Samsung Exynos med RDNA-grafik kan avtäckas innan sommaren

Permalänk
Melding Plague

Samsung Exynos med RDNA-grafik kan avtäckas innan sommaren

Trots att Exynos 2100 nyss introducerats uppges uppföljaren med AMD:s arkitektur RDNA avtäckas om några månader.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ärligt så har jag aldrig förstått hajpen över RDNA.. vad gör det egentligen?

RDNA har inga speciella övertag mot nVidia RTX-teknik eller ökar prestandan i AMD akilleshäl DX9..

För mig är bara RDNA ett PR-namn.

Jag föll för hajpen och köpte mig ett RX5700 vid släpp.. än inte fått känna ''the power of RDNA''

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Ärligt så har jag aldrig förstått hajpen över RDNA.. vad gör det egentligen?

RDNA har inga speciella övertag mot nVidia RTX-teknik eller ökar prestandan i AMD akilleshäl DX9..

För mig är bara RDNA ett PR-namn.

Jag föll för hajpen och köpte mig ett RX5700 vid släpp.. än inte fått känna ''the power of RDNA''

Jo men du har väl inte riktigt ett fullskaligt Nvidia RTX i en mobil? Svårt att jämföra då...
RDNA i en mobiltelefon vore stort hopp från dagens grafikchip skulle jag tro.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Ärligt så har jag aldrig förstått hajpen över RDNA.. vad gör det egentligen?

RDNA har inga speciella övertag mot nVidia RTX-teknik eller ökar prestandan i AMD akilleshäl DX9..

För mig är bara RDNA ett PR-namn.

Jag föll för hajpen och köpte mig ett RX5700 vid släpp.. än inte fått känna ''the power of RDNA''

själva delen med RDNA jämfört med GCN har vi inte fått se än. och det är att RDNA ska va utformat med chipletdesign i åtanke. Som vi får se i praktiken först med RDNA 3 om ryktena stämmer.

sen är det väll som med allt annat, hur intressant va RTX korten när dom kom? liksom all fokus som va på RT och kolla sweclockers test av rtx 2080 och rtx 2080 ti, hur många spel finns med i testen som använder sig av RT ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Givetvis är väl huvudsyftet mobiler som ändå inte kan utnyttja grafiken så värst, men det finns två bättre platser som grafikintensiva Samsung SOCs kan hamna.

En Switch pro. Nu använder Switchen Tegra, men den börjar blir rejält gammal nu.

Samsung Odyssey Stand Alone VR headset. Samsung Odyssey Plus var en av de bättre alternativen av VR-headsets på marknaden 2017-2018 men sen försvann den i princip när den var som populärast. Det hade absolut funnits utrymme för ett bra RGB amoled-alternativ på marknaden.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Datavetare

Ser absolut en poäng med ARM64 baserad systemkrets med RDNA-grafik om målmarknaden är bärbara Windows on ARM64 baserade datorer.

För mobiler har jag väldigt svårt att se poängen. Största flaskhalsen hos mobiler är väldigt lång TDP och ytterst begränsad bandbredd mot RAM, exakt vad GPUerna med tile-based deferrered rendering design är hårdoptimerade för.

Även om Apple ligger i topp sett till prestanda är deras övertag på GPU-sidan mindre än på CPU-sidan jämfört med Exynos och Snapdragon. Värt att notera är att M1-kretsen, som använder samma GPU-design som Iphone/Ipad, faktiskt är snabbare än allt AMD och Intel kan uppbringa i det segmentet. D.v.s. de GPUer som sitter i mobiler/pekplattor är redan nu ikapp de GPUer som används på PC när TDP och bandbredd mot RAM är rejält begränsat.

Så känns som rätt stort frågetecken kring vad en krets med traditionell GPU-pipeline kan tillföra mobilsidan. För Windows finns ett väldigt viktigt use-case: DirectX stödjer inte tile-based deferrered rendering (Vulkan har i.o.f.s. sådant stöd) och därför vore en RDNA GPU riktigt välkommen i en krets designad för Windows on ARM64!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men du har väl inte riktigt ett fullskaligt Nvidia RTX i en mobil? Svårt att jämföra då...
RDNA i en mobiltelefon vore stort hopp från dagens grafikchip skulle jag tro.

Skrivet av norrby89:

själva delen med RDNA jämfört med GCN har vi inte fått se än. och det är att RDNA ska va utformat med chipletdesign i åtanke. Som vi får se i praktiken först med RDNA 3 om ryktena stämmer.

sen är det väll som med allt annat, hur intressant va RTX korten när dom kom? liksom all fokus som va på RT och kolla sweclockers test av rtx 2080 och rtx 2080 ti, hur många spel finns med i testen som använder sig av RT ?

Förstår inte riktigt..

RDNA är dött pga RDNA2 är här.. RDNA3 kommer döda RDNA och RDNA2.. fick vi ens se vad RDNA var på RX5700?

Jag fick för mig att RDNA var som ''smart AI'' men i själva verket bara ett häftigt namn.

Ne, AMD får skärpa sig och börja ge deras kunder lite mera nu tycker jag. Inte bara snacka coola namn och siffror till folket.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

RDNA är väl bara arkitekturen, RDNA 2 är en optimering och RDNA3 kommer va en större förändring.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ser absolut en poäng med ARM64 baserad systemkrets med RDNA-grafik om målmarknaden är bärbara Windows on ARM64 baserade datorer.

För mobiler har jag väldigt svårt att se poängen. Största flaskhalsen hos mobiler är väldigt lång TDP och ytterst begränsad bandbredd mot RAM, exakt vad GPUerna med tile-based deferrered rendering design är hårdoptimerade för.

Även om Apple ligger i topp sett till prestanda är deras övertag på GPU-sidan mindre än på CPU-sidan jämfört med Exynos och Snapdragon. Värt att notera är att M1-kretsen, som använder samma GPU-design som Iphone/Ipad, faktiskt är snabbare än allt AMD och Intel kan uppbringa i det segmentet. D.v.s. de GPUer som sitter i mobiler/pekplattor är redan nu ikapp de GPUer som används på PC när TDP och bandbredd mot RAM är rejält begränsat.

Så känns som rätt stort frågetecken kring vad en krets med traditionell GPU-pipeline kan tillföra mobilsidan. För Windows finns ett väldigt viktigt use-case: DirectX stödjer inte tile-based deferrered rendering (Vulkan har i.o.f.s. sådant stöd) och därför vore en RDNA GPU riktigt välkommen i en krets designad för Windows on ARM64!

Håller med helt, ser man till frames per energienhet är ju TBDR som i M1 milsvida bättre. Kanske RDNA finns med en sådan scheduler eller tweakar om den för mobil användning?

Svårt att se annat än att detta ska vara för just WinOnARM, eller så har jag underskattat RDNA fatalt

Permalänk
Skrivet av bobbeyblade:

RDNA är väl bara arkitekturen, RDNA 2 är en optimering och RDNA3 kommer va en större förändring.

Jo, jag Googlade.. snacka om att promota helt åt fanders..

RDNA är ingenting annat är just ett namn.. ingen innebörd eller speciellt med rDNA..

När AMD presenterade detta fick dem det att låta som värsta T1000-tekniken..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Min fråga blir om dessa kommer vara tillverkade med TSMC's 7nm som resten av RDNA? Det hade varit rätt intressant om till och med Samsung beställer från TSMC.
Mer realistiskt så betyder väl det att de har designat om RDNA för att kunna tillverkas på Samsungs nod, vilket är en hel del arbete men gissar att resterande ändringar de fått göra för intergrationen är rätt mycket större. Misstänker att de kör en single-chip design av utrymmesskäl ifall detta någonsin ska träffa en telefon, interposer drar ändå en del utrymme.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Jo, jag Googlade.. snacka om att promota helt åt fanders..

RDNA är ingenting annat är just ett namn.. ingen innebörd eller speciellt med rDNA..

När AMD presenterade detta fick dem det att låta som värsta T1000-tekniken..

Det är namnet på en arkitektur, som alla andra sådana namn. När nya arkitekturer presenteras så är det alltid "värsta T1000-tekniken" de framställs som. Just RDNA är väl ända faktiskt en del nytt jämfört med tidigare arkitekturer dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Min fråga blir om dessa kommer vara tillverkade med TSMC's 7nm som resten av RDNA? Det hade varit rätt intressant om till och med Samsung beställer från TSMC.
Mer realistiskt så betyder väl det att de har designat om RDNA för att kunna tillverkas på Samsungs nod, vilket är en hel del arbete men gissar att resterande ändringar de fått göra för intergrationen är rätt mycket större. Misstänker att de kör en single-chip design av utrymmesskäl ifall detta någonsin ska träffa en telefon, interposer drar ändå en del utrymme.

Tror Samsung tillverkar på egna noderna, framförallt Exynos som är deras egna flaggskepp

Kanske kan det betyda att RDNA3-korten kan tillverkas där på 5nm? Eller hos både TSMC och där i alla fall?

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men du har väl inte riktigt ett fullskaligt Nvidia RTX i en mobil? Svårt att jämföra då...
RDNA i en mobiltelefon vore stort hopp från dagens grafikchip skulle jag tro.

Man har väl inte ett fullskalat RDNA från AMD heller i en mobil?!

''integrerad grafikteknik baserad på AMD:s RDNA-arkitekturer''

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SockerfriKetchup:

Man har väl inte ett fullskalat RDNA från AMD heller i en mobil?!

''integrerad grafikteknik baserad på AMD:s RDNA-arkitekturer''

Vad RDNA är rent tekniskt är rätt väldefinierat, det är en ISA som finns dokumenterad här.

Så vet inte riktigt vad som menades med att Radeon 5000-serien inte var "äkta RDNA" då redan den serien implementerade RDNA ISA. GCN, RDNA och CDNA må också skilja i mikroarkitektur, men det som rent tekniskt avgör vilken grupp en viss GPU tillhör är enbart dikterat av vilken ISA den implementerar.

Så självklart kan "baserad på" betyda att Samsung kommer använda en mikroarkitektur optimerad för enheter med väldigt begränsad TDP och RAM-bandbredd. Instruktionsuppsättning lär dock vara RDNA, vilket bl.a. medför att verktyg för hantering av shaders och liknande kan vara samma som för andra RDNA GPUer.

Ur den aspekten kan det mycket väl vara en "fullskalig" RDNA, d.v.s. den implementera alla instruktioner. Men givet målmarknaden lär mikroarkitekturen ha rätt begränsad rå beräkningskapacitet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter för tidigt med andra eller tredje kvartalet 2021.
Open source utvecklare hos AMD har Samsung hårdvara och jag gissar att drivrutinsstödet är ganska bra redan då det jobbats länge med stödet för hårdvaran men trots det tror jag inte på tidsramen.
Hade dom istället talat om slutet av året eller början av nästa år så hade jag funnit det troligare.
Samsungs Exynos 2100 visar att deras CPU:er presterar bra och har en bra relativt låg förbrukning men dom halkar efter i grafikprestanda med Mali vilket jag förväntar mig ordnas till genom samarbetet med AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Jo, jag Googlade.. snacka om att promota helt åt fanders..

RDNA är ingenting annat är just ett namn.. ingen innebörd eller speciellt med rDNA..

När AMD presenterade detta fick dem det att låta som värsta T1000-tekniken..

Kort och gott. Fel.

RDNA är en arkitektur. RDNA var en halvlösning där vissa delar av RDNA-arkitekturen blandades med GCN för att få ut en produkt. RDNA2 är den första arkitekturen som inte inkluderar vissa aspekter från GCN och med varje ny arkitektur så kommer det barnsjukdomar.

Att däremot att du verkar förväntat dig att man skall sopat banan med Nvidia kan ju inte AMD klandras för. Faktum är att man visade att man kommit ikapp Nvidia i vissa scenarion. Inte sopat banan med dem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur kraftfulla GPUer i mobiler spelar roll, det som suger med mobiler är ju att de känns snabba i några månader efter man köpt dem och nån vecka efter den senaste androiduppdateringen man installerat. Sen märker man hur illa apparna hanteras i minne och förgrundsappar dör till förmån för nån app som körs i bakgrunden, det känns ju väldigt fräscht på en mobil med 4GB ram... Min förra PC hade 4GB ram men inte fasen var den så här seg, kanske för att jag själv fick styra hur många appar som skulle vara i minnet?

Men aldrig har jag tyckt att en mobil varit bakbunden av sin GPU.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself