, är det längsta jag kommit.

Men nu tänkte jag dra en sladd till ett rum med två datorer som ska spelas på etc. Så jag tänkte dra en internetsladd och sen hade jag ideen att ha någon delare som sen kan ge en sladd till varje dator?

Min fråga är då vad ska man köpa? En router som kopplar till routern tidigare? En switch? Eller är det bättre å dra två sladdar från routern direkt till rummet?

Tack på förhand! 😄

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Sladd från routern till en switch och sen en sladd till varje dator känns som den smidigaste lösningen. Det funkar såklart att dra två sladdar, men en switch ger dig möjlighet att koppla in fler saker i framtiden i samma rum.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skrev.

En sak man kan fundera på när du ändå ska dra sladdar m.m. är om ditt wifi behöver expanderas. Om det är så kan det vara lönt att köpa en router eller extender istället för en switch. Då får du både möjlighet att dra sladd till datorerna samt bättre wifi till andra enheter.

Om wifi är tillräckligt bra så hade jag nöjt mig med en switch. Switchar är visserligen ganska billiga men om budgeten var riktigt tajt hade jag dragit två kablar från din nuvarande router. Trasslet och fulheten med två kablar är inte så väldans mycket värre än en kabel om man frågar mig.

Permalänk
Medlem

Ok! Tack för hjälpen då har jag fått lite idéer

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow