Snabbtitt: Samsung Galaxy S21 Ultra 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Själv köpte jag ikke ultran, överprisat som nån skrev vette tusan, 128/8 köpte jag för knappt 4800kr från tele2/Comviq

Tror det blir en hyfsad uppgradering från min op6t McLaren, visst jag går ner från 10 till 8gb ram men va fan, min snittförbrukning ligger på knappt 4gb ändå, var mest ute efter en lur med 120hz och snabb Soc samt oled skärm.

Gav du 4800:- för vanliga S21? Förstår inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Gav du 4800:- för vanliga S21? Förstår inte riktigt vad du menar.

Japp. Jag har gjort samma sak. Comviq har en deal, fram tills den 28:e att om man tar telefon + abonnemang (valfritt fastprisabonnemang) med bindningstid på 24 månder så köper man telefonen för 200:-/mån i 24 månader vilket blir 4800. Sedan tillkommer abonnemangets kostnader. I mitt fall så tar mamma ut telefonen och därmed tar bindningstiden och jag betalar av telefonen till henne. Jag har inte Comviq själv, men mamma har det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Japp. Jag har gjort samma sak. Comviq har en deal, fram tills den 28:e att om man tar telefon + abonnemang (valfritt fastprisabonnemang) med bindningstid på 24 månder så köper man telefonen för 200:-/mån i 24 månader vilket blir 4800. Sedan tillkommer abonnemangets kostnader. I mitt fall så tar mamma ut telefonen och därmed tar bindningstiden och jag betalar av telefonen till henne. Jag har inte Comviq själv, men mamma har det.

Ja då är det ju en jävligt bra deal, ett grattis på sin ära.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har haft min s21 Ultra i ett dygn nu. Ny jobblur. Än så länge är jag nöjd. Har inte fått någon reklam som det diskuteras mycket om i tråden. Men jag bockar inte i rutan "tillåt reklam" under konfigurationen heller. Kanske är det.

Jag och en kollega som valde Iphone 12 pro max har jämfört lite. Märker ingen skillnad i hur rappa de känns i menyer och appar. S21:s skärm är bättre. Känns även mer smooth när man scrollar(Hästlängder bättre än s9 som jag kommer från). Vi är för dåliga för att se någon större skillnad på kameran så det hoppar jag över. Stort plus att Samsung har minskat på bloat och gjort ett bra UI. Förut körde jag Nova launcher då Samsungs egna var hopplös men kommer fortsätta med Samsungs nu. Som jobblur uppskattar jag samarbetet med Microsoft då vi använder Office, Teams och Onedrive som integrerar bra i luren. Onedrive har förövrigt tagit över istället för Samsung Cloud som default, passar mig men kanske inte alla.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Michael1:

Har haft min s21 Ultra i ett dygn nu. Ny jobblur. Än så länge är jag nöjd. Har inte fått någon reklam som det diskuteras mycket om i tråden. Men jag bockar inte i rutan "tillåt reklam" under konfigurationen heller. Kanske är det.

Jag och en kollega som valde Iphone 12 pro max har jämfört lite. Märker ingen skillnad i hur rappa de känns i menyer och appar. S21:s skärm är bättre. Känns även mer smooth när man scrollar(Hästlängder bättre än s9 som jag kommer från). Vi är för dåliga för att se någon större skillnad på kameran så det hoppar jag över. Stort plus att Samsung har minskat på bloat och gjort ett bra UI. Förut körde jag Nova launcher då Samsungs egna var hopplös men kommer fortsätta med Samsungs nu. Som jobblur uppskattar jag samarbetet med Microsoft då vi använder Office, Teams och Onedrive som integrerar bra i luren. Onedrive har förövrigt tagit över istället för Samsung Cloud som default, passar mig men kanske inte alla.

Kul att höra att du upplever att det (som jag tolkar det) är en positiv upplevelse. Berätta gärna om det är något som fungerar mindre bra! Jag borde ha en S21 Ultra i handen inom loppet av veckan om allt går som det ska med transporten upp till nordligaste norr.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Får min ultra imorgon. Är ute och åker postbil nu 😀👍

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Kul att höra att du upplever att det (som jag tolkar det) är en positiv upplevelse. Berätta gärna om det är något som fungerar mindre bra! Jag borde ha en S21 Ultra i handen inom loppet av veckan om allt går som det ska med transporten upp till nordligaste norr.

Jag är nöjd. Samma positiva känsla som när jag gick från Samsung s6 till Oneplus 5.

Klart det finns saker som kan förbättras. Jag hade gärna sett Ultrans spec i en något mindre formfaktor och utan "edge", rundade kanter är mer en källa till irritation än premiumkänsla eller vad det nu är man siktar på. Svepskälet att det skulle handla om miljö och inte pengar när det kommer till att inte skicka med laddare köper jag inte från Apple och Samsung. I så fall hade det varit ett val när man beställer. Har du redan en laddare med stöd för "super adaptive mega charge 2.5"? Eller vad den senaste generationen nu må heta.

I början tyckte jag det var lite väl många förinstallerade appar. När jag insåg att det är för att man får välja mellan Googles eller Samsungs alternativ så lugnade jag mig lite. Bra att man får välja mellan en mer clean Android eller Samsung egna variant.

Har en s-pen på ingång. Misstänker dock att jag inte kommer använda den så mycket men kul att testa.

Permalänk

Känns som ni är nickedockor framför en stark sommarsol när ni filmar med Samsungen istället för era lena och mjuka ansikten och lugna hudtoner när ni filmar med vanliga kameran. Nej det är en lång tid kvar innan mobilerna hinner ifatt vanliga filmkameror om de ens någonsin gör det vilket jag tvivlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Känns som ni är nickedockor framför en stark sommarsol när ni filmar med Samsungen istället för era lena och mjuka ansikten och lugna hudtoner när ni filmar med vanliga kameran. Nej det är en lång tid kvar innan mobilerna hinner ifatt vanliga filmkameror om de ens någonsin gör det vilket jag tvivlar.

Ja det vore väl nästan skandal om en mobil filmar bättre än en filmkamera?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av KingCobra:

Ja det vore väl nästan skandal om en mobil filmar bättre än en filmkamera?

Ja poängen var absolut inte att försöka få mobilens kamera att se bättre ut än vår vanliga filmutrustning. Det var mer en kul grej bara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

@samsung Hur ser det ut med stöd för olika codecs för bluetooth? Aptx HD / Atpx adaptive / LDAC har typ alla andra flaggskepp, hur ser det ut i S21 Ultra?

Permalänk
Medlem

Beställde en S21 Ultra idag innan de tar bort erbjudandet med Galaxy Buds Pro, aldrig använt en telefon större än 5.8" så ska bli intressant att prova 6.8" med nya.

Permalänk
Medlem

@samsung 14 000:- för S21 ultra och ingen laddare följer med? Eller har jag fattat fel?

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Mc99:

@samsung 14 000:- för S21 ultra och ingen laddare följer med? Eller har jag fattat fel?

Det stämmer att det inte finns någon laddare i kartongen. Däremot följer det med en USB-C-kabel, så om du har en befintlig USB-laddare går det ju fint att använda den. Anledningen att laddaren inte följer med är många redan har laddare, och då har ställningstagandet varit att det är vettigare att låta de som behöver laddare köpa en sådan separat. I gengäld är priset nu vid introduktion sänkt jämfört med fjolårets modell.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag erkänner att jag är väldigt sugen på en 21 Ultra, men även om CPU-delen av Exynos är mer jämförbar med Snapdragon så laggar ju GPU-delen efter rejält, så av ren princip och envishet vägrar jag att betala så mycket mer för så mycket mindre.

Tycker det är tråkigt att vi här i Norden ska nöja oss med undermåliga produkter när den äkta varan annars säljs globalt.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag erkänner att jag är väldigt sugen på en 21 Ultra, men även om CPU-delen av Exynos är mer jämförbar med Snapdragon så laggar ju GPU-delen efter rejält, så av ren princip och envishet vägrar jag att betala så mycket mer för så mycket mindre.

Tycker det är tråkigt att vi här i Norden ska nöja oss med undermåliga produkter när den äkta varan annars säljs globalt.

Det är bara i USA/Kanada och i Kina som Snapdragon versionen säljs. Så det är den globala versionen vi får och inget "sämre" än övriga världen (minus Kina o USA/Kanada)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Beställde en standard S21 256GB från Telia idag till mitt befintliga abonnemang.
Går från en S5 Active som blivit mer än lovligt seg senaste halvåret men kommer helt klart sakna de fysiska knapparna och det kamofärgade riktigt tåliga standardskalet som fått stå ut med mycket sen jag köpte den för 5,5år sen!

Nån som har tips på bra skyddande skal till S21?
I bilen blir det till att skaffa en USB-C till 3,5mm adapter för att koppla den till stereon men hur gör man om man behöver ladda den samtidigt? Finns det split-adapters som kan ladda och koppla in 3,5mm-plug samtidigt?

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är bara i USA/Kanada och i Kina som Snapdragon versionen säljs. Så det är den globala versionen vi får och inget "sämre" än övriga världen (minus Kina o USA/Kanada)

Tack för rättningen, även om det inte praktiskt sett ändrar situationen

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Beställde en standard S21 256GB från Telia idag till mitt befintliga abonnemang.
Går från en S5 Active som blivit mer än lovligt seg senaste halvåret men kommer helt klart sakna de fysiska knapparna och det kamofärgade riktigt tåliga standardskalet som fått stå ut med mycket sen jag köpte den för 5,5år sen!

Nån som har tips på bra skyddande skal till S21?
I bilen blir det till att skaffa en USB-C till 3,5mm adapter för att koppla den till stereon men hur gör man om man behöver ladda den samtidigt? Finns det split-adapters som kan ladda och koppla in 3,5mm-plug samtidigt?

Trådlös laddning i bilen kanske? Jag har en Samsungladdare som jag köpte för ganska många år sen som är trådlös.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tack för rättningen, även om det inte praktiskt sett ändrar situationen

Fast det verkar ju som om SD888 lider av överhettningsproblem så verkar som om det inte är så stor skillnaden mellan Exynos 2100 och SD888 vad jag kunnat läsa mig till iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Trådlös laddning i bilen kanske? Jag har en Samsungladdare som jag köpte för ganska många år sen som är trådlös.

Kollade lite på QI-laddare för bilen. Ska se om jag kan hitta en som passar på ett bra sätt i min BMW 740 -04.
Annars såg jag att det finns USB-C adaptrar med både 3,5mm hörlursingång samt laddanslutning men på flera av dem stod det att de inte funkar med S20-serien så då är nog risken stor att de inte funkar med S21 heller...

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Var väl "tur" man beställde när man gjorde, nu får man inte längre några Buds Pro med på köpet och kostar 70kr mer i månaden.

Körde 2 benchmarks, är typ samma scores som Snapdragon i CPU tester iaf:

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av b_andersson:

@samsung Hur ser det ut med stöd för olika codecs för bluetooth? Aptx HD / Atpx adaptive / LDAC har typ alla andra flaggskepp, hur ser det ut i S21 Ultra?

Jag la händerna på S21 Ultra i fredags, så jag har knappt hunnit kika på detta. Men jag lovar att försöka kolla upp det. Jag ska se om jag kan hitta ett datablad på hur Bluetooth-stödet ser ut mer i detalj, och jag har några olika Bluetoothlurar att testa med, som bland annat stöder SBC, AAC, aptX, aptX HD och LDAC, så det kanske kan ge lite kött på benen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av LeVvE:

Var väl "tur" man beställde när man gjorde, nu får man inte längre några Buds Pro med på köpet och kostar 70kr mer i månaden.

Körde 2 benchmarks, är typ samma scores som Snapdragon i CPU tester iaf: https://i.imgur.com/yADiQvJ.png https://i.imgur.com/NESyfuk.png

Ja, jag tyckte också att det var ett väldigt bra erbjudande. Nu har jag bara hunnit testa S21 Ultra förhållandevis lite, men telefonen känns väldigt responsiv hittills. Samtidigt tycker jag att Note 20 Ultra också har fungerat väldigt bra, "trots" att den bygger på Exynos 990. Jag förstår samtidigt att många – speciellt på SweClockers – alltid söker det allra bästa. Nu verkar ju fältet vara lite mer delat mellan Exynos 2100 och Snapdragon 888, så det blir defintivt spännande att se lite mer långtidstester.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Fick kampanjkoden för Airbuds och smart tag till min mail idag.
Men när jag följer länken i mailet för att beställa dem står det slutsålt... >:-(

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Fick kampanjkoden för Airbuds och smart tag till min mail idag.
Men när jag följer länken i mailet för att beställa dem står det slutsålt... >:-(

Det verkar ha varit temporärt strul enligt andra i en annan tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det verkar ha varit temporärt strul enligt andra i en annan tråd

Tack för svaret! Idag när jag kollade så gick det att beställa!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0