Önskar hjälp med val av moderkort till Ryzen gen 3

Permalänk
Medlem

Önskar hjälp med val av moderkort till Ryzen gen 3

Jag har under en tid kommit fram till att jag ska få unna mig lite nytt, min 3570k har varit mig trogen men nu suktar jag efter att åter igen få använda AMD.

Jag har siktat in mig på en Ryzen 5600 (om de någonsin kommer att finnas i lager igen ). Jag lockas av det lägre TDP och att jag inte kan se mig själv behöva 8 kärnor. Dock har jag börjar nyttja virtuella maskiner mer och mer så det kan kanske vara en Ryzen 5800 som är aktuellt. Den lär ju sannolikt hänga med i en sisådär 5 år. Jag kommer vilja använda XMP funktionen och planerar att köpa minnen med låg latens och minst 3600MHz.

Jag kommer ytterst sannolikt aldrig ha mer än ett grafikkort i datorn. Jag sneglar på ryktena om ett 6700 kort, eventuellt 3060 från nVidia. Ska nämnas att jag kör Linux och har egentligen ingen anledning till att använda Windows, någonsin. Jag har fått intrycket att AMD:s öppna drivare ska fungera bra, i synnerhet om man använder en rullande dist som jag gör(Manjaro). Tills vidare kör jag på med mitt 1060 6GB. Likväl, AMD:s funktion med minnesuttnyttjande mot grafikkort verkar intressant, därav ytterligare intresse för AMD som nästa grafikkort.

jag läser diverse om ljudkort i moderkorten men jag kör med DAC och mic via USB så jag tror det spelar mindre roll för mig.

Efter denna summering så önskar jag nu hjälp med valet av moderkort. Ligger det runt 2000:- känns det okej men uppemot 3000:- kommer kännas motigt då jag är rädd att jag inte kommer nyttja alla finesser som följer dyrare kort. jag får intrycket att MSI verkar vara omtyckt i 550-serien men alla olika märken verkar ha sina egenheter om man läser recensioner. Asrock hade jag för mig var omtyckt men verkar ha gjort nån blunder i närtid. ASUS och Gigabyte får blandad recension mycket relaterat till bios. Det ska förtydligas att jag inte bryr mig om märket på kortet, så länge det presterar bra och sköter sig i förhållande till sin prislapp.

Permalänk
Medlem

Jag kör en ASUS b550-f gaming med samma processor som du har siktat in dig på, mao 5600x.
Köptes från Komplett för 1599, ett erbjudande som de fortfarande har kvar.

Vissa verkar ha problem med LAN-drivrutiner men de ligger på en CD som skickas med. Problemet är folk ofta inte har en CD/DVD/BD-spelare i sin burk. Mer om det i en annan tråd här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1610284-har-intel-inte...

Andra verkar ha problem med prestanda vilket verkar ordnas genom att stänga av Lightning Service i BIOS.
Ska testa det och se om det är någon skillnad för processorn.
Ifall man inte har vissa specifika behov så räcker en B550 kort för de flesta.

Permalänk
Medlem

Ett B550 kort blir perfekt.
B570 korten erbjuder PCI 4.0 på båda M.2 platserna...och det är väl det enda.

B550 kort finns för runt 1000 lappen.

Jag kör SAM i mitt system, samt Curve Optimiser (undervoltning i BIOS som boostar CPUn mer) som är grymt bra. Rekomenderar det verkligen.

Mitt Gigabytekort har bara en bugg som verkar BIOS relaterat. Det händer att man startar datorn och BT är "avstängt". Det finns inga sätt man kan sätta på BT igen utan att helt bryta strömmen till datorn, det vill säga dra ut sladden i väggen. Sen vänta 10 sekunder, och sen starta. Då kommer allt funka hur bra som helst i ett par veckor, sen får man göra om proceduren igen.
Gigabyte är medvetna om detta och arbetar på en fix.

Annars rekommenderar jag Gigabyte för jag har väldigt bra erfarenhet av dem än så länge. Snabba, bra BIOS och layout på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Så sakta har det ramlat ner till två kombatanter;

https://www.inet.se/produkt/1903407/gigabyte-b550-aorus-pro-v...
och
https://www.inet.se/produkt/1903294/msi-mag-b550-tomahawk

De verkar vara två stabila kort med ordentlig vrm.

Av någon outgrundlig anledning har jag börjat snegla på Ryzen 5900x, det verkar dock inte vara någon begränsning i modermodemet för dessa processorer men om man vill optimera volt och klocka lite så är en god vrm att föredra. Dessa två kort hamnar ganska högt upp i LTT:s lista över AM4 kortens vrm-klassning.

Finns det några betänkligheter över MSI eller Gigabyte? För mig känns de som stabila aktörer men jag lutar lite åt Gigabyte-alternativet.