Diablo II-remake uppges vara på väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ärligt talat är det enda riktigt välbalanserade spelet i serien Diablo 1. Det var också det med bred marginal mest begränsade.
I mer komplicerade och fria spel kan man med tiden iterera fram bättre balans i kombination med att spelarna själva kan välja mellan svårighetsgrader. Men problemet är nog generellt, och personligen uppskattade jag, och uppskattar fortfarande väldigt mycket, att kombinera upptäckandet av spelvärlden med att samtidigt ha känslan av behöva vara försiktig och strategisk. Moderna AAA spel är inte sådana.

Känslan från det första Diablo-spelet, när man gick ner en nivå och började med att stå HELT STILL för att man inte hade en aning om vad som skulle finnas där, men man visste att det antagligen skulle vara något som dödade en om man bara rusade på. Varenda nivå. Det gav en intensitet till spelandet som saknats sedan dess.

Jag håller med. Diablo var inte alls lika tekniskt imponerande som sina efterföljare men det var bättre på känsla och utmaning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag sade inte att Diablo ska vara något, jag gav olika exempel på att bristen på respecs inte har speciellt mycket att göra med den riktiga svårighetsgraden utan bara är en timesink.

Jag har spelat tonvis med Diablo och Diablo II, och sedan en hel del Diablo III och PoE. Jag vet mycket väl vad genren är, och gillar den när den är gjord bra, men om respecs hade varit vad som gjorde spelen utmanade så hade PoE varit väldigt utmanande och det var det verkligen inte i mina ögon.

Varierade karaktärer ger möjligheter till olika spelstilar, vilket gör att det kan passa fler personer. Samma anledning som att det finns olika klasser. För många blir det också mindre ansträngning att skapa en build i ett spel utan respecs för då försöker folk inte ens att testa själva i rädsla att göra fel utan går bara på någon build på nätet, medan system som uppmuntrar till att testa saker kommer få fler som hittar sin egen väg och testar olika saker.

Själv bryr jag mig inte väldigt mycket om respecs då jag är en sådan som sätter mig in i de spel jag är intresserad av, men jag skulle gärna se att ARPG tog ett steg tillbaka från att bara handla om hastighet och lite utmaning till att vara något där fiender känns lite mer som hot. Jag vill att det ska kännas som man faktiskt slåss mot dem snarare än att de är som hinder i ett 110m häcklopp. Tillbaka till rötterna helt enkelt.

Men då ramlar vi förmodligen helt enkelt tillbaks till det absolut första jag skrev som du citerade, att det är en smaksak. Oavsett hur mycket vi diskuterar här så kommer vi aldrig nå en gemensam punkt eftersom det är helt subjektivt. Vi får helt enkelt se hur dom gör med D4 men antagligen kommer inte D2 remaken vara som D3.

Ha det

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Men då ramlar vi förmodligen helt enkelt tillbaks till det absolut första jag skrev som du citerade, att det är en smaksak. Oavsett hur mycket vi diskuterar här så kommer vi aldrig nå en gemensam punkt eftersom det är helt subjektivt. Vi får helt enkelt se hur dom gör med D4 men antagligen kommer inte D2 remaken vara som D3.

Ha det

Jag tycker nog den första delen är något man kan diskutera mer objektivt men det jag avslutade med är såklart helt och hållet en personlig åsikt (och inte något jag tror kommer hända). Jag skulle gissa att D4 till stor del blir en mörkare variant av D3 och jag håller med om att D2-remaken inte kommer vara som D3 utan förmodligen baseras på vad D2 slutade som efter alla patchar. Jag hoppas de kan bjuda på något mer nytt än att bara göra om spelet i modern stil. Jag har väl kommit över min aktiva avsky av RMAH i D3 så jag kommer med största sannolikhet spela båda spelen.

Trevlig kväll

Permalänk
Medlem

En sak borde dom ändra på tycker jag och det är att man kan använda alla runorden även som singelspelare utan tillbehör som PlugY

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

En sak borde dom ändra på tycker jag och det är att man kan använda alla runorden även som singelspelare utan tillbehör som PlugY

jag har för mig att det är möjligt utan addons, man lägger till en text fil i d2 mappen och ändrar launchoptions så funkar det kanon

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

jag har för mig att det är möjligt utan addons, man lägger till en text fil i d2 mappen och ändrar launchoptions så funkar det kanon

Ok, det var mer än vad jag viste om

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Känns lite skumt att de ödslar resurser på detta istället för att sattsa allt på 4an? typ konkurrera med sig själva..

Jag hörde en säga att den dag SquareEnix gör en remake på FF7, då är det för att FinalFantasy har dött.

Nu tänker jag samma sak om att Blizzard vill göra om Diablo II

När du vill tillbaka till fornstora dar, då är det för att framtiden inte ser så ljus ut kanske?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag sade inte att Diablo ska vara något, jag gav olika exempel på att bristen på respecs inte har speciellt mycket att göra med den riktiga svårighetsgraden utan bara är en timesink.

Jag har spelat tonvis med Diablo och Diablo II, och sedan en hel del Diablo III och PoE. Jag vet mycket väl vad genren är, och gillar den när den är gjord bra, men om respecs hade varit vad som gjorde spelen utmanade så hade PoE varit väldigt utmanande och det var det verkligen inte i mina ögon.

Varierade karaktärer ger möjligheter till olika spelstilar, vilket gör att det kan passa fler personer. Samma anledning som att det finns olika klasser. För många blir det också mindre ansträngning att skapa en build i ett spel utan respecs för då försöker folk inte ens att testa själva i rädsla att göra fel utan går bara på någon build på nätet, medan system som uppmuntrar till att testa saker kommer få fler som hittar sin egen väg och testar olika saker.

Själv bryr jag mig inte väldigt mycket om respecs då jag är en sådan som sätter mig in i de spel jag är intresserad av, men jag skulle gärna se att ARPG tog ett steg tillbaka från att bara handla om hastighet och lite utmaning till att vara något där fiender känns lite mer som hot. Jag vill att det ska kännas som man faktiskt slåss mot dem snarare än att de är som hinder i ett 110m häcklopp. Tillbaka till rötterna helt enkelt.

Jag håller med. Tycker själv att diablo 1 hade det medans dibbe 2 lossade något av det. Redan där tog man steg i fel riktning.