SATA-disk från trasig laptop visas som tom

Permalänk
Medlem

SATA-disk från trasig laptop visas som tom

Hej!

Det här känns som en jättedum fråga men lyckas inte hitta en vettig lösning. Jag har en laptop som inte längre vill ladda. I den finns en gammal snurrdisk (SATA) på 1 TB. Jag ryckte ut denna och stoppade i den i min desktop. I filhanteraren visas disken som tom! 930 av 930 GB finns tillgängligt för mig att skriva på.

Jag trodde detta skulle vara plug and play men där gick jag bet

Kan tillägga att båda datorerna kör Win10.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Red Onion:

Hej!

Det här känns som en jättedum fråga men lyckas inte hitta en vettig lösning. Jag har en laptop som inte längre vill ladda. I den finns en gammal snurrdisk (SATA) på 1 TB. Jag ryckte ut denna och stoppade i den i min desktop. I filhanteraren visas disken som tom! 930 av 930 GB finns tillgängligt för mig att skriva på.

Jag trodde detta skulle vara plug and play men där gick jag bet

Kan tillägga att båda datorerna kör Win10.

Om disken visas i utforskaren så fungerar den tekniskt sett men ser du inget på den behöver du låta recoveryprogram försöka kopiera ut datan från den om det finns nått på den.

Om disken inte syns i utforskaren utan bara i diskhanteraren så posta gärna en bild från diskhanteraren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara partitionsformat eller att disken är krypterad med något "okänt" format.

Ibland så kan man få se "mer" med hjälp av gparted - som du kan köra från en USB-sticka, se här: https://gparted.org/liveusb.php

BIOS/UEFI-inställningar kan också vara något att se på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om disken visas i utforskaren så fungerar den tekniskt sett men ser du inget på den behöver du låta recoveryprogram försöka kopiera ut datan från den om det finns nått på den.

Om disken inte syns i utforskaren utan bara i diskhanteraren så posta gärna en bild från diskhanteraren.

Disken syns i utforskaren, men tom som sagt. Och jag fattar inte hur den blev tom?
Det är inte fel med någon indexering eller formatering?

Recovery tools har jag aldrig haft större framgång med

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det skulle kunna vara partitionsformat eller att disken är krypterad med något "okänt" format.

Ibland så kan man få se "mer" med hjälp av gparted - som du kan köra från en USB-sticka, se här: https://gparted.org/liveusb.php

BIOS/UEFI-inställningar kan också vara något att se på.

Tack, ska ladda ner och prova. På vilket sett kan mina BIOS/UEFI-inställningar påverka? Finns det en risk att min desktop wipeade hårddisken när jag stoppade i den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Red Onion:

Disken syns i utforskaren, men tom som sagt. Och jag fattar inte hur den blev tom?
Det är inte fel med någon indexering eller formatering?

Kanske, därav förslaget med recoveryprogram .

Skrivet av Red Onion:

Finns det en risk att min desktop wipeade hårddisken när jag stoppade i den?

Nej.

Om disken inte är krypterad så har det kanske hänt nått med den, vill du ha tillbaka datan är det antagligen enklast att montera den i originaldatorn och tömma ut den därifrån och sedan återanvända disken som om den vore "ny"
Det är inte så att den t4ex har suttit i en raid ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.