Taiwan: "TSMC ska prioritera tillverkning av bilkretsar"

Permalänk
Cylon

Taiwan: "TSMC ska prioritera tillverkning av bilkretsar"

Efter vädjan från Tyskland, Japan och USA till Taiwans regering lovar inhemska TSMC "optimera" tillverkningen av bilkretsar.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Das Auto

Permalänk
Medlem

Haha, om de avbokat ordrar kan de ju acceptera konsekvenserna? Förstår inte deras resonemang här

Permalänk
Medlem

Om man släpper sin plats i utrymmet så får man väl stå i kö för att få tillbaka sin plats eller?
Inte om det gäller så stora summor att det går upp på regeringsnivå tydligen.
Var väl nån som inte fick sin Audi på beställt datum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om man släpper sin plats i utrymmet så får man väl stå i kö för att få tillbaka sin plats eller?
Inte om det gäller så stora summor att det går upp på regeringsnivå tydligen.
Var väl nån som inte fick sin Audi på beställt datum!

Exakt så. Sen påverkar det såklart hela kedjan när fabrikerna står stilla och blir en belastning för regeringar. Men detta är precis som någon som sålde sitt 2080ti i augusti som kommer och klagar sen på att 3080 FE inte gick att köpa. Klart man kan klaga, men det är ingen annans fel

Permalänk
Medlem

Det är ett så himla enkelt problem att lösa så det inte är klokt. Lösningen lyder: -Ge dem mer pengar.
Vill biltillverkarna att kretstillverkarna ska prioritera dem före, erbjud dem mer pengar, om det inte hjälper erbjud dem ännu mer pengar. Tillslut kommer vi till ett skede då biltillverkarna ej vill betala mer, vilket kan då leda till att de istället permitterar personal. Tycker staten ej om detta, så kan staten ge kretstillverkarna mer pengar för att prioritera som de vill.

Detta med att bara ge mer pengar åt någon/något löser inte alla problem men väldigt många, att ingen har kommit på detta ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är ett så himla enkelt problem att lösa så det inte är klokt. Lösningen lyder: -Ge dem mer pengar.
Vill biltillverkarna att kretstillverkarna ska prioritera dem före, erbjud dem mer pengar, om det inte hjälper erbjud dem ännu mer pengar. Tillslut kommer vi till ett skede då biltillverkarna ej vill betala mer, vilket kan då leda till att de istället permitterar personal. Tycker staten ej om detta, så kan staten ge kretstillverkarna mer pengar för att prioritera det de vill.

Detta med att bara ge mer pengar åt någon/något löser inte alla problem men väldigt många, att ingen har kommit på detta än?

Inte är det väl statens problem att privata aktörer inte vill betala mer än X för en produkt?
Men sure, pengar löser ju allt. dock mindre marginal för bolaget och då kanske de hellre står still i viss del.

Permalänk
Medlem

Bilar/lastbilar har väldigt mycket fler komponenter än kretsar. Med andra ord, det är en större effekt på den globala ekonomin och antal påverkade arbetstillfällen att prioritera fordonsindustrin. Lastbilar är också viktiga för att hålla logistiken igång för alla produkter.
Så egentligen rimligt att det blir såhär, även om det svider för alla oss som väntar på sina datorkomponenter. Blir dock mindre negativ effekt på den globala ekonomin om det tillverkar färre mobiltelefoner/grafikkort än om det tillverkas färre fordon.

Permalänk
Medlem

Det är väl något man kan göra, förutsatt att man blir mer än väl kompenserad.
I annat fall ska väl andra ge blanka f*n i att lägga sig i vad bolaget gör eller inte gör. Det är ju ingen statlig verksamhet eller en verksamhet där allmännyttan ska ha prio.

Jag är förvisso partisk då jag äger aktier i bolaget men ändå. Poängen kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Bilar/lastbilar har väldigt mycket fler komponenter än kretsar. Med andra ord, det är en större effekt på den globala ekonomin och antal påverkade arbetstillfällen att prioritera fordonsindustrin. Lastbilar är också viktiga för att hålla logistiken igång för alla produkter.
Så egentligen rimligt att det blir såhär, även om det svider för alla oss som väntar på sina datorkomponenter. Blir dock mindre negativ effekt på den globala ekonomin om det tillverkar färre mobiltelefoner/grafikkort än om det tillverkas färre fordon.

Du har helt rätt i att de positiva effekterna för ekonomin av att prioritera att hålla bilfabrikerna igång är helt riktig.
Dock är inget av de företag som lider av kretsbrist lastbilstillverkare.

Permalänk
Medlem

Daimler äger Mercedeslastbilar och vag group äger MAN och Scania

Skrivet av SpaceMan:

Du har helt rätt i att de positiva effekterna för ekonomin av att prioritera att hålla bilfabrikerna igång är helt riktig.
Dock är inget av de företag som lider av kretsbrist lastbilstillverkare.

Permalänk
Medlem

Tänk om AMD, Intel och Nvidia skulle gå ihop och bygga Fabs som fokuserar på tillverkning av CPUer och GPUer. TSMC har fått mindre och mindre konkurrens över åren och det börjar verkligen märkas.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Det är enormt många komponenter och leverantörer för en bil. Att stoppa tillverkning för att enskilda komponenter har brist måste undvikas och är viktigare än att alla som vill kan få det senaste grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Dessa satans bilister.

Permalänk
Medlem

Nog för att man vill ha sitt nya grafikkort så snart som möjligt, men ställer man det mot om folk får behålla jobben så gör det inte så mycket med lite väntetid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tänk om AMD, Intel och Nvidia skulle gå ihop och bygga Fabs som fokuserar på tillverkning av CPUer och GPUer. TSMC har fått mindre och mindre konkurrens över åren och det börjar verkligen märkas.

Intel gör väl det med? (Men de ligger lite efter)
AMD hade egna (Global Foundries) som gav upp på moderna noder för ett tag sedan

Tillverka kisel är sjukt svårt helt enkelt och TSMC är otvivelaktigt bäst för stunden, inte konstigt att deras orderböcker är fulla

Det skulle ta extremt många år att starta nya konkurrenter. Kolla Kinas försök som kör på 45nm efter många år

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intel gör väl det med? (Men de ligger lite efter)
AMD hade egna (Global Foundries) som gav upp på moderna noder för ett tag sedan

Tillverka kisel är sjukt svårt helt enkelt och TSMC är otvivelaktigt bäst för stunden, inte konstigt att deras orderböcker är fulla

Det skulle ta extremt många år att starta nya konkurrenter. Kolla Kinas försök som kör på 45nm efter många år

Jag vet, men deras kombinerade kunskap och erfarenhet och fokus på sina egna produkter skulle kunna hjälpa.

Permalänk
Medlem

Så typiskt för bilindustrin.

Volvo är ju ett lysande exempel på arrogans här i Sverige.

Leverantör: Ni har BV 30
Volvo: Vi skiter i det och använder oss av BV 90.
Leverantör: Ok....

Volvo: Hej, vi kan inte lägga några beställningar hos er, vi är kreditspärrade....
Leverantör: Hej, ni har 78 obetalda fakturor som förföll för 40 dagar sedan....
Volvo: Men vi betalar efter 90 dagar?
Leverantör: Men ni har BV 30, så ni är spärrade...

Ungefär så fungerar det...
Dom vägrar helt enklet att följa spelets regler och kör på i sin egen takt.
Det här är bara ett ytterligare tydligt bevis på det.

"Men NU behöver vi få tillbaka vår plats i kön..."

Permalänk
Medlem

Låter som att TSCM skulle kunna öppna upp en eller två fabriker till och ändå nå max taket.

Permalänk
Medlem

Tur man köpt en 5800x och inte sitter och väntar på 5600x eller 59xxx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Helt rätt. Det är enormt många komponenter och leverantörer för en bil. Att stoppa tillverkning för att enskilda komponenter har brist måste undvikas och är viktigare än att alla som vill kan få det senaste grafikkortet.

Då får man väl skapa ett statligt ägt bolag eller i gå i avtal med privata aktörer?
Man kan ju inte komma i efterhand och säga att vi ska bli prioriterade för annars!

Permalänk
Medlem

Kanske skulle skicka några gamers till närmsta taiwanesiska ambassad?

Öka påtryckningarna lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Låter som att TSCM skulle kunna öppna upp en eller två fabriker till och ändå nå max taket.

Ja tills behovet inte är lika stort längre och TSMC står med dyra och oanvända fabriker 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag vet, men deras kombinerade kunskap och erfarenhet och fokus på sina egna produkter skulle kunna hjälpa.

Intel var ju marknadsledande med marginal när de släppte 14nm för 10 år sedan. Deras huvudsakliga försäljningsargument var energieffektivitet och marknadsledande IPC och frekvenser. Sedan dess har de helt havererat och är nu långt efter inom alla deras kärnmarknader.

Tror det är ett extremt svårt steg att få dessa att samarbeta på en sån nivå där det skulle innebära lika villkor tillverkningsmässigt.

Vi ska nog delvis tacka Nvidia och AMDs grafikkort för att TSMC är där de är idag. Mycket är Apples förtjänst senaste åren också (de brukar ju vara först in på nya noderna)

Vi får nog hoppas på Samsung på nära sikt, och att Intel kommer tillbaka. Finns ingen annan som har passerat 14nm, och två av dessa har gett upp.

Kanske läge för AMD att köpa tillbaka GF och licensiera teknik från Samsung?

Det går såklart att drömma, men kapitalism och fri marknad ger oftast resultatet att det blir ett tvåpartssystem (x86/GPU/mobil-os/...). Min gissning är TSMC/Samsung eftersom Intel börjat tillverka externt redan nu.

Permalänk
Medlem

Hade bilarna kommit till nån form av allmän-nytta så kan jag förstå inblandning av stater tex bilar som är helt klimatneutrala för att få ner utsläppen för att i sin tur nå klimatmålen.
Detta handlar väl nästan uteslutande om att "rädda" ekonomiska intressen. Skulle inte förvåna mej om en å annan politiker i toppskiktet från nämnda länder sitter med aktier i dessa företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Låter som att TSCM skulle kunna öppna upp en eller två fabriker till och ändå nå max taket.

De ska nog öka långsamt, marknaden är väldigt osäker efter pandemin och kraven kan ändras fort.

Så länge de trycker in pengar i nya noder och bygger ut kapacitet i rimligt tempo behövs inga panikåtgärder. De har ju fulla orderböcker och är marknadsledande minst några år till. De har ju tillverkning på 5nm redan i full produktion och risktillverkning på 3nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hade bilarna kommit till nån form av allmän-nytta så kan jag förstå inblandning av stater tex bilar som är helt klimatneutrala för att få ner utsläppen för att i sin tur nå klimatmålen.
Detta handlar väl nästan uteslutande om att "rädda" ekonomiska intressen. Skulle inte förvåna mej om en å annan politiker i toppskiktet från nämnda länder sitter med aktier i dessa företag.

Handlar om att regeringarna behöver betala för alla arbetare från fabriker och underleverantörer som går hemma. Det är den stora officiella anledningen i alla fall. Jag orkar inte ta på mig foliehatten längre, roligare att bygga lego med barnen

Håller dock med på att det borde finnas krav med för att få denna hjälpen av regeringarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hade bilarna kommit till nån form av allmän-nytta så kan jag förstå inblandning av stater tex bilar som är helt klimatneutrala för att få ner utsläppen för att i sin tur nå klimatmålen.
Detta handlar väl nästan uteslutande om att "rädda" ekonomiska intressen. Skulle inte förvåna mej om en å annan politiker i toppskiktet från nämnda länder sitter med aktier i dessa företag.

Alla, även gråhåriga politiker i kostym som aldrig sett världen utanför sammanträdesrum vet och förstår vad en bil är. Men en dator och dess komponenter krävs det viss kunskap och förmåga till logiskt tänkande för att få grepp om. Något som dessa stollar uppenbarligen saknar eftersom de tycker att bilar är viktigare än datorkomponenter.

I "normala" tider är bilen viktig då folk reser mycket. Men nu med lockdowns hit och dit så är ju datorer mycket viktigare än bilar eftersom folk ändå jobbar hemma. Men som sagt. Logiskt tänkande är inget man ska förvänta sig av politiker.

Permalänk
Medlem

Lägg det hos Intel... dom ska ju ändå inte tillverka så mkt annat framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alla, även gråhåriga politiker i kostym som aldrig sett världen utanför sammanträdesrum vet och förstår vad en bil är. Men en dator och dess komponenter krävs det viss kunskap och förmåga till logiskt tänkande för att få grepp om. Något som dessa stollar uppenbarligen saknar eftersom de tycker att bilar är viktigare än datorkomponenter.

I "normala" tider är bilen viktig då folk reser mycket. Men nu med lockdowns hit och dit så är ju datorer mycket viktigare än bilar eftersom folk ändå jobbar hemma. Men som sagt. Logiskt tänkande är inget man ska förvänta sig av politiker.

Hade datortillverkningen av processorer och grafikkort legat i tyskland också så hade det troligen varit samma situation då det handlar om att få ekonomin att få fart genom att få arbetarna att arbeta så att de i sin tur kan betala skatt osv.