Önskar hjälp med val av moderkort till Ryzen gen 3
Jag har under en tid kommit fram till att jag ska få unna mig lite nytt, min 3570k har varit mig trogen men nu suktar jag efter att åter igen få använda AMD.
Jag har siktat in mig på en Ryzen 5600 (om de någonsin kommer att finnas i lager igen ). Jag lockas av det lägre TDP och att jag inte kan se mig själv behöva 8 kärnor. Dock har jag börjar nyttja virtuella maskiner mer och mer så det kan kanske vara en Ryzen 5800 som är aktuellt. Den lär ju sannolikt hänga med i en sisådär 5 år. Jag kommer vilja använda XMP funktionen och planerar att köpa minnen med låg latens och minst 3600MHz.
Jag kommer ytterst sannolikt aldrig ha mer än ett grafikkort i datorn. Jag sneglar på ryktena om ett 6700 kort, eventuellt 3060 från nVidia. Ska nämnas att jag kör Linux och har egentligen ingen anledning till att använda Windows, någonsin. Jag har fått intrycket att AMD:s öppna drivare ska fungera bra, i synnerhet om man använder en rullande dist som jag gör(Manjaro). Tills vidare kör jag på med mitt 1060 6GB. Likväl, AMD:s funktion med minnesuttnyttjande mot grafikkort verkar intressant, därav ytterligare intresse för AMD som nästa grafikkort.
jag läser diverse om ljudkort i moderkorten men jag kör med DAC och mic via USB så jag tror det spelar mindre roll för mig.
Efter denna summering så önskar jag nu hjälp med valet av moderkort. Ligger det runt 2000:- känns det okej men uppemot 3000:- kommer kännas motigt då jag är rädd att jag inte kommer nyttja alla finesser som följer dyrare kort. jag får intrycket att MSI verkar vara omtyckt i 550-serien men alla olika märken verkar ha sina egenheter om man läser recensioner. Asrock hade jag för mig var omtyckt men verkar ha gjort nån blunder i närtid. ASUS och Gigabyte får blandad recension mycket relaterat till bios. Det ska förtydligas att jag inte bryr mig om märket på kortet, så länge det presterar bra och sköter sig i förhållande till sin prislapp.