Läcka bekräftar Sonys återkomst till kompakta telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Välkommet. Det finns knappt en telefon under 6 tum med hyfsad prestanda och som inte kostar multum.

Pixel 4a kan jag rekommendera.

Permalänk

Som sagts, fortfarande för stor... Får nog fortsätta hoppas på bättre batterier så en telefonklocka helt kan ersätta mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Med tanke på responsen i denna tråd är det i alla fall inte en super-nischad marknad. Särskilt inte som det är skralt med alternativ.

20 kommentarer på sweclockers representerar en ganska liten del av världsmarknaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeluxXxe:

Har Moto X4 nu och ska byta ut den. Iphone 12 har aningen mindre storlek. Samsung s21 är 3mm längre, men typ samma storlek.

Ah, samma sits då!
Trivs egentligen rätt bra med telefonen men usel prestanda, appar som jämt ska stängas av och laddas ur och säkerhetsuppdateringar från forntiden (2019) gör mig smått tvungen att byta. Lutar lite åt Motorola igen, tänkt invänta nya telefonerna då jag vill ha så ren Android som möjligt. Just den punkten jag har svårt för Samsung.

Sneglat på iPhone innan men jag är ingen Apple användare. Men det är samtidigt det enda riktiga alternativet till alla Androids, önskar att det fanns fler aktörer idag.

Har du bestämt dig vilken väg du går? Antar att även du gärna sitter på samma telefon i något år, Moto X4 är ju en något gammal telefon idag ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

20 kommentarer på sweclockers representerar en ganska liten del av världsmarknaden.

...men en ganska stor del av de som skriver i tråden. Enligt tidigare undersökning på sweclockers föredrar ungefär 20% "kompakt" telefon. Med tanke på hur litet utbudet är i den nischen borde det finnas utrymme för fler modeller. Hellre en mångfald av modeller som man kan välja mellan än ett ensidigt utbud som bara fångar den största gemensamma nämnaren av preferenser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anthraxious:

Yeeeeeeees! Den enda serien jag tål. Sitter just nu på en XZ1 Compact och den var inte 100% när jag köpte den men fanns INGA alternativ. Pallar inte med en tegelsten heller. Jag hoppas innerligt den får Snapdragon 888 för då blir det ett garanterat köp. Dock har jag sett andra compacta på japanska marknaden med 600-serien Snapdragons. Får hoppas på att de inte snålar utan gör som förr; topprestanda i litet format!

Stort plus för 3,5mm jack!

Förstår dock inte helt varför man behöver en supersnabb soc i en mobil med liten skärm. Vore kul om du hade lust att berätta varför du känner behovet för det

Tycker själv min note 9 med gentemot snapdragon 888 en superslö exynos soc är snabb nog för nästan allt. Möjligen spelande hade det varit kul med en snabbare men då vill man ju inte ha en liten skärm till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

...men en ganska stor del av de som skriver i tråden. Enligt tidigare undersökning på sweclockers föredrar ungefär 20% "kompakt" telefon. Med tanke på hur litet utbudet är i den nischen borde det finnas utrymme för fler modeller. Hellre en mångfald av modeller som man kan välja mellan än ett ensidigt utbud som bara fångar den största gemensamma nämnaren av preferenser.

Jag håller med om att det är bra med ett mer varierat utbud och det är kul att Sony fortfarande låtsas vara med. Men som sagt marknaden har gått mot större modeller och detta är inget Sony kommer tjäna så mycket på. Men visst, får man sitt namn nämnt lite mer i media kanske man lyckas sälja någon extra PS5 eller hörlurar. Deras mobilavdelning är bara till för marknadsföring numera, de satsar inget på det.

Permalänk

Det är många som vill ha en mindre telefon så det var inget dumt satsning. Problemet är att denna grupp inte har samma önskemål i övrigt, vissa vill ner till 4" andra vill att den ska bli billigare, vissa vill att den ska bli ännu exklusivare med bättre cpu etc.

Det blir intressant och se vad försäljningen blir, för de flesta handlar det om en kompromiss. Jag tycker storleken är rimlig att börja med, vi som vill ha riktigt kompakta saker ibland idag tar ju inte ens med vår mobil ut utan vi både ringer, surfar, svara på mail etc från vår smartklocka.

*edit*
Hade alla som tjötar om mindre telefoner haft samma önskemål kring allt annat och en tillverkare hade lanserat en sådan telefon, oj vilket storsäljare det hade blivit.

Permalänk
Medlem

Mobiltelefontillverkarna har runnit ut med nya idéer. Tragisk utveckling.

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat Sonys Skärmar, de brukar alltid vara mörkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Mobiltelefontillverkarna har runnit ut med nya idéer. Tragisk utveckling.

Nja det vet jag inte? Tekniken har mognat bara, sådant händer hela tiden. Om några år kommer något nytt revolutionerande som sedan ser snabb utveckling för att sedan stanna av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Förstår dock inte helt varför man behöver en supersnabb soc i en mobil med liten skärm. Vore kul om du hade lust att berätta varför du känner behovet för det

Tycker själv min note 9 med gentemot snapdragon 888 en superslö exynos soc är snabb nog för nästan allt. Möjligen spelande hade det varit kul med en snabbare men då vill man ju inte ha en liten skärm till det.

Absolut kan jag gå in på det.

Min nuvarande är en XZ1 Compact som jag sa. Den har Snapdragon 835 som inte alls är dåligt. 4GB ram också så det flyter på bra. Dock har den hängt sig ibland och även strtat om. Känns mer som ett "drivrutinsproblem" egentligen om man försöker översätta till PC men osäker. Ny SoC gör den mer framtidssäker, bättre kopplingar (nyare Bluetooth, 5G, Wifi etc) samt andra saker som energieffektivitet.

En annan anledning kan vara OSet. Dock borde det inte vara så hemskt men kan vara det som bökar.

Anledningen till att jag inte vill ha sämre SoC än idag är just därför. Sen är jag inte typen som gillar att köpa lur varje halvår som en och annan tomte utan vill köpa och använda tills den faktiskt strular (vilket den börjat göra lite grann). Små andra problem men det är andra yttre delar.

En grej jag verkligen saknar som ska ha kommit i android 10 är att kunna välja vilka appar som får nätverkstillgång. Väldigt fundamental sak som bprde varit implementerat från början egentligen.

Spelar inge högpresterande mobilspel eller så men om man måste förnya sig finns ingen anledning att backa bakåt i prestanda. Klart man köper "bättre" helt enkelt. Har dock alltid föredragit mobiler jag kan använda med en hand, även om det ibland är gränsfall även för Compact-modellerna.

Permalänk
Medlem

Spännande! Inväntar med förhoppning på bättre kamera, för där har det som tidigare nämnt inte briljerat! Kör XZ1 Compact med Nova Launcher, slipper bloat (åtminstone på ytan). Hoppas Sony kommer på något annat än de senaste "brödkavlade" modellerna på sikt också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 5600X MOBO: ASUS ROG STRIX B550-I Gaming RAM: Crucial Ballistix DDR4 3600MHz 32GB
GPU: Asus GeForce RTX 3070 TUF Gaming OC NVMe: Samsung 980 Pro 2TB PSU+AIO+Chassi: NZXT H1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah, samma sits då!
Trivs egentligen rätt bra med telefonen men usel prestanda, appar som jämt ska stängas av och laddas ur och säkerhetsuppdateringar från forntiden (2019) gör mig smått tvungen att byta. Lutar lite åt Motorola igen, tänkt invänta nya telefonerna då jag vill ha så ren Android som möjligt. Just den punkten jag har svårt för Samsung.

Sneglat på iPhone innan men jag är ingen Apple användare. Men det är samtidigt det enda riktiga alternativet till alla Androids, önskar att det fanns fler aktörer idag.

Har du bestämt dig vilken väg du går? Antar att även du gärna sitter på samma telefon i något år, Moto X4 är ju en något gammal telefon idag ändå.

Ja precis , egentligen rätt nöjd med moto x4, men inte så snabb längre och dessutom några sprickor i skärmen. Tänker att jag inte vill ha större så jag har landat i att det det blir en iPhone 12 mini, s21 eller minst troligt av de tre iPhone 12.

Har sållat bland annat pixel 5 och 4a 5g (pga usel pris/prestanda), oneplus nord ( inte tillgänglig via jobb), samsung s20 fe (något för stor), xiaomi 10t PRO 5g (alldeles för stor)

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Inaktiv

äntligen, är sjukt less på dessa tegelstenar till telefoner som tillverkas idag. hittade igen min gamla xperia active i gömmorna häromdagen, det var lagom storlek på luren,

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Mitt tips är att vänta in iPhone SE 2021. Rykten säger att notchen försvinner på årets iPhone-modeller, men det ryktet har funnits i många år nu

Min iPhone 12 mini med Otterbox Symmetry har samma formfaktor som en iPhone SE 2020.

Oooh!
Jag använder fortfarande min 6s så kan ju lika vänta året ut och hoppas på att den fula Notchen försvinner då!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Tråkigt att den inte är i samma storlek som de äldre compact-modellerna. Hade gärna sett en androidtelefon i samma storlek som iPhone 12 mini.

Permalänk
Inaktiv

Jo att du inte vill gå ner dig förstår jag ju. 835 är absolut en duglig soc som dock börjar få ganska många år på nacken ändå, men sen har du ju 845 855 865 och 870 däremellan innan 888 så tänkte mer att det kan väl inte vara hela världen om man inte får den absolut senaste.

Skrivet av Anthraxious:

Absolut kan jag gå in på det.

Min nuvarande är en XZ1 Compact som jag sa. Den har Snapdragon 835 som inte alls är dåligt. 4GB ram också så det flyter på bra. Dock har den hängt sig ibland och även strtat om. Känns mer som ett "drivrutinsproblem" egentligen om man försöker översätta till PC men osäker. Ny SoC gör den mer framtidssäker, bättre kopplingar (nyare Bluetooth, 5G, Wifi etc) samt andra saker som energieffektivitet.

En annan anledning kan vara OSet. Dock borde det inte vara så hemskt men kan vara det som bökar.

Anledningen till att jag inte vill ha sämre SoC än idag är just därför. Sen är jag inte typen som gillar att köpa lur varje halvår som en och annan tomte utan vill köpa och använda tills den faktiskt strular (vilket den börjat göra lite grann). Små andra problem men det är andra yttre delar.

En grej jag verkligen saknar som ska ha kommit i android 10 är att kunna välja vilka appar som får nätverkstillgång. Väldigt fundamental sak som bprde varit implementerat från början egentligen.

Spelar inge högpresterande mobilspel eller så men om man måste förnya sig finns ingen anledning att backa bakåt i prestanda. Klart man köper "bättre" helt enkelt. Har dock alltid föredragit mobiler jag kan använda med en hand, även om det ibland är gränsfall även för Compact-modellerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Jo att du inte vill gå ner dig förstår jag ju. 835 är absolut en duglig soc som dock börjar få ganska många år på nacken ändå, men sen har du ju 845 855 865 och 870 däremellan innan 888 så tänkte mer att det kan väl inte vara hela världen om man inte får den absolut senaste.

Du har rätt men jag gillar siffran 8 ;). Sen skämt åsido, might as well. Hela conceptet med Compact från Sony var ju att man får en noll kompromiss på prestanda. Samma hästkrafter i mindre format. Tror knappast de inte kör på toppmodellen i de större modellerna.

Hur som, vi får se hur det blir. Bara asglad över att de återupplivar Compact för dessa gamla får inga fler uppdateringar heller.