Permalänk
Medlem

Datorutrustning i tvättstugan?

Är i planerna att bygga ett nytt hus och ser då över möjligheterna till att snygga till min datorutrustning. Jag går i tankarna att sätta upp rackkabinetter 9U alt 2x6U högt upp på väggen i tvättstugan. Här kan jag då gömma undan router, switch, NAS, etc.

Det som gör mig lite fundersam över att detta kanske inte är den smartaste planen är att en tvättstuga har ju förmåga att vara lite damig och fuktig miljö vilket inte är det som datorutrustning önskar. Det är dock samtidigt ett perfekt ställe att slänga in saker som låter. I tvättstugan är det också där den kommande media centralen är placerad som allt nätverk kommer att dra tills så det känns som ett naturligt ställe att ha detta vid.

Hur ser ni på detta? Är mina tankar befogade eller är jag bara nojig? Någon som har likande setup med datorutrustning i tvättstugan?

Permalänk
Medlem

Har inte haft problem med det. Kört server och även annan nätverksutrusning så sedan kanske 2008. Inte haft något problem. Använd dammfilter är mitt tips. Fuktigheten är inte så farligt hög i min upplevelse. Det är inte som att man dushar där Sen kanske man får vara extra försiktig hur man drar kablar och annat. men men.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag bor i en NCC villa och vi har en "central" i väggen i vår tvättstuga som är täckt av en enkel plåddörr. Där kommer fibern in och jag har mitt "fiber modem" där, router samt switch. Har inte märkt av några som helst problem under de 6 åren jag har bott här. Iom att att NCC har gjort så i sina villor, antar jag att flera andra hustillverkare har liknande och borde ju då fungera väl. Du kan ju fundera på att täcka dina prylar med ett väggskåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Har inte haft problem med det. Kört server och även annan nätverksutrusning så sedan kanske 2008. Inte haft något problem. Använd dammfilter är mitt tips. Fuktigheten är inte så farligt hög i min upplevelse. Det är inte som att man dushar där Sen kanske man får vara extra försiktig hur man drar kablar och annat. men men.

Hur tänker du kring dammfilter? Jag är lite sugen på följande Toten 19" Väggskåp 9U 600x450 Glasdörr. Tänker mig att fläktarna blåser ut så de inte suger in damm.

Permalänk
Medlem

Någonstans måste ju luften in om du blåser ut.
Kan vara bättre att suga in då vet man var luften kommer in och kan sätta dammfilter där.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Se till att skaffa en modern energieffektiv torktumlare med värmepumpsteknik. Min gamla torktumlare var en riktigt "fuktbomb". Min nya är mkt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Någonstans måste ju luften in om du blåser ut.
Kan vara bättre att suga in då vet man var luften kommer in och kan sätta dammfilter där.

Så om toppfläktarna suger in så kan jag skapa ett övertryck som där med pushar ut luft från andra hålen och då håller dammet borta? Låter rimligt.

Då den har 2x 120 mm fläktar så kan jag bara sätta på ett matchande fläktfilter för dessa två.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte ska in med effekthungriga prylar borde det fungera med en tät låda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.