Igor Wallossek förklarar bristen på grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Igor Wallossek förklarar bristen på grafikkort

Igor's Lab sätter teknikbranschen under lupp för att identifiera orsakerna bakom den skrala tillgången på nätdelar och grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med andra ord, 2021 blir nog ett dystert år för oss plebs

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Skruva upp tempot i fabrikerna och bygg ut. Latmaskar.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Det blir spännande att se när produkterna börjar synas i webblagren, om priserna sjunker lika fort som de steg.

Permalänk
Medlem

Det var ett skämt herr moderator 😆

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Det blir spännande att se när produkterna börjar synas i webblagren, om priserna sjunker lika fort som de steg.

Kommer troligtvis inte att hända.

Då jag köpte mitt 1080 ti några år sen, fick jag först tag på den 2 mån. sen, intill då hade jag ett 1070 för det var det ända grafikkort tillgänglig i butiken. Jag hade tur som fick nappa det sista 1080 ti kortet hos webhallen nån mån senare till 8000,- (och det var även ett Strix OC kort).

Därefter steg prisen på samma kort till 9990,- och det priset höll i över 2 år!

Jag ser samma trend (bare mycket värre) detta året, förriga år var jag en av dom många "första" som hade bokat till sig ett 3080 till bara 6800,- men 1.5 mån väntan, så bestämde jag mig för att hoppa av, och kliva på 3090 tåget, det har jag inte ångrat en ända dag, då jag gav 18200,- för det, och det har funkat opåklagligt utan coil wine dom senaste 3.5 mån. ), och tid är värdefullt för mig, så att vänta på 3080 i 4-8 mån är för mig värdelöst. Nu kostar korten MYCKET mera och lär öka även mera.

Vet inte om jag ska gråta eller skratta nu när 3060 kort blir såld till 3070 pris, och 3070 kort till 3080 pris.

Permalänk
Medlem

Har noterat att t.ex. flera av Corsairs nätaggregat kostar 30%-40% mer än för 2 år sen, iaf lägsta priset.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av BadNewsBrod:

Det var ett skämt herr moderator 😆

Tips för #framtiden. Skämta så att vi inte behöver avbryta kvällsmaten för att rensa saker som kan missförstås, tack.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Finns det något vettigt sätt man kan bojkotta giriga grossister på?
Tänker på något annat än "köp inte korten" för oftast är det ju inte så att slutkonsumebt köper direkt från grossist.
Antar att det enda man kan göra är att knyta handen i fickan, Swedish style.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

@JoOngle

Hej. En undran. Hur länge har du tänkt ha ditt 3090? 1-4 år?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Fan ta miners...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jeppe109:

Finns det något vettigt sätt man kan bojkotta giriga grossister på?

Växla över spelandet till Playstation 5?

...eller vänta nu...

Permalänk
Medlem

Fy fanken, inser hur tur man hade när man fick ta i ett 3080 för 8300:- som någon la ut på marknaden i november. Synd om er som beställde så fort man kunde och fortfarande väntar och sitter utan

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Fan ta miners...

När Ethereum går över till proof-of-stake kommer marknaden svämma över av begagnade grafikkort och nätdelar. Stor tillgång kommer pressa ned priserna kraftigt. Bida din tid 2-3 år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Finns det något vettigt sätt man kan bojkotta giriga grossister på?
Tänker på något annat än "köp inte korten" för oftast är det ju inte så att slutkonsumebt köper direkt från grossist.
Antar att det enda man kan göra är att knyta handen i fickan, Swedish style.

Vet inte om det är möjligt i denna bransch där grossisten säkert har ensamrätt till en marknad, men inom tex HiFi är det rätt vanligt med att någon på ett forum styr ihop ett gruppköp, samlar ett gäng folk och vänder sig med en fet beställning direkt till tillverkaren.
Brukar vara högst fördelaktigt för alla inblandade, men i detta fall då alla dessa tillverkare får sålt allt de tillverkar och redan sitter med långa beställningslistor är det nog svårt.
Det enda gruppköp jag varit med om här på Swec var en massa peltier-element för typ 20 år sedan.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Skruva upp tempot i fabrikerna och bygg ut. Latmaskar.

De vet att den starka efterfrågan från miners är temporär. Dumt att bygga ut fabrik som sen ska stå sysslolös om något år, det skulle bara ge dyrare grafikkort på längre sikt. Investerarna skulle se kapitalet de öst in i fabriken förfalla, de är mao inte intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Skruva upp tempot i fabrikerna och bygg ut. Latmaskar.

Miners gör så gott de kan

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Dessa satans miners.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dessa satans miners.

Om du bara visste vad de faktiskt gör och vad det kan betyda för dig i framtiden kanske du hade sagt "kära miners" istället. Läs "The bitcoin Standard" t.ex. Leta större perspektiv. Det finns något revolutionerande i denna situation, och nuvarande läge kommer att ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dessa satans miners.

Är ju inte deras fel att dom prioriteras av tillverkarna.
Skall man vara tjurig på någon så är det i sådana fall tillverkarna.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Det pågår en pandemi som påverkar produktionsleden och tillverkningen, samt måga nya eftertraktade saker har släpps. Så sitt ner i båten och vänta, komponentbristproblemet löses snart.

Skrivet av Ozzed:

Dessa satans miners.

Dessa satans Gamers som köper nya grafikkort hela tiden och tömmer hyllorna. Vore det inte för dessa så skulle varenda datorbutik ha rykande färska S3 Virge 2MB grafikkort i lagret, bara redo att plugga i våra nya datorer.

Jag ser lite lika på gamers och miners, ingen av grupperna är egentligen superviktiga för samhället att de får deras produkter. De får börja erbjuda tillverkarna mer pengar för att få sina produkter först.
Egentligen borde de som använder hårdvaran för forskning, arbete och liknande gå först. Men i praktiken funderar ej sådan styrning. Och det är ju inte helt omöjligt att få tag på grafikkort idag, man kanske inte får exakt den modellen man vill ha. Men ofta går det fixa en som visserligen är lite slösare men man får vänta lite längre på att ens simuleringar ska bli klara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Om du bara visste vad de faktiskt gör och vad det kan betyda för dig i framtiden kanske du hade sagt "kära miners" istället. Läs "The bitcoin Standard" t.ex. Leta större perspektiv. Det finns något revolutionerande i denna situation, och nuvarande läge kommer att ändras.

Det har potential absolut, tvivlar på att ens 1% av gpus som går åt till miners går till folk som minar för av idealiska skäl och inte bara för vinst. Jag har minat en del tidigare och har för vana att mina med kort jag har när jag inte använder dem för spel osv (because why not?) och är väldigt intresserad av kryptovaluta i allmänhet, men jag skulle väldigt gärna se att det hela går ifrån ren proof of work på de största sakerna som ethereum, det är inte hållbart på lång sikt.

Det är också värt att social press hjälper även om i väldigt få fall. Jag funderade själv ett par gånger på att lägga flera beställningar på 3080 och sätta alla utom ett i en mine när de släpptes, men i slutänden gillar jag att diskutera teknologi här och kände inte att jag var sugen på diskussionen om varför jag sitter på en massa 3080's när de är slut över allt, så jag skippade denna vända.

Men jag håller med om att kryptovaluta i framtiden kan vara mycket viktigare än allt detta, och i slutänden är det ju ett tydligt tecken på hur sjuk vår värld blivit i att detta ska behövas allt detta bara för att få en valuta som en privat person kan har faktiskt kontroll över.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Om du bara visste vad de faktiskt gör och vad det kan betyda för dig i framtiden kanske du hade sagt "kära miners" istället. Läs "The bitcoin Standard" t.ex. Leta större perspektiv. Det finns något revolutionerande i denna situation, och nuvarande läge kommer att ändras.

Inte direkt alltså, bitcoin är lika revolutionerade som SoJ var för Diablo.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk

Hur kan man undgå att köpa grafikkort eller nätagg från miners? Finns det något knep? Inte alla säljare är ärliga och säger att de varit ämnade för mining.

Jag vill inte köpa från kriminella personer som ligger och minar hela dagarna.

Permalänk
Medlem

Intressant, tycker mig ha läst flera förståsigpåare här på forumet som säger att mining inte längre är en grej utan helt dött. Ändå är det dit "alla" grafikkort går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@JoOngle

Hej. En undran. Hur länge har du tänkt ha ditt 3090? 1-4 år?

Kommer lite an på, har ju fortfarande mitt 1080ti - det har nu ärvds av min gamla i7-5820k 32GB DDr4 gamingburk bredvid sängen

Tänker dom vanliga 2 åren eller så blir det 4 år om nästa generation bara är "25%" snabbara på det bästa, såsom 2080ti var för 1080ti (då skippade jag den generation).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan man undgå att köpa grafikkort eller nätagg från miners? Finns det något knep? Inte alla säljare är ärliga och säger att de varit ämnade för mining.

Jag vill inte köpa från kriminella personer som ligger och minar hela dagarna.

Köper du på distans är det nästan omöjligt, men går du och tittat på kortet/nätagget personligen så kan man be att få testa och kolla efter rosslande fläktljud, instabilitet på 12V-linan etc, men de mesta köpen nu sker ju på distans så jag förstår din frustration.

En del vill hävda att dessa satans miners tar "bra" hand om sina kort och sköter dem väl, då de snarare undervoltar och låter fläktarna gå på lägre varv etc etc men det är inte min erfarenhet alls, utan det säger sig själv att när man köper något som inte är gjort för konstant belastning, och sedan utsätter det för konstand belastning, så förkortas livslängden rätt duktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Intressant, tycker mig ha läst flera förståsigpåare här på forumet som säger att mining inte längre är en grej utan helt dött. Ändå är det dit "alla" grafikkort går?

Bitcoin GPU mining är dött, men andra valutor med andra algoritmer fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vill inte köpa från kriminella personer som ligger och minar hela dagarna.

Mining är lika kriminellt som att måla tavlor.