Ersättare till Noctua NH-D15 CPU Kylare

Permalänk
Medlem

Ersättare till Noctua NH-D15 CPU Kylare

Behöver en ny CPU kylare och vill köpa en Noctua NH-D15 CPU Kylare BLACK.
Men lev. tid är hemska och jag vill inte ha den vanliga (ful färg)
Är "be quiet! Dark Rock 4 Pro" ett alternativ? AIO = högljudda, dyra? Eller skall jag vänta tills de kommer in....om nån vecka...

Permalänk
Hedersmedlem

NetOnNet påstår att de får in D15 Chromax Black om två dagar. De är dessutom (delat) billigast på prisjakt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har lite dålig koll på alternativ, men den finns i lager hos amazon.se annars: https://www.amazon.se/Noctua-NH-D15-chromax-black-Dual-Tower-...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

Behöver en ny CPU kylare och vill köpa en Noctua NH-D15 CPU Kylare BLACK.
Men lev. tid är hemska och jag vill inte ha den vanliga (ful färg)
Är "be quiet! Dark Rock 4 Pro" ett alternativ? AIO = högljudda, dyra? Eller skall jag vänta tills de kommer in....om nån vecka...

Tänker att om det är färgen som det hänger på så tror jag inte att du kommer att bli besviken på be quiet kylaren. Min son har en till sin 9700K som funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

De finns ju i lager: https://www.amazon.se/Noctua-NH-D15-chromax-Black-Dual-Tower-...

Har du plats och bra ventilerat chassi är ju D15 svår att slå,
Linus/LTT föredrog det i alla fall förutom om man behövde skicka eller flytta runt datorn ofta
- de som bygger datorer tillåter inte heller så tunga kylare pga risken med frakt med den monterad.

Permalänk
Medlem

Arctic Liquid Freezer II 240/280/360 (storlek enligt chassi) presterar jämt med eller klår NH-D15, och kostar inte vidare mycket heller!

Recension: https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3571-arctic-liquid-free...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5266991

Nackdelen med den AIO:n är att den har en massiv radiator som inte passar i alla mindre chassin (typ Ncase M1, FormD T1), och att slangarna sticker rakt upp, vilket kan göra installation svårt i vissa chassin där höjden är kraftigt begränsad. Men i ett vanligt tornchassi som rymmer D15 ska det fungera utmärkt!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Netonnet har d15s chromax i lager för 999kr och det skiljer inte mycket i kylning mellan d15s med en fläkt och vanliga d15 om chassit har bra ventilation https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processo...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

De finns ju i lager: https://www.amazon.se/Noctua-NH-D15-chromax-Black-Dual-Tower-...

Har du plats och bra ventilerat chassi är ju D15 svår att slå,
Linus/LTT föredrog det i alla fall förutom om man behövde skicka eller flytta runt datorn ofta
- de som bygger datorer tillåter inte heller så tunga kylare pga risken med frakt med den monterad.

SUPER TACK
Glömmer bort Amazon! Jag har nu beställt den där!
Plats har jag utan problem och den är i mina ögon den bästa luftkylaren. Även om Vimma medlemmars tips på AIO är intressanta
Hade det funist en AIO med 4 fläktplatser så hade jag tagit den ut estetik men 3 så blir det en ledig fläktplats i toppen på mitt chassi

Den kommer på fredag

Permalänk
Medlem

Fasen det blev strul med betalningen så lev kan inte göras innan helgen.
Måste beställa från de gamla hederliga nätbutikerna å de har inte den svarta varianten så nu är man på ruta 0
be quiet! Dark Rock 4 Pro ärdet ett alternativ?????
Vad tror ni? Eller en AIO lösning som är bra.

Permalänk
Medlem

Det blev en be quiet! Dark Rock 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Netonnet har d15s chromax i lager för 999kr och det skiljer inte mycket i kylning mellan d15s med en fläkt och vanliga d15 om chassit har bra ventilation https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processo...

Köpte precis en sån, följer med fäste till fläkt nr2, då blir den lika bra som D15

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

SUPER TACK
Glömmer bort Amazon! Jag har nu beställt den där!
Plats har jag utan problem och den är i mina ögon den bästa luftkylaren. Även om Vimma medlemmars tips på AIO är intressanta
Hade det funist en AIO med 4 fläktplatser så hade jag tagit den ut estetik men 3 så blir det en ledig fläktplats i toppen på mitt chassi

Den kommer på fredag

Säker på att den passar med dina minnen? Blev en D15S för min del, 2mm för höga minnen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

haft d15 förut och har nu dark rock pro 4 kan bara rekommendera båda 2, har inte märkt någon skillnad mellan dom förutom att dark rocken var finare att titta på.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Köpte precis en sån, följer med fäste till fläkt nr2, då blir den lika bra som D15

Har själv en d15s chromax stående på hyllan och kan bekräfta att man får fästen för en sekundär fläkt, min bror har vanliga d15 chromax och fick då med fästen för en tredje fläkt

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Säker på att den passar med dina minnen? Blev en D15S för min del, 2mm för höga minnen.

Kan man inte bara flytta upp fläkten som jag gjorde på sonens D15S där sticker fläkten upp 3-4cm

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

Kan man inte bara flytta upp fläkten som jag gjorde på sonens D15S där sticker fläkten upp 3-4cm

Jo det går om man har plats i chassit, den går precis in hos mig.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.