Permalänk
Medlem

Köpråd plattång?

Frugan önskar sig en ny plattång och nämnde något som heter GHD. Kollade upp det lite, verkar svinigt dyra för få funktioner. Troligen ganska hög marknadsföring då många "reviews" verkar köpta ändå. Kollar man sedan user reviews på t ex Amazon så verkar de överprisade.

Inser att de flesta här troligen inte använder plattänger men som kanske har köpt till sin fru/flickvän? Något märke eller modell hon var nöjd med?

Remington PROluxe var en kandidat men enligt recensioner går den inte ens ihop så det är ju ett designfel: https://www.amazon.de/-/en/Remington-PROluxe-25-38mm-OPTIheat...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har tidigt i förhållandet köpt en rätt billig plattång (typ en femhundring) till tjejen och den var så kass så det slutade med att den inte nyttjades och slutligen slängdes. Man kan säga att jag lärde mig betydelsen av "Buy cheap twice".

Att en plattång har få funktioner är som att säga att en fast nyckel har färre funktioner än en skiftnyckel. Det är liksom själva syftet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har tidigt i förhållandet köpt en rätt billig plattång (typ en femhundring) till tjejen och den var så kass så det slutade med att den inte nyttjades och slutligen slängdes. Man kan säga att jag lärde mig betydelsen av "Buy cheap twice".

Att en plattång har få funktioner är som att säga att en fast nyckel har färre funktioner än en skiftnyckel. Det är liksom själva syftet.

Den hon har idag kostade 500Kr och har funkat i 10 år ungefär vilket väl ändå får anses vara ok.

Ja absolut ibland gäller verkligen "less if more". Men vad jag lyckats förstå hitintills är det viktigt att kunna ställa in t ex temperatur på tången, vilket inte går på GHD eftersom företaget redan har den "optimala temperaturen". Samtidigt finns det tänger för 300Kr som har denna möjlighet... Jag vet inte om det är bra eller dåligt, lite därför jag frågar också.

Permalänk
Medlem

När jag kikar efter såna grejer jag inte har kunskap om brukar jag googla "bästa xyz" och försöka bilda mig en snabb uppfattning.

https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk00v8A1DSc4K4o1cKEhfG...

GHD verkar ju toppa överallt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om det är den hon vill ha, så varför inte bara köpa GHD tången?

Happy wife happy life...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om det är den hon vill ha, så varför inte bara köpa GHD tången?

Happy wife happy life...

This! +1

Permalänk
Medlem

GHD är utan tvivel bäst, det använde jag alltid i yrket för ~tio år sedan. Kombinera det med ett bra värmeskydd, så sliter det inte lika mycket på håret. https://www.nordicfeel.se/harvard/styling/varmeskydd/ghd-styl...

GHD är bäst för att de kan hålla en hyfsat låg temperatur, som inte skadar håret lika mycket och värmen är konstant. De går även snabbt att värma upp och det keramiska materialet glider fint mot håret.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Min sambo köpte nytt på Clas Ohlson tror jag. Den används varje dag och hon är MYCKET mån om att håret ska vara puffat och lockat och vad vet jag praktiskt taget varje dag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om det är den hon vill ha, så varför inte bara köpa GHD tången?

Happy wife happy life...

Skrivet av dahlborg:

Haha jag tänkte skaffa extra plusspoäng, köpa något som är bättre för samma eller mindre peng.

Skrivet av Json_81:

När jag kikar efter såna grejer jag inte har kunskap om brukar jag googla "bästa xyz" och försöka bilda mig en snabb uppfattning.

https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk00v8A1DSc4K4o1cKEhfG...

GHD verkar ju toppa överallt.

Yes, har gjort så men jag litar aldrig riktigt på sådana topplistor. Det är liksom inga recensioner utan det står bara lite specs och alla har typ samma features. Så frågan är hur pass sponsrade de är.

Skrivet av Dreijer:

GHD är utan tvivel bäst, det använde jag alltid i yrket för ~tio år sedan. Kombinera det med ett bra värmeskydd, så sliter det inte lika mycket på håret. https://www.nordicfeel.se/harvard/styling/varmeskydd/ghd-styl...

GHD är bäst för att de kan hålla en hyfsat låg temperatur, som inte skadar håret lika mycket och värmen är konstant. De går även snabbt att värma upp och det keramiska materialet glider fint mot håret.

Alright, får väl bli en sådan då.

Huvudproblemet (höhö) hon har idag är att håret fastnar i plattorna.

Det känns bara som att det är så mycket BS och buzzwords på produktsidan, men det gäller ju allt egentligen.

ghd PLATINUM+® BLACK STYLER
Världens första SMARTA styler

ALL HAIL PLATINUM+

Vi introducerar världens första SMARTA plattång som förutser ditt hårs behov.
ghd platinum+ styler har en banbrytande ultra-zone med prediktiv-teknologi som känner igen varje hårsektion och anpassar temperaturen så att stylern håller den optimala temperaturen 185 ºC jämnt över de båda plattorna, vilket ger ett vackert resultat i ett drag.

Värmen på plattorna kontrolleras 250 gånger per sekund och med hjälp av sin särskilda förutseende teknologi känner denna revolutionerande styler av tjockleken på ditt hår och med vilken hastighet du stylar det. Den reglerar sedan värmen därefter, vilket ger dig oslagbara resultat som är personligt anpassade efter dig.

För hälsosammare styling i ett svep, upptäck platinum+ som ger 70 % starkare hår*, 2 x mer skydd åt din färg* och 20 % mer glans**. Bli den drottning du förtjänar med ghd vid din sida!

*färre hårstrån bryts av och färgen mattas av 2 x långsammare jämfört med en styler som håller 230°.
**jämfört med hår som har fått lufttorka

PRODUKTFUNKTIONER

Ultra-zone med prediktiv-teknologi: det senaste genombrottet inom värmestyling som garanterar jämn värme på hela plattan så att du får ett jämnt resultat i ett enda tag.
Gångjärnet gör att plattorna hålls perfekt justerade så att du får mer kontroll när du vill skapa en look

Avancerade, fint polerade flytande plattor med en specialutvecklad glansig finish, för enkel och bekväm styling och glans

Stylern har ett skyddande fodral för plattorna så att du kan den med dig vart du vill.
Med universalspänning så att du får samma enastående prestanda var du än är i världen.
Automatisk avstängningsfunktion som aktiveras när produkten inte har använts på 30 minuter, för bekymmersfri styling.
2,7 m spiralkabel för bekväm styling
185 ºC för optimal styling

https://www.harmoniq.se/p/harvard/stylingverktyg/plattang/ghd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Haha jag tänkte skaffa extra plusspoäng, köpa något som är bättre för samma eller mindre peng.

Problemet är ju att det kan slå tillbaka mot dig.

Ju mer vissa är övertygade om en viss sak, ju större problem blir det om man med logik försöker att motbevisa dem med att det inte stämmer/bättre lösningar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Haha jag tänkte skaffa extra plusspoäng, köpa något som är bättre för samma eller mindre peng.

Tror inte att det funkar så med presenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Problemet är ju att det kan slå tillbaka mot dig.

Ju mer vissa är övertygade om en viss sak, ju större problem blir det om man med logik försöker att motbevisa dem med att det inte stämmer/bättre lösningar etc.

Kanske det.

Hon är en sucker för influencers och reklam så jag kan tänka mig att denna dykt i hennes flöden ett x antal gånger.

Permalänk
Medlem

Sett på annat forum:

Citat:

Maken önskar sig en ny processorer och nämnde något som heter Intel i9-10900. Kollade upp det lite, verkar svinigt dyra för få funktioner. Troligen ganska hög marknadsföring då många "reviews" verkar köpta ändå. Kollar man sedan user reviews på t ex Amazon så verkar de överprisade.

Inser att de flesta här troligen inte använder processorer men som kanske har köpt till sin man/pojkvän? Något märke eller modell han var nöjd med?

AMD Ryzen 5600X var en kandidat men enligt recensioner går den inte ens ihop så det är ju ett designfel

Funderar på det omvända.

Köp vad hon vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kanske det.

Hon är en sucker för influencers och reklam så jag kan tänka mig att denna dykt i hennes flöden ett x antal gånger.

Det är väl så det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Yes, har gjort så men jag litar aldrig riktigt på sådana topplistor. Det är liksom inga recensioner utan det står bara lite specs och alla har typ samma features. Så frågan är hur pass sponsrade de är.

Absolut, men man får fråga sig hur mycket energi man väl lägga på efterforskningar,
Pricrunner har ett gäng omdömen med som också är positiva.
Kan såklart vara köpt det med men här hade jag gett upp och bara shoppat

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Absolut, men man får fråga sig hur mycket energi man väl lägga på efterforskningar,
Pricrunner har ett gäng omdömen med som också är positiva.
Kan såklart vara köpt det med men här hade jag gett upp och bara shoppat

Oh ja, det är alltid en avvägning. Tyvärr så behöver man ju alltid göra lite efterforskningar iaf för att inte bli lurad och köpa sopor tyvärr.

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så är GHD vanligt bland frisörer, så bör ju var bra grejer, även om de säkert kostar lite extra. Jag köpte en hårtork av från dem för något år sen och är väldigt nöjd. Hade säkert varit nöjd med en från Classe också, men räknar med att GHD'n håller längre och känns lite trevligare att använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Oh ja, det är alltid en avvägning. Tyvärr så behöver man ju alltid göra lite efterforskningar iaf för att inte bli lurad och köpa sopor tyvärr.

Japp, så är det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Frugan önskar sig en ny plattång och nämnde något som heter GHD. Kollade upp det lite, verkar svinigt dyra för få funktioner. Troligen ganska hög marknadsföring då många "reviews" verkar köpta ändå. Kollar man sedan user reviews på t ex Amazon så verkar de överprisade.

Inser att de flesta här troligen inte använder plattänger men som kanske har köpt till sin fru/flickvän? Något märke eller modell hon var nöjd med?

Remington PROluxe var en kandidat men enligt recensioner går den inte ens ihop så det är ju ett designfel: https://www.amazon.de/-/en/Remington-PROluxe-25-38mm-OPTIheat...

Tjejen har sagt att det bara finns en "riktig" platt-tång, självklart som fan ska det vara världens dyraste:

Dyson Airwrap. Kostar bara 5000 kr.....

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_dyson-airwrap-styler-co...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån här till sambon, hon vart väldigt glad, då GHD är ett väldigt bra märke och "det enda" märket enligt många.

https://www.nordicfeel.se/harvard/varmeverktyg/plattang/ghd-g...

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7