Vilka ITX moderkort är kompatibla med i5 9600k?

Permalänk

Vilka ITX moderkort är kompatibla med i5 9600k?

Hej,

Går i tankar på att bygga ett ITX system med mitt 9600k. Enda raka svaret jag hittat på vilka moderkort som är kompatibla med min processor är z390I moderkort, men de finns ingenstans att köpa om man inte vill gå genom Ebay eller dylikt.

Så min fråga är, vilka andra moderkort går bra att köra tillsammans med ett 9600k. Får gärna finnas i lager o köpa och se lite finare ut ex, IO shroud.

Tacksam för svar! 😁

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Problemet med Z390 (och Z370 som är kompatibelt med 9600K efter en BIOS-uppdatering) är att de i princip har gått ur produktion. Tror tyvärr att det blir svårt att hitta dessa utanför begagnatmarknaden alternativt mer obskyra försäljare på Ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubayet92:

Hej,

Går i tankar på att bygga ett ITX system med mitt 9600k. Enda raka svaret jag hittat på vilka moderkort som är kompatibla med min processor är z390I moderkort, men de finns ingenstans att köpa om man inte vill gå genom Ebay eller dylikt.

Så min fråga är, vilka andra moderkort går bra att köra tillsammans med ett 9600k. Får gärna finnas i lager o köpa och se lite finare ut ex, IO shroud.

Tacksam för svar! 😁

https://www.webhallen.com/se/product/296211-ASUS-PRIME-H310I-...

Funkar om du inte vill brassa överklockning.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Problemet med Z390 (och Z370 som är kompatibelt med 9600K efter en BIOS-uppdatering) är att de i princip har gått ur produktion. Tror tyvärr att det blir svårt att hitta dessa utanför begagnatmarknaden alternativt mer obskyra försäljare på Ebay.

Off topic, lite starstruck att du besvarade frågan. Big up till er content på Youtube, ni är asgrymma!

On topic, säg att jag lyckas få tag på ett z370 moderkort, är jag tvungen att ha en processor från 8000 serien för att kunna uppdatera biosen?

Halvt nybörjare i PC världen så ursäktar mig i förväg för dumma frågor! 😂

Permalänk
Skrivet av elixyr:

Först och främst tack för din tid!

Är det moderkortet kompatibelt rakt ur boxen? Verkar som att kortet enbart stödjer ramminnen med hastighet uppemot 2666mhz. Jag sitter med ett par 3200mhz stickor, kommer de att Dunkers men i en lägre hastighet då eller down right inte kompatibel alls?

Permalänk
Skrivet av Rubayet92:

Först och främst tack för din tid!

Är det moderkortet kompatibelt rakt ur boxen? Verkar som att kortet enbart stödjer ramminnen med hastighet uppemot 2666mhz. Jag sitter med ett par 3200mhz stickor, kommer de att Dunkers men i en lägre hastighet då eller down right inte kompatibel alls?

Ska funka out of the box med din propp
Det går att hitta under den tekniska specifikationen (Det ska framkomma ifall bios behöver flashas för att ge stöd för specifika modeller).

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubayet92:

Först och främst tack för din tid!

Är det moderkortet kompatibelt rakt ur boxen? Verkar som att kortet enbart stödjer ramminnen med hastighet uppemot 2666mhz. Jag sitter med ett par 3200mhz stickor, kommer de att Dunkers men i en lägre hastighet då eller down right inte kompatibel alls?

Ja det skulle jag tro. I värsta fall så får du låna en celeron av mig för att flasha det. Kan tänka mig att R2.0 har stöd då det är en senare revision av moderkortet.

Ja det är ju nackdelen med H310 att det är max 2666MHz på minnena men i det stora hela så kommer du inte märka något.
Dina 3200MHz minnen kommer köra i 2666MHz så fungerar gör det.

Permalänk

Nu känner jag mig ett snäpp närmre mitt ITX bygg, tacksam för alla svar det uppskattas enormt!!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Rubayet92:

Off topic, lite starstruck att du besvarade frågan. Big up till er content på Youtube, ni är asgrymma!

On topic, säg att jag lyckas få tag på ett z370 moderkort, är jag tvungen att ha en processor från 8000 serien för att kunna uppdatera biosen?

Halvt nybörjare i PC världen så ursäktar mig i förväg för dumma frågor! 😂

Vissa av de senare producerade Z370-moderkorten levererades med BIOS som var kompatibla med 9000-serien, men det är tyvärr svårt att veta på förhand. Är BIOS för gammalt behöver du mycket riktigt en processor ur 8000-serien för att utföra flashningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubayet92:

Nu känner jag mig ett snäpp närmre mitt ITX bygg, tacksam för alla svar det uppskattas enormt!!

Jag tänker att poängen med din processor, 9600k, är att överklocka den. Du går mig veterligen miste om den funktionen om moderkortet inte är z370 eller z390. Förvisso lämnar m-itx i sig ofta en del att önska när det gäller temperaturer, men vore det inte lite tråkigt att inte ens prova på överklockning?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Skrivet av fetakniven:

Jag tänker att poängen med din processor, 9600k, är att överklocka den. Du går mig veterligen miste om den funktionen om moderkortet inte är z370 eller z390. Förvisso lämnar m-itx i sig ofta en del att önska när det gäller temperaturer, men vore det inte lite tråkigt att inte ens prova på överklockning?

Jodå, men den verkar inte kunna klocka högre än 4.5ghz på mitt z390 moderkort, ser heller ingen större prestanda skillnad vid gaming. Känner nästan att jag klarar mig på baseclock och lite lägre temps om jag nu går ITX rutten. Skulle gärna velat uppgradera till ett nytt ryzen system men ej tillräcklig prestanda skillnad mellan ett 9600k och ett r5 5600 att justify köpet.