Komplett.se bra eller dålig?

Permalänk

Komplett.se bra eller dålig?

Hej, jag hade tänkt att beställa en del datorkomponenter från komplett.se men ser att det finns en hel del dåliga men även en del bra recensioner, vad är folket från detta forums erfarenheter och upplevelser med Komplett.se och deras levars och så vidare. Tack för svar

Permalänk
Medlem

Inga problem för mig dom gånger jag handlat där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson34:

Hej, jag hade tänkt att beställa en del datorkomponenter från komplett.se men ser att det finns en hel del dåliga men även en del bra recensioner, vad är folket från detta forums erfarenheter och upplevelser med Komplett.se och deras levars och så vidare. Tack för svar

En av nordens största butiker inom datorer/elektronik. Du kan sitta lugnt i båten

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Viking

Aldrig haft problem med dem.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Det enda negativa tycker jag är deras support, den har alltid levererat men det kan ta riktigt långt tid ibland flera veckor mellan svaren. Men aldrig haft några problem att få igenom något, bara tagit tid.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Inaktiv

En av nordens största butiker inom datorer/elektronik, säljer gärna men är produkten defekt räkna inte med att få hjälp. Garanti? Det skiter vi i, säger vi att produkten är felfri då är det så.

Skulle personligen hålla mig till en mer seriös butik.

Permalänk
Medlem

Komplett funkar okay för mig, föredrar inet just nu dock.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Skulle avråda om du inte får ett dundererbjudande och vågar ta lite risk.

Jag beställde produkter på Black Friday, de kom först FÖRRA VECKAN. Leveransdatumet knuffades sakta framåt hela tiden.

Antagligen insåg de att de hade gjort en dålig affär och hoppades att jag skulle avbryta ordern självmant. Det gjorde jag inte utan höll liv i mina gamla saker i väntan på att de nya skulle anlända. Men seriöst, två månaders leveranstid? Kom produkterna från Kina och fastnade i postnords straffavgiftssnurra?

Permalänk
Medlem

aldrig haft problem med leveranser. Köpte faktiskt ett demo exemplar av 3900XT där i torsdags och mobo och ssd.

MEN när nåt kommer fram dött som en skärm där halva sidan var kass på och var helt gul så tyckte dom jag skulle kalibrera bakgrundsbelysnigen själv för att kompensera.

FÖrklarade fint för dom att det är en Enteprise skärm som har kalibrerad och homogen bakgrundsbelysning från fabrik, den kan inte ställas manuelt i zoner.

Så fick ringa tillverkaren som satt att varan jag fått var skit och sedan ville veta villken ÅF det var då dom tydligen hade deals med ÅF att dom ska hantera returer. Komplett var ändå inte sugna på att byta ut den så sa ring NEC dom väntar på er, det gjorde dom, tog 5 minuter sedan ringde komplett tillbaks så fick jag en ny skärm skickad då NEC hyvlat av dom LOL.

Så ja man får stå på sig med supportet för det är kasst, men det är kasst överalt nuförtiden tycker jag tyvärr.

Men leveranser kommer fram så köper man nåt som har en låg felprocent och priset är bra så vist, jag sparade 1200Kr att köpa där istället för inet tex.

Så det är nog lite hit and miss så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Skulle avråda om du inte får ett dundererbjudande och vågar ta lite risk.

Jag beställde produkter på Black Friday, de kom först FÖRRA VECKAN. Leveransdatumet knuffades sakta framåt hela tiden.

Antagligen insåg de att de hade gjort en dålig affär och hoppades att jag skulle avbryta ordern självmant. Det gjorde jag inte utan höll liv i mina gamla saker i väntan på att de nya skulle anlända. Men seriöst, två månaders leveranstid? Kom produkterna från Kina och fastnade i postnords straffavgiftssnurra?

I dagens läge betyder "ej i lager" att det är rejält svårt att veta när leverans inkommer om varan tillverkas utanför EU, det finns helt inte lastkapacitet för alla varor som skeppas just nu (priset på en container från asien har 5 dubblats senaste 12 månaderna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

I dagens läge betyder "ej i lager" att det är rejält svårt att veta när leverans inkommer om varan tillverkas utanför EU, det finns helt inte lastkapacitet för alla varor som skeppas just nu (priset på en container från asien har 5 dubblats senaste 12 månaderna)

Fast nu handlar det inte om en kinapryl. Det handlar heller inte om något som hade "okänt leveransdatum" utan en vara som faktiskt hade ett specat leveransdatum. Från början skulle det levereras lagom till veckan före jul, sedan har de bara knuffat det förväntade leveransdatumet framåt. Hade varit extremt förödande om jag avsett det vara en julklapp. En månads felberäkning, eller 200% fel är ganska rejält misslyckat. Välj någon annan aktör än Komplett så långt det går står jag fast vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Fast nu handlar det inte om en kinapryl. Det handlar heller inte om något som hade "okänt leveransdatum" utan en vara som faktiskt hade ett specat leveransdatum. Från början skulle det levereras lagom till veckan före jul, sedan har de bara knuffat det förväntade leveransdatumet framåt. Hade varit extremt förödande om jag avsett det vara en julklapp. En månads felberäkning, eller 200% fel är ganska rejält misslyckat. Välj någon annan aktör än Komplett så långt det går står jag fast vid.

Är det en senaste gen ryzen eller nytt grafikkort hade du fått precis samma upplevelse vart du än gått...

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Bortsett från att vi haft väldigt olika bild om vad som kan anses som "motsvarande" vid garantiärende och ersättningsprodukt så har jag inte haft några problem med Komplett. Köper dock absolut aldrig med Komplett Bank som betalningsalternativ då dessa tog ett år(!) på sig att betala tillbaka en faktura efter en retur.. Om jag av någon anledning vill handla på faktura så köper jag av annan återförsäljare.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Får man inte en Pingvinstång som när man handlar på Inet får det vara

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Är det en senaste gen ryzen eller nytt grafikkort hade du fått precis samma upplevelse vart du än gått...

He, kan faktiskt säga att tvärt emot vad du beskriver så fick jag en senaste gen Ryzen dagen efter att den lanserats. Beställde på Inet då. Däremot en mikrofon!! från Komplett tog nästan två månader. Det trots ett utlovat leveransdatum före jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

He, kan faktiskt säga att tvärt emot vad du beskriver så fick jag en senaste gen Ryzen dagen efter att den lanserats. Beställde på Inet då. Däremot en mikrofon!! från Komplett tog nästan två månader. Det trots ett utlovat leveransdatum före jul.

Vore helt underbart om butiken fick bestämma helt över deras leverantörer

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av anon277728:

En av nordens största butiker inom datorer/elektronik, säljer gärna men är produkten defekt räkna inte med att få hjälp. Garanti? Det skiter vi i, säger vi att produkten är felfri då är det så.

Skulle personligen hålla mig till en mer seriös butik.

Såklart får du hjälp om en produkt är defekt och du kan givetvis nyttja tillverkarens produktgaranti. Det du beskriver låter som att vi inte bedömt att din vara var defekt eller att vi inte kunde reproducera felet. Skicka gärna ditt ärendenummer via PM så ska jag be vår kundservice ta en extra titt på ärendet.

Skrivet av Balconette:

Skulle avråda om du inte får ett dundererbjudande och vågar ta lite risk.

Jag beställde produkter på Black Friday, de kom först FÖRRA VECKAN. Leveransdatumet knuffades sakta framåt hela tiden.

Antagligen insåg de att de hade gjort en dålig affär och hoppades att jag skulle avbryta ordern självmant. Det gjorde jag inte utan höll liv i mina gamla saker i väntan på att de nya skulle anlända. Men seriöst, två månaders leveranstid? Kom produkterna från Kina och fastnade i postnords straffavgiftssnurra?

Här drar du en helt felaktig slutsats. Såklart säljer vi inte saker till förlust och hoppas på att kunden själv ska avbryta sin beställning. Vill du ha bevis för det så se här #18608620 hur vi agerade när vi av misstag satte ett toklågt pris på Nvidia Sheield

Dock har och är det stor brist och låg tillgång på väldigt många produkter, något som varat sen i höstas och som påverkar hela marknaden och alla ÅF. Allt från grafikkort till nätagg, minnen, musmattor m.m. Vi gör vårt absolut bästa för att få fram produkter och se till att vi har korrekta leveransdatum. Men finns det inga produkter hos tillverkaren eller leverantören så kan vi inte göra annat än att vänta.

Skrivet av macmann1:

Bortsett från att vi haft väldigt olika bild om vad som kan anses som "motsvarande" vid garantiärende och ersättningsprodukt så har jag inte haft några problem med Komplett. Köper dock absolut aldrig med Komplett Bank som betalningsalternativ då dessa tog ett år(!) på sig att betala tillbaka en faktura efter en retur.. Om jag av någon anledning vill handla på faktura så köper jag av annan återförsäljare.

Vi är dessvärre medvetna om att kommunikationen hos Komplett Bank, som är ett separat bolag och "endast" delar vårt namn och logo, ibland brister. Skicka gärna ditt ordernummer som PM så ska vi skicka det vidare för uppföljning / avviksrapportering.

@Karlsson34 du kan lugnt handla hos oss. Och har du några frågor eller problem så tveka inte att höra av dig till vår kundservice så hjälper vi dig.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

Snabba att leverera men som tidigare sagt ska man reklamera något kan det ta tid, senast för mej ca 2 månader för att lämna tillbaks en ljusblödande monitor.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Aldrig haft problem med de.

Dem

Komplett är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Här drar du en helt felaktig slutsats. Såklart säljer vi inte saker till förlust och hoppas på att kunden själv ska avbryta sin beställning. Vill du ha bevis för det så se här #18608620 hur vi agerade när vi av misstag satte ett toklågt pris på Nvidia Sheield

Dock har och är det stor brist och låg tillgång på väldigt många produkter, något som varat sen i höstas och som påverkar hela marknaden och alla ÅF. Allt från grafikkort till nätagg, minnen, musmattor m.m. Vi gör vårt absolut bästa för att få fram produkter och se till att vi har korrekta leveransdatum. Men finns det inga produkter hos tillverkaren eller leverantören så kan vi inte göra annat än att vänta.

//Erik

Tack för kommentar, det är bra att få höra att ni inte gör så. Fortfarande så är framknuffade tidsdeadlines något som jag väldigt allergisk emot sedan alla gånger när jag väntat på ett "bara 10 minuter" försenat SJ-tåg i 45 minuter. Bättre de sagt på en gång att det är 45 minuter försenat så jag kunnat göra något annat istället för att försöka hålla näsan högt och tro att de vinner prestige på det.

I mitt fall med leveransen från er så hade det varit förödande om jag avsett det vara en julklapp. Då är det bättre att skriva "okänt leveransdatum" när det är så osäkert istället för att säga ett preliminärt datum som kan gå så extremt mycket överstyr som över en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Tack för kommentar, det är bra att få höra att ni inte gör så. Fortfarande så är framknuffade tidsdeadlines något som jag väldigt allergisk emot sedan alla gånger när jag väntat på ett "bara 10 minuter" försenat SJ-tåg i 45 minuter. Bättre de sagt på en gång att det är 45 minuter försenat så jag kunnat göra något annat istället för att försöka hålla näsan högt och tro att de vinner prestige på det.

I mitt fall med leveransen från er så hade det varit förödande om jag avsett det vara en julklapp. Då är det bättre att skriva "okänt leveransdatum" när det är så osäkert istället för att säga ett preliminärt datum som kan gå så extremt mycket överstyr som över en månad.

När jag jobbade inom e-handel så fick vi alltid leveransdatum av leverantören och det var detta vi använde för att förmedla ut till kunden. Nu är jag inte komplett och vet inte hur det fungerar där såklart men om så skulle vara fallet så är lösningen isf att sätta "okänt datum" på alla deras produkter eftersom de kan ju aldrig veta vad som händer hos leverantören (för de är ju trots allt beroende av någon annan på att faktiskt få produkter).

Så jag tror inte de skjuter upp datum några dagar / veckor i taget för att jävlas. Jag vill tro att datumet de sätter som "Preliminärt datum" är vad de fått från leverantören.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med Komplett. Dom gånger jag behövt ta hjälp av kundtjänst av någon anledning, så har vi löst problemet direkt i telefon. Man är ju dock bortskämd av Inets leveranstider, så det är väl det enda jag kan säga. Att ibland är det jobbigt att behöva vänta några dagar på leveransen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Moderator
Moderator

Har Kompletts dotterbolag Webhallen precis runt knuten, har blivit mer köp där på senaste tiden men i övrigt föredrar jag Komplett framför deras konkurrenter och har bara riktigt bra erfarenheter av returärenden hos dem.

Det som ibland gör att jag väljer bort dem är tyvärr fraktkostnaden som kan få lite för stor del av kakan när man vill köpa något litet som inte kostar mycket, inga problem över 500 :-. Brukade hämta ut på deras Pick-up-point när det fanns i Stockholm.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur kompletts leverans indikatorer funkar? För den finner jag mindre bra, otydlig info i mängder.

Jag har en beställning där det står att varan ska komma in i lager 30 Jan (obekräftat) men på varans sida står det "förväntas skickas den 3 Apr."

Min egna spekulativa tolkning är på de olika jag sett :

"förväntas skickas" = beställd men ingen mer info än att beställningen är bekräftad, det är datumet som varan går från leverantören enligt den. Om datumet bekräftas blir det gul/grön markör.

"redo att skickas" = varan är tillverkad och packad, kommer gå ut med leverans på datum.

"Förväntas i lager" = Varan är skickad och beräknat datum från expeditör som kan vara bekräftat eller obekräftat.

"på väg in" = Varan är skickad men osäkerhet i leveransen.

Men det är högst oklart och komplett har inte direkt någon förklaring, men någon kanske vet?
Vet någon om beställningen visar om nytt datum gäller eller är det så att det beräknade partiet kommer som det för stod eller sköt de på tiden som varusidan sa?

@Komplett

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Har handlat där sedan många år tillbaka och nästan köpt all min hårddvara från komplett, samt haft garantiärende hos dem och det har faktiskt aldrig strulat. Något ärende kanske tog tid ja, men vi alla är människor så sånt får man acceptera ibland.

Rekommenderar komplett!

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Ferrat:

Är det någon som vet hur kompletts leverans indikatorer funkar? För den finner jag mindre bra, otydlig info i mängder.

Jag har en beställning där det står att varan ska komma in i lager 30 Jan (obekräftat) men på varans sida står det "förväntas skickas den 3 Apr."

Min egna spekulativa tolkning är på de olika jag sett :

"förväntas skickas" = beställd men ingen mer info än att beställningen är bekräftad, det är datumet som varan går från leverantören enligt den. Om datumet bekräftas blir det gul/grön markör.

"redo att skickas" = varan är tillverkad och packad, kommer gå ut med leverans på datum.

"Förväntas i lager" = Varan är skickad och beräknat datum från expeditör som kan vara bekräftat eller obekräftat.

"på väg in" = Varan är skickad men osäkerhet i leveransen.

Men det är högst oklart och komplett har inte direkt någon förklaring, men någon kanske vet?
Vet någon om beställningen visar om nytt datum gäller eller är det så att det beräknade partiet kommer som det för stod eller sköt de på tiden som varusidan sa?

@Komplett

"någon" vet hur det ligger till
Att du ser olika datum på din ordersida och på produktsidan förklaras delvis här: #18710112
Kort förklarat så har vi en kö på produkten du köpt och du står så pass tidigt i kön att din order täcks av en (näst)kommande PO, medan de som beställer i nu hamnar sist i kön, får tilldelning från en senare PO och får sin leverans i april. Därav visas olika datum för de som redan har beställt och för de som ämnar beställa. Hade alla täckts av samma PO hade befintliga och nya betalningar haft samma datum.

Du har en statusförklaring på våra lagerstatusar längst ner på denna sida: https://www.komplett.se/kundservice/frakt-och-leverans/

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

"någon" vet hur det ligger till
Att du ser olika datum på din ordersida och på produktsidan förklaras delvis här: #18710112
Kort förklarat så har vi en kö på produkten du köpt och du står så pass tidigt i kön att din order täcks av en (näst)kommande PO, medan de som beställer i nu hamnar sist i kön, får tilldelning från en senare PO och får sin leverans i april. Därav visas olika datum för de som redan har beställt och för de som ämnar beställa. Hade alla täckts av samma PO hade befintliga och nya betalningar haft samma datum.

Du har en statusförklaring på våra lagerstatusar längst ner på denna sida: https://www.komplett.se/kundservice/frakt-och-leverans/

//Erik

OK, finns det något sätt för kunden att se om deras PO ändras? Ändras datumet då på ordersidan?

Status förklaringen där känns som att den saknar en del då det finns massa olika text som inte förklaras. Vad är skillnaden på förväntas i lager, skickas och på väg in om alla är obekräftade?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

OK, finns det något sätt för kunden att se om deras PO ändras? Ändras datumet då på ordersidan?

Status förklaringen där känns som att den saknar en del då det finns massa olika text som inte förklaras. Vad är skillnaden på förväntas i lager, skickas och på väg in om alla är obekräftade?

Ditt eget förväntade leveransdatum står inne på ordern, ja. Den kan ändras och skjutas framåt, som i mitt fall ganska extremt. Det går inte att lita på att den kommer utsatt datum förräns varan faktiskt ligger på posten.

Permalänk
Medlem

@Balconette tack, det hjälper iaf även om man är lite orolig att det inte ska komma. När det kommer till Gpuer idag är det ju som att spela på lotto ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

!!!LÄS DETTA OM DU FUNDERAR PÅ ATT HANDLA AV KOMPLETT.SE!!!

Jag köpte en dator för 13000:- 2021-06-02. 1:a datorn var trasig. 2:a datorn var det
också problem med och datorn returnerades. De kunde inte göra något med datorn och den skickades tillbaka till mig. Datorn lämnades på vår trapp och PostNord kvitterade själva att jag mottagit datorn (finns fångat på övervakningskamera). Vi var inte hemma och datorn blev stulen.

Komplett anser att vare sig de eller PostNord är ansvariga och hänvisar till att det är vanligt förekommande att Postnord ställer leveranser utomhus trots att man inte har godkänt det.

Det är tvärstopp hos Komplett trots att det är de som jag ska vända mig till iom att det är de som har köpt transporten av PostNord. De anser att felet är mitt och hänvisar mig till att göra en Polisanmälan. Jag anser inte att det ska göras av mig eftersom datorn inte var i min äga då jag inte har tagit emot den. Fram tills dess jag har mottagit leveransen är det PostNords och Kompletts ansvar.

Nu ligger ärendet hos Konsumentverket. Jag har även skickat över informationen till en jurist.

Datorn kostade strax över 13000:-, sannolikt pengar jag aldrig kommer att se igen.

Jag har handlat av Komplett då och då sedan 2004. Aldrig någonsin mer!