Cyberpunk 2077-uppdatering drabbas av spelförstörande bugg

Permalänk
Melding Plague

Cyberpunk 2077-uppdatering drabbas av spelförstörande bugg

Version 1.1 åtgärdar tekniska brister, men introducerar också en bugg som förhindrar spelare från att gå vidare i berättelsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Är det någon annan som har ljudproblem? Fattas ljud här och där t.iex. när folk pratar med en och musik så kan vissa ljud uppenbart fattas, typ trummor eller sång.

Permalänk
Medlem

Som jag sa, väntar något år innan jag köper spelet

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Är det någon annan som har ljudproblem? Fattas ljud här och där t.iex. när folk pratar med en och musik så kan vissa ljud uppenbart fattas, typ trummor eller sång.

Har haft problem nån gång med att musiken går i en loop för evigt. Jättekul med combat-music i ett 30 minuters uppdrag där man inte slåss majoriteten av tiden...

Jag önskar de kunde fixa buggen som gör att jag dör ibland utan synbar anledning, det har hänt ett par gånger i uppdrag och även ute i det fria. Annars är det extremt spännande att hoppa ur bilen, vända sig om och se att bilen är borta.

Permalänk
Inaktiv

Nu läser väl inte den i kodaren som det i artikeln hänvisat till på Sweclockers forum men jag kan ändå relatera till stressen man måste känna när man buggfixar och det står i tidningen dagen efter att man genererat en ny bugg. 😄

Permalänk

Spelet i sig är väl spelförstörande?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att jag har fel, men känns det inte som att det i spelindustrin inte är så viktigt att leverera fullt fungerande produkter?
Istället hetsar man kunder till att förbeställa spelet mot något symboliskt mervärde, och i gengäld får man ett spel som knappt går att spela.

Permalänk
Medlem

To address the problem CDPR has come up with the following solution:

Load an older save file before Takamura and V leave Wakako’s office.
V must finish the conversation with Takamura outside the office right away.
Right after the conversation and updated quest progression, skip 23 hours.
This should trigger the holocall and the correct conversation.
I can't confirm if it 100% works

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Som jag sa, väntar något år innan jag köper spelet

Haha, samma här. Jag hoppade på Witcher 3 ganska sent, vilket gjorde att många otroligt bra moddar och bättre hårdvara kommit ut vilket förhöjde upplevelsen ännu mer. Kommer nog göra samma sak med CP77.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

To address the problem CDPR has come up with the following solution:

Load an older save file before Takamura and V leave Wakako’s office.
V must finish the conversation with Takamura outside the office right away.
Right after the conversation and updated quest progression, skip 23 hours.
This should trigger the holocall and the correct conversation.
I can't confirm if it 100% works

Du glömde en 360 noscope HS med T-pose på taket när man kör också...

Jag har också skrivit liknande saker för att komma runt buggar, men detta borde ju gå att lösa med en hotfix istället?

Permalänk
Medlem

Happ, då får man vänta ytterligare några månader innan man kan påbörja spelet. Jag inser nu att min plan på att vänta tills att den blir patchad ordentligt innan jag spelar den för första gången kanske inte var så smart....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Detta är egentligen ganska fascinerande. CD PR utvecklade vad som förmodligen är en av världens mest hyllade spel i Witcher 3. Och släppte sedan detta kaos. Att inte någon drog i handbromsen, för just nu har allting gått snett. Xbox One och PS4 innebär förvisso en gigantiskt marknad, men lika uppenbart var att dessa konsoler var alldeles för klena utan massor med optimering. Det fungerar mycket bättre på Series X/S och PS5, men här står buggarna i vägen. På PC fungerar det hyfsat fint med även äldre processorer, men de grafikkort som verkligen skulle kunna få spelet att skina finns ännu ute i alldeles för liten omfattning.

Atts skjuta upp lanseringen ett år hade visserligen svidit i skinnet, både ekonomiskt och vad gäller stolthet. Men om det släpptes julen 2021 skulle antalet sålda Series X/S och PS5 vara mycket större, buggarna borde de haft tid att utrota, optimering för de äldre konsolerna skulle inneburit en mycket bättre spelupplevelse och många fler skulle antingen haft nya grafikkort från AMD eller Nvidia eller ersatt sina äldre kort med nyare begagnade. Hela marknaden hade helt enkelt tagit ett steg uppåt i prestanda. Och detta är ju något som ledningen på studion borde insett redan sex månader sedan.

Men jag förstår samtidigt att de ville ha ut spelet, en utvecklargrupp på 400(?) personer kostar gigantiska summor varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Är det någon annan som har ljudproblem? Fattas ljud här och där t.iex. när folk pratar med en och musik så kan vissa ljud uppenbart fattas, typ trummor eller sång.

Är på min 5e playthrough och det händer väldigt ofta att någon inte hörs eller att musik loopar förevigt eller inte stannar när det ska, och det är olika varje gång. Varje playthrough har som varit en annorlunda upplevelse på det sättet

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Haha, samma här. Jag hoppade på Witcher 3 ganska sent, vilket gjorde att många otroligt bra moddar och bättre hårdvara kommit ut vilket förhöjde upplevelsen ännu mer. Kommer nog göra samma sak med CP77.

Exakt så jag gjorde också och det ångrar jag verkligen inte, blir samma här

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Min plan är att spela igenom spelet i vinter då det förhoppningsvis är en mer buggfri upplevelse.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Detta är egentligen ganska fascinerande. CD PR utvecklade vad som förmodligen är en av världens mest hyllade spel i Witcher 3. Och släppte sedan detta kaos. Att inte någon drog i handbromsen, för just nu har allting gått snett. Xbox One och PS4 innebär förvisso en gigantiskt marknad, men lika uppenbart var att dessa konsoler var alldeles för klena utan massor med optimering. Det fungerar mycket bättre på Series X/S och PS5, men här står buggarna i vägen. På PC fungerar det hyfsat fint med även äldre processorer, men de grafikkort som verkligen skulle kunna få spelet att skina finns ännu ute i alldeles för liten omfattning.

Atts skjuta upp lanseringen ett år hade visserligen svidit i skinnet, både ekonomiskt och vad gäller stolthet. Men om det släpptes julen 2021 skulle antalet sålda Series X/S och PS5 vara mycket större, buggarna borde de haft tid att utrota, optimering för de äldre konsolerna skulle inneburit en mycket bättre spelupplevelse och många fler skulle antingen haft nya grafikkort från AMD eller Nvidia eller ersatt sina äldre kort med nyare begagnade. Hela marknaden hade helt enkelt tagit ett steg uppåt i prestanda. Och detta är ju något som ledningen på studion borde insett redan sex månader sedan.

Men jag förstår samtidigt att de ville ha ut spelet, en utvecklargrupp på 400(?) personer kostar gigantiska summor varje månad.

Stora problemet är ju att projektet blev för stort och att de aldrig blev klara. Nu har utvecklarna ett tydligt mål att fixa det som är släppt.

Alternativet hade varit nytt datum om ett år, men det hade nog inte varit klart då heller.

Få hoppas på trevliga feature updates över tid med alla system som saknas och lite mer vettiga poliser till exempel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

Jag hoppas att jag har fel, men känns det inte som att det i spelindustrin inte är så viktigt att leverera fullt fungerande produkter?
Istället hetsar man kunder till att förbeställa spelet mot något symboliskt mervärde, och i gengäld får man ett spel som knappt går att spela.

Det skulle jag säga gäller hela mjukvarubranschen.

Permalänk
Medlem

Det går bra nu,det går bra...

Permalänk
Medlem

Lirar förvisso inte detta, tänkte ev testa när jag bygger min nya men kanske väntar till hösten eller nästa jul... eller ett par år till

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Som jag sa, väntar något år innan jag köper spelet

Helt korrekt. Utvecklarna själva har sagt att de behöver tid till 2022 innan spelet är testat, buggtestat, polerat och klart för släpp.

Ursäkten är bs. De visste exakt vad de släppte!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

To address the problem CDPR has come up with the following solution:

Load an older save file before Takamura and V leave Wakako’s office.
V must finish the conversation with Takamura outside the office right away.
Right after the conversation and updated quest progression, skip 23 hours.
This should trigger the holocall and the correct conversation.
I can't confirm if it 100% works

Jag drabbades av denna bugg och fick göra denna workaround. Problemet var var bara att jag fick göra om ett uppdrag pga av det och alltså spela om cirka en timme. Det funkar ju men det galet att det ska behövas.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Proffsmoddare

Väntar nog nått år innan jag köper detta Kör hellre ett färdigt spel när det väl är dags.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Nu läser väl inte den i kodaren som det i artikeln hänvisat till på Sweclockers forum men jag kan ändå relatera till stressen man måste känna när man buggfixar och det står i tidningen dagen efter att man genererat en ny bugg. 😄

Been there, done that. Jobbar med en större streaming-tjänst, och när det är problem dröjer det inte länge innan det dyker upp en artikel på aftonblaskan och ett antal idioter på sociala media önskar att man vore död etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

🤦‍♂️

Permalänk
Medlem

Det här är väl inget nytt problem? Hade precis det här problemet i julas. Troligen har det årerintroducerats och inte testats igen.

Permalänk
Medlem

Folk borde ge fan i att förköpa spel. Det leder till sån här skit.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Atts skjuta upp lanseringen ett år hade visserligen svidit i skinnet, både ekonomiskt och vad gäller stolthet. Men om det släpptes julen 2021 skulle antalet sålda Series X/S och PS5 vara mycket större, buggarna borde de haft tid att utrota, optimering för de äldre konsolerna skulle inneburit en mycket bättre spelupplevelse och många fler skulle antingen haft nya grafikkort från AMD eller Nvidia eller ersatt sina äldre kort med nyare begagnade. Hela marknaden hade helt enkelt tagit ett steg uppåt i prestanda. Och detta är ju något som ledningen på studion borde insett redan sex månader sedan.

Väldigt svårt att veta hur det ser ut ekonomiskt, men jag tror också att sånt här är långsiktigt extremt korkat. Nog måste det gå att få in kapital så att man slipper göra en sån här release. Man solkar ju ner ett varumärke som potentiellt är värt många miljarder. Se och lär av t.ex. Rockstar som alltid släpper hyfsat färdiga spel, eller Nintendo som rebootar hela utvecklingen av Metroid Prime 4. Kan inte riskera att svärta ner huvudspelen i sina viktigaste franchises.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Detta är anledningen till att jag slutat köpa spel, släpps ju mest bara ofärdigt skit och att betala premium för att få ett ofärdigt spel går över mitt förstånd.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig personligen kränkt, kan inte någon skapa en timmes lång youtube video som verkligen går in på djupet gällande hur CDPR medvetet intruducerade denna bugg samt beskriver för mig hur CDPR bör cancelleras?

Lustigt hur Sweclockers väljer att publicera en clickbait "nyhet" istället för relevanta nyheter såsom dessa :

https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/l2s4j0/cyberpunk_2...

Även denna spelrelaterade nyheten tycker jag var intressant, dock inte cyberpunk relaterad, så den hade väll inte genererat Sweclockers lika mycket clickbait clicks men.. :

https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/l4x7ku/ea_more_tha...

Permalänk
Medlem

Två saker ni alla måste komma ihåg dock när ni sitter och kritiserar CDPR:

1: CDPR är inte en person, utan massor med folk. Att kritisera företaget är fel, det är endast ett par få som skall få allt skit, inte företaget som helhet. Endast ett par få som är ytterst ansvariga, vilket tar mig till punkt 2:

2: Det är inte programmerarna som bestämmer när ett spel ska släppas. Det är inte programmerarnas fel att du sitter med ett spel som inte funkar. De vet ju om statusen på spelet, är ju trots allt dem som utvecklar det. Men det är _cheferna_ som ska kritiseras. Chefen för projektet som inte lyssnar på sina programmerare och målar upp en för positiv bild för sin chef, och den chefen för att pusha spelet innan det är färdigt bara för att möta någon finansiell deadline. Det är dessa individer som skall kritiseras.

Ofta så gnyr folk på programmerarna, att de har kodat ett så kasst spel osv osv, men det är en jäkla massa beslutskedjor mellan programmeraren och distributören och affärerna, och det är allt efter programmerarna som ska få allt skit för att ha medvetet tryckt på att spelet är färdigt för release.

Spelet har en del problem ja, men det är cheferna som tagit det yttersta beslutet att släppa det, och jag tvivlar på att programmerarna kollektivt har sagt att spelet är färdigt och stabilt för release. Vi vet ju redan att massor med content har klipps från spelet för att få ut det i tid, och att konsollreleasen var skit, men det är cheferna som godkänt detta fast de vetat statusen på produkten. Skyll på dem, inte programmerarna som sitter längst ner i hierarkin och lägger övertid och crunch för att försöka leverera spel till en aldrig nöjd kund...

Är det vad det hypades till? Nej. Är spelet komplett? Nej. Är det buggfritt? Absolut inte. Skulle jag kunnat vänta ett år till innan det släpptes? Absolut. Men jag har ändå haft väldigt kul med spelet och har förtroende för att de fixar det och även släpper mer content.