Runescape-utvecklaren Jagex förvärvas av investmentbolag

Permalänk
Melding Plague

Runescape-utvecklaren Jagex förvärvas av investmentbolag

Med mer finansiella muskler i ryggen hoppas Jagex kunna påskynda vidareutvecklingen av Runescape, men också helt nya spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir mer MTX istället för uppdateringar som spelare vill ha, som vanligt med Jagex.

De lovar guld och gröna skogar sen trampar de på dig.

Permalänk
SpelClockers

Genererar detta fler utvecklare och kundsupport? Man kan alltid hoppas..

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Rip Jagex

Vad är skillnaden mot tidigare ägarna?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Rip Jagex

Från en som aldrig spelat Runescape.
Jag har hört Rip Jagex i många många år.. Hann de ens blivit bättre igen?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Spelade intensivt när jag var yngre och har nu det senaste året spelat lite på mobilen. Perfekt att hugga träd på telefonen när man ser på film!

Älskar nostalgikänslan när man traskar mellan Lumbridge och Varrock och hör den ikoniska musiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Rip Jagex

Skrivet av Vinolik:

Vad är skillnaden mot tidigare ägarna?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Från en som aldrig spelat Runescape.
Jag har hört Rip Jagex i många många år.. Hann de ens blivit bättre igen?

Har varit RIP Jagex sedan väldigt många år. Har studsat mellan investmentbolag och konstiga kinesiska ägare sen långt tillbaka. Knasiga CEOs som aldrig spelat ett spel, utan bara tittat på siffror om lönsamhet och tagit beslut utifrån det osv.

Runescape 3 är ju kört sedan länge, och kommer alltid vara kört. Old school Runescape är det som fortfarande fungerar och har potential, sålänge det nya investmentföretaget inte väljer att gå samma väg som tidigare investmentföretag gjort med nuvarande Runescape 3.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

... och där dog förmodligen OSRS ...
Sorgligt, men var väl oundvikligt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

... och där dog förmodligen OSRS ...
Sorgligt, men var väl oundvikligt.

Intressant slutsats. Utveckla?

Permalänk
Medlem

Det enda jag verkligen är mot just nu i runescape är pay for xp systemet som finns med lootboxes, och även ingame items som går använda.. Annars helt ok, förutom all extrem inflation.

Ironman läget är extremt bra och har inte något pay to win i sig(Utöver membership som rekommenderas), så kan tipsa till nästan alla.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Om de börjar införa P2W i OSRS så är Jagex förlorat. Jag hoppas att de nya ägarna inser detta.

Permalänk
Medlem

Investmentbolag, de som gjort mest gott för spelbranschen... *host*

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Wow Runescape. Det har man lirat MYCKET i sin tidigare ungdom. Kommer ihåg när polaren drog ut i Wilderness med "full rune" rustning och sin dragon axe. Han var svinkaxig och trodde att han var odödlig. Tills det kom någon annan som lyckades jaga ifatt honom när han hade lite HP, så han dog och förlorade allt (han behöll givetvis sin yxa, but still). Han blev så arg i stunden att han slängde musen i golvet på fritidsgården. Fröken bannade honom från att använda datorn på en hel månad. Haha vilka minnen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Om de börjar införa P2W i OSRS så är Jagex förlorat. Jag hoppas att de nya ägarna inser detta.

Det gjorde de för länge sedan med bonds. Vill man inte vara en del av p2w så finns Ironman mode både i rs3 och osrs

Permalänk
Inaktiv

Nu var det ett tag sedan jag såg denna, troligen strax efter den släpptes i slutet av förra året. Samt att den är betald av Jagex, men minns att han också var rätt kritisk. Finns säkert bättre videor men ganska intressant att se lite mer av ett spel som iallafall jag själv spelade en kort stund för 15 år sedan eller något.

Hade nog hellre lagt min tid på WoW eller EVE, men har tyvärr inte tid alls för MMOs.

Permalänk
Medlem

Spelade OSRS när det kom ut och jag gick i gymnasiet. Riktikt roligt var det då. Nostalgi på hög nivå men blir mer "competitive" nu än tidigare. Har rutunerat till spelet 2-3 gånger sedan dess.

Det jag tycker är lite tråkigt nu är att det finns så mycket info om vad som är mest effektivt att göra. Så blir meratt man kalkulerar efektivitet och forskar olika guides minst lika mycket som man spelar, och precis allt har dependencies till allt så man blir aldrig klar med något.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Även publishers för ett spel jag tyckte var kul, Block n Load.. lanserades 2015. Ett år innan takeovern, var kul och växte i kanske 2 år totalt innan det gick utför...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Har varit RIP Jagex sedan väldigt många år. Har studsat mellan investmentbolag och konstiga kinesiska ägare sen långt tillbaka. Knasiga CEOs som aldrig spelat ett spel, utan bara tittat på siffror om lönsamhet och tagit beslut utifrån det osv.

Runescape 3 är ju kört sedan länge, och kommer alltid vara kört. Old school Runescape är det som fortfarande fungerar och har potential, sålänge det nya investmentföretaget inte väljer att gå samma väg som tidigare investmentföretag gjort med nuvarande Runescape 3.

Jagex må lämna OSRS utvecklingen till spelarna men det har orsakat ett nytt problem vilket är "elitister" i spelet som mass downvotar i polls all ny content som skulle göra det lättare för nya spelare att nå "deras" nivå så att säga. Har sett massvis med bra förslag som warding bli mass downvoted så att de precis ligger under 75% gränsen, finns en hela lista på reddit med polls över 70% som misslyckats.

https://www.reddit.com/r/2007scape/comments/45l377/list_of_po...

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Hmm investment bolag...låter som riktiga spelälskare. Frågan är om de någonsin kommer få ut nått bra när dom studsar men olika bolag där kostymerna säger gief mi monnayyy?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Spelade massor runt 2006-2008 eller så. Var nästan alrid betalande spelar då jag aldrig förstått abonnemangskostnaden för att spela spel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Jagex må lämna OSRS utvecklingen till spelarna men det har orsakat ett nytt problem vilket är "elitister" i spelet som mass downvotar i polls all ny content som skulle göra det lättare för nya spelare att nå "deras" nivå så att säga. Har sett massvis med bra förslag som warding bli mass downvoted så att de precis ligger under 75% gränsen, finns en hela lista på reddit med polls över 70% som misslyckats.

https://www.reddit.com/r/2007scape/comments/45l377/list_of_po...

Ja, men det var ju samtidigt delvis det som förstörde Runescape.
RS ska ta en jävla massa tid. Det ska vara ett grind utan dess like! Så jag är väl lite på elitisternas sida där kanske...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Spelade RS1 en hel del. Sen när RS2 kom så köttade jag sönder det. Missade dock att man kunde överföra sin karaktär, så fick börja om :'(
Blev lite till och från mot slutet av RS2. Men när RS3 kom så slutade jag helt då jag inte pallade allt spam och skit. Vill inte heller bettala en månadskostnad för något som jag inte spelar hela tiden (RS2). Så, nu har jag lagt RS åt sidan helt. Men vore ju riktigt mysigt att köra RS2 igen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Självklart spelar man Runescape Sedan 2005, när jag var 9 år och bad mamma översätta alla quests som var på engelska. Member blev jag genom att skicka en svensk hundralapp i kuvert till Jagex Cambridge UK med en lapp där jag hade skrivit användarnamn och och något i still med att jag vill köpa member, tog 7-10 dagar innan den kom fram Inte fan gick dom väl och växlade in pengarna varje månad... Tyckte väl synd om mig stackarn och gav mig member ändå.

Permalänk

aktiv spelare sen 2013
Adda Don Ali om ni vill ha kul.. jag kör mest TOB och COX. Har ca 2,6 bille : - )

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Självklart spelar man Runescape Sedan 2005, när jag var 9 år och bad mamma översätta alla quests som var på engelska. Member blev jag genom att skicka en svensk hundralapp i kuvert till Jagex Cambridge UK med en lapp där jag hade skrivit användarnamn och och något i still med att jag vill köpa member, tog 7-10 dagar innan den kom fram Inte fan gick dom väl och växlade in pengarna varje månad... Tyckte väl synd om mig stackarn och gav mig member ändå.

Haha. Underbart

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Sjukt beroendeframkallande spel, bra att spela när man har några serier att ta ikapp De hade en liga nu i vintras som är spelet fast många gånger snabbare, väldigt kul!