Jag sade inte att Diablo ska vara något, jag gav olika exempel på att bristen på respecs inte har speciellt mycket att göra med den riktiga svårighetsgraden utan bara är en timesink.
Jag har spelat tonvis med Diablo och Diablo II, och sedan en hel del Diablo III och PoE. Jag vet mycket väl vad genren är, och gillar den när den är gjord bra, men om respecs hade varit vad som gjorde spelen utmanade så hade PoE varit väldigt utmanande och det var det verkligen inte i mina ögon.
Varierade karaktärer ger möjligheter till olika spelstilar, vilket gör att det kan passa fler personer. Samma anledning som att det finns olika klasser. För många blir det också mindre ansträngning att skapa en build i ett spel utan respecs för då försöker folk inte ens att testa själva i rädsla att göra fel utan går bara på någon build på nätet, medan system som uppmuntrar till att testa saker kommer få fler som hittar sin egen väg och testar olika saker.
Själv bryr jag mig inte väldigt mycket om respecs då jag är en sådan som sätter mig in i de spel jag är intresserad av, men jag skulle gärna se att ARPG tog ett steg tillbaka från att bara handla om hastighet och lite utmaning till att vara något där fiender känns lite mer som hot. Jag vill att det ska kännas som man faktiskt slåss mot dem snarare än att de är som hinder i ett 110m häcklopp. Tillbaka till rötterna helt enkelt.