Hur vill du att framtidens moderkort ska designas?

Permalänk
Medlem

Hur vill du att framtidens moderkort ska designas?

Jag vill starta en diskussion om ny standard för moderkort.
ATX standarden gjordes 1995 och det har hänt en hel del sedan dess:

  • De flesta datorer har inte massor av instickskort utan oftast ett (GPU) eller inga kort.

  • För de instickskort som faktiskt finns så börjar m2 att ta mark från PCI

  • Grafikkortet är numera den varmaste komponenten i en dator och dess placering för kylning komplicerad

  • Lagringsenheter har blivit väldigt små

  • Det efterfrågas mycket mer små datorer nu än tidigare

Med grund i detta, hur skulle du vilja att en ny moderkortsstandard skall se ut? Det känns som att det finns mycket att förbättra för att skapa kompaktare och mer lättkylda datorer.
Ordet är fritt

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag hade gärna sett att inverterat µATX/BTX tar fart där gpu-porten sitter på toppen av moderkortet och är vinklad.
Annars hade det vart nice med miniSTX-standarden mer tillgänglig som är 125x125 mm. (Deskmini). Gärna med en port där en PCIe-riser går att koppla in på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag vill starta en diskussion om ny standard för moderkort.
ATX standarden gjordes 1995 och det har hänt en hel del sedan dess:

  • De flesta datorer har inte massor av instickskort utan oftast ett (GPU) eller inga kort.

  • För de instickskort som faktiskt finns så börjar m2 att ta mark från PCI

  • Grafikkortet är numera den varmaste komponenten i en dator och dess placering för kylning komplicerad

  • Lagringsenheter har blivit väldigt små

  • Det efterfrågas mycket mer små datorer nu än tidigare

Med grund i detta, hur skulle du vilja att en ny moderkortsstandard skall se ut? Det känns som att det finns mycket att förbättra för att skapa kompaktare och mer lättkylda datorer.
Ordet är fritt

Mjo, det är mest GPU, lagring och i vissa fall nätverkskort som jag använder PCIe-platser till iaf. Det känns ju lite begränsande om man tänker sig att minska antalet platser ytterligare, det är ju redan betydligt färre (men snabbare) expansionsplatser än förr.

Sett till just M.2 så är ju ett problem att det är för få platser på moderkorten, förmodligen för att M.2 tar ganska mycket yta så som de monteras idag. Vet inte om man kan tänka sig en variant på sockeln där korten får stå upp istället för att spara yta om man ser till stationära datorer?
Vet inte om en eventuell ny formfaktor löser detta (särskilt då om den då skall vara mer kompakt), annars är det ju ett behov av PCIe-platser som kvarstår.

Typ 6st M.2-platser och sedan tre fullstora PCIe skulle jag tycka var rimligt för desktopbruk. SATA kan vi skrota om vi behöver ytan för de kontakterna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Vinklade kontakter för 24 och 8 pin kontakter hade varit trevligt.
Tycker Evga Dark z490 och deras nya z590 är på rätt väg i design val med vriden socket och mindre ram platser.

edit,
2st ram platser räcker för mig personligen och med tanke på hur stora minnes modulerna är idag så tror jag det räcker för dem flesta med t.ex 2x16/2x32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mjo, det är mest GPU, lagring och i vissa fall nätverkskort som jag använder PCIe-platser till iaf. Det känns ju lite begränsande om man tänker sig att minska antalet platser ytterligare, det är ju redan betydligt färre (men snabbare) expansionsplatser än förr.

Sett till just M.2 så är ju ett problem att det är för få platser på moderkorten, förmodligen för att M.2 tar ganska mycket yta så som de monteras idag. Vet inte om man kan tänka sig en variant på sockeln där korten får stå upp istället för att spara yta om man ser till stationära datorer?
Vet inte om en eventuell ny formfaktor löser detta (särskilt då om den då skall vara mer kompakt), annars är det ju ett behov av PCIe-platser som kvarstår.

Typ 6st M.2-platser och sedan tre fullstora PCIe skulle jag tycka var rimligt för desktopbruk. SATA kan vi skrota om vi behöver ytan för de kontakterna.

Många moderkort har ju m2 platser på baksidan av kortet, man skulle kunna lägga till flera såna platser på baksidan för att utöka antal portar utan att öka storleken jättemycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wounded Duck:

Vinklade kontakter för 24 och 8 pin kontakter hade varit trevligt.
Tycker Evga Dark z490 och deras nya z590 är på rätt väg i design val med vriden socket och mindre ram platser.

Ja, det vore rätt najs.
Om nu trenden är att bara leverera 12V till moderkortet kan man ju dock tänka sig att de stryker 24pin och kör på det spåret.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade gärna sett att inverterat µATX/BTX tar fart där gpu-porten sitter på toppen av moderkortet och är vinklad.
Annars hade det vart nice med miniSTX-standarden mer tillgänglig som är 125x125 mm. (Deskmini). Gärna med en port där en PCIe-riser går att koppla in på.

jag hade gärna sett gpu montering på baksidan av moderkortet, monterat platt mot moderkortets baksida så att moderkortets portar och grafikkortportarna sitter brevid varandra.

Permalänk
Medlem

En standard för moderkort-front panel. Alltså "en hel" kabel på en kontakt i moderkortet istället för lösa kablar.

Permalänk
Rekordmedlem

Skippa grafikkort som vi känner dem idag helt och hållet och bygg allt mer likt spelkonsoler, dvs platt i stället för i vinkel, om man däremot ska bygga "en eller två sidigt" är en annan fråga men att bygga platt och anpassa delarna så att allt som ska anslutas till en kylande yta kan vidröra denna yta (i många fall höljets sidor) direkt vore väldigt bra och det skulle förenkla passiv kylning enormt mycket för bullrande fläktar och lådor med en massa luft i är inte modernt eller nödvändigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mjo, det är mest GPU, lagring och i vissa fall nätverkskort som jag använder PCIe-platser till iaf. Det känns ju lite begränsande om man tänker sig att minska antalet platser ytterligare, det är ju redan betydligt färre (men snabbare) expansionsplatser än förr.

Sett till just M.2 så är ju ett problem att det är för få platser på moderkorten, förmodligen för att M.2 tar ganska mycket yta så som de monteras idag. Vet inte om man kan tänka sig en variant på sockeln där korten får stå upp istället för att spara yta om man ser till stationära datorer?
Vet inte om en eventuell ny formfaktor löser detta (särskilt då om den då skall vara mer kompakt), annars är det ju ett behov av PCIe-platser som kvarstår.

Typ 6st M.2-platser och sedan tre fullstora PCIe skulle jag tycka var rimligt för desktopbruk. SATA kan vi skrota om vi behöver ytan för de kontakterna.

Vertikalt stående skulle inte vara en nackdel.

Men problemet ligger mer i att man ibland har önskemål om att kunna flytta gamla enheter till den nya datorn. I en del fall finns inte nya enheter med samma funktion som de gamla. Kanske har man en del vanliga hårddiskar med SATA som man vill ha för arkivering. Eller obskyra expansionskort som man kanske har för något speciellt ändamål. Kanske inte en klassisk buss-mus (nån som minns dem? ), men kanske ett styrkort för någon utrustning.

Jag hade inte blivit speciellt upprörd om det fanns ISA-kortplats och PCI-kortplats också.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att det gick att ha alla hårddiskar i ett rack där elektronik gjorde att det enbart behövdes EN sladd till moderkortet.

Hur som är placeringen på kontakterna väldigt illa på många moderkort. Ett långt grafikkort skymmer dom till den grad att det inte går att koppla i eller ur utan att ta bort grafikkortet först. Vansinne.

Det vore intressant om det fanns moderkort som hade alla kontakter på baksidan. Dvs minnen, cpu och strömförsörjning och några uttag till fläktar på en sida och gpu, usb och allt annat på baksidan. Ett moderkort så eller om det blir uppdelat i två halvor.
Ett slut på höga chassi.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bra aspekt att lägga saker på baksidan - M2-diskar borde kunna hamna där utan problem. Då kan man fortfarande ha 7-8 kortplatser tillgängliga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag hade gärna sett att det gick att ha alla hårddiskar i ett rack där elektronik gjorde att det enbart behövdes EN sladd till moderkortet.

Du tänker mer som de bakplan som är normen i servrar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du tänker mer som de bakplan som är normen i servrar?

Ca så ja. En jävla kabel

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lorault:

En standard för moderkort-front panel. Alltså "en hel" kabel på en kontakt i moderkortet istället för lösa kablar.

Det har ju sina för- och nackdelar isåfall. Jag vill absolut inte koppla in nån HDD-LED på mina datorer. Power LED kopplar jag in om den är rimlig i ljusnivå. Har "moddat" mitt Define C med eltejp så att power LED bara syns på ringen runt knappen, kontra att lysa upp bokstavligt talat halva rummet. Inte så kul när den blinkar nattetid och belyser halva rummet.
Hade inte det varit enkelt att modda hade jag inte velat ha den i heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på hur högintegrerade dagens moderkort är så borde det gå att hitta en ny standard som är lättare att kyla och som är billigare att producera.

Lurar lite på om en återgång till mer eller mindre passiva bakplan kan vara en lösning. Tänk ett moderkort i storlek med ett ITX-kort där man sätter en PCI-express-kontakt dedikerad för grafikkort i ena kanten och en för ett passivt bakplan i den andra. Ytterligare anslutningar i form av PCI-express och M.2 (och andra kortplatser) sätts på bakplanet och ska man bara ha ett grafikkort samt 1-2 M.2-enheter i datorn så kan man hoppa över det helt.

Nätaggregaten borde gå att behålla ungefär som i dagens format men med tanke på att i stort sett allt omvandlas från 12V på moderkortet idag så borde man kunna förenkla dem en aning och köra enbart 12V till "alla" komponenter. Behöver man extra 5V eller något annat så är det lika enkelt att omvandla det lokalt där det behövs.

Vinklade kontakter på moderkort tror jag dock man ska se upp med, tänk på att det ska gå att dra ur kontakten eller sätta i den utan att montera isär hela datorn. Det kan vara tillräckligt jäkligt som det är redan idag.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag hade gillat om fler delar av moderkortet var avskurna typ, så hade man kunnat slotta in dem i PCI-e el dyl, så slutresulatet blir mer av en kub, än idag en stor platta med ett gfx som sticker ut. Inte nldvändigtvis utbytbara, mer för att spara in kvadratcentimeter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

jag hade gärna sett gpu montering på baksidan av moderkortet, monterat platt mot moderkortets baksida så att moderkortets portar och grafikkortportarna sitter brevid varandra.

Louqe Ghost?!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ca så ja. En jävla kabel

Därav att man har en filserver

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

standard för moderkort-front panel, med typ 40 programmerbara pinnar så moderkort kan ta emot alla möjliga chassitillverkares framknas i en enkel kabel.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

ATX 12VO löser en del problem, bara få marknaden att gå över till det.

https://www.youtube.com/watch?v=heyGtgdfN7A

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Därav att man har en filserver

Precis min tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag hade gillat om fler delar av moderkortet var avskurna typ, så hade man kunnat slotta in dem i PCI-e el dyl, så slutresulatet blir mer av en kub, än idag en stor platta med ett gfx som sticker ut. Inte nldvändigtvis utbytbara, mer för att spara in kvadratcentimeter

Blir snabbt spännande att kyla om alla värmealstrande komponenter sitter i flera lager ovanpå/bredvid varandra.
De kommer spilla värme till varandra och kräva rätt hög fart på fläktarna för att få bort det, om man inte bygger hela alltet till en kyfläns, men då blir det svårt att uppgradera...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Flytta allt till GFX som ändå är drivande faktorn i pris/prestanda/effekt.
Lite skämt och lite allvar. Men om man ska tänka utanför boxen så kanske borde grafikkortet vara den styrande delen i ett bygge, där resterande delar utgår ifrån.

Permalänk
Medlem

Ett aningen större alternativ till mini-ITX, som ger extra plats för fyra minnesplatser och en till PCIe slot. Det finns en variant som heter DTX som redan täcker detta, men den slog aldrig igenom.
Den skulle i stort sett döda mATX, som ändå är på dekis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag vill starta en diskussion om ny standard för moderkort.
ATX standarden gjordes 1995 och det har hänt en hel del sedan dess:

  • De flesta datorer har inte massor av instickskort utan oftast ett (GPU) eller inga kort.

  • För de instickskort som faktiskt finns så börjar m2 att ta mark från PCI

  • Grafikkortet är numera den varmaste komponenten i en dator och dess placering för kylning komplicerad

  • Lagringsenheter har blivit väldigt små

  • Det efterfrågas mycket mer små datorer nu än tidigare

Med grund i detta, hur skulle du vilja att en ny moderkortsstandard skall se ut? Det känns som att det finns mycket att förbättra för att skapa kompaktare och mer lättkylda datorer.
Ordet är fritt

Jag tycker ATX är bra som det är med undantag för 24-pinskontakten och 8-pinskontakterna för CPU. ATX kräver väl att de sitter i tooopen men nuförtiden så är ju nästan alla chassin gjorda så att nätdelen sitter i botten, så det vore då logiskt att kontakterna satt där istället så att kabeldragning blir lättare.

Ska man göra moderkorten mindre så tappar man oftast också VRM-faser, och jag vill kunna ha så många som möjligt. Meeen då jag faktiskt i grunden gillar ATX och dess många expansionsplatser så antar jag att jag egentligen är helt fel person att ge input

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hade varit ballt om alla kablar (4+4pin, 24pin, chassikontakter etc) suttit på baksidan av moderkortet där man har nätaggregatet, hade gjort att datorn såg mycket renare ut, och antagligen lättare att montera nu när det finns en nätaggregatsshroud på typ alla chassin där nätagget faktiskt sitter på baksidan.

Permalänk
Medlem

Tänker mig något olika standarder för tower och sff.

Jag hade velat se en moderkortstandard som låter moderkortet ha ungefär samma form som ett högpresterande grafikkort.

Sedan vill jag det ska vara enkelt för chassitillverkare att både låta grafikkortet monteras på baksidan av moderkortet så man får en kompakt chassi som kan utnyttja utrymmet bättre och inte behöver ha extra utrymme för att moderkortet är högre än grafikkortet.

Det ska även vara enkelt att bygga chassin där grafikkortet monteras parallellt med och bredvid moderkortet för ett väldigt platt chassi. Den ändrade formen på moderkortet låter dessa vara smalare än hur det är idag.

Gå även över till 12VO för mindre kontakter på moderkortet, och förhoppmingsvis även mindre nätagg.

För towerchassin tycker jag inte det finns lika mycket incitament att ändra standarden. Någon annan kanske har fler idéer på det området.

Permalänk
Medlem

Att vi inte har en smidigare och standardiserad anslutning för power switchar / activity leds ännu förvånar mig varje gång jag bygger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wounded Duck:

Vinklade kontakter för 24 och 8 pin kontakter hade varit trevligt.
Tycker Evga Dark z490 och deras nya z590 är på rätt väg i design val med vriden socket och mindre ram platser.

edit,
2st ram platser räcker för mig personligen och med tanke på hur stora minnes modulerna är idag så tror jag det räcker för dem flesta med t.ex 2x16/2x32GB

+1 på vinklad ström

Ännu bättre? På samma sätt som cpu backplate är tillgänglig på baksidan (via hål i chassi), sätt 24+4+8 på baksidan av moderkortet. Kräver förstås kompabilitet från alla chassin.

Missade det redan var nämt. #18891957 @siglomic